1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

16 липня 2024 року

справа № 0340/1350/18

адміністративне провадження № К/9901/5604/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач)

суддів: Бившевої Л. І., Хохуляка В. В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Волинській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року (суддя - Андрусенко О.О,)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року (колегія у складі суддів: Нос С. П., Кухтер Р. В., Шевчук С. М.)

у справі №0340/1350/18

за позовом Обслуговуючого кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН"

до Головного управління ДФС у Волинській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Волинській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

Обслуговуючий кооператив "ЖБК ЕТАЛОН" (далі - позивач, Кооператив) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області та Головного управління ДФС у Волинській області (далі - податковий орган, відповідач у справі, скаржник у справі), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №04/18/03-20-12-07 від 08 травня 2018 року про виключення позивача з реєстру неприбуткових установ; зобов`язати відповідача включити Кооператив до реєстру неприбуткових установ та організацій.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, Кооператив посилається на те, що оскаржуване рішення від 08 травня 2018 року №04/18/03-20-12-07 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій прийняте контролюючим органом без врахування фактичних обставин у справі та всупереч вимогами податкового законодавства України.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 08 травня 2018 року № 04/18/03-20-12-07.

Зобов`язано Головне управління ДФС у Волинській області включити Обслуговуючий кооператив "ЖБК ЕТАЛОН" до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року у справі №0340/1350/18 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27 лютого 2019 року визначено склад колегії суддів: ОСОБА_1, Васильєва І.А., Юрченко В.П.

Ухвалою Верховного Суду від 01 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребувано з Волинського окружного адміністративного суду справу №0340/1350/18.

08 квітня 2019 року справа №0340/1350/18 надійшла до Верховного Суду.

18 квітня 2019 року надійшов відзив Кооперативу на касаційну скаргу податкового органу, в якому позивач просить Суд залишити судові рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 02 липня 2024 року № 2006/0/15-24 звільнено ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку.

У зв`язку з цим, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 03 липня 2024 року № 699 призначено повторний автоматизований розподіл судових справ між суддями.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 липня 2024 року для розгляду справи № 0340/1350/18 визначений такий склад суду: Ханова Р. Ф. - головуючий суддя, судді: Бившева Л. І., Хохуляка В. В.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Обслуговуючий кооператив "ЖБК ЕТАЛОН" зареєстрований 08 грудня 2004 року як юридична особа, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи Серії А00 № 390516.

Згідно довідки про взяття на облік платника податків від 11 серпня 2005 року №17787 позивача взято на облік 15 грудня 2004 року за № 255 у Луцькій об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Волинській області як неприбуткову організацію (15-житлово-будівльні кооперативи, об`єднання співвласників багатоквартирних будинків).

11 листопада 2016 року податковим органо прийнято рішення № 1009 про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості (за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України), відповідно до якого Обслуговуючому кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН" з 11 листопада 2016 року присвоєно ознаки неприбутковості, ознака неприбутковості - 0048 - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Разом з тим, 08 травня 2018 року Головним управлінням ДФС у Волинській області прийнято рішення № 04/18/03-20-12-07 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, відповідно до якого з 01 січня 2016 року скасовано ознаки неприбутковості з підстав - невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Позивач, не погоджуючись із рішення №04/18/03-20-12-07 від 08 травня 2018 року звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій вказали на те, що посилання податкового органу стосовно того, що згідно фінансових звітів позивача залишок незавершених капітальних інвестицій станом на 31 грудня 2015 року складав 22973,80 гривень, станом на 31 грудня 2016 року - 41266,30 гривень, станом на 31 грудня 2017 року - 59727, 70 гривень, не суперечить вимогам статутної діяльності позивача, передбаченої в установчих документах кооперативу на момент його реєстрації неприбутковою організацією, оскільки норми пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не містять заборони щодо наявності у неприбуткової організації капітальних інвестицій.

Крім того, проаналізувавши статтю 133 Податкового кодексу України, вказали на те, при прийняті оскаржуваного рішення податковим органом не було проаналізовано умови договорів, укладених між кооперативом та його членами, не встановлено і не підтверджено відповідними доказами факт отримання прибутку кооперативом внаслідок розподілу об`єкту будівництва між членами кооперативу з огляду на витрати здійснені у зв`язку з фінансуванням будівництва та подальшим розподілом результату такої діяльності.

