1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2024 року

м. Київ

справа № 420/23400/21

адміністративне провадження № К/990/1576/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Гімона М.М., Васильєвої І.А.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.10.2022 (суддя Білостоцький О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2022 (головуючий суддя Скрипченко В.О., судді: Косцова І.П., Осіпов Ю.В.) у справі №420/23400/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЖИЛСТРОЙСЕРВІС-2" до Головного управління ДПС в Одеській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

У С Т А Н О В И В:

У листопаді 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЖИЛСТРОЙСЕРВІС-2" (далі також - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (далі також - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 18.08.2021:

- №20182/15320703, яким визначено відсутність у позивача права на отримання бюджетного відшкодування за період квітень 2021 року на суму 8499926,00 грн;

- №20181/15320703 від 18.08.2021 року, яким позивачу зменшено суму бюджетного відшкодування з ПДВ у розмірі 288173,00 грн та нараховано штрафні санкції у сумі 72043,00 грн;

- №20183/15320703, яким позивачу зменшено суму від`ємного значення, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) кредиту у розмірі 318358,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані податкові повідомлення - рішення контролюючим органом прийнято безпідставно, оскільки висновки останнього про порушення Товариством вимог податкового законодавства є необґрунтованими, базуються виключно на припущеннях та не підтверджені належними доказами.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.10.2022, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2022, позов Товариства задоволено, оскаржувані податкові повідомлення - рішення визнано протиправними та скасовано.

В ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що фактичною підставою для прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень стали висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки від 16.07.2021 №14322/15-32-07-03/34319566, у висновках якого зазначено про порушення позивачем наступних вимог законодавства:

- п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абзаців "б", "в" п. 200.4 ст. 200 ПК України, підпунктів 4, 5 пункту 5 розділу 5 Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 року №21, що призвело до завищення показників у рядках 16.1, 17 (колонка Б) і 19 Декларації з ПДВ за квітень 2021 року (з урахуванням уточнюючих розрахунків) на суму 1000568,00 грн, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування, заявленого на рахунок платника у банку (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за квітень 2021 року з урахуванням уточнюючих розрахунків), у розмірі 1000568,00 грн;

- абзацу "б" п. 200.4 ст. 200 ПК України, підпунктів 4, 5 пункту 5 розділу 5 Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 року №21, у результаті чого у ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" відсутнє право на отримання бюджетного відшкодування (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за квітень 2021 року з урахуванням уточнюючих розрахунків) у розмірі 7 787 531,00 грн та відсутнє право на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування ПДВ на рахунок платника у банку за квітень 2021 року у розмірі 7787531 грн;

- п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1 ст. 200 ПК України, що призвело до завищення розміру від`ємного значення суми ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду (рядок 21 декларації), на суму 318358,00 грн.

30.07.2022 позивачем було подано до Головного управління ДПС заперечення на акт перевірки, за результатами розгляду яких контролюючим органом висновки акту перевірки було змінено та викладено в новій редакції:

- п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абзаців "б", "в" п. 200.4 ст. 200 ПК України, підпунктів 4, 5 пункту 5 розділу 5 Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 року №21 (із змінами і доповненнями) завищено показники у рядках 16.1, 17 (колонка Б) і 19 Декларації з ПДВ за квітень 2021 року (з урахуванням уточнюючих розрахунків) на суму 288 173,00 грн, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування, заявленого на рахунок платника у банку (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за квітень 2021 року з урахуванням уточнюючих розрахунків), у розмірі 288173,00 грн;

- абзацу "б" п. 200.4 ст. 200 ПК України, підпунктів 4, 5 пункту 5 розділу 5 Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 року №21, у результаті чого у ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" (код ЄДРПОУ 34319566) відсутнє право на отримання бюджетного відшкодування (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за квітень 2021 року з урахуванням уточнюючих розрахунків) у розмірі 8499926,00 грн. та відсутнє право на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування ПДВ на рахунок платника у банку за квітень 2021 року у розмірі 8499926,00 грн;

- п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1 ст. 200 ПК України, що призвело до завищення розміру від`ємного значення суми ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду (рядок 21 декларації), на суму 318358,00 грн.

За результатами вищезазначеної перевірки та розгляду заперечень товариства, контролюючим органом прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення.

Товариство скористалося правом адміністративного оскарження вказаних рішень.

Рішенням Державної податкової служби України від 11.10.2021 №23078/6/39-00-06-01-05-06 скаргу позивача залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення без змін.

Не погоджуючись із зазначеними рішеннями, Товариство звернулось до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, позицію якого підтримав й апеляційний суд, виходив з того, що позивач мав право на формування податкового кредиту з ПДВ по господарським операціям з контрагентами з огляду на реальність здійснення таких операцій, які підтверджені належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, натомість висновки контролюючого органу ґрунтуються виключно на припущеннях та не підтверджені належними, допустимими та достовірними доказами.

