1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2024 року

м. Київ

справа № 360/435/23

адміністративне провадження № К/990/38185/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білак М.В.,

суддів - Жука А. В., Мацедонської В.Е.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Мандрика Владислава Володимировича

на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року (головуючий суддя - Блохін А.А., судді: Геращенко І.В., Гайдар А.В.)

у справі №360/435/23

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військової частини НОМЕР_1 )

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

I. РУХ СПРАВИ

1. У квітні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом, у якому просив:

- визнати протиправну бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова №168) у розмірі до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, за періоди з 01 жовтня 2022 року по 06 грудня 2022 року; з 14 грудня 2022 року по 20 січня 2023 року з урахуванням фактично сплачених сум;

- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену у розмірі до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно дням участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, за періоди з 01 жовтня 2022 року по 06 грудня 2022 року; з 14 грудня 2022 року по 20 січня 2023 року з урахуванням фактично сплачених сум.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 . Відповідно до бойових наказів Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №165 гриф був направлений в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ), під час проходження військової служби в якій приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і борони, відсічі і стримуванні збройної агресії, що полягало у виконанні бойових завдань на підставі бойових наказів (розпоряджень) начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 . Таким чином, набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн відповідно до Постанови № 168, проте за поясненням відповідача така винагорода не нараховувалась у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують час безпосередньої участі позивача у бойових діях. У той же час у спірний період виплата додаткової винагороди розмірі до 30 000 грн здійснювалась пропорційно в розрахунку на місяць.

3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військової частини НОМЕР_1 ) щодо неповного нарахування та виплати ОСОБА_1 збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за 31 добу жовтня 2022 року, за 30 діб листопада 2022 року та за 24 доби грудня 2022 року.

Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 (військову частину НОМЕР_1 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" збільшену до 100 000 грн додаткову винагороду за 31 добу жовтня 2022 року, за 30 діб листопада 2022 року та за 24 доби грудня 2022 року.

Відмовлено у задоволенні інших позовних вимог.

4. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

5. Не погодившись із таким рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

6. Ухвалою Верховного Суду від 30 листопада 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. ОСОБА_1 з 02 липня 2021 року проходить військову службу за контрактом в ІНФОРМАЦІЯ_1 (військовій частині НОМЕР_1 ).

8. Відповідно до витягу з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 15 вересня 2022 року №2902-ОС "Про особовий склад" молодшого сержанта ОСОБА_1 призначено на посаду інспектора прикордонної служби 2 категорії снайпера четвертого відділення інспекторів прикордонної служби першої прикордонної застави відділу прикордонної служби прикордонного загону імені ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ).

9. Наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №165 (гриф) позивача направлено в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_2 ), де він перебував з жовтня 2022 року по 20 січня 2023 року. Вказані обставини не оспорюються сторонами і не є спірними.

10. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03 листопада 2022 року № 3632-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_1 згідно з додатком 1 (під порядковим номером 1514 зазначено молодшого сержанта ОСОБА_1, кількість діб 31 доба, сума 30 000 грн).

11. Рапортом від 01 листопада 2022 року, зареєстрованим 01 листопада 2022 року за вх. №1474, начальник відділу прикордонної служби №2 клопотав перед першим заступником начальника загону комендантом прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_4 про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн пропорційно із розрахунку на місяць особовому складу відділу прикордонної служби прикордонного загону імені ІНФОРМАЦІЯ_5 за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій, зокрема, молодшому сержанту ОСОБА_1 за період проходження служби з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року, кількість діб 31, порядковий номер у списку 62, підстава: бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 26 жовтня 2022 року №690-ДСК, розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, Журнал бойових дій № 53 дск ст. 7-14, 52-62.

