1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2024 року

м. Київ

справа №460/6887/22

адміністративне провадження № К/990/33372/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М.,

суддів Рибачука А.І., Кравчука В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2022 (головуючий суддя Заверуха О.Б., судді Гінда О.М., Ніколін В.В.)

у справі №460/6887/22

за позовом ОСОБА_1

до Адміністрації Державної прикордонної служби України

про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_2 звернувся в суд з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - Адміністрація ДПСУ), в якому просив:

1.1. визнати протиправними дії щодо відмови позивачу в оформленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру пенсії із обов`язковим зазначенням в ній надбавки за особливості проходження служби у розмірі 100% посадового окладу з врахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби;

1.2. зобов`язати оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: надбавка з вислугу років - 40% посадового окладу та окладу за військовим званням; надбавка за особливості проходження служби - 100% посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% посадового окладу; надбавка за кваліфікацію (перший клас) 20% посадового окладу; премія 55% посадового окладу.

2. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 позов задоволено частково.

2.1. Визнано протиправними дії Адміністрації ДПСУ щодо відмови в підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру пенсії із обов`язковим зазначенням в ній надбавки за особливості проходження служби у розмірі 100% посадового окладу з врахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби.

2.2. Зобов`язано Адміністрацію ДПСУ підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: надбавка з вислугу років 40%; надбавка за особливості проходження служби - 100%; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10%; надбавка за кваліфікацію (перший клас) 5%; премія 55%.

2.3. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2022 скасовано рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 у справі №460/6887/22 та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено повністю.

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

4.1. ОСОБА_1 є пенсіонером, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Рівненській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

4.2. 05.03.2019 набрало законної сили судове рішення у справі № 826/3858/18, яким було визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103) та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45), зокрема щодо переліку видів грошового забезпечення, що обов`язково повинні включатися до довідки про розмір грошового забезпечення позивача (військового пенсіонера) та, які в подальшому повинні враховуватися пенсійним органом під час обчислення пенсії та під час проведення її перерахунку, а також щодо форми цієї довідки.

4.3. На виконання вищезазначених вимог Адміністрація ДПСУ виготовила довідку про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 № 11/326 від 13.07.2020, що враховується для перерахунку пенсії позивача. Згідно з довідкою грошове забезпечення складається з наступних видів:

1) посадовий оклад 5360,00 грн,

2) оклад за військовим званням 1340,00 грн,

3) надбавка за вислугу років 40% - 2680,00 грн,

4) надбавка за особливості проходження служби 20% - 1876,00 грн,

5) надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% - 536 грн,

6) надбавка за кваліфікацію 5% - 268,00 грн,

7) премія 55% - 2948,00 грн.

4.4. На підставі вказаної довідки Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області здійснено перерахунок пенсії позивача.

4.5. 01.12.2021, не погоджуючись з визначенням розмірів додаткових видів грошового забезпечення, позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу оновленої довідки, вказавши, зокрема, щодо визначення розміру надбавки за особливості проходження служби у розмірі 100% замість 20%, та надбавки за кваліфікацію у розмірі 20%, замість 5%.

4.6. У відповідь на вказане звернення, позивач отримав відмову (вих. № 11/П-16071-356 від 10.01.2022). Вказано, що згідно довідки № 11/326 від 13.07.2020 про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 включено ті розміри грошового забезпечення, що фактично встановлені та виплачені за березень 2019 року за аналогічною посадою діючого військовослужбовця, яка відповідає останній штатній посаді позивача.

5. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що наказ Адміністрації ДПСУ від 02.01.2019 №1-ОС носить тимчасовий характер та є відомчим, внутрішнім документом, а відтак носить індивідуальний характер дії і залежать від результатів служби конкретного військовослужбовця. З урахуванням того, що при звільненні позивача з військової служби у зв`язку з виходом на пенсію було встановлено максимальний граничний розмір надбавки за особливі умови служби, відповідачем допущено протиправне заниження розміру додаткового виду грошового забезпечення - надбавки за особливості проходження служби зі 100% посадового окладу до 20%. При цьому суд зазначив, що встановлена надбавка за кваліфікацію у розмірі 5% посадового окладу, відповідає положенням Постанови №704, за якою надбавка за кваліфікацію виплачується особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського і старшинського складу, військовослужбовцям, які проходять військову службу за контрактом, особи рядового і начальницького складу, які мають клас: в т.ч. перший у розмірі 5 %.

6. Суд апеляційної інстанції не погодився із висновками суду першої інстанції щодо протиправності заниження відповідачем розміру надбавки за особливості проходження служби позивача з 100% посадового окладу до 20%. Позицію суду обґрунтовано тим, що для перерахунку пенсії слід брати за основу розміри грошового забезпечення діючого військовослужбовця за аналогічною посадою на момент виникнення права на перерахунок пенсії. Оскільки право на перерахунок пенсії у позивача виникло 05.03.2019, тому за основу для визначення розміру його грошового забезпечення має бути взяте грошове забезпечення діючого військовослужбовця за аналогічною посадою станом на 05.03.2019. Судом апеляційної інстанції враховано, що наказом Адміністрації ДПСУ від 02.01.2019 № 1-ОС "Про грошове забезпечення (заробітну плату) військовослужбовців (працівників) Державної прикордонної служби України у січні-грудні 2019 року" особам офіцерського складу, які проходили службу в прикордонних загонах Державної прикордонної служби у січні-грудні 2019 року встановлено надбавку за особливості проходження служби у розмірі 20% посадового окладу, з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років. На цій підстав суд визнав правомірним встановлення розміру надбавки за особливості проходження служби за аналогічною посадою у розмірі 20% посадового окладу та окладу за військовим званням.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. ОСОБА_3 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2022, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 залишити в силі.

7.1. Вважає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку (пункт 1 частини 4 статті 328 КАС України). Зокрема, скаржник зазначає про неврахування судом апеляційної інстанції висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постановах від 13.05.2020 у справі №592/5164/16-а та від 09.06.2022 у справі №520/2098/19.

7.2. Фактично доводи касаційної скарги зводяться до незгоди визначеного розміру надбавки за особливості проходження служби за аналогічною посадою у розмірі 20%, у той час як позивач наполягає на 100%.

8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2022 без змін. Адміністрація ДПСУ наполягає на тому, що судом апеляційної інстанції вірно застосовано до спірних правовідносин положення Постанови №704 та наказ Адміністрації ДПСУ від 02.01.2019 №1-ОС "Про грошове забезпечення (заробітну плату) військовослужбовців (працівників) Державної прикордонної служби України у січні-грудні 2019 року". Відтак вважає, що оновлену довідку складено згідно розмірів окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби та премії, що фактично були встановлені та виплачені за березень 2019 року за посадою діючого військовослужбовця, яка є відповідною останній штатній посаді ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1).

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

10. Спірним питанням у межах доводів касаційної скарги є відсотковий розмір надбавки за особливості проходження служби за аналогічною посадою.

11. Переглядаючи судові рішення у межах доводів касаційної скарги, колегія суддів виходить з такого.

12. Згідно із частиною 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

13. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

14. Статтею 9 Закону №2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

15. Згідно із частиною 2 статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:

посадовий оклад, оклад за військовим званням;

щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

одноразові додаткові види грошового забезпечення.

16. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина 3 статті 9 Закону № 2011-ХІІ).

17. Так, статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

18. Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

19. Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18.

20. Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

21. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

22. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

23. Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

24. Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 №45 затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45).

25. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

26. Абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45, у редакції Постанови №103, передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.


................
Перейти до повного тексту