1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2024 року

м. Київ

cправа № 921/366/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,

розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 22.05.2024 (колегія суддів: Плотніцький Б. Д. - головуючий, Кравчук Н. М., Скрипчук О. С.) і ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 27.03.2024 (суддя Руденко О. В.)

за скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" на дії приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Хорішка Олександра Олександровича у справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"

до Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз"

про стягнення заборгованості в сумі 186 981 501,07 грн,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст обставин, що передували ухваленню оскаржуваних судових рішень

1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (далі - ТОВ "Оператор газотранспортної системи України") звернулося до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз" (далі - ПрАТ "Тернопільміськгаз") про стягнення боргу в сумі 186 981 501,07 грн.

1.2. Згідно з рішенням Господарського суду Тернопільської області від 27.09.2023 у справі № 921/366/23 прийнято заяву ПрАТ "Тернопільміськгаз" про визнання позову; позов ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" задоволено, стягнуто з ПрАТ "Тернопільміськгаз" на користь позивача 118 425 363,05 грн основної заборгованості, 8 664 909,10 грн 3 % річних, 52 079 723,92 грн інфляційних втрат, 7 811 505,00 грн пені та 469 700,00 грн сплаченого судового збору.

1.3. На виконання рішення Господарського суду Тернопільської області від 27.09.2023, яке набрало законної сили 31.10.2023, на підставі статті 327 Господарського процесуального кодексу України та підпункту 19.1 пункту 19 розділу XI Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України Господарський суд Тернопільської області 06.11.2023 видав наказ про примусове виконання рішення.

1.4. 28.12.2023 приватний виконавець виконавчого округу міста Києва Хорішко О. О. виніс постанову № 73691296 про зупинення вчинення виконавчих дій з примусового виконання наказу № 921/366/23, виданого 06.11.2023, до виключення боржника з реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу.

1.5. ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" звернувся 15.01.2024 до Господарського суду Тернопільської області зі скаргою на дії приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Хорішка О. О.

1.6. Обґрунтовуючи скаргу на дії приватного виконавця, ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" зазначало, що, зупинивши вчинення виконавчих дій у межах цього виконавчого провадження, орган виконання діяв неправомірно. Скаржник стверджував, що саме лише включення боржника до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, не є безумовною підставою для зупинення вчинення виконавчих дій. У спірних правовідносинах приватний виконавець має дослідити не тільки обставину, чи включене підприємство до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, але й установити, чи підлягає ця заборгованість врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу".

2. Короткий зміст оскаржуваних судових рішень

2.1. Згідно з ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 27.03.2024, яка залишена без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 22.05.2024 у справі № 921/366/23, відмовлено у задоволенні скарги ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" на дії приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Хорішка О. О.

2.2. Постановляючи оскаржувану ухвалу, суд першої інстанції зазначив, що ПрАТ "Тернопільміськгаз" є оператором газорозподільних систем та має ліцензію Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, про що свідчить постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 29.06.2017 № 860.

29.08.2021 набув чинності Закон України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу".

Суд першої інстанції встановив, що постановою Національної комісії що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.10.2022 № 1286 вирішено включити ПрАТ "Тернопільміськгаз" до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу.

Суд першої інстанції зауважив, що згідно з пунктом 15 частини 1 статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" виконавець має зупинити вчинення виконавчих дій. Відтак суд першої інстанції зазначив, що 28.12.2023, керуючись цією правовою нормою, приватний виконавець виніс постанову про зупинення вчинення виконавчих дій у межах виконавчого провадження № 73691296 до виключення боржника з реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу.

Суд першої інстанції констатував, що як на час прийняття приватним виконавцем оспорюваної постанови, так і на час розгляду цієї скарги судом, боржник залишається учасником установленої Законом України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" процедури врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань). Обставинами, які свідчили про наявність підстав для зупинення вчинення виконавчих дій, були такі:

- заборгованість за наказом виникла на підставі договору транспортування природного газу, укладеного між ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" та ПрАТ "Тернопільміськгаз", який є боржником за наказом;

- постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.10.2022 № 1286 ПрАТ "Тернопільміськгаз" було включено до Реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу відповідно до статті 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу".

