1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 червня 2024 року

м. Київ

cправа № 914/3293/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Письменна О. М.,

за участю представників:

прокуратури - Ющенко М. А.,

позивача - ОСОБА_3. (самопредставництво), ОСОБА_2. (самопредставництво),

відповідача - ОСОБА_4. (самопредставництво, в режимі відеоконференції),

третьої особи на стороні позивача - ОСОБА_5 (самопредставництво),

третьої особи на стороні відповідача - не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Львівської міської ради

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 06.03.2024 (колегія суддів: Желік М. Б. - головуючий, Галушко Н. А., Орищин Г. В.) і рішення Господарського суду Львівської області від 21.09.2023 (суддя Щигельська О. І.) у справі

за позовом заступника військового прокурора Львівського гарнізону в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1

до Львівської міської ради,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Курії Львівської Архиєпархії Української греко-католицької церкви,

про визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради від 04.09.2020 № 6503, скасування державної реєстрації права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У грудні 2020 року заступник військового прокурора Львівського гарнізону (далі - Прокурор) звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 до Львівської міської ради про:

- визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради від 04.09.2020 № 6503 "Про затвердження Курії Львівської Архиєпархії УГКЦ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на пл. Святого Юра, 5";

- визнання незаконним і скасування рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації юридичного Департаменту Львівської міської ради Бацик М. Г. від 10.09.2020 (реєстраційний номер 38201773) про реєстрацію права комунальної власності за Львівською міською радою на земельну ділянку площею 2,1382 га, що розташована за адресою: м. Львів, площа Святого Юра, 5.

- визнання незаконним і скасування рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації юридичного Департаменту Львівської міської ради Бацик М. Г. від 10.09.2020 (реєстраційний номер 38201876) про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою за Курією Львівської Архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви України площею 2,1382 га, що розташована за адресою: м. Львів, площа Святого Юра, 5.

1.2. Позовні вимоги Прокурора обґрунтовані тим, що оспорювана ухвала Львівської міської ради від 04.09.2020 № 6503 "Про затвердження Курії Львівської Архиєпархії УГКЦ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на пл. Святого Юра, 5" прийнята з перевищенням повноважень, оскільки спірна земельна ділянка відповідно до рішення від 06.04.1951 № 31/246 перебуває у власності держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 та у фактичному користуванні ІНФОРМАЦІЯ_2. За таких обставин, на думку Прокурора, оспорювана ухвала Львівської міської ради порушує інтереси держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1, оскільки право розпоряджатися спірною земельною ділянкою належить виключно Львівській обласній державній адміністрації. Крім того, Прокурор вважав, що оспорювані рішення державного реєстратора необхідно визнати незаконними та недійсними, оскільки вони порушують права держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду Львівської області від 03.08.2021, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 27.01.2022 у справі № 914/3293/20, відмовлено у повному обсязі в задоволенні позовних вимог Прокурора в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 до Львівської міської ради про визнання незаконними та скасування ухвали Львівської міської ради, рішень державного реєстратора про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку та про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою.

2.2. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог Прокурора, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що право розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 4610136600:04:005:0016 площею 2,1382 га, що розташована за адресою: м. Львів, площа Святого Юра, 5, належить Львівській міській раді на підставі приписів статті 83 Земельного кодексу України, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".

2.3. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення господарського суду першої інстанції в апеляційному порядку, погодився з висновками суду першої інстанції та додатково зазначив, що наявні в матеріалах справи копії рішення звуженого засідання Виконавчого комітету Львівської міської ради депутатів трудящих від 06.04.1951 № 31/246, які, на думку позивача, підтверджують наявність у нього права власності на об`єкти нерухомості, розташовані на спірній земельній ділянці, не є належними доказами у справі, оскільки виготовлені не з оригіналу документа.

2.4. Постановою Верховного Суду від 01.06.2022 скасовано постанову Західного апеляційного господарського суду від 27.01.2022 та рішення Господарського суду Львівської області від 03.08.2021 у справі № 914/3293/20, а справу № 914/3293/20 передано на новий розгляд до господарського суду першої інстанції.

