ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 червня 2024 року
м. Київ
справа № 200/619/23
адміністративне провадження № К/990/10382/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,
суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №200/619/23
за позовом ОСОБА_1
до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_3 )
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Нев`ядомського Дениса Володимировича
на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2024 року (головуючий суддя: Гайдар А.В., судді: Гаврищук Т.Г., Казначеєва Е.Г.).
УСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У лютому 2023 року ОСОБА_1 пред`явив позов до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_3 ), у просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо неоформлення відносно нього документів, передбачених пунктом 4 наказу адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168", та їх неподання до НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України для призначення, нарахування й виплати йому додаткової винагороди у розмірі: 100000 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року №168, за період жовтень-листопад 2022 року;
- визнати протиправною бездіяльність начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України щодо невидання наказу про призначення й нарахування йому додаткової винагороди у розмірі: 100000 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року №168, за період жовтень-листопад 2022 року, а також її виплату у встановлений законом строк;
- зобов`язати начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 невідкладно підготувати щодо нього пакет документів, передбачених пунктом 4 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року № 168", та надати їх до НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України для призначення, нарахування й виплати йому додаткової винагороди у розмірі: 100000 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року №168, за період жовтень-листопад 2022 року;
- зобов`язати начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України видати наказ про призначення ОСОБА_1 додаткової винагороди у розмірі: 100000 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року №168, за період жовтень-листопад 2022 року, а також зобов`язати НОМЕР_2 прикордонний загін Державної прикордонної служби України нарахувати й виплатити ОСОБА_1 цю винагороду з урахуванням виплачених сум та з відрахуванням необхідних податків і зборів.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 покликався на те, що під час проходження військової служби у складі НОМЕР_2 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ) відповідно до бойового розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 2 квітня 2022 року №56гриф він був відряджений в оперативне підпорядкуванні начальника НОМЕР_4 прикордонного загону, де з 11 жовтня 2022 року до 8 січня 2023 року приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Сумської області.
На цій основі ОСОБА_1 стверджував, що він набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 тис грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року, однак через протиправну бездіяльність відповідачів не отримав її за жовтень і листопад 2022 року.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 25 квітня 2023 року позов задоволено частково:
- визнано протиправною бездіяльність начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо неоформлення документів відносно ОСОБА_1, передбачених пунктом 4 наказу адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168", та їх неподання до НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України для призначення, нарахування й виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди у розмірі: 100000 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року №168, за період жовтень-листопад 2022 року;
- зобов`язано начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 підготувати пакет документів щодо ОСОБА_1, передбачених пунктом 4 наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168", та надати їх до НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України для призначення, нарахування й виплати ОСОБА_1 додаткової винагороди у розмірі: 100000 грн за період жовтень-листопад 2022 року за формою, наведеною у додатку 2 до наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року №392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року № 168", а також наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України №628/8/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168";
- у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд дійшов висновку, що ненадання НОМЕР_4 прикордонним загоном необхідних документів до НОМЕР_2 прикордонного загону призвело до того, що ОСОБА_1 не було внесено до наказу про збільшення розміру виплати додаткової грошової винагороди до 100000 грн.
Водночас суд зазначив, що недотримання органами Держприкордонслужби вимог наказу №392-АГ в частині обміну інформацією про участь військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, не може мати негативні наслідки для такого військовослужбовця, а отже, й не може впливати на його право отримання додаткової винагороди.
У цьому контексті суд виснував, що ефективним способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправною бездіяльності НОМЕР_4 прикордонного загону та зобов`язання його підготувати й надати документи до НОМЕР_2 прикордонного загону для виплати ОСОБА_1 збільшеної додаткової винагороди.
Відмовляючи у задоволенні вимоги про визнання протиправною бездіяльності НОМЕР_2 прикордонного загону щодо невидання наказу й невиплати ОСОБА_1 збільшеної додаткової винагороди, суд виходив з того, що нарахуванню й виплаті спірної винагороди передує отримання відповідної інформації від НОМЕР_4 прикордонного загону.
Відмовляючи у задоволенні вимог про зобов`язання НОМЕР_2 прикордонного загону видати наказ про призначення ОСОБА_1 збільшеної додаткової винагороди за жовтень-листопад 2022 року та нарахування й виплату цієї винагороди, суд виходив з їхньої передчасності, вказавши, що наперед невідомо, чи буде порушено право позивача щодо видання/невидання відповідного наказу після отримання документів від НОМЕР_4 прикордонного загону.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
5. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2024 року задоволено апеляційну скаргу НОМЕР_4 прикордонного загону, скасовано рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та ухвалено нове про відмову у задоволенні позову.
6. Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виснував, що накази Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-/0/81-22-АГ і від 9 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ потребували державної реєстрації в Міністерстві юстиції України, однак не пройшли її, відтак не можуть застосовуватися до спірних правовідносин.
У цьому контексті суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при визначенні порядку та умов виплати спірної додаткової винагороди слід застосовувати Інструкцію про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затверджену наказом МВС України від 18 березня 2016 року №188.
Зрештою прийняте рішення суд апеляційної інстанції мотивував відсутністю доказів безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів, що давало би йому право на отримання додаткової винагороди до 100 тис грн відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України №168.
Короткий зміст касаційної скарги і відзиву
7. Представник ОСОБА_1 - адвокат Нев`ядомський Д.В. просить Верховний Суд скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. В обґрунтування підстав касаційного оскарження представник позивача послався на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").
9. Скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року у контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку з виплатою чи невиплатою таким військовослужбовців додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 цієї постанови, у її збільшеному до 100 тис грн розмірі.
10. Ухвалою від 21 березня 2024 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
11. Відповідачі не подали відзивів на касаційну скаргу, копію ухвали про відкриття касаційного провадження отримали 22 березня 2024 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
12. ОСОБА_1 проходить військову службу у НОМЕР_5 прикордонній комендатурі швидкого реагування НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України.
13. 29 квітня 2022 року ОСОБА_1 зараховано у списки особового складу та на всі види забезпечення у зв`язку з прибуттям з ІНФОРМАЦІЯ_3 .
14. 11 липня 2022 року ОСОБА_1 направлено у службове відрядження до НОМЕР_6 прикордонного загону ( АДРЕСА_2 ).
15. У вересні 2022 року ОСОБА_1 було направлено у службове відрядження до ІНФОРМАЦІЯ_2 на підставі бойового наказу Адміністрації державної прикордонної служби України №165 (гриф) від 16 вересня 2022 року.
16. Протягом жовтня 2022 року - січня 2023 року особовий склад НОМЕР_5 прикордонної комендатури швидкого реагування виконував бойові завдання у складі ІНФОРМАЦІЯ_2 у визначеному районі оборони на території Глухівської територіальної громади Сумської області.
17. У період з 11 жовтня 2022 року до 8 січня 2023 року солдат ОСОБА_1 перебував в оперативному підпорядкуванні (перебував у відрядженні) ІНФОРМАЦІЯ_2 . У складі НОМЕР_4 прикордонного загону не перебував.
18. Згідно з довідкою №4059 від 8 січня 2023 року, виданою НОМЕР_4 прикордонним загоном, ОСОБА_1 приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки та оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Сумської області у складі прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_2 прикордонного загону у такі періоди:
з 11 жовтня 2022 року до 31 жовтня 2022 року;
з 1 листопада 2022 року до 27 листопада 2022 року;
з 5 грудня 2022 року до 31 грудня 2022 року;
з 1 січня 2023 року до 8 січня 2023 року.
19. Підстава видачі цієї довідки: бойовий наказ Адміністрації державної прикордонної служби України №165 (гриф) від 16 вересня 2022 року.
20. За період жовтень-листопад 2022 року ОСОБА_1 не виплачено додаткову грошову винагороду, передбачену пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року №168, у сумі: 100000 грн.
21. У відповіді, наданій заступником Голови Державної прикордонної служби України ОСОБА_2 на запит Голови спілки військовослужбовців НОМЕР_5 прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_2 прикордонного загону ОСОБА_3, міститься посилання на наказ Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168" та зазначено, що "відповідно до пункту 11 наказу №392 інформація про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів Держприкордонслужби, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, подаються начальниками органів Держприкордонслужби, включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави в органи, в яких ці військовослужбовці проходять службу, за формою, наведеною у додатку 2 до зазначеного наказу".
22. Представник ОСОБА_1 направив адвокатський запит начальнику НОМЕР_2 прикордонного загону від 17 січня 2023 року (вх. №ПІ-18 від 1 лютого 2023 року), у якому він просив:
- повідомити, чи видавався начальником НОМЕР_2 прикордонного загону наказ (накази) про виплату військовослужбовцю ОСОБА_1 за жовтень та листопад 2022 року додаткової винагороди до 100000 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від №168, наказом Адміністрації Держприкордонслужби від №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168" зі змінами;
- надати копію наказу (наказів) або витяг з наказу (наказів) про виплату військовослужбовцю ОСОБА_1 додаткової винагороди до 100000 грн за жовтень та листопад 2022 року;
- у разі, якщо такий наказ (накази) не приймався начальником НОМЕР_2 прикордонного загону стосовно виплат військовослужбовцю ОСОБА_1 за жовтень та листопад 2022 року додаткової винагороди до 100000 грн, повідомити конкретні підстави такої бездіяльності із посиланням на відповідні пункти та підпункти постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168, наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168" зі змінами, внесеними наказом Адміністрації Держприкордонслужби від 30 вересня 2022 року №508-АГ "Про внесення змін до Наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 30.07.2022 року №392-АГ".
