ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 липня 2024 року
м. Київ
справа №420/1001/20
адміністративне провадження № К/990/38738/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
секретар судового засідання Змієвська А.С.
за участю:
представника позивача Носенка І.П.,
представника відповідача Аветюка С.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції справу №420/1001/20 за позовом Фермерського господарства "Весна" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, касаційне провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2023 (головуючий суддя Шляхтицький О.І., судді: Семенюк Г.В., Домусчі С.Д.)
УСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "Весна" звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень: від 24.10.2019 №0003081401, №0003061401, №0003071401, №0002994004; від 25.10.2019 №0003223304, №0003233304, №0003243304, №0454781304.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.07.2023 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2023 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.07.2023 скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області звернулось з касаційною скаргою до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 23.11.2023 відкрито касаційне провадження у справі №420/1001/20 за касаційною скаргою податкового органу.
До суду надійшов відзив Фермерського господарства "Весна" на касаційну скаргу відповідача.
Ухвалою суду від 26.06.2024 касаційний розгляд справи призначено у судовому засіданні на 09.07.2024.
Ухвалами від 02.07.2024, від 04.07.2024 задоволено клопотання представника позивача, представника відповідача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Переглянувши оскаржуване судове рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги, судом проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Суд касаційної інстанції у справі, що розглядається, з`ясував наступне.
Фермерське господарство "Весна" звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень:
від 24.10.2019 №0003081401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на прибуток та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 5421956,00грн.;
від 24.10.2019 №0003061401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 6147545,00грн.;
від 24.10.2019 №0003071401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у розмірі 526865,00грн.;
від 24.10.2019 №0002994004, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 510,00грн.,
від 25.10.2019 №0003223304, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 510,00грн.;
від 25.10.2019 №0003233304, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 83478,85грн.;
від 25.10.2019 №0003243304, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 170884,61грн.;
від 25.10.2019 №0454781304, яким збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 19202,52грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що неможливість надання для перевірки первинних, бухгалтерських та інших документів, підтверджуючих здійснення господарських операцій, у зв`язку з їх викраденням у платника податків обумовлює фактичну неможливість проведення перевірки незалежно від того, чи може платник податків відразу на вимогу контролюючого органу відновити та надати перелік документів. Таким чином, контролюючим органом порушено п. 44.5 ст. 44 ПК України щодо порядку та умов перенесення терміну проведення перевірки у випадку втрати, пошкодження або дострокового знищення документів. Порушення контролюючим органом процедури проведення перевірки, в частині відмови в зупиненні проведення перевірки, призвели до порушення прав платника податків, а саме контролюючим органом визначені факти порушень вимог чинного законодавства за відсутності дослідження первинних документів. У свою чергу, ФГ "Весна" були вжиті заходи з відновлення повного переліку відсутніх документів та розслідування причин, які призвели до втрати, та складено акт від 23.09.2019. Таким чином, під час складання оскаржуваних податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС в Одеській області порушено вимоги чинного законодавства України.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, посилався на те, що саме ФГ "Весна" не було забезпечено належне зберігання та транспортування первинної документації. Втрата документів, якщо й мала місце, то виключно з вини працівників товариства. Доказів того, що повернення (відновлення) документації потребувало значних зусиль, не надано. Таким чином, наведені обставини, в сукупності, свідчать про недотримання позивачем передбаченого порядку вжиття заходів при втраті (знищенні) документації та відновлення останньої (ст. 44 ПК України). За таких підстав, посилання представника позивача на те, що контролюючим органом порушено процедуру проведення перевірки, в частині відмови в зупиненні проведення перевірки, є неспроможними.
Апеляційний суд з висновками суду першої інстанції не погодився. Відмовляючи у задоволенні позову, колегія суддів урахувала, що втрата відповідних документів не є безумовною підставою перенесення термінів проведення перевірки. Обов`язковою підставою перенесення терміну проведення перевірки, за змістом пункту 44.5 статті 44 ПК України, є саме неможливість проведення перевірки за відсутності документів, які втрачені платником податків. Суд виходив з того, що відсутність у відповідача первинних бухгалтерських документів ФГ "Весна", втрачених на момент проведення перевірки, невчинення відповідачем дій щодо витребування таких документів у контрагентів позивача, або інших суб`єктів, а також наявність у відповідача виключно податкової інформації, яка не є достатнім доказом в розумінні процесуального Закону, свідчить про об`єктивну неможливість проведення документальної планової виїзної перевірки позивача. Висновки щодо неможливості встановлення всіх обставин, що мають значення для проведення перевірки та її результатів, зазначено самим відповідачем в акті перевірки. Водночас, проведення податковим органом перевірки, за обставин наведених вище, свідчить про необґрунтованість податкових-повідомлень рішень, прийнятих за її результатами.
Вважаючи рішення суду апеляційної інстанції таким, що прийнято з порушенням норм матеріального і процесуального права, відповідач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції. Відповідач посилається на неврахування судом апеляційної інстанції висновків Верховного Суду та недослідження зібраних у справі доказів. В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач зазначає, що податковим органом до реєстрації Акту перевірки не було отримано повідомлення про втрату документів. Також, з Витягу з єдиного державного реєстру досудового розслідування неможливо дійти висновку про втрату первинних документів. На думку відповідача, враховуючи норми діючого законодавства, відсутні підстави для надання 90-денного терміну для відновлення документів.
