1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2024 року

м. Київ

справа № 320/3246/19

адміністративне провадження № К/9901/33618/21 К/9901/34026/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.,

судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційні скарги Громадської організації "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" та заступника керівника Київської обласної прокуратури на рішення Київського окружного адміністративного суду від 04.12.2020 (суддя - Щавінський В.Р.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.07.2021 (судді - Собків Я.М., Глущенко Я.Б., Черпіцька Л.Т.)

у справі №320/3246/19 за позовом Громадської організації "Захист навколишнього природного середовища "Дружба", заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області до Ірпінської міської ради Київської області, Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Бучанська міська рада Київської області, про визнання протиправним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

Громадська організація "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та нечинним рішення Ірпінської міської ради Київської області №4574-62-VІІ від 19.12.2018 "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" (далі - Рішення №4574-62-VІІ);

- визнати бездіяльність Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області - не забезпечення виконання вимог Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку" до дати прийняття рішення Ірпінської міської ради Київської області №4574-62-VІІ від 19.12.2018 "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області", протиправною;

- зобов`язати Виконавчий комітет Ірпінської міської ради Київської області оприлюднити документ державного планування - "Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" у повному обсязі та організувати громадські обговорення документації "Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" та Звіту про стратегічну екологічну оцінку документа державного планування - "Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" відповідно до пункту 1 статті 33 Статуту територіальної громади міста Ірпінь в порядку скликання зборів (конференції) представників громадян від відповідних територіальних утворень міста.

Заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом (справа №320/4682/19), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Ірпінської міської ради від 19.12.2018 №4574-62-VII "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області".

- визнати протиправними дії Ірпінської міської ради щодо прийняття рішення від 19.12.2018 №4574-62-VII.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду (справа №320/3246/19) від 04.10.2019 року адміністративні справи №320/3246/19 за позовом Громадської організації "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" до Ірпінської міської ради Київської області, Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області про визнання протиправним та скасування рішення та справа №320/4682/19 за позовом Заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області до Ірпінської міської ради Київської області про визнання протиправними дій та скасування рішення об`єднано для спільного розгляду в об`єднаному провадженні.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Громадська організація "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" є громадською організацією, яка знаходиться за адресою: 08205, Київська область, м. Ірпінь, вулиця Чехова, 4-Н, кв. 15. Мета громадського об`єднання: задоволення та захист законних, соціальних, економічних та інших спільних інтересів своїх членів. Вказане підтверджується Свідоцтвом про реєстрацію громадського об`єднання як громадської організації від 12.03.2016 №1455-485.

27.07.2017 Ірпінською міською радою Київської області прийнято рішення тридцять шостої сесії сьомого скликання "Про оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" №2531-36-VІІ.

На підставі вказаного рішення розпочато процедуру оновлення Генерального плану м. Ірпінь, Київської області та збору вихідних даних для оновлення містобудівної документації "Генеральний план міста Ірпінь Київської області".

01.11.2017 між Ірпінською міською радою Київської області (Замовник), Українським Державним науково-дослідним інститутом проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю.М. Білоконя (Виконавець), та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спешн трейд" укладено Договір підряду на виконання проектно-вишукувальних робіт №1013-01-2017.

Згідно п.1.1 вказаного договору Замовник доручає, Платник сплачує, а Виконавець приймає на себе виконання наступних робіт: Оновлення генерального плану м. Ірпінь Київської області.

Після виконання зазначених робіт 28.09.2018 на адресу виконавчого комітету Ірпінської міської ради надійшли від ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю.М. Білоконя матеріали містобудівної документації "Оновлення генерального плану м. Ірпінь Київської області".

У зв`язку з чим 29.11.2018 в.о. Ірпінського міського голови видала розпорядження "Про скликання шістдесят другої сесії Ірпінської міської ради" №303.

19.12.2018 відбулася шістдесят друга сесія Ірпінської міської ради Київської області. На вказаній сесії прийнято рішення №4574-62-VII "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області".

У преамбулі вказаного рішення зазначено, що з метою забезпечення міста Ірпінь містобудівною документацією, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови, раціонального використання земель та створення належних умов для життєзабезпечення міста, комплексного вирішення архітектурно-містобудівних проблем міста, інвестиційної діяльності фізичних та юридичних осіб, врахування законних приватних, громадських та державних інтересів під час проведення містобудівної діяльності, керуючись Конституцією України, Цивільним, Господарським і Земельним кодексами України, Законами України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про архітектурну діяльність", "Про землеустрій" та "Про місцеве самоврядування в Україні", Ірпінська міська рада вирішила:

1. Затвердити оновлений Генеральний план міста Ірпінь Київської області, розроблений Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Діпромісто" імені Ю.М.Білоконя.