2.5. Верховний Суд, переглянувши в касаційному порядку судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, зазначив, що господарські суди попередніх інстанцій не дослідили та не встановили обставин, з якими закон пов`язує припинення права користування землею. У разі відсутності підстав, прямо передбачених законодавством для припинення права землекористування, право користування земельною ділянкою зберігається до його належного переоформлення.

2.6. За результатами нового розгляду справи рішенням Господарського суду Львівської області від 21.09.2023 (з урахуванням ухвали Господарського суду Львівської області від 04.10.2023 про виправлення описки), залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 06.03.2024 у справі № 914/3293/20, задоволено у повному обсязі позовні вимоги Прокурора в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 до Львівської міської ради про визнання незаконними та скасування ухвали Львівської міської ради, рішень державного реєстратора про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку та про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою.

Вирішено визнати незаконною і скасувати (визнати недійсною) ухвалу Львівської міської ради від 04.09.2020 № 6503 "Про затвердження Курії Львівської Архиєпархії УГКЦ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на пл. Святого Юра, 5".

Визнано незаконним і скасовано (визнано недійсним) рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації юридичного Департаменту Львівської міської ради Бацик М. Г. від 10.09.2020 (реєстраційний номер 38201773) про реєстрацію права комунальної власності за Львівською міською радою на земельну ділянку площею 2,1382 га, що розташована за адресою: м. Львів, площа Святого Юра, 5.

Визнано незаконним і скасовано (визнано недійсним) рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації юридичного Департаменту Львівської міської ради Бацик М. Г. від 10.09.2020 (реєстраційний номер 38201876) про реєстрацію права постійного користування за Курією Львівської Архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви України на земельну ділянку площею 2,1382 га, що розташована за адресою: м. Львів, площа Святого Юра, 5.

2.7. Задовольняючи позовні вимоги Прокурора в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що рішенням звуженого засідання Виконавчого комітету Львівської міської Ради від 06.04.1951 № 31/246 закріплено за Львівським обласним управлінням зв`язку земельну ділянку і будівлі для розміщення пункту місцевого радіозахисту на вул. Міцкевича, 28 (сад церкви Юра) в межах, зазначених на схем-плані, загальною площею 1,9 га, у тому числі садибу на вул. Міцкевича, 28 (зараз - вул. Листопадового Чину, 28).

2.8. Крім того, господарські суди попередніх інстанцій урахували, що з 1951 року і станом на момент розпаду Союзу Радянських Соціалістичних Республік, а також на момент прийняття Земельного кодексу України та на момент розмежування земель державної і комунальної власності і до цього часу будівлі та земельна ділянка саду Церкви Юра площею 1,9 га, надані Львівському обласному управлінню зв`язку рішенням від 06.04.1951 № 31/246, перебували в державній власності та у віданні ІНФОРМАЦІЯ_2, який належить до державних підприємств та входить до сфери управління ІНФОРМАЦІЯ_1.

2.9. Тому, за висновком господарських судів, земельна ділянка (сад церкви Юра) належить до державної власності як ділянка, що перебуває в постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, тощо, та на якій розміщено об`єкти державної власності.

2.10. З урахуванням викладеного господарські суди дійшли висновку про те, що, формуючи та передаючи в користування Курії Львівської Архиєпархії Української греко-католицької церкви спірну земельну ділянку Львівська міська рада без згоди землекористувача зменшила початкову земельну ділянку позивача площею 1,9 га, зокрема, створивши анклав площею 0,1 - 0,15 га, де розміщена частина споруд позивача, інша частина будівель фактично виявилася на території новосформованої земельної ділянки, що підтверджується висновком Сумського відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. засл. проф. М. С. Бокаріуса" від 30.12.2021 № 1343/3018-3021.

3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї

3.1. Не погоджуючись із постановою Західного апеляційного господарського суду від 06.03.2024 та рішенням Господарського суду Львівської області від 21.09.2023 у справі № 914/3293/20, до Верховного Суду звернулася Львівська міська рада з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити у повному обсязі в задоволенні позовних вимог Прокурора в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1.

