1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2024 року

м. Київ

cправа № 910/9460/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Баранець О. М. - головуючий, Бакуліна С. В., Мамалуй О. О.,

за участю секретаря судового засідання Москалика О. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги

Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто"

на постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Агрикової О.В., Мальченко А.О., Козир Т.П.,

від 27.03.2024

та на постанову Північного апеляційного господарського суду (за наслідками перегляду додаткового рішення Господарського суду міста Києва від 21.11.2023)

у складі колегії суддів: Агрикової О.В., Мальченко А.О., Козир Т.П.,

від 27.03.2024

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Блок Майстер Україна"

про стягнення 1 938 167,71 грн,

за участю представників:

від позивача: Музиченко Ю. В., Сірий М. М.,

від відповідача: Віценко А. Г.

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У червні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто" (далі - ТОВ "БК Реддіто") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Блок Майстер Україна" (далі - ТОВ "Блок Майстер Україна") про стягнення штрафу за договором підряду у сумі 1 938 167,71 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач порушив умови договору підряду № 03/20 від 13.03.2020 в частині своєчасного виконання робіт, визначених у додатку № 3 до цього договору, у зв`язку з чим відповідачу були нараховані штрафні санкції, передбачені пунктами 13.5.1, 13.5.2 договору.

Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій

13.03.2020 між ТОВ "БК Реддіто" (замовник) та ТОВ "Блок Майстер Україна" (підрядник) був укладений договір підряду № 03/20 (далі - договір підряду). Відповідно до умов договору підряду підрядник зобов`язується за завданням та за кошти замовника і матеріалів підрядника власними та залученими силами і засобами, на свій ризик розробити проект розділу КМД, виготовити, доставити та змонтувати металеві конструкції по об`єкту "Нове будівництво виробничого комплексу по збагаченню каоліну (лінія № 3) ТОВ "АКВ Українське каолінове товариство…" (далі - роботи) відповідно до отриманих креслень: Том 9 Архітектурно-будівельні рішення Живильник SA0171-970H-2-АБ, Том 80 Конструкції металеві. Каркас. Сушильне відділення SA0176-970H-16-КМ, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи.

Роботи, що зазначені в цьому п. 1.1 даного договору мають бути завершені та здані замовнику (без зауважень з боку останнього) згідно додатку № 1 "Календарний графік виконання робіт". У випадку якщо замовник доручає підряднику виконати додаткові роботи, що вказані в пп. 1.1.1 цього договору, то термін виконання робіт (у сукупності робіт вказаних в даному п. 1.1 та робіт, що вказані в пп. 1.1.1 цього договору) погоджується з замовником підписанням додаткової угоди.

Відповідно до пп. 1.1.1 договору у випадку, якщо підрядник вчасно та без прострочення (будь-яких затримок) виконає роботи, що мають бути виконані згідно додатку № 1 "Календарний графік виконання робіт", замовник вправі додатково доручити підряднику виконання робіт (далі - роботи), а підрядник зобов`язаний виконати такі роботи. При цьому, усі роботи за даним договором (у сукупності робіт, вказаних в п. 1.1 та робіт, що вказані в даному пп. 1.1.1 цього договору) мають бути завершені у строк, погоджений з замовником.

При цьому, вартість виконання таких робіт, що зазначені в даному пп. 1.1.1 цього договору визначаються додатковим протоколом погодження ціни, на які збільшується договірна ціна, що зазначена в п. 2.5 цього договору.

Згідно з п. 2.1 договору договірна ціна, тобто вартість робіт (тобто компенсація всіх можливих витрат підрядника та плата за виконані ним роботи) за цим договором, зазначена в додатку № 3. Після надання підрядником проекту розділу КМ, ціна одиниці виготовлення металевих виробів по такій договірній ціні не повинна перевищувати величину ціни одиниці (вартості виготовлення, вартості металу, вартості антикорозійних робіт, монтажу металоконструкцій та вартості доставки металоконструкцій і метизів), що вказана в цьому протоколі узгодження договірної ціни. Договірна ціна є твердою (в тому числі зазначена в пп. 1.1.1 цього договору у разі прийняття замовником рішення про виконання таких робіт підрядником) та підлягає зміні виключно за письмовим погодженням сторін шляхом укладення додаткової угоди до цього договору.

