1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2024 року

м. Київ

cправа № 916/5130/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Міщенка І. С. - головуючого, Берднік І. С., Зуєва В. А.,

за участю секретаря судового засідання - Кравченко О. В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 22.04.2024 (Діброва Г. І. - головуюча, судді: Колоколов С. І., Савицький Я. Ф.) і рішення Господарського суду Одеської області від 13.02.2024 (суддя Демешин О. А.) у справі

за позовом керівника Ізмаїльської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації

до Ренійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Військової частини НОМЕР_1

про визнання незаконним та скасування рішення сесії міської ради, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою, шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки, державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку та зобов`язання повернути земельну ділянку.

(у судовому засіданні взяла участь прокурор ОГП Колодяжна А.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Узагальнений зміст позовних вимог і підстав позову

1. У листопаді 2022 року керівник Ізмаїльської окружної прокуратури Одеської області (далі - "Прокурор") в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації (далі - "Позивач", Одеська ОДА) звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Ренійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (далі - "Відповідач", Ренійська міськрада), в якому просив:

- визнати незаконним та скасувати рішення Відповідача № 872-VІІІ від 27.07.2023 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності за межами населеного пункту с. Котловина Ізмаїльського району Одеської області" в частині затвердження такої документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, площею 15,2857 га;

- усунути перешкоди державі в особі Позивача у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,2824 га шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності Відповідача на земельну ділянку площею 15,2857 га з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, що розташована за межами населених пунктів Ренійської міськради (запис про речове право № 51265780 від 03.08.2023, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2776759651241) з одночасним припиненням права комунальної власності;

- усунути перешкоди державі в особі Позивача у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,2824 га шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447 площею 15,2857 га в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки;

- усунути перешкоди державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою шляхом зобов`язання Відповідача повернути у власність держави в особі Позивача земельну ділянку площею 0,2824, що є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447 та має 5 поворотних точок за наступними координатами: № 1 - координати: X - 5 040 417,311, Y-3 224 278,046; № 2 - координати: X - 5 040 433,024, Y-3 224 272,976; № 3 - координати: X - 5 040 433,3 85, Y-3 224 273,590; № 4 - координати: X - 5 040 471,790, Y-3 224 442,560; № 5 - координати: X - 5 040 45 5,080, Y-3 224 442,560.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Прокурор стверджував про те, що відповідно до Схеми розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, площею 15,2857 га відносно державного кордону України та Республіки Молдова, виготовленої Державним підприємством "Одеський науково-дослідний інститут та проектний інститут землеустрою" (далі - ДП "Одеський НДІ") частина вищевказаної земельної ділянки площею 0,2824 га з визначеними координатами поворотних точок Х та У знаходиться в смузі відведення шириною 50 м від лінії державного кордону України та Республіки Молдова, тобто у прикордонній смузі.

3. На думку Прокурора, встановлення факту розташування спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги свідчить про належність вказаної ділянки до земель оборони, що унеможливлює її перебування в комунальній чи приватній власності, а тому оспорюване рішення Відповідача № 872-VІІІ від 27.07.2023 в частині затвердження документації із землеустрою щодо спірної земельної ділянки, прийнято поза межами повноважень відповідної міської ради, що визначені частиною першою статті 122 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та з порушенням вимог статей 6, 14, 19 Конституції України, статей 3, 15-2, 17, 20, 77, пункту в) частини четвертої статті 88, статті 122 ЗК України, статті 3 Закону України "Про використання земель оборони", що є підставою для його скасування в порядку, визначеному статтями 16, 21, 393 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та статтями 152, 155 ЗК України.

4. Прокурор також наголошував, що оскільки наразі спірна земельна ділянка зареєстрована на праві власності за Ренійською міськрадою, однак її частина площею 0,2824 га в силу закону не може перебувати в комунальній власності, права держави у спірних правовідносин підлягають захисту шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку площею 15,2857 га з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, скасування державної реєстрації цієї земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з закриттям Поземельної книги та зобов`язання Відповідача повернути земельну ділянку площею 0,2824 га, що є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447 та має 5 поворотних точок.

Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

5. Розглядаючи заявлений позов, суди попередніх інстанцій встановили, що на підставі рішення ІІІ позачергової сесії ХХІІІ Котловинської сільської Ради народних депутатів від 03.08.1998 Відкритому акціонерному товариству Насінницький радгосп "Победа" було передано у колективну власність 5267,6 га землі, яка розташована у с. Котловина Ренійського району Одеської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (Державний акт на право колективної власності на землю від 21.01.1999 серія ОД 19-8001).