2. Відділу інформаційного забезпечення виконавчого комітету Ірпінської міської ради оприлюднити дане рішення в офіційних місцевих засобах масової інформації в десятиденний термін з дати його затвердження.

3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну депутатську комісію Ірпінської міської ради з питань архітектури та капітального будівництва та на заступника міського голови згідно розподілу обов`язків.

Також судами встановлено, що на вказаній сесії Ірпінської міської ради Київської області були присутні 33 депутати (із загальної чисельності 37 депутатів). За рішення "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" проголосували 29 депутатів. 4 депутати не голосували.

Зазначене Рішення №4574-62-VII є предметом звернення до суду, позивачі вважають його протиправними та просять скасувати, а також визнати протиправними дії Ірпінської міської ради щодо його прийняття.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.07.2019 відкрито провадження у справі та зобов`язано відповідача згідно з ст. 264 КАС України опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження Рішення Ірпінської міської ради від 19.12.2018 №4574-62-VII "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.

01.08.2019, на виконання ухвали Київського окружного адміністративного суду від 01.07.2019, відповідачем у газеті "Про Ірпінь" опубліковано відповідне оголошення.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 04.12.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.07.2021, позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області щодо належного оприлюднення документу державного планування "Оновлення Генерального плану міста Ірпінь Київської області" у повному обсязі.

Зобов`язано Ірпінську міську раду Київської області належним чином оприлюднити документ державного планування "Оновлення Генерального плану міста Ірпінь Київської області" у порядку встановленому законодавством.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачами належним чином дотримано нормативно визначеного порядку розроблення проекту містобудівної документації - "Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області", проект містобудівної документації "Оновлення генерального плану міста Ірпінь, Київської області" оприлюднено у порядку та строки, визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", що підтверджено висновками судів у справах справах №320/6582/18, №320/6466/18, №320/6541/18.

Також суди виходили з того, що завдання на проектування Генерального плану м. Ірпінь не містило обов`язку розробника щодо підготовки звіту про стратегічну екологічну оцінку, так як такий обов`язок, на момент укладання договору, не був передбачений законодавством, а в подальшому генеральний план м. Ірпінь Київської області було відкореговано з врахуванням Звіту про стратегічну екологічну оцінку.

Також суди виходили з того, що, загалом, наведені у позові зауваження були враховані у містобудівній документації, права постійних лісокористувачів при прийнятті оскаржуваного рішення порушено не було, а узгодження проекту генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад є необхідним лише при наявності спірних питань планування територій у приміських зонах.

Також суди виходили з того, що перші десять цифр, кадастрових номерів всіх земельних ділянок, щодо яких спірним рішенням розроблено детальний план території забудови кварталу мiста Iрпiнь обмеженого вул. Маяковського, провул. Озерний, вул. Достоєвського та вул. Гайдара є саме - 3210900000, що означає розташування таких земельних ділянок саме в межах адміністративно-територіальної одиниці - міста обласного підпорядкування Київської області Iрпiнь.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

З рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодились позивачі, подали касаційні скарги.

В обґрунтування касаційної скарги Громадська організація "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" та заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області покликаються на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права та неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема, покликаються на те, що судами першої та апеляційної інстанції не враховано що відповідачем не забезпечено своєчасне оприлюднення проекту містобудівної документації та участь громадськості в його обговоренні, своєчасно не проведено її стратегічну екологічну оцінку з врахуванням думки громадськості, не погоджено проект генерального плану з уповноваженими державними органами та суміжними органами місцевого самоврядування.

Також покликаються на те, що судами не досліджено докази та не з?ясовано чи було затверджено у встановленому законом порядку межі міста Ірпінь, на які оскаржуваним рішенням затверджено містобудівну документацію, а також перебування усіх земельних ділянок в таких межах, що суперечить висновками Верховного Суду у справі №367/6388/16-а.

Просять скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити нове рішення про задоволення позовних вимог.

У відзиві на касаційні скарги третя особа Бучанська міська рада Київської області просить відмовити у їх задоволенні, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Щодо оприлюднення проекту генерального плану

Відповідно до статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:

1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;

2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;

3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;

6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.

Пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.

Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.

Громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.

Порядок проведення громадських слухань проектів містобудівної документації на місцевому рівні визначає Кабінет Міністрів України.

На виконання статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" Кабінет Міністрів України постановою від 25.05.2011 №555 затвердив Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні (далі також - Порядок), яким визначено механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі також - містобудівна документація).

Відповідно до пункту 3 Порядку (в редакції, на час виникнення спірних правовідносин) на сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи покладено обов`язок оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації; узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення); оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.

Відповідно до пункту 4 Порядку (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.


................
Перейти до повного тексту