Розрахунок вартості робіт підлягає уточненню без зміни договірної ціни та приведеної вартості робіт з виготовлення, доставки та монтажу металевих конструкцій, шляхом підготовки та узгодження виконавчого кошторису. З моменту затвердження такого кошторису з боку замовника, він стає невід`ємною частиною цього договору (п. 2.2 договору).

Якщо виникне необхідність проведення додаткових робіт, не передбачених договором на момент його укладення, робіт, що не враховані/не передбачені цим договором, вони виконуються підрядником лише після укладення сторонами відповідної додаткової угоди про це (п. 2.3 договору).

Загальна вартість робіт по договору, а саме зазначених в п. 1.1 цього договору (за вирахуванням робіт, зазначених в пп. 1.1.1 цього договору) визначається договірною ціною (додаток № 3) (п. 2.5 договору).

Сплачений аванс погашається при оплаті за виконані роботи шляхом зменшення суми оплати пропорційно вартості виконаних робіт (п. 2.5.1 договору).

Відповідно до п. 2.6 договору сторони дійшли до згоди про наступний порядок оплати за даним договором:

- замовник здійснює оплату першої частини авансу за вартість металу, з якого будуть виготовлятись металоконструкції та виготовлення металоконструкцій, у розмірі 1 000 000,00 грн з ПДВ 20% протягом 5 робочих днів з моменту підписання договору (п. 2.6.1);

- замовник здійснює оплату другої частини авансу у розмірі 500 000,00 грн з ПДВ 20% через 21 робочий день з моменту отримання підрядником першої частини авансу (п.2.6.2);

- замовник здійснює оплату третьої частини авансу перед початком цинкування металоконструкцій у розмірі 30 % від вартості металоконструкцій котрі підлягають цинкуванню зазначеної у протоколі погодження договореної ціни (додаток № 3) протягом 3 робочих днів перед відправленням на цинкування та проміжного прийняття конструкцій представниками замовника (п. 2.6.3);

- сплата послідуючих платежів здійснюється (з урахуванням п. 2.7 цього договору) згідно з щомісячними актами виконаних робіт форми КБ2в з вирахуванням авансових платежів (п. 2.6.4).

Відповідно до п. 3.1 договору підрядник зобов`язаний розпочати виконання робіт на наступний день з моменту надання замовником за актом приймання-передачі фронту робіт та відповідного фінансування. Проектна документація на момент підписання договору отримана належним чином та прийнята до виконання.

Підрядник зобов`язаний виконати роботи в строк, встановлений в календарному графіку виконання робіт, який є додатком № 1 до договору з урахуванням вимог п. 1.1 та п. 1.1.1 договору.

Дати початку та закінчення окремих видів робіт, передбачених цим договором, визначаються в календарному графіку виконання робіт. Замовник може у разі необхідності прийняти рішення про уповільнення або зупинення робіт, а підрядник зобов`язаний виконати такі рішення замовника без зміни вартості робіт, якщо таке уповільнення чи зупинка не перевищують 10 днів від затвердженого графіку. При цьому терміни виконання робіт перепогоджуються замовником та підрядником шляхом підписання нової редакції графіку виконання робіт (п. 3.3 договору).

Датою закінчення виконання окремого етапу певних робіт вважається дата їх прийняття замовником за щомісячними актами приймання-передачі. Датою закінчення виконання всього обсягу робіт (з урахуванням п. 1.1.1 даного договору) вважається дата їх прийняття замовником актом виконаних підрядником робіт форми КБ-2 та довідки форми КБ-3, що оформляються після виконання усього обсягу робіт за цим договором (з урахуванням п. 1.1.1 даного договору) (п. 3.4 договору).

Відповідно до п. 4.2 договору замовник зобов`язаний надати підряднику за актом приймання-передачі фронт робіт. Прийняти в установленому договором порядку належно виконані роботи.

Згідно з п. 10.1 договору розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі підписаних сторонами щомісячних актів приймання-передачі виконаних робіт та акту виконаних підрядником робіт форми КБ-2 і довідки форми КБ-3, що оформляються після виконання усього обсягу робіт за цим договором (з урахуванням п. 2.7 даного договору).

Замовник зобов`язаний оплатити виконані підрядником та прийняті замовником роботи протягом 10 банківських днів з моменту підписання відповідного щомісячного акту приймання-передачі виконаних робіт (з урахуванням положень п. 2.7 цього договору), а також акту виконаних підрядником робіт форми КБ-2 та довідки форми КБ-3, що оформлюються після виконання усього обсягу робіт за цим договором (з урахуванням п. 2.7 даного договору). Розрахунки з підрядником здійснюються замовником лише після надання підрядником замовнику повного комплекту виконавчої документації, передбаченого для такого виду робіт чинним законодавством України та проектною документацією.

