1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення


РІШЕННЯ

Іменем України

27 червня 2024 року

м. Київ

справа №9901/468/21

адміністративне провадження № П/9901/468/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Соколова В.М.,

суддів: Білак М.В., Мацедонської В.Е., Загороднюка А.Г., Губської О.А.,

за участю:

секретаря судового засідання Шевченко В.В.,

позивача ОСОБА_1,

представника відповідача Петренко Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

Зміст позовних вимог та стислий виклад позиції позивача.

У листопаді 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивачка) звернулася до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Вищої кваліфікаційної комісії суддів (далі - ВККС України, Комісія, відповідач), у якому просила:

- визнати протиправними дії ВККС України щодо оприлюднення набору даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя" (далі також - набір даних) з порушенням принципів доступності для використання, порівняння та відкритості за замовчуванням;

- зобов`язати ВККС України оприлюднити набір даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя" з урахуванням принципів доступності для використання, порівняння та відкритості за замовчуванням, а саме у машиночитаному форматі, який відповідає структурованому типу даних з інформацією щодо усіх суддів з 2016 року;

- оглянути сторінку ВККС України на порталі відкритих даних (https://bit.ly/3CxE1ar) та розділ "Відкриті дані" вебсайту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (https://bit.ly/39gr8m3):

- встановити судовий контроль за виконанням ВККС України судового рішення за результатом розгляду цього позову;

- стягнути сплачений судовий збір з ВККС України на користь позивача.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначила, що ВККС України як розпорядник публічної інформації оприлюднив на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних набір даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя" з порушенням таких принципів:

- доступності для використання та порівняння, а саме оприлюднила не у машиночитаному форматі, який дозволяв би його обробку без участі людини;

- відкритості за замовчуванням, а саме оприлюднила набір даних, у якому відсутні дані за період з 2016 по 2019 роки та щодо усіх суддів.

На думку позивачки формат у якому відповідач опублікував інформацію набір даних порушують її право:

- на доступ до публічної інформації у форматі відкритих даних, встановлене статтею 10-1 Закону України 13 січня 2011 року № 2939-VI "Про доступ до публічної інформації" (далі - Закон № 2939-VI);

- на свободу вираження поглядів, встановлене статтею 10 Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод.

Позивач вважає, що хоч у Положенні про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 (далі - Положення про набори даних, Положення №835), якими визначено вимоги до наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, не деталізовано інформації, та, за який конкретний період має бути оприлюднений набір даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя" - це не є ознакою того, що такі розпорядники не зобов`язані оприлюднювати усі дані, які стосуються певного набору, що перебувають у їхньому володінні.

Навпаки, принципи, викладені у цьому нормативно-правовому акті, зобов`язують усіх розпорядників вживати заходів щодо оприлюднення усіх даних, які стосуються певного набору, що перебувають у їхньому володінні.

У зв`язку із цим просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Стислий виклад позиції інших учасників справи.

У відзиві на адміністративний позов ВККС України просила відмовити у його задоволенні з посиланням на таке.

Положення про набори даних визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також Додатком до Положення визначено перелік таких наборів даних.

Пунктом 15 Положення передбачено, що розпорядник інформації самостійно обирає періодичність оновлення наборів даних, які перебувають в його володінні та оприлюднюються.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 року № 407 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 і від 30 листопада 2016 року № 867", яка набрала чинності 28 квітня 2021 року, затверджено зміни до переліку наборів даних, та включено до такого переліку інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя, яку відповідно до компетенції зобов`язана оприлюднювати ВККС України.

Комісією встановлено періодичність оновлення такої інформації - щороку до 01 червня.

ВККС України як розпорядник інформації (відповідно до компетенції) оприлюднив на єдиному державному вебпорталі відкритих даних у відповідному форматі інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя, отриману після набрання чинності затверджених Постановою № 407 змін, і переконаний, що у нього відсутній обов`язок оприлюднювати інформацію, яка була отримана до набрання чинності цією Постановою.