3.2. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, Львівська міська рада зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. Львівська міська рада, звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

3.3. Скаржник вважає, що господарські суди попередніх інстанцій, ухвалюючи оскаржувані судові рішення, неправильно застосували приписи статті 83 Земельного кодексу України та не врахували висновки щодо застосування цієї норми права у подібних правовідносинах, викладені в постанові Верховного Суду від 04.02.2021 у справі № 910/8502/17.

3.4. Крім того, на думку скаржника, господарські суди попередніх інстанцій не врахували висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19, від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 02.07.2019 у справі № 48/340, від 22.10.2019 у справі № 923/876/16, від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18, від 16.02.2021 року у справі № 910/2861/18, від 14.11.2018 у справі № 133/1617/16, від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17, від 07.04.2020 у справі № 504/2457/15-ц, щодо наслідків обрання позивачем неефективного способу захисту.

3.5. При цьому скаржник зазначає, що господарські суди попередніх інстанцій, ухвалюючи оскаржувані судові рішення, застосували приписи статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно", пункту 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України замість застосування статей 387, 388, 391 Цивільного кодексу України.

3.6. Водночас, за доводами скаржника, на цей час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно" у подібних правовідносинах щодо вирішення долі сформованої земельної ділянки як об`єкта цивільних прав при припиненні речових прав на земельну ділянку, а саме визначення розпорядника зареєстрованою земельною ділянкою.

3.7. Спеціалізована прокуратура у сфері оборони Західного регіону у відзиві на касаційну скаргу Львівської міської ради просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Спеціалізована прокуратура у сфері оборони Західного регіону зазначає, що передача спірної земельної ділянки могла здійснюватися лише за умови припинення права користування цією земельною ділянкою попереднього користувача, за згодою або на підставі належним чином оформленої відмови від земельної ділянки.

3.8. Адміністрація Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у відзиві на касаційну скаргу Львівської міської ради просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Адміністрація Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України зазначає, що господарські суди попередніх інстанцій не встановили факту припинення землекористування ІНФОРМАЦІЯ_2.

3.9. Концерн радіомовлення, радіозв`язку та телебачення у відзиві на касаційну скаргу Львівської міської ради просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Концерн радіомовлення, радіозв`язку та телебачення зазначає, що право на землю не втрачається у зв`язку з його непереоформленням відповідно до нових законодавчих вимог. Крім того, Концерн радіомовлення, радіозв`язку та телебачення зазначає, що право постійного землекористування є безстроковим та може бути припиненим виключно з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України.

3.10. 10.06.2024 Верховний Суд зареєстрував додаткові пояснення у справі № 914/3293/20 ІНФОРМАЦІЯ_1, які сформовані 10.06.2024 в системі "Електронний суд".

4. Обставини справи, встановлені судами

4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 06.04.1951 рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради депутатів трудящих № 31/246 вирішено закріпити за Львівським обласним управлінням зв`язку земельну ділянку та будівлі для розміщення пункту місцевого радіозахисту на вул. Міцкевича, 28, площею 1,9 га.

4.2. 12.10.2006 Львівське міське управління земельних ресурсів надало Державному підприємству "Львівський обласний радіотелевізійний передавальний центр" довідку № 40/20/72901-Б про правовий режим земельної ділянки, відповідно до якої земельна ділянка на вул. Листопадового Чину, 28 у м. Львові входить до меж земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні Львівського обласного радіотелевізійного передавального центру. За категорією земель земельна ділянка належить до земель промисловості, транспорту, зв`язку, оборони, енергетики та іншого призначення.

4.3. 30.01.2009 Управління земельних ресурсів у місті Львові видало довідку № 40/01-15/452 про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відповідно до якої загальна ціна земельної ділянки на вул. Листопадового Чину, 28 у м. Львові, площею 19000 м2 становить 9 906 220,00 грн (землекористувач: Львівська філія Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення).

4.4. 01.03.2013 Відділ Держземагентства у м. Львові надав Львівській філії Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення довідку № 40/01-15/606 з державної статистичної звітності про наявність земель та їх розподіл за власниками земель, землекористувачами, угіддями, відповідно до якої земельна ділянка на вул. Листопадового Чину, 28 у м. Львові входить до меж земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні Львівського обласного радіотелевізійного передавального центру без належно оформлених правовстановлюючих документів на землекористування та частково знаходиться у власності громадян для обслуговування житлового будинку на вул. Листопадового Чину, 28-Б (згідно зі списком землекористувачів та землевласників Залізничного району м. Львова, затвердженим рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.02.1998 № 51 "Про інвентаризацію м. Львова" та Державних актів на право власності на земельні ділянки).