Тому суд першої інстанції дійшов висновку, що доводи скаржника про те, що приватним виконавцем неправомірно зупинено виконавче провадження, у зв`язку з наведеними обставинами є помилковими.

2.3. Суд апеляційної інстанції зазначив, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні скарги на дії приватного виконавця.

Суд апеляційної інстанції при цьому виходив із того, що списання неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість з оплати природного газу та послуги з його транспортування, є складовою процедури врегулювання заборгованості. Відповідно до статті 1 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" приватний виконавець не належить до числа учасників процедури з врегулювання заборгованості, тому не вправі був самостійно приймати рішення щодо наявності / відсутності умов для списання неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних у ході процедури врегулювання заборгованості, яка ще не завершилася.

При цьому, як зауважив суд апеляційної інстанції, згідно з положеннями статті 6 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" саме лише включення боржника до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості, не є безумовною підставою для списання 3 % річних, інфляційних втрат та неустойки. Водночас як саме списання, так і відмова у ньому, за висновком апеляційного господарського суду, можуть бути вчинені лише в результаті реалізації усього механізму врегулювання заборгованості учасниками цієї процедури.

З урахуванням наведеного та за відсутності у приватного виконавця повноважень під час відкриття виконавчого провадження самостійно вирішувати питання стосовного того, чи належить заборгованість, що підлягає стягненню за виконавчим документом, до тієї заборгованості, котра підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", суд апеляційної інстанції дійшов висновку про обґрунтованість доводів приватного виконавця щодо наявності підстав для зупинення вчинення виконавчих дій.

3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї

3.1. ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 27.03.2024 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 22.05.2024 у справі № 921/366/23, задовольнити скаргу ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" на дії приватного виконавця; визнати протиправними дії приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Хорішка О. О. щодо зупинення вчинення виконавчих дій згідно з постановою від 28.12.2023 в межах виконавчого провадження № 73691296, а саме:

- визнати протиправними дії щодо зупинення вчинення виконавчих дій із примусового виконання наказу Господарського суду Тернопільської області, виданого 06.11.2023 для примусового виконання рішення від 27.09.2023 у справі № 921/366/23, в частині стягнення з ПрАТ "Тернопільміськгаз" на користь ТОВ "Оператор Газотранспортної системи України" 8 664 909,10 грн 3 % річних, 52 079 723,92 грн інфляційних втрат, 7 811 505,00 грн пені;

- скасувати постанову приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Хорішка О. О. від 28.12.2023 про зупинення вчинення виконавчих дій у межах виконавчого провадження № 73691296 у частині стягнення з боржника 8 664 909,10 грн 3 % річних, 52 079 723,92 грн інфляційних втрат, 7 811 505,00 грн пені на користь стягувача;

- зобов`язати приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Хорішка О. О. вчинити виконавчі дії - стягнути із боржника 8 664 909,10 грн 3 % річних, 52 079 723,92 грн інфляційних втрат, 7 811 505,00 грн пені на користь стягувача.

3.2. ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" посилається у касаційній скарзі на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Скаржник вважає, що суди попередніх інстанцій не врахували, що зупинення виконавчих дій порушує статті 129, 129-1 Конституції України, статтю 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) та статтю 1 Першого протоколу до Конвенції та принципи господарського судочинства. ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували пункт 15 частини 1 статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" та абзац 17 статті 1, статтю 6 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", оскільки єдиним способом врегулювання заборгованості в частині штрафних санкцій, на думку скаржника, є їх списання, будь-якого іншого способу врегулювання заборгованості в частині неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних зазначений закон не визначає.