23. У відповідь на адвокатський запит НОМЕР_2 прикордонний загін листом від 5 лютого 2023 року №21-832 повідомив, що ОСОБА_1 не вносили в наказ про збільшення розміру виплат додаткової грошової винагороди до 100000 грн за жовтень та листопад, оскільки відповідно до пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" порядок і умови виплати додаткової винагороди передбаченою цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.
Крім того, НОМЕР_2 прикордонний загін вказував про те, що визначений наказом 392-АГ порядок (механізм), правові підстави і підтверджуючі документи, відповідно до яких здійснюється виплата підвищеної грошової винагороди, на час звернення представника позивача із адвокатським запитом в НОМЕР_2 прикордонного загону були відсутні, а тому й не було правових підстав для внесення позивача в наказ про збільшення розміру виплати додаткової грошової винагороди до 100000 грн.
НОМЕР_2 прикордонний загін повідомляв, що підвищена додаткова винагорода за жовтень та листопад 2022 року не нараховувалась та не виплачувалась, оскільки до 5 числа у поточному місяці за попередній начальник НОМЕР_4 прикордонного загону не надав підтверджуючих документів про дні безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 наказу №392-АГ за формою, наведеною у додатку 2 до наказу №392-АГ.
Також ОСОБА_1 було поінформовано про те, що НОМЕР_2 прикордонний загін в найкоротший термін надішле лист начальнику НОМЕР_4 прикордонного загону про надання підтверджуючих документів до НОМЕР_2 прикордонного загону для виплати підвищеної грошової винагороди до 100000 грн за формою, наведеною у додатку 2 до наказу №392-АГ. У разі надання НОМЕР_4 прикордонним загоном підтверджуючих документів у відповідності до вимог наказу №392-АГ щодо безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або заходах, ОСОБА_1, буде нарахована та виплачена додаткова винагорода до 100000 грн за відповідні періоди (дні) такої участі.
24. У зв`язку з ненаданням НОМЕР_4 прикордонним загоном підтверджуючих документів, з метою реалізації вимог постанови №168 та наказу №392-АГ, НОМЕР_2 прикордонний загін направив лист від 25 листопада 2022 року №22/2811-22-вих на адресу начальника НОМЕР_4 прикордонного загону з клопотанням про надання підтверджуючої інформації про безпосередню участь відряджених до НОМЕР_4 прикордонного загону військовослужбовців НОМЕР_2 прикордонного загону щодо їхньої участі у бойових діях або заходах, передбачених наказом №392-АГ за встановленою формою, для нарахування і виплат підвищеної додаткової винагороди до 100000 грн.
25. У відповідь від начальника НОМЕР_4 прикордонного загону надійшов лист від 4 грудня 2022 року №22/4928-22вих "Про надання інформації", у якому зазначено, що НОМЕР_4 прикордонний загін не вбачає підстав надання довідок для виплати підвищеної додаткової винагороди до 100000 грн підрозділам (військовослужбовцям) НОМЕР_2 прикордонного загону (військової частини НОМЕР_3 ) за час їхнього перебування у відрядженні на ділянці НОМЕР_4 прикордонного загону, оскільки, на думку начальника НОМЕР_4 прикордонного загону, підрозділи (військовослужбовці) які знаходяться у межах Чернігівської і Сумської областей, не виконують бойові завдання на лінії бойового зіткнення, збільшення додаткової винагороди визначається лише за дні безпосереднього виконання бойових завдань з відбиття атак (вогневого ураження, бойового контакту з ворогом), збройного нападу на об`єкти, які охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення (вогневого ураження), у т.ч. перебування безпосередньо цих об`єктів під бомбардуванням, артилерійськими, ракетними обстрілами. У зв`язку з викладеним довідки про військовослужбовців військової частини НОМЕР_3, які брали участь у бойових діях або заходах за вересень та жовтень 2022 року, не опрацьовувались.
ІІІ. ОЦІНКА СУДУ
26. За змістом частини першої статті 6, частини першої статті 14 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 3 квітня 2003 року №661-IV Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, до особового складу якої входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.
27. Згідно зі статтею 16 цього Закону умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.
28. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII, дія якого, в силу приписів пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, поширюється в тому числі на військовослужбовців правоохоронних органів спеціального призначення, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.