12. Цей рапорт за резолюцією коменданта ПКШР 24 направлений до військової частини НОМЕР_2, яка, в свою чергу, листом від 08 листопада 2022 року № 22/4313-22-Вих скерувала його до військової частини НОМЕР_1 . У листі також вказано, що підтверджуюча інформація відповідно до вимог пункту 2 підпунктів 1-8 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 30 липня 2022 року № 392-АГ "Про реалізацію вимог постанови №168" відсутня.

13. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03 грудня 2022 року № 4112-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 листопада по 30 листопада 2022 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_6 згідно з додатком 1 (під порядковим номером 1438 зазначено молодшого сержанта ОСОБА_1, кількість діб 30, сума - 30 000 грн).

14. Рапортом від 01 грудня 2022 року, зареєстрованим 01 грудня 2022 року за вх. № 1883, начальник відділу прикордонної служби № 2 клопотав перед першим заступником начальника загону комендантом прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_4 про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн пропорційно із розрахунку на місяць особовому складу відділу прикордонної служби прикордонного загону імені ІНФОРМАЦІЯ_5, за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій, за період з 01 листопада по 30 листопада 2022 року, зокрема, молодшому сержанту ОСОБА_1 за вказаний період, кількість діб 30 (порядковий номер у списку 63), підстава: бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 26 жовтня 2022 року №690-ДСК, розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, Журнал бойових дій № 53 дск ст. 13-20, 62-67.

15. Зазначений рапорт за резолюцією коменданта ПКШР 24 направлений до військової частини НОМЕР_2, яка у свою чергу листом від 04 грудня 2022 року № 22/4933-22-Вих скерувала його до військової частини НОМЕР_1 . У листі також вказано, що підтверджуюча інформація відповідно до вимог пункту 2 підпунктів 1-8 наказу від 30 липня 2022 року № 392-АГ "Про реалізацію вимог постанови №168" відсутня.

16. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 26 грудня 2022 року № 4613-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 грудня по 31 грудня 2022 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_6 згідно з додатком 1 (під порядковим номером 1489 зазначено молодшого сержанта ОСОБА_1, період проходження служби з 01 грудня по 06 грудня 2022 року, з 14 грудня по 31 грудня 2022 року, кількість діб 24, сума 23 225,81 грн).

17. Рапортом від 01 січня 2023 року, зареєстрованим 01 січня 2023 року за вх. № 6, начальник відділу прикордонної служби № 2 клопотав перед першим заступником начальника загону комендантом прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_7 про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби прикордонного загону імені ІНФОРМАЦІЯ_5, за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій, за період з 01 грудня по 31 грудня 2022 року, зокрема, молодшому сержанту ОСОБА_1 за період проходження служби з 01 грудня по 06 грудня 2022 року та з 14 грудня по 31 грудня 2022 року, кількість діб 24 (порядковий номер у списку 64), підстава: бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 30 вересня 2022 року № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 21 жовтня 2022 року № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 26 жовтня 2022 року № 690-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 28 жовтня 2022 року № 699-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 30 листопада 2022 року № 814-ДСК, бойове розпорядження командира ПК Городня від 05 грудня 2022 року № 13-ДСК, журнал бойових дій №53 дск ст. 20-26, 67-72.

18. Зазначений рапорт за резолюцією коменданта ПКШР 24 направлений до військової частини НОМЕР_2 . Доказів направлення вказаного рапорту від ВЧ НОМЕР_2 до військової частини НОМЕР_1 суду не надано.

19. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 03 лютого 2023 року № 56-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000 грн за період з 01 січня по 31 січня 2023 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_6 згідно з додатком 1 (під порядковим номером 1457 зазначено молодшого сержанта ОСОБА_1, кількість діб 31, сума 30 000 грн).

20. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 08 лютого 2023 року № 64-ОС "Про виплату додаткової винагороди" виплачено додаткову винагороду у розмірі 70 000 грн пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за період з 01 січня по 31 січня 2023 року включно військовослужбовцям ІНФОРМАЦІЯ_6 згідно з додатком 1 (під порядковим номером 1113 зазначено молодшого сержанта ОСОБА_1, періоди проходження служби з 26 січня 2023 року по 31 січня 2023 року, кількість діб 6, сума 13 548,39 грн, підстава БР ОТУ Лиман від 25 січня 2023 року № 344 (гриф), БР командира 54 ОМБр від 26 січня 2023 року № 73 (гриф), БР начальника 3 прикз від 26 січня 2023 року № БР188 (гриф), журнал СБД 3 ПРИКЗ від 31 січня 2022 року № 133 (гриф), журнал СБД впс № 2 від 12 січня 2023 року № 38 (гриф), рапорт від 01 лютого 2023 року № ВХ1733Р).

21. Згідно з архівною відомістю №1 позивачу в жовтні 2022 року нарахована та виплачена додаткова винагорода у розмірі 30 000 грн, у листопаді 2022 року - 30 000 грн, у грудні 2022 року - 23 225,81 грн, у січні 2023 року - 30 000 грн та 13 548,39 грн.

22. У листі від 09 червня 2023 року №14/1568-23-вих ІНФОРМАЦІЯ_8 (військова частина НОМЕР_2 ) зазначив, що молодшого сержанта ОСОБА_1 у відповідності до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року № 165 гриф у складі 2 відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_1 ) направлено в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Відповідно до бойових розпоряджень начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 19 вересня 2022 року № 276/гриф (скасоване), від 25 вересня 2022 року № 1348/гриф (скасоване) і від 25 жовтня 2022 року № 1697/гриф молодший сержант ОСОБА_1 у складі ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_1 ) приступив до виконання завдань в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Відповідно до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 19 грудня 2022 року № 229/гриф та бойового розпорядження начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 17 січня 2023 року №263/гриф молодший сержант ОСОБА_1 у складі ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_1 ) завершив виконання завдань в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 .

23. ІНФОРМАЦІЯ_8 (військова частина НОМЕР_2 ) видав довідку від 20 січня 2023 року №4414 (передбачену додатком 1 відповідно до пункту 7 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 09 грудня 2022 року № 628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови №168"), у якій підтвердив те, що позивач приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області у період з 01 жовтня по 06 грудня 2022 року, з 14 грудня по 20 січня 2023 року. У той же час суду таку довідку відповідач не має можливості надати оскільки вона була видана в одному екземплярі та направлена до 2 відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_1 ).

Підтверджуючі документи щодо прийняття молодшим сержантом ОСОБА_1 безпосередньої участі (в сукупності) у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, у період здійснення зазначених дій або заходів до ІНФОРМАЦІЯ_2 від 2 відділу прикордонної служби служби ІНФОРМАЦІЯ_6 (військова частина НОМЕР_1 ) у період з 28 вересня 2022 року по 20 січня 2023 року не надходили.

24. 02 березня 2023 року представник позивача звернулась до військової частини НОМЕР_1 із заявою про нарахування та виплату додаткової винагороди ОСОБА_1 у повному розмірі за періоди з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року, з 01 листопада по 30 листопада 2022 року, з 01 грудня по 06 грудня 2022 року, з 14 грудня по 31 грудня 2022 року, з 01 січня по 20 січня 2023 року щомісячної доплати у вигляді підвищеної додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої Постановою №168.

25. У відповідь на таку заяву листом від 27 березня 2023 року Nє25/2151-23-вих повідомлено що в період з 01 жовтня 2022 року по 20 січня 2023 року відповідно до наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №165 (гриф) сержант ОСОБА_1 перебував в оперативному підпорядкуванні начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ) у складі відділу прикордонної служби №2 ІНФОРМАЦІЯ_6 на ділянці українсько-білоруського кордону в межах Чернігівської області. Станом на теперішній час від ІНФОРМАЦІЯ_2 (військової частини НОМЕР_2 ) документів, що підтверджують час безпосередньої участі сержанта ОСОБА_1 у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії. перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів до ІНФОРМАЦІЯ_6 для прийняття рішення та видачі наказу на виплату додаткової грошової допомоги у розмірі до 100 000 грн за вказаній у заяві період перебування в оперативному підпорядкуванні начальника НОМЕР_3 прикордонного загону не надходило.

