1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2024 року

м. Київ

справа № 480/9389/23

адміністративне провадження № К/990/16597/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів - Коваленко Н.В., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 (суддя Гелета С.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2024 (колегія суддів: Кононенко З.О., Калиновський В.А., Мінаєва О.М.) у справі № 480/9389/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (далі - ГУПФУ в Сумській області) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ГУПФУ в Сумській області, в якому просив:

- визнати протиправними дії ГУПФУ в Сумській області, які виразилася у протиправній відмові пенсійного органу, оформленій листом № 7114-11361/Б-02/8-1800/23 від 17.08.2023, нарахувати та виплатити індексацію (підвищення) до пенсії за вислугу років ОСОБА_1 без обмеження максимального розміру пенсії, починаючи з 01.03.2023, згідно постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 24.02.2023 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" (далі - постанова № 168) без урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197;

- зобов`язати ГУПФУ в Сумській області здійснити нарахування та виплачувати індексацію (підвищення) до пенсії за вислугу років ОСОБА_1 без обмеження її максимального розміру починаючи з 01.03.2023 відповідно пункту 2 постанови № 168 із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197, із розрахунку: 13432,79 (основний розмір пенсії) + 2 350,74 (індексація за 2022 рік) = 15783,53 грн. * 19,7% = 3 109,35 - у сумі 3 109,35 грн., у розмірі її фактичного нарахування в повному обсязі без будь яких обмежень, з урахуванням рішення Сумського окружного адміністративного суду від 14.08.2023 по справі №480/2941/23.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч положенням пункту 2 постанови № 168, яким установлено підвищити з 01.03.2023 основний розмір пенсії, проіндексований із урахуванням коефіцієнта збільшення 1,197, відповідач в результаті такого перерахунку пенсії протиправно обмежує розмір цього збільшення пенсії граничним розміром 1 500, 00 грн.

3. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 у задоволенні позову відмовлено.

4. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2024 рішення Сумського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 скасовано.

Позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії ГУПФУ в Сумській області щодо відмови ОСОБА_1 у виплаті перерахованої з 01.03.2023 відповідно до п. 2 постанови № 168 пенсії без обмеження її максимальним розміром.

Зобов`язано ГУПФУ в Сумській області здійснити виплату перерахованої ОСОБА_1 з 01.03.2023 пенсії з урахуванням індексації відповідно пункту 2 постанови № 168 з урахуванням раніше виплачених сум та без обмеження максимальним розміром.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

5. Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити повністю.

6. Ухвалою Верховного Суду від 08.05.2024 відкрито касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

7. Відзив на касаційну скаргу не надходив.

8. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером, перебуває на обліку в ГУПФУ в Сумській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Відповідно до постанови №168 ГУПФУ в Сумській області здійснено з 01.03.2023 нарахування та виплату позивачу індексації із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у розмірі 1,197 в розмірі 1500 грн.

Позивач звернувся до відповідача із заявою від 03.08.2023, у якій просив здійснити з 01.03.2023 перерахунок та виплату суми індексації із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у розмірі 1,197 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №138, але без обмеження розміру збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, максимальним (граничним) розміром 1500,00 грн. та без обмеження пенсії максимальним розміром.

Відповідач листом №7114-11361/Б-02/8-1800/23 від 17.08.2023 повідомив позивача про те, що на виконання постанови № 168 головним управлінням проведено індексацію пенсії на 19,7%. Абзацом 2 пункту 10 Постанови № 168 визначено, що розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень. Згідно з пунктом 2 зазначеної постанови, підвищення з 1 березня 2023 року розмірів пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплат до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуга перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей здійснюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Відповідач зазначив, що з 01.03.2023 проведено індексацію пенсії в межах її максимального розміру в сумі 1500,00 грн. відповідно до чинного законодавства.

Не погодившись із обмеженням розміру пенсії максимальним розміром та із обмеженням максимальним розміром суми індексації розміром 1500 грн., починаючи з 01.03.2023, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що обмеживши суму нарахованої у 2023 році індексації пенсії, ГУ ПФУ у Сумській області діяло у межах покладених на нього повноважень та відповідно до вимог чинного нормативно-правового акту, який передбачав проведення такої індексації. Вважав, що не підлягають до задоволення позовні вимоги щодо визнання протиправними дій та зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату позивачу пенсії з 01.03.2023 із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197 без обмеження розміру збільшення, передбаченого пунктами 1-7 постанови № 168 максимальним розміром 1500 грн.

Щодо вимоги позивача про зняття обмеження пенсії максимальним розміром з 01.03.2023, суд першої інстанції зазначив, що ця вимога була предметом розгляду в іншій справи, і рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 14.08.2023 у справі №480/2941/23 зобов`язано ГУПФУ в Сумській області провести з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії позивачу без обмежень максимального розміру пенсії, з урахуванням виплачених сум.

11. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позовні вимоги, апеляційний суд дійшов висновку про протиправність обмеження пенсії максимальним розміром та обмеження виплати проведеної індексації визначеним розміром.

Водночас відмовив в задоволенні позовної вимоги щодо проведення процедури перерахунку у спосіб, визначений позивачем у позовній заяві, оскільки обов`язковою умовою надання захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Суд зазначив, що матеріали справи не містять доказів існування у відповідача наміру допускати порушення закону у процедурі проведення майбутніх виплат за перерахованою пенсією.