За змістом п. 11.1 договору факт виконання та вартість всього обсягу робіт підтверджується підписаними сторонами актами приймання виконаних підрядних робіт форми КБ-2 та довідкою про вартість виконаних робіт форми КБ 3. Сторони здійснюють щомісячне здавання-приймання виконаних робіт протягом звітного місяця, про що складають щомісячні акти приймання-передачі виконаних робіт за кожен звітній місяць, в який вказують обсяги виконаних робіт протягом звітного місяця та їх вартість.

Не пізніше, ніж 2 (два) дні з дня фактичного виконання як всього обсягу робіт так і робіт, які виконані протягом звітного місяця, підрядник зобов`язаний надати замовнику по два примірники акту виконаних підрядних робіт форми КБ 2 та довідки форми КБ-3 (відносно всього обсягу робіт за договором) та щомісячні акти приймання-передачі виконаних робіт (відносно робіт, які виконані протягом звітного місяця) про фактично виконані роботи в двох примірниках. Протягом 5 робочих днів з моменту отримання актів замовник розглядає та підписує їх в разі відсутності зауважень або в такий саме строк направляє підряднику мотивовану відмову від їх підписання (п. 11.2 договору).

У разі виявлення неналежного виконання робіт, завищення їх обсягів або неправильного застосування кошторисних норм, поточних цін, розцінок та інших помилок, що вплинули на вартість виконаних робіт, ненаданні необхідних документів, замовник має право відмовитись від підписання наданих документів. При цьому замовник зобов`язаний надати письмову аргументовану відмову від підписання документів (п. 11.4 договору).

Договір набирає чинності з дати його укладення і діє до повного та належного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором (п. 16.1).

У додатку № 1 до договору сторони погодили календарний графік виконання робіт (КМД, виготовлення, цинкування та поставка) - березень-травень 2020 року; початок виготовлення металевих конструкцій/розробка КМД - через три дні після надходження передоплати на рахунок підприємства; загальний термін виконання робіт, що становить 75 календарних днів.

Також у додатку № 3 (протокол узгодження договірної ціни) сторони погодили розмір договірної ціни на виконання робіт, а саме - "Сушильне відділення" № 3 на загальну суму 3 561 700,80 грн та "Живильник № 3" на суму 1 685 606,70 грн, що разом становить 5 247 307,50 грн (роботи з виготовлення, доставки та монтажу металевих конструкцій/виробів (включаючи вартість металу та цинкування).

У подальшому, сторони уклали додаткові угоди до договору підряду № 03/20 від 13.03.2020 щодо додаткового виготовлення та монтування металоконструкцій по об`єктам, а саме: додаткову угоду № 1 від 31.03.2020 на суму 3 738 336,00 грн, додаткову угоду № 2 від 17.04.2020 на суму 3 009 157,10 грн, додаткову угоду № 3 від 15.05.2020 на суму 1 533 595,96 грн, в тому числі ПДВ 20% - 255 599,33 грн; додаткову угоду № 4 від 27.10.2020 на суму 125 821,87 грн; додаткову угоду № 5 від 04.11.2020 на суму 18 309,36 грн, додаткову угоду № 6 від 04.11.2020 на суму 144 718,35 грн.

На виконання умов договору підряду (п. 2.6.1 та п. 2.6.2) ТОВ "БК Реддіто" (замовник) 24.03.2020 та 31.03.2020 перерахувало на користь ТОВ "Блок Майстер Україна" (підрядник) авансовий платіж у загальній сумі 1 500 000,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями № 108 від 24.03.2020 та № 132 від 31.03.2020.

Спір виник у зв`язку з тим, що на думку позивача відповідач неналежним чином виконав вказані зобов`язання за договором підряду, а саме - порушив строки виконання робіт: "Сушильне відділення № 3" та "Живильник № 3", у зв`язку з чим відповідачу нараховано штраф, передбачений п. 13.5.2 договору, у сумі 888 706,21 грн, та штраф, передбачений п. 13.5.1 договору, у сумі 1 049 461,50 грн, що разом становить 1 938 167,71 грн.

