1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2024 року

м. Київ

справа № 361/5756/20

провадження № 61-7718св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Коротенка Є. В. (судді-доповідача), Зайцева А. Ю., Тітова М. Ю.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідачі: Броварська міська рада Київської області, відділ надання адміністративних послуг Центру обслуговування "Прозорий офіс" Броварської міської ради Київської області, Комунальне підприємство Броварської міської ради "Броварське бюро технічної інвентаризації", Управління з питань комунальної власності та житла Броварської міської ради Київської області,

третя особа - Приватне акціонерне товариство "Броварський завод залізобетонних конструкцій",

розглянув при попередньому розгляді справи у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 21 жовтня 2022 року у складі судді Сердинського В. С. та постанову Київського апеляційного суду від 26 квітня 2023 року у складі колегії суддів:Голуб С. А., Соколової В. В., Таргоній Д. О.,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст вимог позову

У серпні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Броварської міської ради Київської області, відділу надання адміністративних послуг Центру обслуговування "Прозорий офіс" Броварської міської ради Київської області, Комунального підприємства Броварської міської ради "Броварське бюро технічної інвентаризації" (далі - КП Броварської міської ради "Броварське БТІ"), Управління з питань комунальної власності та житла Броварської міської ради Київської області, третя особа - Приватне акціонерне товариство "Броварський завод залізобетонних конструкцій" (далі - ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій"), про визнання дій та бездіяльності протиправними, визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у серпні 2010 року на підставі спільного рішення адміністрації ВАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій" (назву якого у подальшому було змінено на ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій") та профспілкового комітету підприємства позивачу на сім`ю з двох осіб було надано кімнату № НОМЕР_1, яка розташована в гуртожитку по АДРЕСА_1, видано безстроковий ордер та укладено договір найму житлового приміщення.

Позивач та його неповнолітній син ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстровані та постійно проживають у гуртожитку по АДРЕСА_2, своєчасно вносять плату за надані житлово-комунальні послуги.

Гуртожиток знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Бровари Київської області.

Позивач та члени його сім`ї перебувають на квартирному обліку у виконавчому комітеті Броварської міської ради Київської області на отримання житла з 02 червня 2015 року.

26 червня 2020 року він звернувся до відповідачів із заявою про приватизацію житлового приміщення - кімнати АДРЕСА_3, та передачу її у спільну часткову власність.

Однак, у задоволенні його заяв та звернень було відмовлено та надано формальні відповіді.

Позивач вважає такі дії та бездіяльність відповідачів незаконними та такими, що грубо порушують його житлові права та права членів його сім`ї, що гарантовані Конституцією України, Житловим кодексом України та іншими нормами чинного законодавства України.

Посилаючись на викладені обставини та уточнивши в подальшому позовні вимоги, ОСОБА_1 просив суд:

- визнати дії та бездіяльність відповідачів незаконними та протиправними;

- визнати незаконним та скасувати рішення Броварської міської ради № 546-28-07 від 11 травня 2017 року "Про закріплення на праві господарського відання за ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій" гуртожитку по АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати Броварську міську Раду Київської області, КП Броварської міської Ради "Броварське БТІ" провести технічну інвентаризацію та виготовити технічний паспорт на житлове приміщення - кімнату № НОМЕР_1, жилою площею 12 кв.м, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_4 ;

- зобов`язати Броварську міську Раду Київської області прийняти рішення та видати Ордер серії Б на житлове приміщення, кімнату № НОМЕР_1, жилою площею 12 кв.м, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_4 ;

- скасувати рішення Броварської міської Ради Київської області, органу приватизації відповідача Броварську міську Раду Київської області про відмову в приватизації житлового приміщення кімнаті АДРЕСА_5 ;

- зобов`язати Броварську міську Раду Київської області, орган приватизації Броварської міської Ради Київської області прийняти рішення та провести приватизацію кімнати АДРЕСА_6, передавши кімнату в приватну власність в рівних частинах.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 21 жовтня 2022 року у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову в частині вимог про зобов`язання Броварської міської ради Київської області та органу приватизації Броварської міської ради Київської області прийняти рішення та провести приватизацію кімнати в гуртожитку на ім`я позивача, суд першої інстанції виходив з того, щопісля того, як рішенням Броварської міської ради Київської області № 364-11-08 від 26 серпня 2021 року розірвано договір від 11 липня 2017 року "Про закріплення (передачу) майна, що є власністю територіальної громади м. Бровари на праві господарського відання", яким гуртожиток було передано у повне господарське відання ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій" та визнання рішення Броварської міської ради Київської області № 546-28-07 від 11 травня 2017 року "Про закріплення на праві господарського відання за ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій" таким, що втратило чинність, Броварська міська рада Київської області на цей час не прийняла на своїй сесії у межах її компетенції та її дискреційних повноважень відповідне рішення про подальше використання вищевказаного гуртожитку, зокрема про передачу його під приватизацію окремих жилих приміщень, що є необхідним на виконання приписів пункту 5 частини першої статті 5 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитку" і є обов`язковою передумовою для подальшого набуття у власність в порядку приватизації окремого приміщення у гуртожитку.

