ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 червня 2024 року
м. Київ
справа № 200/1901/23
адміністративне провадження № К/990/40717/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білак М.В.,
суддів - Губської О.А., Мацедонської В.Е.,
секретаря судового засідання: Мамчича Р.В.
за участю:
представника відповідача: Луцика Б.В.
представника третьої особи: Шиманського О.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Кириленка Андрія Володимировича
на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року (головуючий суддя - Геращенко І.В., судді: Гайдар А.В., Компанієць І.Д.)
у справі №200/1901/23
за позовом ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1
до військової частини НОМЕР_1
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 )
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовом, в якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність з ненарахування та невиплати збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова №168) у розмірі 100 000 грн, у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях та забезпеченням здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з 10 жовтня по 18 жовтня 2022 року, з 25 жовтня по 20 листопада 2022 року, з 01 січня по 08 січня 2023 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
- зобов`язати нарахувати та виплатити збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену постановою №168 у розмірі 100 000 грн у зв`язку з безпосередньою участю у бойових діях та забезпеченням здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів в період з 10 жовтня по 18 жовтня 2022 року, з 25 жовтня по 20 листопада 2022 року, з 01 січня по 08 січня 2023 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач проходить військову службу в НОМЕР_3 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України (військовій частині НОМЕР_1 ), а у період з жовтня 2022 року по січень 2023 року перебував в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ), де виконував бойові завдання на кордоні з Білоруссю на підставі бойових наказів (розпоряджень) начальника НОМЕР_4 прикордонного загону, у зв`язку з чим набув право на збільшену додаткову винагороду до 100 000 грн відповідно до Постанови №168. Однак відповідачем така винагорода не нараховувалась, пояснюючи це відсутністю підстав, що, на думку позивача, є протиправною бездіяльністю, яка порушує право на належні виплати.
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 року позов задоволено частково.
Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду, передбачену постановою КМУ від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" збільшену до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів за період з 10 жовтня 2022 року по 18 жовтня 2022 року, з 25 жовтня 2022 року по 20 листопада 2022 року, з 01 січня 2023 року по 08 січня 2023 року.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
4. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове про відмову у задоволенні позову.
5. Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, представник позивача звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
6. Ухвалою Верховного Суду від 25 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, а ухвалою від 30 квітня 2024 року справу призначено до касаційного розгляду в судовому засіданні на 06 червня 2024 року о 15:30 год.
7. У судових засіданнях 06 червня та 27 червня 2024 року представники відповідача та третьої особи надали свої пояснення щодо обставин справи та обґрунтувань касаційної скарги.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Позивач з 28 квітня 2022 року проходить службу у НОМЕР_3 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 АДРЕСА_1 ) відповідно до витягу з наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 01 квітня 2021 року №114-ос.
9. У період з 09 жовтня 2022 року по 08 січня 2023 року перебував у службовому відрядженні на ділянці ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ), що підтверджується довідкою військової частини НОМЕР_1 від 31 березня 2023 року №12/737.
10. Листом від 29 листопада 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) повідомив відповідача, що підрозділи Держприкордонслужби України, що знаходяться в межах Чернігівської та Сумської областей не виконують бойові завдання на лінії бойового зіткнення, а тому підпункт 7 пункту 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" не застосовуються. Довідки про військовослужбовців військової частини НОМЕР_1, які брали участь у бойових діях або заходах за вересень та жовтень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_2 не опрацьовувались.
Разом з тим, відповідачу направлені копії рапортів щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям НОМЕР_3 прикордонного загону за вересень та жовтень 2022 року для прийняття правового рішення.
11. 08 листопада та 04 грудня 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_1 (військовою частиною НОМЕР_2 ) направлено відповідачу копії рапортів щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям НОМЕР_3 прикордонного загону. Також повідомлено, що підтверджуюча інформація відповідно до вимог підпунктів 1-8 пункту 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року № 392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" відсутня.
12. 26 грудня 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) направлено відповідачу копії рапортів щодо виплати додаткової винагороди військовослужбовцям НОМЕР_3 прикордонного загону.
13. ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_2 ) направлено відповідачу відповідно до вимог Постанови №168, наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 09 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" довідку про військовослужбовців військової частини НОМЕР_1, які брали участь у бойових діях або заходах за грудень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_2 .
14. Згідно витягу з рапорту заступника начальника загону - коменданта НОМЕР_5 комендатури швидкого реагування НОМЕР_3 прикордонного загону підполковника ОСОБА_3 від 01 листопада 2022 року №1464 відповідно до Постанови №168, наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 вересня 2022 року №508-АГ "Про внесення змін до наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392-АГ" та з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану, подано клопотання про виплату додаткової винагороди у розмірі до 70 000 грн, пропорційно із розрахунку на місяць (за жовтень 2022 року), зокрема, військовослужбовцю НОМЕР_5 прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_3 прикордонного загону, молодшому сержанту ОСОБА_1 з 12 жовтня по 18 жовтня 2022 року, з 25 жовтня по 31 жовтня 2022 року.
15. Згідно витягу з рапорту заступника начальника загону - коменданта НОМЕР_5 комендатури швидкого реагування НОМЕР_3 прикордонного загону підполковника ОСОБА_3 від 01 грудня 2022 року №1888 відповідно до Постанови № 168, наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 вересня 2022 року №508-АГ "Про внесення змін до наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392-АГ" та з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану, подано клопотання про виплату додаткової винагороди у розмірі до 70 000 грн пропорційно із розрахунку на місяць (за листопад 2022 року) військовослужбовцю НОМЕР_5 прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_3 прикордонного загону молодшому сержанту ОСОБА_1 з 01 листопада по 20 листопада 2022 року.
16. Згідно витягу з довідки про військовослужбовців військової частини НОМЕР_1, які брали участь у бойових діях або заходах за грудень 2022 року у складі військової частини НОМЕР_2, період безпосередньої участі молодшого сержанта ОСОБА_1 у грудні 2022 року з 10 грудня по 31 грудня 2022 року (підстава БР коменданта приккшр 24 ПРИКЗ від 11 жовтня 2022 року №637/гриф, ЖБД від 21 жовтня 2022 року № 245, ст. 1-10, БР коменданта приккшр 24 ПРИКЗ від 26 жовтня 2022 року № 693/гриф).
17. На адвокатський запит представника позивача від 27 березня 2023 року повідомлено, що ОСОБА_1 виплачено додаткову винагороду з розрахунку до 30 000 грн на місяць за жовтень, листопад, грудень 2022 року та січень 2023 року. Щодо збільшення розміру додаткової винагороди повідомлено, що ОСОБА_1 не вносили в наказ про збільшення розміру виплати додаткової винагороди до 100 000 грн за жовтень, листопад 2022 року та за період з 01 січня по 08 січня 2023 року, оскільки він перебував у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні начальника НОМЕР_4 прикордонного загону. У зв`язку з ненаданням ІНФОРМАЦІЯ_1 підтверджуючих документів для виплат у цей період в НОМЕР_3 прикордонного загону відсутні підстави для внесення військовослужбовця в наказ про збільшення розміру виплати додаткової грошової винагороди до 100 000 грн за вказаний період. У разі надання ІНФОРМАЦІЯ_1 підтверджуючих документів, визначених Адміністрацією Держприкордонслужби, НОМЕР_3 прикордонним загоном буде здійснено нарахування та виплата збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн за період безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів.