6. В подальшому, рішенням 36 сесії VІІ скликання Котловинської сільської ради Ренійського району Одеської області (далі - Котловинська сільрада) № 226-VІІ від 18.04.2019 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, що належали ВАТ Насінницький радгосп "Победа" на праві колективної власності з метою передачі земельної ділянки у довгострокову оренду" надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення комунальної власності сільської ради, що належали ВАЗ "Перемога" на праві колективної власності орієнтовною площею 100,00 га з метою передачі земельної ділянки у довгострокову оренду.

Цим же рішенням зобов`язано сільського голову звернутись до суб`єкта господарювання, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно із законом для розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення комунальної власності сільської ради; технічну документацію погодити в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, та подати до сільської ради для її затвердження та передачі земельної ділянки в оренду.

7. На виконання вказаного рішення Приватним підприємством "Тайзер Експо Україна" (на підставі договору № 656-19т від 09.12.2019) було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Котловинської сільради (за межами населеного пункту), в тому числі і на земельну ділянку з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176, площею 40,2857 га.

8. Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 30.03.2020 № НВ-5114102612020, земельна ділянка з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176, загальною площею 40,2857 га, що розташована в Одеській області, Ренійський район, Котловинська сільрада (за межами населеного пункту) із цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 30.03.2020 була зареєстрована Відділом у Ренійському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області. Додатком до витягу є Кадастровий план земельної ділянки.

9. Рішенням 44 сесії Котловинської сільради VII скликання від 16.06.2020 за № 346-VII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності" було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації трьох земельних ділянок комунальної власності Котловинської сільради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 93,521 га із земель сільськогосподарського призначення Котловинської сільради, зокрема, і щодо ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176, площею 40,2857 га. Прийнято вказану ділянку до комунальної власності Котловинської сільради. Доручено спеціалісту з питань землеустрою здійснити заходи щодо проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку згідно з цим рішенням.

10. Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 355666965 державним реєстратором Ренійської районної державної адміністрації Одеської області Федотовим Ю.Ф. 25.06.2020 за № 371183316 за Котловинською сільрадою зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176, загальною площею 40,2857 га.

11. Далі, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій громад Одеської області" від 12.06.2020 № 720-р, територія територіальної громади с. Котловина увійшла до складу території Ренійської міської територіальної громади, яка 08.12.2020 стала правонаступником усього майна, прав та обов`язків, зокрема й, розформованої Котловинської територіальної громади.

12. З інформації із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що 12.02.2021 проведено державну реєстрацію припинення Котловинської сільради.

13. Після цього, Ренійська міськрада прийняла рішення від 21.06.2021 № 230-VII "Про надання згоди на поділ земельної ділянки та дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Ренійської міської територіальної громади (за межами населених пунктів)", яким, зокрема: надала згоду на поділ земельної ділянки кадастровий номер 5124181200:01:001:1176 загальною площею 40,2857 га, на три земельні ділянки: орієнтованою площею - 15,0 га, орієнтованою площею - 10,0 га, орієнтованою площею - 15,2857 га та дозволила своєму виконавчому комітету розробити відповідну технічну документацію із землеустрою.

14. Рішенням 46 сесії 8-го скликання Ренійської міськради від 27.07.2023 № 872-VIII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності за межами населеного пункту с. Котловина Ізмаїльського району Одеської області" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності загальною площею 40,2857 га, кадастровий номер 5124181200:01:001:1176 за межами населеного пункту с. Котловина Ізмаїльського району Одеської області, згідно з якою вказану земельну ділянку поділено на три окремі земельні ділянки:

- земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності загальною площею 10,0000 га за межами населеного пункту с. Котловина Ренійського району Одеської області з кадастровим номером 5124181200:01:001:0448;

- земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності загальною площею 15,2857 га за межами населеного пункту с. Котловина Ренійського району Одеської області з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447;

- земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності загальною площею 15,0000 га за межами населеного пункту с. Котловина Ренійського району Одеської області з кадастровим номером 5124181200:01:001:0446.

15. В пункті 2 вказаного рішення від 27.07.2023 № 872-VIII виконавчому комітету було доручено також вжити необхідних заходів щодо державної реєстрації права комунальної власності Ренійської міської територіальної громади в особі Ренійської міськради, на утворені в результаті поділу земельні ділянки.