4.5. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 07.04.2014 Відділ Держземагентства у м. Львові надав Курії Львівської Архиєпархії Української греко-католицької церкви довідку № 40/01-15/1253 з державної статистичної звітності про наявність земель та їх розподіл за власниками земель, землекористувачами, угіддями, відповідно до якої земельна ділянка № 1 на площі Святого Юра, 5, у м. Львові (згідно з планом земельної ділянки) належить до земель м. Львова, що не надані у власність або користування та ділянка № 2 всією площею входить до меж земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні Львівського обласного радіотелевізійного передавального центру (згідно зі списком землекористувачів та землевласників Залізничного району м. Львова, затвердженим рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.02.1998 № 51 "Про інвентаризацію м. Львова" та Державних актів на право власності на земельні ділянки). Земельна ділянка, яка знаходиться в користуванні Львівського обласного радіотелевізійного передавального центру, за категорією земель належить до земель промисловості, транспорту, зв`язку, оборони, енергетики та іншого призначення.

4.6. У Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на вул. Листопадового Чину, 28, у м. Львові, площею 19000 м2, зазначено, що користувачем земельної ділянки є Львівська філія Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення.

4.7. 06.07.2015 Відділ Держземагентства у м. Львові листом № 19-3274/0-1958/6-15 повідомив Львівську філію Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення про те, що земельна ділянка на вул. Листопадового Чину, 28, у м. Львові (згідно з планом земельної ділянки) входить до меж земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні Львівського обласного радіотелевізійного передавального центру без належно оформлених правовстановлюючих документів на землекористування (згідно зі списком землекористувачів та землевласників Залізничного району м. Львова, затвердженим рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.02.1998 № 51 "Про інвентаризацію м. Львова" та Державних актів на право власності на земельні ділянки) та частково площею 0,0075 га та площею 0,0214 га знаходиться у власності фізичних осіб для обслуговування житлового будинку на вул. Листопадового Чину, 28-Б відповідно до зареєстрованих Державних актів на право власності на земельні ділянки згідно з ухвалою Львівської міської ради від 14.07.2011 № 719.

4.8. 08.09.2016 Відділ Держземагентства у м. Львові надав Львівській філії Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення довідку № 19-1323-0.2-6863/9-16АП з державної статистичної звітності про наявність земель та їх розподіл за власниками земель, землекористувачами, угіддями, про те, що земельна ділянка на вул. Листопадового Чину, 28 у м. Львові, площею 2,5016 га знаходиться у користуванні Львівського обласного радіотелевізійного передавального центру без належно оформлених правовстановлюючих документів на землекористування.

4.9. 07.10.2016 Адміністрація Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України повідомила Концерн радіомовлення, радіозв`язку та телебачення про те, що Адміністрація Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України не заперечує стосовно добровільної відмови Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення від земельної ділянки площею 2,1382 га на площі Святого Юра, 5, у м. Львові з кадастровим номером 4610136600:04:005:0016 з додержанням чинного законодавства.

4.10. Відповідно до Інформаційних довідок від 01.11.2016 № 71949553, від 01.11.2016 № 71949703 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за Адміністрацією Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України зареєстроване право державної власності на будинок трансформаторної підстанції ТП370 загальною площею 36,7 м2 та технічний будинок радіостанції загальною площею 429,8 м2 на вул. Листопадового Чину, 28 у м. Львові.

4.11. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що рішенням Господарського суду Львівської області від 02.02.2023 у справі № 461/6787/17, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 20.06.2023 та постановою Верховного Суду від 18.10.2023, відмовлено у повному обсязі в задоволенні позову Львівської міської ради до Адміністрації Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України та приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Падалки Романа Олеговича про скасування державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна - будинок трансформаторної підстанції ТП 370 площею 36,7 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 107181794610) та технічний будинок радіостанції площею 429,8 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1071798346101), що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. Листопадового Чину, 28, та про витребування цього майна на користь територіальної громади м. Львова у зв`язку з недоведенням порушеного права.