Тому подальше розпорядження гуртожитком по АДРЕСА_1, який перебуває у комунальний власності, в тому числі і приватизація окремих взятих жилих приміщень у гуртожитку, до прийняття радою відповідного рішення, є передчасними.

Також суд врахував, що позивач не надав доказів на підтвердження того, що він, звертаючись до відповідачів з відповідною заявою, представив усі необхідні документи на підтвердження свого права на приватизацію кімнати АДРЕСА_7 .

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Броварської міської ради Київської області прийняти рішення та видати Ордер серії Б на житлове приміщення кімнату № НОМЕР_1, жилою площею 12 кв.м, яка розташована за адресою: АДРЕСА_4, та зобов`язання Броварської міської ради Київської області, КП Броварської міської Ради "Броварське БТІ" провести технічну інвентаризацію та виготовити позивачу технічний паспорт на спірне житлове приміщення, суд виходив з того, що вказані дії (видача ордеру та проведення технічної інвентаризації і виготовлення технічного паспорту на житлове приміщення) мають бути виконані в процесі прийняття рішення про передачу житла у власність в порядку приватизації і такі дії є технічною процедурою на стадії прийняття рішення щодо передачі приміщення в порядку приватизації.

Крім цього, суд вказав, що з додатку 9 до заяви ОСОБА_1 про передачу в приватну власність жилого приміщення в гуртожитку № 9-5-П-1012 від 24 червня 2020 року вбачається, що такий ордер позивачу вже було видано і він знаходиться у Броварській міській раді Київської області, а отже позивач не позбавлений права самостійно отримати його оригінал, дублікат, що має силу оригіналу, чи належним чином завірену копію.

Також суд першої інстанції звернув увагу на те, що згідно з абзацом 2 пункту 26 розділу І "Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна", затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України 24 травня 2001 року № 127 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2018 року № 186) технічна інвентаризація може бути проведена лише за заявою органу (установи, підприємства або організації - балансоутримувача), уповноваженого управляти комунальним майном, яким ОСОБА_1 не є.

Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування рішення Броварської міської ради № 546-28-07 від 11 травня 2017 року "Про закріплення на праві господарського відання за ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій" гуртожитку по вул. Гагаріна, 12-А у м. Бровари, Київської області, суд виходив з того, що рішенням Броварської міської ради Київської області № 364-11-08 від 26 серпня 2021 року оскаржуване рішення Броварської міської ради № 546-28-07 від 11 травня 2017 року визнано таким, що втратило чинність.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 звернувся до суду з апеляційною скаргою.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Київського апеляційного суду від 26 квітня 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 21 жовтня 2022 року - без змін.

Апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції, зазначивши, що вони відповідають встановленим обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, а передбачених законом підстав для скасування рішення місцевого суду при апеляційному розгляді не встановлено.

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

У травні 2023 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 21 жовтня 2022 року та постанову Київського апеляційного суду від 26 квітня 2023 року.

В касаційній скарзі заявник просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення у справі, яким задовольнити позов.

Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій рішення ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного дослідження усіх доказів та обставин, що мають значення для справи, а також без урахування правових висновків Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.

Доводи інших учасників справи

20 липня 2023 року від Броварської міської ради Броварського району Київської області до Верховного Суду надійшов відзив, у якому відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, посилаючись на їх законність та обґрунтованість.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Статтею 388 ЦПК України передбачено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

Ухвалою Верховного Суду від 04 липня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою та витребувано матеріали справи із суду першої інстанції.

11 липня 2023 року справа надійшла до Верховного Суду.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 квітня 2024 року у зв`язку зі звільненням у відставку судді ОСОБА_3 справу № 361/5756/20 розподілено колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду в складі суддів: Коротенка Є. В. (суддя-доповідач), Зайцева А. Ю., Тітова М. Ю.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Відповідно до довідки ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій" № 216 від 11 серпня 2015 року ОСОБА_1 та його син ОСОБА_2 зареєстровані в гуртожитку по АДРЕСА_1 (без зазначення конкретної кімнати).

Згідно з довідкою про реєстрацію місця проживання особи № 1.12.3-15/79 від 05 січня 2022 року ОСОБА_2 зареєстрований в гуртожитку по АДРЕСА_1 (без зазначення конкретної кімнати).

Відповідно до довідки Виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області № 08 від 25 січня 2022 року ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку у виконкомі міської ради з 02 червня 2015 року та внесений до Єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Згідно акту обстеження житлових умов, складеного депутатом ОСОБА_4 14 лютого 2022 року, встановлено, що зі слів заявника, в гуртожитку, а саме в кімнаті № НОМЕР_1 мешкає ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Відповідно до актів обстеження житлових умов від 16 листопада 2021 року, 30 січня 2022 року, складених комісією у складі мешканців гуртожитку засвідчено осіб, які проживають в кімнатах №№ НОМЕР_2, НОМЕР_1, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5. В кімнаті № НОМЕР_1 проживають: ОСОБА_1 та його син ОСОБА_2 .