Також суди дійшли висновку, що проведена позивачем передоплата за товар (роботи, послуги) є підставою для формування податкового кредиту за "першою подією", а в подальшому у відповідності до приписів абзацу "б" пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України (далі також - ПК України) є підставою для відшкодування суми бюджетного відшкодування за фактично сплачений постачальникам товар (роботи, послуги).

З такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився контролюючий орган та подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства у повному обсязі.

Підставою касаційного оскарження рішень судів першої та апеляційної інстанцій контролюючий орган зазначив неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права у випадку, передбаченому пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах.

Свої вимоги скаржник обґрунтовує тим, що позивач не має права включати суми переплат до розрахунку бюджетного відшкодування ПДВ (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за січень 2021 року) по яким фактична поставка товарів/послуг не здійснена.

Контролюючий орган вказує на помилковість висновків судів попередніх інстанцій, що платник податків має право на врахування сум ПДВ, які сплачені авансом у попередніх та звітному (податкових) періодах постачальникам товарів (робіт, послуг) при розрахунку суми бюджетного відшкодування. На переконання відповідача, з урахуванням підпункту "б" пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України позивач не має права на отримання таких сум в якості бюджетного відшкодування, оскільки в даному випадку не є "отримувачем товарів/послуг" так як фактична поставка товарів/послуг станом на 31.01.2021 на адресу позивача здійснена не була.

Верховний Суд ухвалою від 26.01.2023 відкрив касаційне провадження за поданою скаргою з метою перевірки зазначених доводів контролюючого органу.

Товариство правом подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористалося, що не перешкоджає касаційному перегляду.

Перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції в оскаржуваних судових рішеннях норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, Верховний Суд виходить з наступного.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішення про відсутність у Товариства права на отримання бюджетного відшкодування за період квітень 2021 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування з ПДВ на рахунок платника у банку в розмірі 8499926,00 грн ґрунтується на висновках про відсутність права на отримання бюджетного відшкодування:

- у розмірі 712395,00 грн на підставі висновків попереднього Акту перевірки;

- у розмірі 7787531,00 грн по факту включення до розрахунку суми бюджетного відшкодування ПДВ здійснених передплат.

Так, висновки контролюючого органу про відсутність у ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" права на отримання бюджетного відшкодування у розмірі 712395,00 грн ґрунтуються виключно на результатах попередньої податкової перевірки, проведеної по декларації за січень 2021 року (акт перевірки від 07.04.2021 №6779/15-32-07-03/34319566).

За висновками згаданого акту від 07.04.2021, ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" було протиправно завищено значення рядку 21 декларації з ПДВ за січень 2021 року на суму 712395,00 грн за рахунок включення до рядку 10.1 (колонка Б) декларації з ПДВ за січень 2021 року нереальних операцій з придбання робіт (послуг) у ТОВ "АЛЬТЕРІАС" на суму ПДВ 132091,67 грн; ТОВ "АЛМІ-СТРОЙ" на суму ПДВ 180303,04 грн; ТОВ "БК Монтажні технології" на суму ПДВ 250000,00 грн; ТОВ "ЮГСТРОЙ МОНТАЖ" на суму ПДВ 150000,00 грн. На підставі чого ГУДПС було винесено податкове повідомлення-рішення від 13.05.2021 №10994/15-32-07-03 про зменшення ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" розміру від`ємного значення суми ПДВ на суму 712395,00 грн.

На переконання податкового органу, ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" повинно було виконати рішення контролюючого органу по узгодженій сумі завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на момент подання уточнюючого розрахунку від 22.06.2021 №9165064385 та відобразити зазначене у рядку 16.3 податкової декларації.

Суди попередніх інстанцій обґрунтовано прийшли до висновку про безпідставність таких висновків контролюючого органу, оскільки на дату складання акту документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" від 16.07.2021 №14322/15-32-07-03/34319566 податкове повідомлення-рішення від 13.05.2021 №10994/15-32-07-03 було предметом спору у адміністративній справі №420/10557/21. Тобто сума податкового зобов`язання у вигляді завищення позивачем розміру від`ємного значення з ПДВ за січень 2021 року (зокрема у сумі 712 395,00 грн.) була неузгодженою, та як наслідок така сума не підлягала відображенню у податковій звітності ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВІС-2" як сума зменшення від`ємного значення, узгоджена за результатами перевірки контролюючого органу, зокрема, у рядку 16.3 декларації з ПДВ.

До того ж, як встановлено судами, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28.10.2021 по справі №420/10557/21, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2022, за адміністративним позовом ТОВ "ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2" визнано протиправним та скасовано, зокрема, податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 13.05.2021 №10994/15-32-07-03.


................
Перейти до повного тексту