ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2024 року
м. Київ
справа № 1840/2703/18
касаційне провадження № К/9901/13294/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Сумській області та Державної фіскальної служби України на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 25.10.2018 (суддя Павлічек В.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019 (головуючий суддя - Мельнікова Л.В., судді - Бенедик А.П., Присяжнюк О.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Охтирка агропродукт" до Головного управління ДФС у Сумській області, Державної фіскальної служби про визнання дій протиправними,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Охтирка агропродукт" (далі - позивач, Товариство, платник) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Сумській області (далі - відповідач, Управління, контролюючий орган), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), в якому, з урахуванням уточнень до позову, просило: визнати незаконними та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних Управління від 24.04.2018 №663000/39522261, від 26.04.2018 №668189/39522261, від 26.04.2018 №668178/39522261, від 26.04.2018 № 668157/39522261; зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані Товариством № 34 від 31.03.2018, № 35 від 01.04.2018, № 36 від 01.04.2018, № 37 від 01.04.2018.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що направлені позивачем податкові накладні безпідставно не були прийняті ДФС України та, відповідно, не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач зазначає, що ним на вимогу відповідача були надані всі необхідні документи в підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним, реєстрацію яких зупинено, але податкові накладні №34, №35, №36, №37 не були зареєстровані, та комісією ДФС було безпідставно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Сумський окружний адміністративний суд рішенням від 25.10.2018, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019, позов задовольнив: визнав незаконними та скасував рішення про відмову в реєстрації податкових накладних Управління від 24.04.2018 №663000/39522261, від 26.04.2018 №668189/39522261, від 26.04.2018 №668178/39522261, від 26.04.2018 №668157/39522261; зобов`язав ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані Товариством № 34 від 31.03.2018, № 35 від 01.04.2018, № 36 від 01.04.2018, № 37 від 01.04.2018.
Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що платником податків було надано до контролюючого органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій із здійснення яких було виписано відповідні податкові накладні, відтак, контролюючим органом безпідставно було відмовлено платнику у реєстрації поданих ним податкових накладних.
Не погодившись з висновками судів попередніх інстанцій, відповідачі, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, звернулися до суду з касаційною скаргою, в якій просять скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Скаржники доводять, що платником податків на вимогу відповідачів не було надано до контролюючого органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, із здійснення яких платником було виписано відповідні податкові накладні, відтак у контролюючого органу були наявні законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 24.06.2019 відкрив провадження за касаційною скаргою відповідачів та витребував матеріали справи з суду першої інстанції.
Верховний суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 02.07.2024 призначив справу до розгляду у попередньому судовому засіданні на 03.07.2024.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі і правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Як установлено судами попередніх інстанцій, 29.03.2018 між Товариством та ТОВ "Ерідан Комерц" укладено договір поставки №244, предметом якого є постачання сільськогосподарської продукції, а саме кукурудзи врожаю 2017 року.
На виконання означеного договору Товариство протягом березня-квітня 2018 року поставило кукурудзу загальною кількістю 307,66 тон, а саме: відповідно до специфікації №1, видаткових накладних №60 від 31.03.2018, №61 від 31.03.2018, №62 від 01.04.2018 відвантажено кукурудзи загальною кількістю 180,36 тон; відповідно до специфікації №2, видаткових накладних № 63 від 01.04.2018, №64 від 01.04.2018, відвантажено кукурудзи загальною кількістю 127,30 тон.
За результатами цих господарських операцій, позивачем виписано на адресу ТОВ "Ерідан Комерц" наступні податкові накладні:
№34 на суму податку на додану вартість у розмірі 75808,91 грн, яка 31.03.2018 направлена через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено та в квитанції від 18.04.2018 № 9070938712 зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
№ 35 на суму податку на додану вартість 71917,36 грн, яка 01.04.2018 направлена через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено та в квитанції від 23.04.2018 №9074641176, в якій зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
№36 на суму податку на додану вартість 66483,93 грн, яка 01.04.2018 направлена через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено та в квитанції від 23.04.2018 №9074638627 зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
№37 на суму податку на додану вартість 32475,67 грн, яка 01.04.2018 направлена через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено та в квитанції від 23.04.2018 №9074647327 зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог контролюючого органу Товариство через електронний кабінет платника податків 18.04.2018, 24.04.2018 направило на адресу відповідача пояснення та наступні документи: акт наданих послуг (збору урожаю) №9 від 24.01.2018; договір поставки сільськогосподарської продукції №244 від 29.03.2018; видаткові накладні від 31.03.2018 №60, №61; договір поставки №1410-04-2017Т-63/02 (покупка насіння кукурудзи у ТОВ "ЛНЗ"), специфікації до договору №2, №3, №4, №5, №6; видаткові накладні придбання кукурудзи від 05.05.2017 №5354, від 06.05.2017 №5358, від 17.05.2017 №5469; товарно-транспортні накладні; договір виконання сільськогосподарських робіт (посів кукурудзи) від 03.05.2017 №1-69/01, акт здачі-приймання робіт від 19.05.2017 №1; договір про надання послуг (збирання кукурудзи) від 21.01.2017 №2, акт виконаний робіт від 20.11.2017 №13; договір про спільне користування землею від 18.02.2014 №137-Р; угоду від 23.11.2015 №1/37 про заміну сторони у зобов`язанні за договором про спільне користування землею №137-Рвід 18.02.2014; довідку сільради про вирощування сільськогосподарської культури від 06.04.2017 №240; звіт про реалізацію продукції сільського господарства за січень-березень 2018 року; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2017 року; звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.12.2017; товарно-транспортні накладні на реалізацію кукурудзи №№ 751811, 760144; видаткові накладні від 01.04.2018 року №62, №63, №64; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за 01.03.2018-23.04.2018.
За результатами розгляду наданих документів, контролюючим органом прийнято:
рішення від 24.04.2018 №663000/39522261, яким, з підстав ненадання платником податку документів (договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарі (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої спеціалізації, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством), позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №34 від 31.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
рішення від 26.04.2018 №668189/39522261, яким, з підстав ненадання платником податку документів (договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарі (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої спеціалізації, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків), позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №35 від 01.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
рішення від 26.04.2018 №668178/39522261, яким, з підстав ненадання платником податку документів (договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарі (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої спеціалізації, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків), позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №36 від 01.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
рішення від 26.04.2018 №668157/39522261, яким, з підстав ненадання платником податку документів (договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарі (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої спеціалізації, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків), позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №37 від 01.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Надаючи оцінку правомірності діям відповідача щодо відмови у реєстрації поданих податкових накладних та спірним рішенням, Верховний Суд виходить із такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Податковий кодекс України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.