Відповідач зазначив, що Постановою № 407 не визначено, за який саме період, інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя підлягає оприлюдненню, а Положення про набори даних № 835 у редакції до 03 березня 2021 року взагалі не містило зобов`язання Комісії щодо оприлюднення такого набору даних. Тому переконаний, що у період з 21 жовтня 2015 року по 28 квітня 2021 року у нього був відсутній законодавчий обов`язок опубліковувати зазначену інформацію, а предмет спору (у цій частині) взагалі відсутній.

На думку відповідача, ним у повному обсязі дотримано вимог статті 10-1 Закону № 2939-VI та виконано покладені на неї законом обов`язки щодо оприлюднення відповідного набору даних.

Відтак уважає, що діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України відповідно до частини другої статті 19 Конституції України.

Поряд із цим відповідач зазначив, що статтею 85 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон №1402-VIII) визначено що суддівське досьє має містити інформацію про ефективність здійснення судочинства суддею. Формування і ведення суддівського досьє здійснюються в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі. Суддівське досьє є відкритим для загального доступу на офіційному вебсайті Комісії.

Натомість до початку функціонування автоматизованої системи суддівські досьє формуються і ведуться у паперовій формі (пункт 6.1 розділу VI Порядку формування і ведення суддівського досьє, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 15 листопада 2016 року № 150/зп-16).

Відповідач уважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 фактично зводяться до незручності використання певного формату відкритих даних - "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя" оприлюднених на офіційному вебсайті Комісії та незручності у користуванні цією інформацією, а не обмеженням її у доступі до публічної інформації.

Процесуальні дії у справі.

Верховний Суд (суддя Шевцова Н.В.) ухвалою від 18 листопада 2021 року відмовив у відкритті провадження у справі № 9901/468/21 за позовною заявою ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.

Велика Палата Верховного Суду (16 лютого 2022 року) скасувала ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 18 листопада 2021 року та направила цю справу (№ 9901/468/21) для продовження її розгляду зі стадії відкриття провадження.

Верховний Суд ухвалою від 02 червня 2022 року відкрив провадження та призначив її до розгляду на 07 липня 2022 року.

20 липня 2023 року у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Шевцової Н.В. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 18 липня 2023 року № 13), що унеможливлює її участь у розгляді цієї справи, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи та визначено новий склад колегії суддів: Соколов В.М. - головуючий суддя, судді: Мацедонська В.Е., Кашпур О.В., Губська О.А., Білак М.В.

Ухвалою від 21 липня 2023 року Верховний Суд прийняв до провадження адміністративну справу. Призначив її розгляд спочатку за правилами спрощеного позовного провадження колегією у новому складі суддів.

Ухвалою від 16 жовтня 2023 року Верховний Суд задовольнив клопотання ВККС України про продовження процесуального строку для подання до суду заяв по суті справи, з процесуальних питань та доказів у справі №9901/468/21. Продовжив такий строк відповідачу до 20 листопада 2023 року.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 березня 2024 року, який здійснено на підставі розпорядження заступника керівника Апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 06 березня 2024 року № 310/0/78-24 у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Кашпур О.В. та з метою дотримання строків розгляду справ, визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Соколов В.М., судді: Білак М.В., Мацедонська В.Е., Загороднюк А.Г., Губська О.А.

Обставини справи та оцінка доказів

Дослідивши матеріали справи, а також докази у їх сукупності, Верховний Суд установив такі обставини.

21 травня 2021 року ВККС опублікувала на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних набір даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя". Набір даних було опубліковано у вигляді низки файлів у текстовому форматі даних ОDТ, у якому містилася інформація лише за 2020 рік і щодо 158 суддів.