IV. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки суди неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.

Податковий орган наголошує на тому, що у зв`язку з тим, що Статут Кооперативу в редакції 2017 року, затверджений протоколом загальних зборів членів №34 від 15 березня 2017 року не відповідає вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, Головним управління ДФС у Волинській області прийнято оскаржуване рішення від 08 травня 2018 року №04/18/03-20-12-07 про виключення позивача із Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Зокрема відповідач наголошує на невідповідності статуту позивача умові заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.

Крім того, в касаційній скарзі наголошується на тому, що статут позивача не відповідає умові передачі активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Також відповідач наголошує, що Кооперативом не дотримано і спеціальної умови для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій житлово - будівельних кооперативів, а саме: здійснення прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом.

При цьому відповідач наголосив, що суди попередніх інстанцій дійшли до помилкового висновку, що позивач є саме обслуговуючим кооперативом, а не житлово-будівельним, тоді як фактично позивач являючись обслуговуючим кооперативом за типом є також житлово-будівельним за напрямом діяльності.

В іншому випадку на думку податкового органу, обслуговуючий кооператив "ЖБК ЕТАЛОН" взагалі не має права перебувати в Реєстрі неприбуткових організацій, оскільки відповідно до підпункту 133.4.6. пункту 133.4. статті 133 Податкового кодексу України, до неприбуткових організацій обслуговуючі кооперативи не належать.

Також контролюючий орган категорично не погоджується із твердженням судів попередніх інстанцій про те, що підпункт 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не містить заборони щодо участі житлово - будівельного кооперативу у спорудженні інших об`єктів будівництва, оскільки спеціальна умова щодо заборони здійснення будівництва прямо пов`язана із загальними вимогами для перебування в Реєстрі неприбуткових організацій.

Крім того, відповідач не погоджується із твердження судів попередніх інстанцій про те, що наявність на балансі кооперативу незавершених капітальних інвестицій не суперечить вимогам статутної діяльності позивача, оскільки як вже зазначалося вище на відміну від редакції статуту Обслуговуючого кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН", затвердженої протоколом загальних зборів №33 від 04 листопада 2016 року, статут позивача, затверджений протоколом загальних зборів №34 від 15 березня 2017 року серед видів діяльності не містить такого виду як будівництво багатоквартирних та інших будинків та споруд для своїх членів та їх сімей.

У відзиві на касаційну скаргу, Кооператив вказує, що вимоги касаційної скарги є незаконними та необґрунтованими, у зв`язку з чим касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Зокрема, позивач наголошує, що суди попередніх інстанцій правильно встановили обставини справи, ухвалили судові рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. При цьому позивачем в судах попередніх інстанцій доказово підтверджує наявність всіх передбачених законом ознак неприбутковості та дотримання усіх умов неприбуткової організації.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи оцінку доводам скаржника у касаційні скарзі колегія суддів касаційної інстанції виходить з вимог частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції в оскаржуваних судових рішеннях норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, Верховний Суд виходить з наступного.

Пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України встановлено, що не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпункт 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України визначає, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Підпунктом 133.4.6 пункту 133.4 статті 134 Податкового кодексу України передбачено, До неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об`єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об`єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є обслуговуючим кооперативом.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про кооперацію" кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об`єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування; обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об`єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу.

Статтею 6 Закону України "Про кооперацію" передбачено, що кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об`єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (підпункт 133.4.5. пункту 133.4 статті 133 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України N440 від 13 липня 2016 року затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - Порядок №440).

Пунктом 6 Порядку №440 визначено, що для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом. Неприбуткові організації, що діють на підставі установчих документів організації вищого рівня, відповідно до закону подають разом із реєстраційною заявою за формою 1-РН згідно з додатком 1 засвідчену підписом керівника або представника такої організації та скріплену печаткою (за наявності) копію документа, який підтверджує включення до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації вищого рівня.


................
Перейти до повного тексту