4.12. Львівська міська рада листами від 20.05.2020, 10.06.2020, 20.07.2020 зверталася до Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення із проханням розглянути питання щодо можливості надання Курії Львівської Архиєпархії Української греко-католицької церкви письмової згоди на вилучення з користування Львівської філії Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення земельної ділянки площею 2,1382 га на площі Сятого Юра, 5 та площею 0,0339 га на вул. Листопадового Чину, 28 відповідно до пункту 2 статті 123 Земельного кодексу України.

4.13. Концерн радіомовлення, радіозв`язку та телебачення листами від 18.06.2020 та від 17.07.2020 повідомив Львівську міську раду про те, що 10.10.2016 листом № 61/02/02-2496 Адміністрація Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України надала попередню згоду на добровільну відмову Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення від земельної ділянки, однак за умови надання Львівською міською радою дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення Концерну радіомовлення, радіозв`язку та телебачення земельних ділянок площею 0,1295 га та 0,0339 га на вул. Листопадового Чину, 28 у м. Львові. Також у листах наведено пропозиції щодо врегулювання спірної ситуації.

4.14. 06.08.2020 Голова Адміністрації Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України видав окреме доручення № 18/04-1170 щодо розпорядження державним майном, яким керівникам структурних підрозділів та суб`єктів господарювання, що входять до сфери управління Адміністрації Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України, доручив припинити розгляд питань щодо відчуження / зміни власника (користувача) земельних ділянок.

4.15. 26.08.2020 Концерн радіомовлення, радіозв`язку та телебачення у відповідь на лист від 20.07.2020 повідомив Львівську міську раду про те, що на виконання окремого доручення від 06.08.2020№ 18/04-1170 припинено розгляд питань щодо відчуження / зміни власника (користувача) земельних ділянок.

4.16. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 04.09.2020 Львівська міська рада прийняла ухвалу № 6503 "Про затвердження Курії Львівської Архиєпархії УГКЦ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на пл. Святого Юра, 5".

4.17. Зазначена ухвала прийнята на підставі звернення Курії Львівської Архиєпархії Української греко-католицької Церкви від 14.08.2020 № 20ЛВ1042 (зареєстрованого у Львівській міській раді 14.08.2020 № 2-14046-001), проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, ухвал Львівської міської ради від 05.03.2009 № 2460 "Про погодження Курії Львівської Архиєпархії УГКЦ місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на пл. Святого Юра, 5" та від 09.02.2017 № 1476 "Про затвердження детального плану реновації території Святоюрської гори з реконструкцією площі Святого Юра, впорядкування Митрополичих садів та пропозиціями щодо визначення місць розташування пам`ятника Митрополиту Андрею (варіант Б)".

4.18. Львівська міська рада ухвалою від 04.09.2020 затвердила Курії Львівської Архиєпархії Української греко-католицької Церкви проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надала земельну ділянку площею 2,1382 га з обмеженнями без права капітального будівництва та огородження на площі Святого Юра, 5 (кадастровий номер 4610136600:04:005:0016) у постійне користування для обслуговування пам`ятки архітектури національного значення комплексу Собору Святого Юра (охоронний № 376) і влаштування парково-рекреаційної зони загального користування у межах території, що знаходиться під охороною ЮНЕСКО (код КВЦПЗ 07.01 - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення) для обслуговування нижніх Митрополичих садів та прилеглої території комплексу собору Святого Юра і влаштування парково-рекреаційної зони загального користування у межах території, що знаходиться під охороною ЮНЕСКО за рахунок земель рекреаційного призначення, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.

4.19. Відповідно до Інформаційної довідки від 25.09.2020 № 225507882 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна - земельної ділянки з кадастровим номером 4610136600:04:005:0016 за Львівською міською радою 10.09.2020 зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245-VI; за Курією Львівської Архиєпархії Української греко-католицької Церкви 10.09.2020 зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою площею 2,1382 га на підставі ухвали Львівської міської ради від 04.09.2020 № 6503.