16. На виконання вказаного рішення 03.08.2023 державним реєстратором Виконавчого комітету ради Федотовим Ю.Ф. за Ренійською міськрадою зареєстровано право власності (номер відомостей про речове право: 51265780), зокрема, на земельну ділянку загальною площею 15,2857 га з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2776759651241).

17. Між тим, 09.08.2023 Одеська обласна прокуратура звернулася до ДП "Одеський НДІ" з листом, в якому у зв`язку з необхідністю вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" просила у строк до 31.08.2023 надати інформацію про те, чи знаходяться зазначені у запиті земельні ділянки (зокрема земельна ділянка з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447), у тому числі поворотні точки останніх з визначеними координатами X та У, в межах 50 метрової смуги від лінії державного кордону. У разі наявності накладень та перетинів прокуратура просила надати відповідні графічні матеріали, а також зазначити відповідну площу накладення (за можливості з визначенням поворотних точок ділянок, що накладаються на нормативно визначені 50 метрів прикордонної смуги).

18. У відповідь на вказаний лист Одеської обласної прокуратури ДП "Одеський НДІ" листом від 21.08.2023 № 939 повідомило, що підприємством ретельно опрацьовано матеріали та за результатами роботи складено схему розміщення меж земельних ділянок по відношенню до державного кордону України та Республіки Молдова на території Одеської області, в тому числі й щодо земельної ділянки загальною площею 15,2857 га з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, що знаходиться за межами населеного пункту с. Котловина Ренійського району Одеської області. До зазначеного листа було додано Схему розміщення меж земельної ділянки та компакт диск зі сканкопією технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

19. Зокрема, зі Схеми розміщення меж земельної ділянки відносно Державного кордону України із Республікою Молдова на території Одеської області, підписаною сертифікованим інженером - землевпорядником Л.С. Михальчуком та провідним інженером - землевпорядником В.В. Чернелівським вбачається, що земельна ділянка, сформована за кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, з цільовим призначенням 01.0. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташована в с. Котловина, Ізмаїльського району, Одеської області.

Графічним позначенням на Схемі візуалізовано земельну ділянку площею 15, 2857, лінію перетину з 50 метровою зоною площею 0, 2824. Також наведено таблицю координат поворотних точок від 1 до 5, координати: 1. Х 5 040417,311, У 3224278,046; 2. Х 5 040433,024, У 3 224272,976; 3. Х 5 040433,385, У 3 224273,590; 4. Х 5 040471,790, У 3 224442,560; 5. Х 5 040455,080, У 3 224442,560.

20. Інших будь-яких позначок, позначень, відомостей, зокрема, щодо джерела вирахування координат, програмного забезпечення, сертифікатів відповідальних за виконання схеми осіб, документів та вихідних даних, на підставі яких було складено цю Схему, визначення похибки тощо матеріали господарської справи не містять.

21. Водночас, здійснивши відкриття компакт диску зі сканкопією технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки судом апеляційної інстанції також установлено, що при її складанні була використана інформація з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176 та додане викопіювання з Публічної кадастрової карти із нанесеною земельною ділянкою, що проєктується.

22. Згідно з Інформацією про наявні в межах об`єкта землеустрою будівлі, споруди та речові права на них на вказаній земельній ділянці відсутні будівлі та споруди, а також відсутні обмеження та обтяження.

23. Окрім наведеного, у матеріалах документації наявний Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176 від 14.05.2021, відповідно до якого така земля є комунальною власністю, право на яку за Котловинською сільрадою було зареєстроване 30.03.2020 на підставі затвердженої Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 09.12.2019, здійсненої Приватним підприємством "Тайзер Експо Україна", ОСОБА_1 .

24. Також наявний кадастровий план земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176, який створено за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, визначено опис меж. Зокрема, за визначенням опису меж земельної ділянки, від позначки А до Б, в межах поворотних точок 1 і 2 визначено землі загального користування Котловинської сільради (польова дорога); вид обмеження у використанні земельної ділянки - охоронна зона навколо об`єкта культурної спадщини, площа таких обмежень - 24,5715 га.

25. З викопіювання з кадастрової карти с. Котловина (за межами населеного пункту) земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176 судовою колегією апеляційного суду встановлено, що вказана земельна ділянка є частиною масиву, крайня, найближча до Державного кордону частина якої за загальний рельєф цього масиву візуально не виходить.