26. Позивач не погодившись з ненарахуванням і невиплатою йому у збільшеному розмірі винагороди згідно з Постановою №168 у спірний період, звернувся з цим позовом до суду.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

27. Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, указав на те, що накази №392-АГ та №628-АГ містять норми, які зачіпають права військовослужбовців Державної прикордонної служби України на отримання додаткової винагороди, а також встановлюють організаційно-правовий механізм реалізації права на таку допомогу, відповідно мали пройти державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України. Оскільки накази державну реєстрацію не проходили то вважаються таким, що не набрали чинності і не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

28. Оцінка правомірності дій відповідача щодо виплати позивачу додаткової винагороди у спірному періоди має здійснюватися виключно з огляду на положення пункту 1 Постанови №168.

29. Щодо безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії у спірному періоді, суд зазначив, що Постановою №168 не визначені конкретні форми документів, якими має підтверджуватися безпосередня участь військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії. Довідкою військової частини НОМЕР_2 від 20 січня 2023 року №4414 підтверджено, що ОСОБА_1 приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області з 01 жовтня по 31 жовтня 2022 року, з 01 листопада по 30 листопада 2022 року, з 01 грудня по 06 грудня 2022 року, з 14 грудня по 31 грудня 2022 року, з 01 січня по 20 січня 2023 року, тобто протягом всього часу перебування в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 (військовій частині НОМЕР_2 ) на території Чернігівської області.

30. Безпосередня участь позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії упродовж жовтня та листопада 2022 року підтверджена рапортами начальника відділу прикордонної служби №2 ОСОБА_2 від 01 листопада і від 01 грудня 2022 року, які листами військової частини НОМЕР_2 від 08 листопада 2022 року № 22/4313-22-Вих та від 04 грудня 2022 року № 22/4933-22-Вих були скеровані відповідачу.

31. За таких обставин суд дійшов висновку, що наявними у відповідача документами у повній мірі підтверджена безпосередня участь позивача в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії упродовж спірного періоду.

32. Оскільки за наказами Головнокомандувача Збройних Сил України територія всієї Чернігівської області по 31 грудня 2022 року включно була визначена територією ведення воєнних (бойових) дій, то суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач має право на отримання збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди пропорційно кількості діб проходження служби та виконання завдань за спірний у цій справі період, а саме за 31 добу жовтня, за 30 діб листопада та за 24 доби грудня 2022 року.

33. Що стосується нарахування та виплати збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди за період з 01 по 20 січня 2023 року, то суд першої інстанції відмовив у задоволенні цієї частини позовних вимог з огляду на те, що у вказаний період територія Чернігівської області за наказами Головнокомандувача Збройних Сил України не віднесена до території ведення воєнних (бойових) дій, відповідно відсутня така умова для виплати як безпосереднє перебування в районах ведення воєнних (бойових дій) у період здійснення зазначених заходів.

34. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про відмову у задоволенні позовних вимог, дійшов висновку про те, що порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду визначений Інструкцією, яка затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України 18 березня 2016 року №188 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 31 березня 2016 року за № 488/28618 (далі - Інструкція № 188), яка підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

35. Аналізом бойових розпоряджень на виконання завдань позивачем встановлено, що він виконував обов`язки щодо несення служби в прикордонних районах в Городянській територіальній громаді Чернігівського району, а місто не знаходиться на території між позиціями сил оборони та позиціями військ агресора.

36. Матеріали справи не містять належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів безпосередньої участі позивача у бойових діях (виконання прикордонним підрозділом бойових завдань в умовах безпосереднього взаємного вогневого контакту з противником; ведення оперативної (військової, спеціальної) розвідки на території противника або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, його безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів, а також кількості днів участі у таких діях та заходах.