Позивач скористався правом заперечити проти доводів касаційної скарги, у відзиві просить залишити касаційну скаргу без задоволення, вказує, що за змістом Акту перевірки контролюючим органом підтверджено, що згідно листа від 17.09.2019 ФГ "Весна" повідомлено про втрату первинних документів у зв`язку з пограбуванням. Наведені обставини передбачені положеннями пункту 44.5 статті 44 ПК України в якості умов перенесення терміну проведення перевірки. Крім того, на виконання підпункту 6.10 пункту 6 Положення №88 листом від 23.09.2019 платником направлено на адресу контролюючого органу наказ про призначення комісії для встановлення переліку відсутніх документів та акт службового розслідування. Таким чином, позивачем виконано вимоги норм права, що регулюють правовідносини. У свою чергу, відповідачем порушено положення пункту 44.5 статті 44 ПК України щодо порядку та умов перенесення терміну проведення перевірки у випадку втрати, пошкодження або дострокового знищення документів.
Верховний Суд, переглянувши оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, 07.08.2019 Головним управлінням ДПС в Одеській області видано наказ №6286 про проведення документальної планової виїзної перевірки ФГ "Весна" з 29.08.2019 по 18.09.2019 з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 31.12.2018, валютного законодавства за період з 01.01.2016 по 31.12.2018, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 31.12.2018, дотримання іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 31.12.2018.
10.09.2019 посадовими особами Головного управління ДПС в Одеській області складено акт про ненадання ФГ "Весна" до перевірки первинних документів (а.с. 219 т. 2).
11.09.2019 директору ФГ "Весна" вручено запит про надання первинних та бухгалтерських документів до перевірки (а.с. 218 т. 2).
17.09.2019 ФГ "Весна" повідомлено Головне управління ДПС в Одеській області про викрадення бухгалтерських документів (а.с. 76-77 т. 1)
25.09.2019 Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт №45/15-32-05-01/ НОМЕР_1, в якому зазначено, що перевіркою встановлено порушення ФГ "Весна" п. 44.2 ст. 44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ заниження податку на прибуток в періоді, що перевірявся на загальну суму 4337565 грн.; пп. 44.1 ст. 44, п. 192.1 п. 192.2 п. 192.3 ст. 192, п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 ст. 199 ПКУ, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на загальну суму 526865 грн., п. 44.1 ст. 44, п. 192.1 п. 192.2 п. 192.3 ст. 192, п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 ст. 198 ПКУ, що призвело до заниження податку на додану вартість на загальну суму 4927599 грн., п. 85.2 ст. 85 ПКУ, в результаті чого передбачена відповідальність п. 121.1 ст. 121 ПКУ; порушення податковим агентом пп. 47.1.3 п. 47.1 ст. 47, п. 119.2 ст. 119 ПКУ, встановлено недостовірність відомостей у податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку форми № 1 ДФ за перевіряємий період з 01.01.2016 р. по 31.12.2018 р.; порушення порядку нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету відповідно до пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, пп. 169.1 ст. 169 ПКУ та ставку податку, відповідно до п. 167.1 ст. 167 ПКУ, в результаті занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 15389,24 грн.; порушення пп. 168.1.2 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171, пп. "а" п. 176.2 ст. 176 ПКУ; порушення пп. 168.1.2 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171, пп. "а" п. 176.2 ст. 176, пп. 1.2, пп. 1,3 пп. 1,4 пп. 1,5 п. 16-1 підрозділу 10 ПКУ; порушення пп. 164.2.5, п. 164.2, пп. 168.1.1 пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170, п. 171.2 ст. 171, абз. "а" п. 176.2 ст. 176 ПКУ: занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 97648,35 грн.; порушення пп. 164.2.5 п. 164.2, п. 167.1 ст. 167, пп. 168.1.1, п. 168.1.2, п. 168.1.4, пп. 168.1.
ФГ "Весна" подано заперечення на акт перевірки від 25.09.2019 № 45/15-32-05-01/22496384, висновки якого, рішенням ГУ ДПС в Одеській області від 22.10.2019 залишено без змін (а.с. 44-51 т. 3).
Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
від 24.10.2019 №0003081401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 4337565,00грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1084391,00грн. (всього 5421956,00грн.);
від 24.10.2019 №0003061401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 4918036,00грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1229509,00грн. (всього 6147545,00грн.);
від 24.10.2019 №0003071401, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у розмірі 526865,00грн.;
від 24.10.2019 №0002994004, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 510,00грн., за порушення п. 85.2 ст. 85 ПК України;
від 25.10.2019 №0003223304, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 510,00грн., за порушення пп. 47.1.3 п. 47.1 ст. 47, п. 119.2 ст. 119, абз. "а" п. 176.2 ст. 176 ПК України щодо визначення податку на доходи фізичних осіб з доходів платників податків, у вигляді заробітної плати;
від 25.10.2019 №0003233304, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 15389,14грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 68089,51грн. (всього 83478,85грн.);
від 25.10.2019 №0003243304, яким збільшено суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 97648,35грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 73236,26грн. (всього 170884,61грн.);
від 25.10.2019 №0454781304, яким збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на 12073,88грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 7128,64грн.
Позивач, вважаючи рішення податкового органу протиправними, звернувся з позовом до суду про їх скасування.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.