1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2024 року

м. Київ

справа № 640/19447/20

адміністративне провадження № К/9901/23118/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Коваленко Н.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Концепт Груп Позняки"

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2021 року (суддя Вєкуа Н.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 травня 2021 року (колегія у складі суддів Вівдиченко Т.Р., Кобаля М.І., Коротких А.Ю.)

у справі № 640/19447/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Концепт Груп Позняки"

до Київської міської ради,

третя особа - Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації),

про визнання протиправним та скасування рішення.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У серпні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Концепт груп Позняки" (далі - ТОВ "Концепт груп Позняки"; позивач) звернулося до суду з позовом до Київської міської ради (далі - відповідач), в якому просило визнати протиправним та нечинним Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затверджений рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415, зі змінами, внесеними рішенням Київської міської ради від 19.12.2019 №460/8033, у частині положень: Розділ І: "та оформлення договорів пайової участі"; пункт 3.4 "та укладання, зміну та розірвання договорів про пайову участь"; абзац 3 пункту 4.1; пункт 4.3; Розділ V; пункт 6.1; пункт 6.5; пункт 6.7; пункт 7.1; Розділ VIII.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2.Судами попередніх інстанцій встановлено, що 15.11.2016 Київська міська рада ухвалила рішення №411/1415 "Про затвердження Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва" (далі - Порядок №411/1415).

3. 20.09.2019 прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності України" № 132-IX (далі - Закон № 132-IX).

4. 19.12.2019 Київська міська рада прийняла рішення №460/8033 "Про внесення змін до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва" з метою приведення порядку у відповідність до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 132-IX.

5. Не погоджуючись з окремими положеннями Порядку №411/1415, позивач звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

6. Позивач вважає, що окремі положення Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва прийняті всупереч Прикінцевим і перехідним положенням Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20.09.2019 №132-ІХ. Містить положення, що покладають на замовників додаткові зобов`язання та застосування відповідальності, що не передбачено Законом №132-ІХ.

7. Відповідач проти позову заперечив. Зазначив, що оскаржуваний Порядок № 411/1415 відповідає вимогам Цивільного та Господарського Кодексу України, прийнятий на виконання вимог Закону України №132-ІХ. Київська міська рада є єдиним органом, до повноважень якого віднесено приймати відповідні нормативно-правові акти та пропозиції з питань, що стосуються, розвитку міста Києва, а відтак і затверджувати порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі для розвитку інфраструктури населеного пункту.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.03.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.05.2021, відмовлено у задоволенні позову.

9. Суди дійшли висновку, що Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, в т.ч. положення розділу І в частині: "та оформлення договорів пайової участі"; пункт 3.4 в частині "та укладання, зміну та розірвання договорів про пайову участь"; абзац 3 пункту 4.1; пункт 4.3; Розділ V; пункт 6.1; пункт 6.5; пункт 6.7; пункт 7.1; Розділу VIII Порядку, відповідає нормам Цивільного кодексу України, Господарського Кодексу України та Закону № 132-ІХ, а тому скасуванню не підлягають.

Київська міська рада уповноважена приймати відповідні нормативно-правові акти та пропозиції з питань, що стосуються розвитку міста Києва, а відтак, і затверджувати порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі для розвитку інфраструктури населеного пункту.

Законом №132-ІХ внесенні зміни до ряду законодавчих актів України, зокрема, у Закон № 3038-VI.

Задля уникнення зловживань зі сторони суб`єктів господарювання та стимулювання їх до виконання грошових зобов`язань у вигляді сплати пайових внесків, а також, з метою уточнення вимог Закону №132-ІХ, відповідач прийняв рішення "Про затвердження Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва", яке конкретизувало окремі його положення, що само по собі не суперечить вимогам основного Закону. Порядок фактично унормував правовідносини між учасниками відносин, в тому числі, в частині встановлення відповідальності за несвоєчасне або неповне виконання грошових зобов`язань.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. У касаційній скарзі позивач просить скасувати судові рішення суду першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове - про задоволення позову.

11. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на те, що суди попередніх інстанцій при вирішенні спору не врахували висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 30.07.2020 у справі № 909/1143/19; від 30.09.2020 у справі №902/4442/19, від 09.07.2020 у справі №910/9641/19.

Крім того, відсутній висновок Верховного Суду щодо наявності повноважень органу місцевого самоврядування після прийняття Закону №132-ІХ нормативно врегульовувати питання сплати забудовниками пайових внесків у розвиток інфраструктури населеного пункту. Зазначений Закон визначає порядок сплати пайової участі, який Київська міська рада може лише деталізувати, а не встановлювати нові вимоги до сплати пайової участі, нав`язувати забудовникам укладення договору, встановлювати штрафні санкції, не передбачені Законом.

Державна регуляторна служба України у листі від 24.04.2020 №2452/0/20-20 зазначила, що після прийняття Закону №132-ІХ у органів місцевого самоврядування відсутні підстави для прийняття регуляторних актів або внесення змін до ним про затвердження порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

12. Ухвалою Верховного Суду від 16.08.2021 відкрито касаційне провадження для формулювання висновку щодо наявності повноважень органу місцевого самоврядування після прийняття Закону №132-ІХ нормативно врегульовувати питання сплати забудовниками пайових внесків у розвиток інфраструктури населеного пункту.

13. Позивач просив про розгляд справи за його участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.

14. Відповідач у відзиві просить касаційну скаргу залишити без задоволення. Вважає висновки судів першої та апеляційної інстанцій правильними.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги, відзиву на неї та дійшов такого висновку.

16. Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Частиною 2 ст.118 та ч. 2 ст.140 Конституції України встановлено, що особливості здійснення виконавчої влади і місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, які відповідно до частини другої статті 133 мають спеціальний статус, визначаються окремими законами України, і до прийняття таких законів виконавчу владу в цих містах здійснюють відповідні державні адміністрації (п. 10 розділу XV "Перехідні положення").

18. 15.01.1999 прийнято Закон України "Про столицю України - місто-герой Київ" №401-XIV, яким визначено спеціальний статус міста Києва як столиці України, особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті відповідно до Конституції України та законів України.

19. Статтею 1 Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської міської ради від 07.07.2016 №579/579 визначено, що Київрада - представницький орган місцевого самоврядування, що представляє територіальну громаду міста Києва та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Європейською Хартією місцевого самоврядування та додатковим протоколом до неї, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про столицю України - місто-герой Київ", "Про статус депутатів місцевих рад", іншими законами України та Статутом територіальної громади міста Києва.


................
Перейти до повного тексту