26. З каталогу координат кутів зовнішніх меж землекористування земельної ділянки площею 15, 2857 га з ймовірною похибкою 0,0005 га слідує, що такі кути від 1 до 5 розміщено за наступними координатами: 1. Х 5 040 433, У 3224273; 2. Х 5 040433, У 3 224274; 3. Х 5 040472, У 3 224443; 4. Х 5 040455 У 3 224443; 5. Х 5 040365, У 3 224455.

27. Крім того, зазначений каталог має вирахувану відстань, дирекційні кути, внутрішні кути та зазначений перелік координат кутів збігається з координатами поворотних точок меж земельної ділянки, наявними у Поземельній книзі спірної земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447 від 14.06.2023.

28. Планом зон обмежень земельної ділянки, розробником, зокрема, визначено опис суміжних землевласників та землекористувачів, відповідно до якого спірна земельна ділянка від позначки А до позначки Б, довжиною 173, 98 м. межує із землями комунальної власності, кадастровий номер якої не визначено.

29. Також, відповідно до кадастрового плану земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:1176, який має відомості про перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон та меж земельної ділянки визначено наступні координати поворотних точок (та проєктних межових знаків) меж земельної ділянки, зокрема від 1 до 5: 1. Х 5 040 433, 2, У 3224272, 9; 2. Х 5 040471, 8, У 3 224442, 6; 3. Х 5 040455, 1, У 3 224442, 6; 4. Х 5 040364, 5, У 3 224454, 8; 5. Х 5 040263, 6, У 3 224484, 4.

30. Зазначене відображено й у відомості про встановлені межові знаки, яка підписана всіма суміжниками, виконавцем та замовником робіт.

31. Судами попередніх інстанцій також установлено, що у листі Міністерства закордонних справ України від 25.09.2023 року № 72/17-412-113835, адресованому Одеській обласній прокуратурі, Міністерство повідомило про те, що наразі створення відповідних демаркаційних документів не завершено і, відповідно, робочі матеріали демаркації до їх затвердження не можуть бути передані іншим користувачам в якості офіційного інструменту для подальшого використання в роботі.

32. Крім цього, суди з`ясували, що 30.09.2010 Одеською ОДА було видане розпорядження № 899/А-2010 про відведення земельних ділянок військовій частині № НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) для розташування прикордонної смуги Державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Ренійського району Одеської області, відповідно до якого затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок військовій частині № НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) для розташування прикордонної смуги Державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Ренійського району Одеської області; надано військовій частині № НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у постійне користування земельні ділянки загальною площею 14, 48 га, зокрема, на території Котловинської сільської ради - полезахисних лісосмуг 6, 17 га; контроль за виконанням розпорядження покладено на першого заступника голови обласної державної адміністрації.

33. 01.10.2012 Одеською ОДА було видане розпорядження № 1066/А-2012 про відведення земельних ділянок військовій частині № НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) для розташування прикордонної смуги Державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Ренійського району Одеської області, відповідно до якого затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок військовій частині № НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) для розташування прикордонної смуги Державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Ренійського району Одеської області; надано військовій частині № НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у постійне користування земельні ділянки загальною площею 5, 1124 га, зокрема, на території Ренійської міської ради (поза межами населених пунктів); контроль за виконанням розпорядження покладено на першого заступника голови обласної державної адміністрації, а Ренійській районній державній адміністрації доручено здійснити відповідні заходи щодо отримання військовою частиною № НОМЕР_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державних актів на право постійного користування земельними ділянками.

34. Між тим доказів отримання Третьою особою таких прав на постійне користування землею (Державних актів), матеріали господарської справи не містять.

35. З акту приймання робіт і списання матеріалів та обладнання від 01.11.2007 № 2/87, погодженого начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 вбачається, що прикордонні знаки, встановлені на Державному кордоні України з Республікою Молдова на ділянці Прикордонної застави "Нагірне" вважаються прийнятими в експлуатацію без визначення дати їх прийняття. Основні прикордонні знаки: 0769, 0770, 0771, 0772, 0773, 0774.

Узагальнений зміст і обґрунтування рішень судів попередніх інстанцій

36. Врахувавши встановлені обставини та наведені Прокурором підстави позову, Господарський суд Одеської області рішенням від 13.02.2024 у задоволенні позову відмовив.