Пізніше, 8 червня 2021 року, ВККС на своєму сайті у розділі "Про Комісію" вкладка "Доступ до публічної інформації" далі "Відкриті дані" у формі відкритих даних (відкриті дані) оприлюднила для вільного та безоплатного доступу до неї та для подальшого вільного використання та поширення на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних за посиланням: https://data.gov.ua/organization/vyshcha-kvalifikatsiina-komisiia-suddiv-ukrayiny під №15 "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя" https://data.gov.ua/dataset/3cb19867-4cdc-495d-904c-d870ecf3d557.

ВККС України опублікувала такі набори даних:

- Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя (містить інформацію про ефективність здійснення судочинства суддями у 2021-2022 роках),

URL: https://data.gov.ua/dataset/7df8d2ec-ba3c-44fc-99b2-901923515c3c/resource/397a00d2

Указану інформацію востаннє оновлено Жовтень 10, 2023, 13:29 (EEST); дані востаннє оновлено Жовтень 10, 2023, 13:31 (EEST); Створено Жовтень 10, 2023; Формат application/x-7z-compressed; Ключова сума файлу 94a86392215034d32d9b26ed71c5e997;

- Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя (містить інформацію про ефективність здійснення судочинства суддями у 2021-2022 роках),

URL: https://data.gov.ua/dataset/7df8d2ec-ba3c-44fc-99b2-901923515c3c/resource/c04047a2.

Востаннє оновлено Вересень 27, 2023, 12:49 (EEST); Метадані востаннє оновлено Жовтень 10, 2023, 13:13 (EEST); Створено Вересень 27, 2023; Формат ZIP; Ключова сума файлу 94a86392215034d32d9b26ed71c5e997;

- Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя (містить інформацію про ефективність здійснення судочинства суддями у 2021-2022 роках),

URL: https://data.gov.ua/dataset/7df8d2ec-ba3c-44fc-99b2-901923515c3c/resource/917d7d3e.

Востаннє оновлено Травень 19, 2023, 16:30 (EEST); Метадані востаннє оновлено Жовтень 10, 2023, 13:29 (EEST); Створено Травень 19, 2023; Формат application/x-7z-compressed; Ключова сума файлу 94a86392215034d32d9b26ed71c5e997.

- Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя (судочинства) у 2021 році (включає інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя (судочинства) у 2021 році);

URL: https://data.gov.ua/dataset/7df8d2ec-ba3c-44fc-99b2-901923515c3c/resource/823c14f9 .

Востаннє оновлено Грудень 12, 2022, 13:19 (EET); Створено Грудень 12, 2022; Формат 7z; Ключова сума файлу 766b6796bed3066eac359390dae9cb32.

- Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя.zip (інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя);

URL:https://data.gov.ua/dataset/7df8d2ec-ba3c-44fc-99b2-901923515c3c/resource/b263c60f-6532-49ee-8356-948de149a1a7/download/informatsiia-pro-efektivnist-zdiisnennia-suddiami-pravosuddia.zip

Востаннє оновлено Травень 21, 2021, 11:15 (EEST); Створено Травень 21, 2021; Формат ODT; Ключова сума файлу 766b6796bed3066eac359390dae9cb32

Усі набори даних містять інформацію про ефективність здійснення судочинства суддею, зокрема: а) загальну кількість розглянутих справ; б) кількість скасованих судових рішень та підстави їх скасування; в) кількість рішень, що стали підставою для винесення рішень міжнародними судовими установами та іншими міжнародними організаціями, якими встановлено порушення Україною міжнародно-правових зобов`язань; г) кількість змінених судових рішень та підстави їх зміни; ґ) дотримання строків розгляду справ; д) середню тривалість виготовлення тексту вмотивованого рішення; е) судове навантаження порівняно з іншими суддями у відповідному суді, регіоні з урахуванням інстанційності, спеціалізації суду та судді.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає наступне.

За змістом частин першої та другої статті 10-1 Закону № 2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах.

Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України (частина четверта).

У вересні 2016 року Україна приєдналася до Міжнародної хартії відкритих даних 2015 року шляхом прийняття Розпорядження КМУ від 22.09.2016 р. № 686-р.