ІV.ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

12. На обґрунтування касаційної скарги позивач вказує, що суди попередніх інстанцій, ухвалюючи оскаржувані судові рішення, неправильно застосували пункти 2 та 10 постанови № 168, а висновок Верховного Суду щодо права осіб, пенсія яким призначена згідно із Законом № 2262-ХІІ, на отримання з 01.03.2023 в повному обсязі підвищення пенсії із коефіцієнтом збільшення у розмірі 1,197 без обмеження граничним розміром у 1500,00 грн цього розміру збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого, зокрема, пунктом 2 вказаної постанови Уряду, - відсутній.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

14. У справі, яка розглядається, спір виник у зв`язку із незгодою позивача із діями відповідача щодо обмеження граничним розміром у 1500,00 грн підвищення пенсії на коефіцієнт збільшення його пенсії, призначеної відповідно до статті 13 Закону № 2262-ХІІ, із застосуванням коефіцієнта збільшення при проведенні індексації у розмірі 1,197 відповідно до вимог пункту 2 постанови № 168 та обмеження пенсії максимальним розміром.

Такий спір перебував у провадженні Верховного Суду та за результатами його розгляду у постанові від 07.06.2024 (справа №420/25804/23) Суд дійшов таких висновків.

15. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII, а індексації розміру пенсій - положення статті 64 Закону № 2262-XII.

16. На момент призначення позивачу пенсії відповідно до Закону № 2262-ХІІ редакцією статті 64 Закону № 2262-ХІІ було визначено, що призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, пенсії підвищуються відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

17. Закон України від 03.07.1991 № 1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-XII) визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України.

18. Відповідно до статті 1 Закону № 1282-XII індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

19. Статтею 2 вказаного Закону визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема пенсії.

Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

20. Економічною підставою для проведення індексації грошових доходів населення згідно зі статтями 4, 6 Закону № 1282-ХІІ є факт, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Також ознаками, що характеризують індексацію доходів громадян, є місце отримання відповідних доходів, а також джерела їх фінансування (частина перша статті 9 Закону № 1282-XII).

21. Отже, індексація має спеціальний статус виплати з боку держави у формі відшкодування знецінення грошових доходів громадян, зокрема, пенсії, яка має систематичний характер, а тому індексація є невід`ємною складовою сум при розрахунку пенсії, зокрема військовослужбовцям.

22. Обов`язковий характер індексації визначається статтею 18 Закону України від 05.10.2000 № 2017-ІІІ "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі - Закон № 2017-ІІІ), у якій зазначається, що законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.

23. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (частина друга статті 19 Закону № 2017-ІІІ).

24. Підстави для проведення індексації визначено статтею 4 Закону № 1282-XII, відповідно до якої індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

25. Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення визначає Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, за правилами пункту 4 якого частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

26. У свою чергу, у зв`язку із необхідністю вдосконалення пенсійного забезпечення громадян, визначення дати щорічної індексації пенсії та кола осіб, яким пенсії індексуються, 15.02.2022 було прийнято Закон України № 2040-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення пенсійного законодавства" (далі - Закон № 2040-IX), яким, зокрема статтю 64 Закону № 2262-XII та частину п`яту статті 2 Закону № 1282-XII було викладено в новій редакції.

27. Так, частиною п`ятою статті 2 Закону № 1282-XII в редакції Закону № 2040-IX визначено, що індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";

28. У свою чергу, відповідно до статті 64 Закону № 2262-ХІІ у редакції Закону № 2040-IX, яка застосовується з 01.03.2022, у разі якщо пенсії, призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію згідно з цим Законом, та членам їх сімей у попередньому календарному році та до дати індексації пенсії включно у році, в якому проводиться індексація пенсій, не перераховувалися відповідно до частини четвертої статті 63 цього Закону, для забезпечення їх індексації проводиться перерахунок пенсій у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Сума індексації враховується під час подальшого перерахунку пенсії відповідно до статті 63 цього Закону.

29. При цьому частиною другою статті 42 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV) в редакції Закону № 2040-IX, яка застосовується з 01.03.2022, визначено, що для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій у солідарній системі розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, передбачений абзацом другим цієї частини, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацом другим цієї частини.

30. Порядком перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 124 (далі - Порядок № 124) визначено механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

31. Відповідно до пункту 2 Порядку № 124 перерахунку підлягають пенсії, обчислені, зокрема з урахуванням заробітку (грошового забезпечення), який визначено відповідно до частини першої статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

32. Пунктом 4 Порядку № 124 визначено, що коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначається за такою формулою:

де ЗСЦ - показник зростання споживчих цін за попередній рік (у відсотках);

ЗСЗ - показник зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (у відсотках), що визначається за такою формулою:

ЗСЗ = Псзп (1): Псзп (2)х100% - 100%

де Псзп (1) - показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення;

Псзп (2) - показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарні роки, що передують року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду України для фінансування виплати пенсій у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування коефіцієнт щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, може бути збільшено, але він не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарних роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.


................
Перейти до повного тексту