Короткий зміст рішення, додаткового рішення та постанов судів попередніх інстанцій

Господарський суд міста Києва рішенням від 24.10.2023 у справі № 910/9460/23 позов задовольнив. Стягнув з Товариства з обмеженою відповідальністю "Блок Майстер Україна" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто" штраф згідно з п. 13.5.2 договору у сумі 888 706,21 грн, штраф згідно з п. 13.5.1 договору у сумі 1 049 461,50 грн та судовий збір у сумі 29 072,52 грн.

Рішення суду мотивовано тим, що, враховуючи підтверджений факт невиконання відповідачем зобов`язання та зміст договору, вимоги про нарахування штрафу позивачем заявлені правомірно.

Замовник свій обов`язок з оплати авансу виконав у відповідності з п. 2.6.1, 2.6.2 договору. Будь-яких претензій від підрядника про ненадання фронту робіт за додатком № 3, від відповідача (до подачі позивачем даного позову) не надходило. У договорі сторони погодили (п. 13.5.1), що за несвоєчасне закінчення робіт підрядник сплачує замовнику штраф у розмірі 20 % від договірної ціни (в тому числі й з урахуванням п. 1.1.1 цього договору) прострочених робіт.

Також відповідно до п. 13.5.2 договору за несвоєчасне виконання окремих робіт/етапів робіт та/або їх складових (зазначених в календарному графіку), а саме - прострочення їх виконання на 10 днів та більше, підрядник сплачує замовнику штраф у розмірі 20 % від вартості всіх фактично виконаних робіт станом на 10 день прострочення робіт, або окремих робіт/етапів робіт/видів робіт та/або їх складових.

Північний апеляційний господарський суд постановою від 27.03.2024 рішення Господарського суду міста Києва від 24.10.2023 року у справі № 910/9460/23 скасував та прийняв нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовив в повному обсязі. Стягнув з Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Блок Майстер Україна" судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 43 608,78 грн.

Своє рішення суд апеляційної інстанції мотивував тим, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом першої інстанції мало місце неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи.

Штраф, визначений в п. 13.5.1. договору, застосовується за прострочення виконання всіх робіт за договором, тобто коли вже фактично будуть виконані всі роботи за договором.

Окрім визначених робіт в додатку №3 до договору, додатковим угодами сторони фактично змінили загальний об`єм робіт за договором.

Однак, позивач здійснює нарахування штрафу на об`єм робіт, який було визначено в початковій редакції договору, тобто до укладання додаткових угод, а тому позивачем не доведено прострочення виконання всіх робіт по договору, з врахуванням збільшення об`єму та строків робіт згідно з додатковими угодами.

Щодо нарахування позивачем штрафу на підставі п. 13.5.2. договору за несвоєчасне виконання окремих етапів робіт, строк виконання яких встановлено сторонами у додатку № 1 до договору "Календарний графік виконання робіт", то зі змісту наданих позивачем актів № 1 від 25.05.2020 року та № 10 від 30.09.2020 року вбачається, що до них включені всі передбачені календарним графіком етапи робіт, без зазначення чітких дат, коли було виконано окремий етап робіт, що робить неможливим здійснення перевірки розрахунку штрафу позивача за прострочення відповідачем строків виконання окремих етапів робіт.

Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за травень 2020 року та вересень 2020 року підтверджують, що до них включено роботи, які сторонами були додатково обумовлені додатковими угодами, а саме відділення класифікації, фундаменти під вібросито (відділення згущення), відділення згущення, відділення фільтрації і ємність зберігання сировини.

Однак терміни виконання та вартість вказаних робіт сторонами погоджена окремо у додаткових угодах, які не є предметом розгляду у даній справі.

Отже, позивачем не доведено прострочення відповідачем виконання всіх робіт по договору, з врахуванням збільшення об`єму та строків робіт згідно з додатковими угодами, а також не доведено порушення термінів виконання відповідачем окремих етапів робіт.

Додатковим рішенням Господарського суду міста Києва від 21.11.2023 частково задоволено заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто" про розподіл судових витрат, присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Блок Майстер Україна" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто" витрати на правничу допомогу у сумі 15 000 грн, у решті вимог заяви відмовлено.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 27.03.2024 додаткове рішення Господарського суду міста Києва від 21.11.2023 у справі № 910/9460/23 скасовано, у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Реддіто" про розподіл судових витрат відмовлено.


................
Перейти до повного тексту