Звернуто увагу на те, що ОСОБА_1 виплачено збільшену додаткову винагороду за грудень 2022 року, оскільки за цей місяць від начальника НОМЕР_4 прикордонного загону надійшла довідка встановленого зразка. Щодо довідки від 08 січня 2023 року №3967, то поінформовано що форма довідки, встановленої пунктом 2 наказу №392-АГ, передбачає її оформлення на всіх відряджених військовослужбовців підрозділу, така довідка згідно з додатком 2 не надається відрядженим військовослужбовцям, а до 5 числа у поточному місяці за попередній направляється начальнику прикордонного загону, в якому ці військовослужбовці проходять службу для нарахування і виплати коштів. У цьому випадку довідка №3967 надана відповідно до форми, встановленої у додатку 1 до наказу №392-АГ, така довідка за своєю формою надається індивідуально військовослужбовцю з обов`язковим зазначенням документів на підтвердження безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 наказу №392-АГ. Проте довідка №3967 надана з порушенням вимог її оформлення і не відповідає вимогам наказу №392-АГ, суперечить офіційній відповіді начальника НОМЕР_4 прикордонного загону (лист від 29 листопада 2022 року №22/4928-22 вих. "Про надання інформації"), в якій зазначено, що НОМЕР_4 прикордонний загін не вбачає підстав надання довідок для виплати підвищеної додаткової винагороди до 100 000 грн підрозділам (військовослужбовцям) НОМЕР_3 прикордонного загону (військова частина НОМЕР_1 ) за час їх перебування на ділянці НОМЕР_4 прикордонного загону. У разі надання ІНФОРМАЦІЯ_1 НОМЕР_3 прикордонному загону підтверджуючих документів у відповідності до вимог наказу №392-АГ (наказу №628-АГ) щодо безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або заходах, йому буде нарахована та виплачена додаткова винагорода до 100 000 грн за періоди (дні) такої участі у жовтні, листопаді 2022 року та січні 2023 року.
18. У довідці військової частини НОМЕР_2 від 08 січня 2023 року №3967 зазначено, що позивач приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області з 10 жовтня по 18 жовтня 2022 року, з 25 жовтня по 31 жовтня 2022 року, з 01 листопад по 20 листопада 2022 року, з 10 грудня по 31 грудня 2022 року, з 01 січня по 08 січня 2023 року.
19. Згідно архівних відомостей позивачу за березень-грудень 2022 року виплачено винагороду, передбачену Постановою №168, в розмірі до 30 000 грн, за квітень-серпень 2022 року - в розмірі до 70 000 грн, за січень 2023 року - винагороду у розмірі до 70 000 грн, за лютий 2023 року - в розмірі до 30 000 грн.
20. Не погодившись з такими діями відповідача щодо невиконання вимог Постанови №168, позивач звернувся до суду з цим позовом.
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
21. Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції посилався на частину другу статті 19 Конституції України, яка визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За відсутності у спірний період затвердженого Міністерством внутрішніх справ України порядку і умов виплати додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постанови №168, єдиним нормативно-правовим актом, що визначає підстави та порядок виплати відповідачем спірної додаткової винагороди є Постанова №168, якою не затверджені конкретні форми документів, якими має підтверджуватися безпосередня участь військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії.
22. У довідці військової частини НОМЕР_2 від 08 січня 2023 року №3967 зазначено, що позивач приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області з 10 жовтня по 18 жовтня 2022 року, з 25 жовтня по 31 жовтня 2022 року, з 01 листопада по 20 листопада 2022 року, з 10 грудня по 31 грудня 2022 року, з 01 січня по 08 січня 2023 року. Також враховано пояснення ІНФОРМАЦІЯ_2 про те, що вказана довідка була направлена до НОМЕР_6 прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_3 прикордонного загону.
23. У зв`язку з встановленими обставинами суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовної вимоги про зобов`язання військової частини НОМЕР_1 нарахувати та виплатити додаткову винагороду, встановлену Постановою №168, у збільшеному розмірі у спірний період.
24. Оскільки нарахуванню та виплаті спірної допомоги передує отримання інформації про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів Держприкордонслужби, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, то у зв`язку з ненадсиланням ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідної інформації щодо позивача до військової частини НОМЕР_1, судом зроблено висновок про відсутність в діях відповідача протиправної бездіяльності.
25. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, указав на те, що в матеріалах справи відсутні належні, допустимі, достовірні та достатні докази безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, його безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів, а також кількості днів участі у таких діях та заходах. Сам факт виконання позивачем бойових завдань на підставі бойових розпоряджень (наказів) під час перебування у відрядженні в оперативному підпорядкуванні НОМЕР_4 прикордонного загону не є достатньою підставою для нарахування та виплати додаткової грошової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої пунктом 1 Постанови № 168.
26. Відповідно, в діях відповідача відсутня протиправна бездіяльність у спірний період.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
27. Представник позивача у касаційній скарзі, з посиланням на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм права, а саме:
1) пункту 1 Постанови №168:
- в цілому Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309,
- в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Державної прикордонної служби та командуванням військових частин у зв`язку з невиплатою таким військовослужбовцям додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постановою №168;
2) пункту 2-1 постанови №168:
- в цілому Інструкції про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 березня 2016 року № 188,
- в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначеної Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пунктом 2-1 постанови №168, а саме:
- визначення вичерпного переліку документів, обов`язкових для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;
- необхідності попереднього звернення військовослужбовця із рапортом для підготовки командуванням частини усіх необхідних документів для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;
- порядку підготовки та обміну необхідними для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди документами між різними військовими частинами у разі, коли військовослужбовець набув право на таку винагороду, перебуваючи у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні іншої військової частини (тобто, в особовому складі та на фінансовому утриманні якої він не перебуває).
3) пункту 2-1 постанови №168:
- в цілому наказів Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" та від 09 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168",
- в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначених наказів для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пунктом 2-1 постанови №168.
28. Скаржник указує на те, що Інструкція №188 була прийнята до оголошення воєнного стану, а саме 18 березня 2016 року, відповідно не підлягає застосуванню до правовідносин із проходження служби військовослужбовцями саме у період воєнного стану. На переконання скаржника, нормативно-правовим актом, який підлягає застосуванню, є саме Постанова №168.
29. Також не погоджується з висновком суду апеляційної інстанції в частині того, що незареєстровані в Міністерстві юстиції України накази №392-/0/81-22-АГ та №628/0/81-22-АГ не пройшли правової експертизи і не набули чинності у порядку, встановленому законодавством, а тому не можуть прийматись до виконання та не викликають правових наслідків, а також що накази №392-/0/81- 22-АГ та №628/0/81-22-АГ не є регуляторними актами.
30. Представник позивача вказує на те, що судом апеляційної інстанції не враховано, що навіть сам характер проходження служби на території кордону з державою агресором та республікою Білорусь, передбачає здійснення заходів національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, тим більш, що такі функції позивач виконував на підставі бойових розпоряджень (наказів).
31. Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти задоволення касаційної скарги та звернув увагу на форму довідки, затверджену наказами № 392-АГ та № 628-АГ, в якій відображається інформація про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, які направляються начальнику прикордонного загону, в якому ці військовослужбовці проходять службу для нарахуванні та виплати коштів, а не видаються військовослужбовцям на руки.
32. Військова частина зверталась до НОМЕР_4 прикордонного загону щодо надання довідок на відряджених військовослужбовців, на що отримала відповідь про відсутність підстав для надання довідок для виплати підвищеної додаткової винагороди.
33. Представник третьої особи також заперечив проти задоволення касаційної скарги та у судовому засіданні пояснив що підрозділи (військовослужбовці), які знаходяться у межах Чернігівської та Сумської областей, не виконують бойові завдання на лінії бойового зіткнення, а тому за спірний період відповідна довідка не складалась та не направлялась відповідачу для подальшого реагування.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
34. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити таке.
35. Спір у цій справі виник у зв`язку з невиплатою позивачу збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди, встановленої Постановою №168, в розрахунку на місяць пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за періоди з 10 жовтня по 18 жовтня 2022 року, з 25 жовтня по 20 листопада 2022 року, з 01 січня по 08 січня 2023 року з урахуванням фактично сплачених сум.
36. За змістом частини першої статті 6, частини першої статті 14 Закону України від 03 квітня 2003 року №661-IV "Про Державну прикордонну службу України" Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, до особового складу якої входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.
37. Умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством (стаття 16 цього Закону).