4.20. 04.02.2021 спеціалістами Відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові Департаменту містобудування складено акт обстеження земельної ділянки на площі Святого Юра, 5 у м. Львові, відповідно до якого в межах земельної ділянки з кадастровим номером 4610136600:04:005:0016 відсутні технічний будинок радіостанції загальною площею 429,8 м2 та будинок трансформаторної підстанції ТП 370 загальною площею 36,7 м2.

4.21. 30.12.2021 за результатами судової земельно-технічної експертизи, проведеної за клопотанням Львівської філії Концерну радіомовлення, радіозв`язку та захисту інформації, складено висновок Сумського відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. засл. проф. М.С Бокаріуса" від 30.12.2021 № 1343/3018-3021.

4.22. На вирішення експертизи було поставлено такі питання:

1. Чи перебувають об`єкти з прилеглою територією, що належать на праві власності, оперативного управління, господарського відання чи на балансі Концерну радіомовлення, радіозв`язку та захисту інформації та Адміністрації Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України, на земельній ділянці, що була надана згідно з рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради депутатів трудящих від 06.04.1951 № 31/246 для розміщення радіопередавального центру у м. Львові (вул. Листопадового Чину, 28), на цей час на земельній ділянці, щодо якої прийнято ухвалу Львівської міської ради від 04.09.2020 № 6503 "Про затвердження Курії Львівської Архиєпархії УГКЦ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на пл. Святого Юра, 5"?

2. Щодо якої частини (площі) земельної ділянки, що була надана згідно з рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради депутатів трудящих від 06.04.1951 № 31/246 для розміщення радіопередавального центру у м. Львові (вул. Листопадового Чину, 28), було прийнято ухвалу Львівської міської ради від 04.09.2020 № 6503 "Про затвердження Курії Львівської Архиєпархії УГКЦ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на пл. Святого Юра, 5"?

4.23. Як установили господарські суди попередніх інстанцій, у висновку зазначено, що експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а також про те, що висновок підготовлений для подання до суду в господарській справі № 914/3293/20.

4.24. Відповідно до висновку експерта, за першим питанням, використовуючи графічний метод дослідження, встановлено, що:

- об`єкти, що належать на праві власності, оперативного управління, господарського відання чи на балансі Концерну радіомовлення, радіозв`язку та захисту інформації та Адміністрації Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України, на земельній ділянці, що була надана згідно з рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради трудящих від 06.04.1951 № 31/246 для розміщення радіоперадавального центру у м. Львові (вул. Листопадового Чину, 28), станом на дату проведення обстеження знаходяться за межами земельної ділянки з кадастровим № 4610136600:04:005:0016 площею 2,1382 га, щодо якої Львівська міська рада прийняла ухвалу від 04.09.2020;

- сарай загальною площею 32,6 м2, що знаходиться в користуванні Концерну радіомовлення, радіозв`язку та захисту інформації та Адміністрації Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України, і розташований на земельній ділянці, що була надана згідно з рішенням Виконавчого комітету Львівської міської Ради депутатів трудящих від 06.04.1951 № 31/246 для розміщення радіопередавального центру у м. Львові (вул. Листопадового Чину, 28), станом на дату проведення обстеження знаходиться в межах земельної ділянки площею 2,1382 га (кадастровий номер 4610136600:04:005:0016), щодо якої Львівська міська рада прийняла ухвалу від 04.09.2020;

- прилегла територія до об`єктів, що належать на праві власності, оперативного управління, господарського відання чи на балансі Концерну радіомовлення, радіозв`язку та захисту інформації та Адміністрації Державної служби спеціалізованого зв`язку та захисту інформації України, на земельній ділянці, що була надана згідно з рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради трудящих від 06.04.1951 №31/246 для розміщення радіоперадавального центру у м. Львові (вул. Листопадового Чину, 28), станом на дату проведення обстеження перетинається (частково накладається) з межами земельної ділянки площею 2,1382 га (кадастровий номер 4610136600:04:005:0016), щодо якої Львівська міська рада прийняла ухвалу від 04.09.2020.