3.3. Приватний виконавець Хорішко О. О. у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити у задоволенні касаційної скарги ТОВ "Оператор газотранспортної системи України". Приватний виконавець зазначає, що при прийнятті постанови про зупинення виконавчого провадження діяв відповідно до вимог пункту 15 частини 1 статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" та Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу". На думку приватного виконавця Хорішка О. О., Закон України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" не передбачає припинення зобов`язання щодо суми основного боргу за поставлений газ, а лише визначає процедуру, яка надає можливість врегулювати заборгованість у спосіб, визначений законом.

4. Розгляд касаційної скарги та позиція Верховного Суду

4.1. За змістом статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини 1 статті 310, частиною 2 статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

4.2. Переглянувши оскаржувані у справі судові рішення, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві доводи, перевіривши наявні матеріали справи щодо правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

4.3. Предметом касаційного оскарження є ухвала господарського суду про відмову у задоволенні скарги ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" на дії приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Хорішка О. О. та постанова апеляційного господарського суду про залишення цієї ухвали без змін.

4.4. Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні скарги на дії приватного виконавця, констатував, що як на час прийняття приватним виконавцем оспорюваної постанови, так і на час розгляду цієї скарги судом, боржник залишається учасником установленої Законом України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" процедури врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань). Обставинами, які свідчили про наявність підстав для зупинення вчинення виконавчих дій, були такі:

- заборгованість за наказом виникла на підставі договору транспортування природного газу, укладеного між ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" та ПрАТ "Тернопільміськгаз", який є боржником за наказом;

- постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.10.2022 № 1286 ПрАТ "Тернопільміськгаз" було включено до Реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу відповідно до статті 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу".

З урахуванням наведених обставин справи суд першої інстанції дійшов висновку, що доводи скаржника про те, що приватним виконавцем неправомірно зупинено виконавче провадження, є помилковими.

4.5. Суд апеляційної інстанції зазначив, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні скарги на дії приватного виконавця.

Суд апеляційної інстанції при цьому виходив із того, що списання неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість з оплати природного газу та послуги з його транспортування, є складовою процедури врегулювання заборгованості. Відповідно до статті 1 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" приватний виконавець не належить до числа учасників процедури з врегулювання заборгованості, тому не вправі був самостійно приймати рішення щодо наявності / відсутності умов для списання неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних у ході процедури врегулювання заборгованості, яка ще не завершилася.

При цьому, як зауважив суд апеляційної інстанції, згідно з положеннями статті 6 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" саме лише включення боржника до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості, не є безумовною підставою для списання 3 % річних, інфляційних втрат та неустойки. Водночас як саме списання, так і відмова у ньому, за висновком апеляційного господарського суду, можуть бути вчинені лише в результаті реалізації усього механізму врегулювання заборгованості учасниками цієї процедури.

З урахуванням наведеного та за відсутності у приватного виконавця повноважень під час відкриття виконавчого провадження самостійно вирішувати питання стосовного того, чи належить заборгованість, що підлягає стягненню за виконавчим документом, до тієї заборгованості, котра підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", суд апеляційної інстанції дійшов висновку про обґрунтованість доводів приватного виконавця щодо наявності підстав для зупинення вчинення виконавчих дій.

4.6. ТОВ "Оператор газотранспортної системи України", не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою. Скаржник зазначає, що вважає протиправними дії приватного виконавця щодо зупинення вчинення виконавчих дій з примусового виконання наказу Господарського суду Тернопільської області, виданого 06.11.2023 для примусового виконання рішення від 27.09.2023 у справі № 921/366/23, в частині стягнення з ПрАТ "Тернопільміськгаз" на користь ТОВ "Оператор Газотранспортної системи України" 8 664 909,10 грн 3 % річних, 52 079 723,92 грн інфляційних втрат, 7 811 505,00 грн пені. Тому в касаційній скарзі скаржник стверджує, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували пункт 15 частини 1 статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" та абзац 17 статті 1, статтю 6 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", оскільки єдиним способом врегулювання заборгованості в частині штрафних санкцій, на думку скаржника, є їх списання, будь-якого іншого способу врегулювання заборгованості в частині неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних зазначений закон не визначає.


................
Перейти до повного тексту