1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2024 року

м. Київ

справа №240/16372/23

адміністративне провадження № К/990/13399/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Коваленко Н.В., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу №240/16372/23

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - ГУ ПФУ в Житомирській області), Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - ГУ ПФУ в Одеській області) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.03.2024, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Граб Л.С., суддів: Сторчака В.Ю., Смілянця Е.С.

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У червні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просила:

визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ в Одеській області від 17.05.2023 №064050004219 та рішення ГУ ПФУ в Житомирській області, викладене у формі листа від 24.05.2023 № 0600-0217-8/55875 про відмову у призначенні їй пенсії із зменшенням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796-XII);

зобов`язати ГУ ПФУ в Одеській області призначити та виплачувати їй пенсію за віком із зменшенням пенсійного віку на 9 років відповідно до статті 55 Закону №796-XII.

2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що вона як особа потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи 2 категорії, яка станом на 01.01.1993 більше двох років проживала в зоні безумовного (обов`язкового) відселення, має понад 15 років страхового стажу, станом на час звернення до ГУ ПФУ в Житомирській області досягла віку 51 рік, а також проживає в зоні безумовного (обов`язкового) відселення більше 9 років, має право на призначення пенсії за віком зі зменшенням пенсійного віку на 9 років відповідно до статті 55 Закону № 796-XII.

3. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20.11.2023 позов ОСОБА_1 задоволено частково:

визнано протиправною відмову ГУ ПФУ в Одеській області від 17.05.2023 №064050004219 у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком із зниженням пенсійного віку на 9 років;

зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити та виплачувати з 10.05.2023 позивачці пенсію за віком із зниженням пенсійного віку на 9 років, відповідно до вимог статті 55 та частини другої статті 56 Закону №796-ХІІ;

4. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.03.2024 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове судове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог.

5. Не погодившись з таким судовими рішеннями суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.03.2024 у справі №240/16372/23 та залишити в силі рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20.11.2023.

6. Верховний Суд ухвалою від 25.04.2024 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстав, визначених пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є особою потерпілою від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії і має право на пільги, встановлені Законом № 796-XII.

10.05.2023 ОСОБА_1, після досягнення 51-річного віку, звернулася до ГУ ПФУ в Житомирській області із заявою про призначення їй пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону №796-XII.

ГУ ПФУ в Житомирській області листом від 24.05.2023 №0600-0217-8/55875 повідомило ОСОБА_1 про те, що рішенням ГУ ПФУ в Одеській області від 17.05.2023 №064050004219 їй відмовлено у призначенні пенсії із зниженням пенсійного віку у зв`язку з тим, що загальний страховий стаж позивачки становить 15 років 11 місяців 6 днів, натомість для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку на 9 років відповідно до статті 55 Закону №796-XII страховий стаж має становити не менше 21 року.

Вважаючи відмову в призначенні пенсії зі зниженням пенсійного віку протиправною, позивачка звернулась до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що факт проживання позивачки в зоні безумовного (обов`язкового) відселення підтверджений довідкою старости Радовельського старостинського округу Олевської міської ради від 08.02.2023 №346, а тому пенсійний орган протиправно не зарахував періоди з 01.09.1992 по 01.07.1994, з 06.09.1989 по 31.01.1992 та з 01.06.1996 по 06.11.2007 до періоду проживання в зоні безумовного (обов`язкового) відселення.

Крім того, суд першої інстанції зазначив, що позивачка як особа, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 2 категорії, має право на призначення пенсії за умови наявного страхового стажу не менше 15 років, як це передбачено статтею 56 Закону №796-XII. Врахувавши, що станом на день звернення до ГУ ПФУ в Житомирській області позивачці виповнився 51 рік, вона мала страховий стаж понад 15 років, у пенсійного органу були відсутні підстави для відмови в призначенні їй пенсії зі зниженням пенсійного віку на 9 років.

9. Суд апеляційної інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що з копії диплому та трудової книжки позивачки видно, що вона з 01.09.1989 по 31.01.1992 працювала в Оратівській центральній бібліотеці, з 01.08.1992 по 01.07.1994 навчалася в Житомирському фармацевтичному училищі. За висновком апеляційного суду, відомості, зазначені у вказаних документах свідчать, що до 01.01.1993 позивачка проживала або працювала на відповідній території радіоактивного забруднення менше трьох років, а тому права на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку вона не має.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. В обґрунтування касаційної скарги ОСОБА_1 посилається на те, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення статті 55 Закону 796-XII та дійшов помилкових висновків стосовно відсутності в неї права на призначення пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку.

Позивачка зауважила, що вона до 01.01.1993 прожила в зоні безумовного (обов`язкового) відселення більше трьох років (проживає в зазначеній місцевості по теперішній час), станом на час звернення до ГУ ПФУ в Житомирській області має понад 15 років страхового стажу, досягла віку 51 рік, отже, має право на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку на 9 років, як це передбачено абзацом 4 пункту 2 частини першої статті 55 Закону 796-XII.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

12. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

13. Згідно з частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

14. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (частина друга статті 46 Конституції України).

15. Згідно з положеннями статті 26 Закону України від 09.07.2003 №1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-ІV) право на пенсію за віком мають особи після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31.12.2017.

Починаючи з 01.01.2018 право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 01.01.2018 по 31.12.2018 - не менше 25 років; з 01.01.2019 по 31.12.2019 - не менше 26 років; з 01.01.2020 по 31.12.2020 - не менше 27 років; з 01.01.2021 по 31.12.2021 - не менше 28 років; з 01.01.2022 по 31.12.2022 - не менше 29 років; з 01.01.2023 по 31.12.2023 - не менше 30 років; з 01.01.2024 року по 31.12.2024 року - не менше 31 року; з 01.01.2025 по 31.12.2025 - не менше 32 років; з 01.01.2026 по 31.12.2026 - не менше 33 років; з 01.01.2027 по 31.12.2027 - не менше 34 років; починаючи з 01.01.2028 - не менше 35 років.

16. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону №1058-ІV пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

17. Згідно із статтею 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

18. Тож виходячи зі змісту статті 16 Основного Закону обов`язок держави щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу зумовлює надання особливого статусу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

19. В ухваленому на виконання статті 16 Конституції України Законі № 796-ХІІ, який визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, передбачено додаткові гарантії соціального захисту для вказаних осіб - комплекс заходів у вигляді пільг, компенсацій і гарантій.

20. Фактично ці заходи є компенсацією особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, за втрачене здоров`я, моральні і фізичні страждання, обмеження в реалізації своїх здібностей та можливостей забезпечити собі гідний життєвий рівень, а також основним засобом реалізації державою конституційного обов`язку щодо забезпечення соціального захисту таких осіб.

21. Умови надання пенсій за віком особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення визначені у статті 55 Закону №796-XII, частиною першою якої перебачено, що особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.


................
Перейти до повного тексту