Щодо другого питання експерт зазначив, що, використовуючи аналітичний метод дослідження, відповісти на питання не видається за можливе, а, використовуючи графічний метод дослідження, встановлено, що, ймовірно, на площу земельної ділянки 1,8661 га (1,9 - 0,0339), що була надана згідно з рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради депутатів трудящих від 06.04.1951 № 31/246 для розміщення радіопередавального центру у м. Львові (вул. Листопадового Чину, 28), було прийнято ухвалу Львівської міської ради від 04.09.2020.

4.25. За таких обставин Прокурор, вважаючи порушеними права ІНФОРМАЦІЯ_1 на користування земельною ділянкою, звернувся до Господарського суду Львівської області із цим позовом.

5. Позиція Верховного Суду

5.1. Згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

5.2. Заслухавши суддю-доповідача, прокурора, представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та відзивах на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає таке.

5.3. Предметом позову в цій справі є вимоги Прокурора в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 до Львівської міської ради про визнання незаконними та скасування ухвали Львівської міської ради, рішень державного реєстратора про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку та про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою.

5.4. Підставою позовних вимог, на думку Прокурора, є порушення прав позивача на користування земельною ділянкою в результаті прийняття Львівською міською радою оспорюваної ухвали та проведення оспорюваних реєстраційних дій.

5.5. Задовольняючи позовні вимоги, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що рішенням звуженого засідання Виконавчого комітету Львівської міської Ради від 06.04.1951 № 31/246 закріплено за Львівським обласним управлінням зв`язку земельну ділянку і будівлі для розміщення пункту місцевого радіозахисту на вул. Міцкевича, 28 (сад церкви Юра) в межах, зазначених на схем-плані, загальною площею 1,9 га, у тому числі садибу на вул. Міцкевича, 28 (зараз Листопадового Чину, 28).

5.6. Крім того, господарські суди попередніх інстанцій урахували, що з 1951 року і станом на момент розпаду Союзу Радянських Соціалістичних Республік, а також на момент прийняття Земельного кодексу України та на момент розмежування земель державної і комунальної власності і до цього часу будівлі та земельна ділянка саду Церкви Юра площею 1,9 га, надані Львівському обласному управлінню зв`язку рішенням від 06.04.1951 № 31/246, перебували в державній власності та у віданні ІНФОРМАЦІЯ_2, який належить до державних підприємств та входить до сфери управління ІНФОРМАЦІЯ_1.

5.7. Тому, за висновком господарських судів, земельна ділянка (сад церкви Юра) належить до державної власності як ділянка, що перебуває в постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, тощо, та на якій розміщено об`єкти державної власності.

5.8. З урахуванням викладеного господарські суди дійшли висновку про те, що, формуючи та передаючи в користування Курії Львівської Архиєпархії Української греко-католицької церкви спірну земельну ділянку, Львівська міська рада без згоди землекористувача зменшила початкову земельну ділянку позивача площею 1,9 га, зокрема, створивши анклав площею 0,1 - 0,15 га, де розміщена частина споруд позивача, інша частина будівель фактично виявилася на території новосформованої земельної ділянки, що підтверджується висновком Сумського відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. засл. проф. М. С. Бокаріуса" від 30.12.2021 №1343/3018-3021.

5.9. Львівська міська рада не погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, а тому звернулася з касаційною скаргою на судові рішення. Львівська міська рада, звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

5.10. Пунктами 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини 1 цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

5.11. Касаційну скаргу Львівської міської ради з посиланням на положення пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України мотивовано тим, що господарські суди попередніх інстанцій, ухвалюючи оскаржувані судові рішення, неправильно застосували приписи статті 83 Земельного кодексу України та не врахували висновки щодо застосування цієї норми права у подібних правовідносинах, викладені в постанові Верховного Суду від 04.02.2021 у справі № 910/8502/17.

5.12. Крім того, на думку скаржника, господарські суди попередніх інстанцій не врахували висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19, від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 02.07.2019 у справі № 48/340, від 22.10.2019 у справі № 923/876/16, від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18, від 16.02.2021 року у справі № 910/2861/18, від 14.11.2018 у справі № 133/1617/16, від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17, від 07.04.2020 у справі № 504/2457/15-ц, щодо наслідків обрання позивачем неефективного способу захисту.


................
Перейти до повного тексту