Міжнародна хартія відкритих даних - це набір принципів і найкращих практик для оприлюднення відкритих даних. Приєднуючись до Міжнародної хартії відкритих даних http://opendatacharter.net/adopt-the-charter/, уряд (держава) визнає її принципи й зобов`язується ними керуватися під час оприлюднення відкритих даних.

Хартія визначає 6 принципів для оприлюднення відкритих даних (https://opendatacharter.org/principles/):

· відкритість за замовчуванням;

· оперативність і вичерпність;

· доступність та готовність до використання;

· порівнюваність та інтероперабельність;

· для кращого врядування та участі громадськості;

· для інклюзивного розвитку та інновацій.

Зокрема, відкритими називаються оприлюднені цифрові дані з такими технічними і нормативними характеристиками, щоб їх міг вільно використовувати, повторно використовувати та розповсюджувати будь-хто, будь-де і в будь-який час.

Доступність і використання означає, що відкриття даних дозволяє органам влади, громадянам, громадським і приватним організаціям приймати більш обґрунтовані рішення.

Принципи Міжнародної хартії відкритих даних втілені у Положенні про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835.

Це Положення визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних, які визначено у Додатку до цього Положення.

Згідно з положеннями частини першої статті 92 Закону №1402-VIII, Комісія є державним колегіальним органом суддівського врядування, який на постійній основі діє у системі правосуддя, тобто виконує делеговані державою повноваження.

ВККС України, як державний колегіальний орган суддівського врядування є розпорядником публічної інформації в розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 року № 407, яка набрала чинності 28 квітня 2021 року, внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. №835 у частині переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, та включено до такого переліку інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя, яку відповідно до компетенції зобов`язана оприлюднювати ВККС України.

Згідно з додатком до Положення № 835 (в редакції зі змінами, внесеними Постановою № 407) ВККС України завантажує у формі відкритих даних 11 наборів даних, серед яких "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя", які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних.

Закон № 2939-VI (частина четверта статті 10-1) визначає, що для включених до переліку наборів даних КМУ встановлює вимоги до структури та формату.

У п. 9 Постанови КМУ № 835 визначено загальний перелік можливих форматів для різних типів даних.

Структура набору даних - сукупність метаданих, що містить опис складу (елементів) набору даних, їх формат, параметри та призначення (пункт 1 Постанови КМУ № 835).

Водночас у Постанові КМУ № 835 відсутні вимоги до структури наборів даних.

21 травня 2021 року ВККС опублікувала на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних набір даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя". Набір даних було опубліковано у вигляді низки файлів у текстовому форматі даних ODT (Open Document Format) у якому містилася інформація за 2020 рік і щодо 158 суддів.

Згодом, набір даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя" ВККС оприлюднила у форматах APPLICATION/X-7Z-COMPRESSED, 7z, ZIP, який містив такі дані та ресурси:

- інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя у 2021-2022 роках;

- інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя (судочинства) у 2021 році;

- інформацію про ефективність здійснення суддями правосуддя.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивачка зазначила, що ВККС України як розпорядник публічної інформації неналежно виконала свої обов?язки щодо відкритих даних, оскільки оприлюднила такий набір даних з порушенням таких принципів як доступність для використання та порівняння (через некоректний формат даних) і відкритість за замовчуванням (через неповне оприлюднення інформації).

Позивачка вважає, що такі дії ВККС порушують її права на доступ до публічної інформації у форматі відкритих даних, встановлене статтею 10-1 Закону № 2939-VI та на свободу вираження поглядів, встановлене статтею 10 Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод.

Щодо обставин невиконання ВККС обов`язку оприлюднення повного набору даних та недотримання принципу відкритості за замовчуванням.

На думку позивача, ВККС опублікувала набір даних, у якому відсутні дані за період з 2016 по 2019 роки та щодо всіх суддів, які вона має у наявності.