37. Місцевий господарський суд виснував, що в матеріалах цієї господарської справи відсутні належні докази, які би однозначно підтверджували, що оспорювана частина земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, площею 0,2824 га знаходиться у межах прикордонної смуги.

38. Суд пояснив, що Схема розміщення меж земельної ділянки відносно Державного кордону України із Республікою Молдова на території Одеської області, розроблена ДП "Одеський НДІ" носить інформаційний характер і більше того не містить як відомостей стосовно наявності лінії прикордонних інженерних споруджень та на якій саме відстані до лінії державного кордону розташована оспорювана частина вказаної земельної ділянки площею 0,2824 га (розрахунку цієї відстані), так і не відображає повноту всіх відомостей стосовно спірної земельної ділянки. Інші наявні у справі докази підстав позову не підтверджують.

39. У цій частині суд окремо наголосив, що в матеріалах справи наявний лист Міністерства закордонних справ України від 25.09.2023 № 72/17-412-113835, адресований Одеській обласній прокуратурі, відповідно до якого Міністерство повідомило про те, що наразі створення відповідних демаркаційних документів не завершено і, відповідно, робочі матеріали демаркації до їх затвердження не можуть бути передані іншим користувачам в якості офіційного інструменту для подальшого використання в роботі.

40. Також у рішенні місцевий господарський суд не погодився з доводами Прокурора про те, що Відповідачем створюються перешкоди військовій частині у користуванні та розпорядженні спірною земельною ділянкою, оскільки Третя особа не виявляла бажання отримати частину такої земельної ділянки у постійне користування. При цьому суд додав, що розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами таких частин на підставі затвердженої в установленому порядку проєктно-технічної документації.

41. За наслідками здійснення апеляційного перегляду справи Південно-західний апеляційний господарський суд своєю постановою від 22.04.2024 рішення місцевого господарського суду залишив без змін.

42. Суд апеляційної інстанції погодився із висновками місцевого господарського суду щодо недоведеності Прокурором обставин перебування оспорюваної частини земельної ділянки з кадастровим номером 5124181200:01:001:0447, площею 0,2824 га у межах прикордонної смуги.

43. Окремо відмітив, що з усіх заявлених Прокурором позовних вимог лише вимога про зобов`язання Відповідача повернути у власність держави в особі Позивача земельну ділянку може вважатися належним способом захисту інтересів держави у спірних земельних правовідносинах.

Касаційна скарга

44. Не погоджуючись із судовими рішеннями, заступник керівника Одеської обласної прокуратури (далі також "Прокурор") звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Узагальнені доводи касаційної скарги

45. Підставою касаційного оскарження судових рішень Прокурором визначено приписи пункту 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

46. На обґрунтування вказаної підстави скаржник посилається на неправильне застосування та порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, а саме статей 19, 77, 84, 115, 152 ЗК України, статей 391, 393 ЦК України, статей 2, 3 Закону України "Про використання земель оборони", статей 22, 23 Закону України "Про державний кордон", постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 "Про прикордонний режим", статей 73, 76 - 79, 210, 236 ГПК України, наголошуючи на тому, що:

(1) апеляційний господарський суд дійшов помилкового висновку про неефективність обраного Прокурором способу захисту інтересів держави у спірних правовідносинах щодо частини позовних вимог і наразі висновки Верховного Суду щодо застосовування способів захисту порушеного права, передбачених статтями 387, 391 ЦК України, за фактами незаконного відчуження земель оборони в межах 50-ти метрової смуги від лінії державного кордону України, у подібних правовідносинах відсутні;

(2) визнаючи Схему розміщення земельної ділянки, виготовлену ДП "Одеській НДІ" неналежним, недопустимим та недостовірним доказом, суди попередніх інстанцій не вказали, яким чином Прокурор порушив закон при збиранні письмових доказів, які недостовірні відомості в них містяться та якими конкретними доказами вказані обставини підтверджуються; у цій частині скаржник наполягає, що у судів були усі можливості самостійно пересвідчитися у кваліфікації посадових осіб ДП "Одеській НДІ", які виготовили відповідну Схему, перевірити джерела вирахування ними відповідних координат, викликати їх для дачі пояснень, зокрема, щодо координат прикордонних знаків, а у разі ж наявної суперечності між Схемою та іншими доказами призначити у справі необхідну експертизу.


................
Перейти до повного тексту