37. Лише сам факт виконання позивачем бойових завдань на підставі бойових розпоряджень (наказів) за період жовтень 2022 року (31 доба), листопад 2022 року (30 діб) та грудень 2022 року (24 доби), здійснюючи заходи на службовому автомобілі в період дії воєнного стану в Україні, не є достатньою підставою для нарахування та виплати додаткової грошової винагороди у розмірі 100 000 грн, передбаченої пунктом 1 Постанови № 168.

38. Суд не прийняв доводи позивача, що підтвердженням його безпосередньої участі у бойових діях є бойові накази (розпорядження), оскільки сама по собі видача бойового наказу (розпорядження) не є безумовним доказом виконання та безпосередньої участі у бойових діях чи відповідних заходах. Подання окремо рапортів, наявність бойових розпоряджень та облік в розділі 1 у Журналі службово-бойових дій відділу прикордонної служби № 2 ІНФОРМАЦІЯ_6 від 24 вересня 2022 року№ 53-ДСК не підтверджує факт участі позивача у бойових діях або заходах та не надають права на отримання спірної винагороди.

39. Також довідка військової частини НОМЕР_2 від 20 січня 2023 року за №4414 не може бути належним та допустимим доказом у справі, оскільки не свідчить про фактичну участь в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії на території Чернігівської області, не містить конкретних проміжків часу, в яких позивач приймав безпосередню участь у бойових діях та заходах, що передбачені пунктом 1 Постанови № 168.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

40. Представник позивача у касаційній скарзі з посиланням на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм права, передбачених:

1) абзацом 1 пункту 1 Постанови 168:

- частинами 1 та 2 розділу І Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309;

в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку з позбавленням таких військовослужбовців права на виплату їм додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постанови № 168, внаслідок віднесення конкретних населених пунктів, районів чи областей (де військовослужбовець бере безпосередню участь у бойових діях чи забезпечує здійснення заходів із захисту Батьківщини) саме до територій "можливих", а не "активних" бойових дій протягом спірного періоду;

2) пунктом 2-1" постанови №168;

- пунктами 2, 3, 4, 5, 6 розділу ІV Інструкції №188;

в контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням зазначеної Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пункту 2-1 постанови КМУ від 28 лютого 2022 року № 168, а саме:

- визначення вичерпного переліку документів, обов`язкових для нарахування та виплати збільшеної винагороди;

- необхідності попереднього звернення військовослужбовця із рапортом для підготовки командуванням частини усіх необхідних документів для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;

- порядку підготовки та обміну необхідними для нарахування та виплати збільшено додаткової винагороди документами між різними військовими частинами у разі, коли військовослужбовець набув право на таку винагороду, перебуваючи у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні іншої військової частини (тобто, в особовому складі та на фінансовому утриманні якої він не перебуває).

41. Скаржник уважає, що застосування судом апеляційної інстанції до спірних правовідносин положень Інструкції № 188 свідчить про неправильне застосування норм матеріального права, оскільки її прийняття передувало прийняттю Постанови №168; така інструкція не спрямована на реалізацію положень Постанови №168; визначає підстави, межі повноважень та спосіб дій органів державної влади, а тому аналогія закону (застосування Інструкції до спірних правовідносин) не може бути застосована у відповідності до вимог частини шостої статті 7 КАС України.

42. Також звертає увагу на те, що в оскаржуваному судовому рішенні указано що "...відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за Nє1668/39004 (зі змінами), територіальні громади Донецької та Луганської областей є територіальними громадами, які віднесені до територій, на яких ведуться (велись) бойові дії (територій можливих бойових дій)...". Проте судом апеляційної інстанції не взято до уваги те, що згідно з Переліком № 309 "території можливих бойових дій" та "території активних бойових дії" відносяться до спільної категорії - територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.


................
Перейти до повного тексту