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_1 станом на 23 червня 2020 року нерухомого майна не зареєстровано.

Відповідно до заяви № 9-5-П-900 від 05 червня 2020 року ОСОБА_1 звертався до Броварської міської ради Київської області з проханням провести технічну інвентаризацію та виготовити технічний паспорт на кімнату АДРЕСА_3 .

Листом № 9-7-565 від 23 червня 2020 року ОСОБА_1 було надано відповідь, якою з посиланням на положення чинного законодавства повідомлено, що виконавчий комітет Броварської міської ради не має правових підстав для розгляду питання щодо проведення технічної інвентаризації та виготовлення технічного паспорту на кімнату АДРЕСА_3, у тому числі і з тієї підстави, що відповідно до рішення Броварської міської ради Київської області від 26 грудня 2013 року № 1121-41-06 гуртожиток знаходиться у повному господарському віданні ПрАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій". У свою чергу ПАТ "Броварський завод залізобетонних конструкцій" не зверталося з заявою на розгляд сесії щодо визначення статусу даного гуртожитку.

Відповідно до заяви від 05 червня 2020 року ОСОБА_1 звертався до Відділу надання адміністративних послуг Центру обслуговування "Прозорий офіс" Броварської міської ради Київської області з проханням провести технічну інвентаризацію та виготовити технічний паспорт на кімнату АДРЕСА_3 .

Листом № 04-22/33 від 17 червня 2020 року ОСОБА_1 було надано відповідь, якою повідомлено, що через Відділ надання адміністративних послуг Центру обслуговування "Прозорий офіс" Броварської міської ради Київської області послуга про виготовлення технічного паспорта на нерухоме майно не надається.

Відповідно до заяви від 05 червня 2020 року (вх. № 1) ОСОБА_1 звернувся до КП Броварської міської ради "Броварське БТІ" з проханням провести технічну інвентаризацію та виготовити технічний паспорт на кімнату АДРЕСА_3 .

Листом № 3 від 12 червня 2020 року ОСОБА_1 було надано відповідь про те, що відповідно до абзацу 2 пункту 26 розділу І "Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна", затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України 24 травня 2001 року № 127 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2018 року № 186), технічну інвентаризацію можна здійснювати тільки за заявою органу уповноваженого управляти комунальним майном. Крім того повідомлено, що у технічному паспорті будівлі гуртожитку по АДРЕСА_1 від 01 березня 2017 року кімната № НОМЕР_1 не вказана.

Відповідно до заяви № 9-5-П-1012 від 24 червня 2020 року ОСОБА_1 звертався до Броварської міської ради Київської області з проханням оформити у приватну власність кімнату АДРЕСА_3 .

Листом № 9-7-696 від 22 липня 2020 року ОСОБА_1 було надано відповідь якою повідомлено, що наразі готується проект рішення Броварської міської ради Київської області "Про передачу у приватну власність жилого приміщення в гуртожитку" та зазначене питання буде розглянуте на черговому засіданні сесії Броварської міської ради Київської.

Згідно з заявою від 30 червня 2020 року ОСОБА_1 звертався до Відділу надання адміністративних послуг Центру обслуговування "Прозорий офіс" Броварської міської ради Київської області з проханням оформити в приватну власність кімнату АДРЕСА_3 .

Листом № 04-22/486 від 13 липня 2020 року ОСОБА_1 було надано відповідь якою повідомлено, що наразі готується проект рішення Броварської міської ради Київської області "Про передачу в приватну власність жилого приміщення в гуртожитку" та зазначене питання буде розглянуте на черговому засіданні сесії Броварської міської ради Київської.

Рішенням Броварської міської ради Київської області № 1951-80-07 від 20 серпня 2020 року ОСОБА_1 та його сину ОСОБА_2 відмовлено в задоволені прохання щодо передачі в приватну (спільну часткову) власність жилого приміщення в гуртожитку по АДРЕСА_1, яке вони займають та зазначено, що відповідно до підпункту 2 пункту 1 статті 18 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитку" органи місцевого самоврядування у житловий сфері щодо приватизації громадянами житла у гуртожитках приймають рішення про надання відповідним житловим комплексам статусу "гуртожиток" і одночасно про надання дозволу на приватизацію житла і нежилих приміщень таких гуртожитків відповідно до цього закону.

Встановлено, що станом на момент звернення із заявою про приватизацію та відмови у задоволенні вказаного прохання рішення щодо визначення статусу гуртожитку по АДРЕСА_1 не приймалося.

Відповідно до пункту 18 Наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16 грудня 2009 року № 396 "Про затвердження Положення про порядок передачі квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках у власність громадян" до органу приватизації громадяни надають відповідний перелік документів. До органу приватизації ОСОБА_1 не надав: копію ордеру на житлову площу в гуртожитку, копію договору найму на житлову площу в гуртожитку, в довідці про реєстрацію місця проживання вказана не повна адреса - відсутня нумерація кімнати.


................
Перейти до повного тексту