Позивачка стверджує, що набір даних "Інформація про ефективність здійснення суддями правосуддя", який містить інформацію лише щодо ефективності здійснення правосуддя у 2020 році та щодо 158 суддів, не відповідає принципу відкритості за замовчуванням.

Підпункт 1 пункту 1 затверджених Постановою № 407 змін передбачив викладення пункту 1 Положення про набори даних № 835 у новій редакції. Згідно із цією редакцією, оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних здійснюється, зокрема, за принципом відкритості за замовчуванням - забезпечення оприлюднення розпорядниками усієї публічної інформації у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні, крім інформації, яка законом віднесена до інформації з обмеженим доступом, а також інформації, яка не підлягає оприлюдненню згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" № 2939-VI.

Між тим, Велика Палата Верховного Суду у пунктах 39 - 41 та 43, 45 постанови від 21 липня 2022 року в справі № 9901/384/21, у правовідносинах, що виникли у зв`язку з оприлюдненням наборів даних у формі відкритих даних за принципом "відкритість за замовчуванням", сформулювала правову позицію про те, що до включення за Постановою № 407 у Перелік наборів даних інформації щодо авторозподілу у ВРП не було обов`язку оприлюднювати цю інформацію у формі відкритих даних. З указаної дати такий обов`язок виник. Але ні Закони № 2657-XII, № 2939-VI, ні пункт 2 постанови № 835 у редакції постанови № 409, ні Положення про набори даних у редакції підпункту 1 пункту 1 затверджених постановою № 407 змін, що вносяться до постанов КМ України від 21 жовтня 2015 р. № 835, ні Перелік наборів даних у редакції підпункту 11 пункту 1 змін, затверджених тією ж постановою № 407, не зобов`язували відповідача публікувати інформацію щодо авторозподілу, створену з дати початку роботи ВРП.

Принцип відкритості інформації, визначений у Законах № 2657-XII і № 2939-VI, а також у постанові № 407, не дає підстав для висновку про появу з 28 квітня 2021 року обов`язку ВРП оприлюднити масив інформації щодо авторозподілу, яка була створена задовго до набрання чинності постановою № 407. Тому помилковим є аргумент позивачки про те, що згідно з Положенням про набори даних розпорядник має оприлюднити всю наявну у нього інформацію незалежно від часу її створення.

Підпункт 1 пункту 1 затверджених постановою № 407 Змін,, передбачив викладення пункту 1 Положення про набори даних у новій редакції. Згідно з цією редакцією, яка набрала чинності 28 квітня 2021 року, оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних здійснюється, зокрема, за принципом відкритості за замовчуванням - забезпечення оприлюднення розпорядниками усієї публічної інформації у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні, крім інформації, яка законом віднесена до інформації з обмеженим доступом, а також інформації, яка не підлягає оприлюдненню згідно із Законом № 2939-VI .

Отже, сам собою принцип "відкритість за замовчуванням", закріплений у пункті 1 Положення про набори даних, не визначає ні конкретний обсяг наборів даних, які розпорядник інформації зобов`язаний оприлюднити у формі відкритих даних на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних і на своєму вебсайті, ні період часу в минулому, у якому мала бути створена публічна інформація, що підлягає оприлюдненню у такій формі. З огляду на положення частини другої статті 19 Конституції України вказаний принцип слід тлумачити у зв`язку з положеннями абзацу першого частини четвертої статті 10-1 Закону № 2939-VI та абзацу третього пункту 3 Положення про набори даних у редакції підпункту 3 пункту 1 затверджених постановою № 407 Змін, що вносяться до постанов КМ України від 21 жовтня 2015 р. № 835 .

Слід зазначити, що позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів неодноразово висловлював Конституційний Суд України. Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту ст. 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп, від 9 лютого 1999 року № 1-рп/99, від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001, від 13 березня 2012 року № 6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.


................
Перейти до повного тексту