1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2024 року

м. Київ

cправа № 916/1480/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Пєскова В. Г. - головуючого, Білоуса В. В., Картере В. І.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (вх. № 2511/2024)

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.03.2024

у складі колегії суддів: Аленіна О.Ю. - головуючий, Богатиря К.В., Філінюка І.Г.

на рішення Господарського суду Одеської області від 09.08.2023

та на додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 30.08.2023

у складі судді Д`яченко Т.Г.

у справі № 916/1480/23

за позовом Керівника Болградської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі:

1) Міністерства аграрної політики та продовольства України

2) Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації

до Фермерського господарства "Бянов Д.В."

про стягнення 235 000,00 грн

В С Т А Н О В И В:

Стислий виклад позовних вимог

1. Керівник Болградської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України, Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з Фермерського господарства "Бянов Д.В." коштів у розмірі 235 000,00 грн на підставі статті 1212 ЦК України.

2. Позовні вимоги прокурора обґрунтовано, зокрема, тим, що Фермерським господарством "Бянов Д.В." всупереч нормам постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 885 "Про затвердження порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру" (далі - Порядок № 885) не дотримано механізму, внаслідок якого державою надаються відповідні дотації на безповоротній основі, які полягають у виплаті юридичним особам коштів за втрату посівів сільськогосподарських культур.

3. За твердженням прокурора, маючи на меті незаконне отримання бюджетних коштів, Фермерське господарство "Бянов Д.В." 13.10.2021 подало до Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації (далі - Департамент) заявку на отримання дотації сільськогосподарським товаровиробникам шляхом державної підтримки для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, в якій зазначено про втрату посівів озимого ячменю, засіяного на земельній ділянці площею 60 га та озимої пшениці - 60 га, які розташовані на території полів № 1 та поле б/н Задунаївської сільської ради Арцизького району Одеської області 60 га та 60 га відповідно. Однак, інформації про земельні ділянки, що підтверджувала б, зокрема, кадастрові номери, площу, правові підстави володіння/користування та, відповідно, належність посівів тощо, Фермерським господарством "Бянов Д.В." надано не було. Отже, з огляду на відсутність у законному володінні та/або користуванні Фермерського господарства "Бянов Д.В." відповідних земельних ділянок станом на день звернення за отриманням державної дотації за втрату посівів сільськогосподарських культур, на думку прокурора, відповідач не мав правових підстав для отримання державної дотації для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Обставини справи

4. Наказом Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної державної адміністрації від 15.09.2021 № 81 зі змінами, внесеними наказами від 19.10.2021 № 101 та від 23.10.2021 № 106, утворено обласну комісію з прийняття рішень щодо виплати дотації від відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, та затверджено відповідне Положення.

5. 13.10.2021 Фермерським господарством "Бянов Д.В." обласній комісії з прийняття рішень щодо виплати дотації для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, на виконання пункту 8 Порядку № 885 було подано заявку на отримання дотації сільськогосподарським товаровиробникам шляхом державної підтримки для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, за якою останній просив розглянути документи для отримання такої державної підтримки.

6. У вказаній заявці Фермерським господарством "Бянов Д.В." було вказано відомості про суб`єкта господарювання; площу повністю втрачених (загиблих) посівів: озима пшениця на площі 60 га, озимий ячмінь - 60 га, загальна площа посівів сільськогосподарських культур - 120 га; місцезнаходження посівів - село Задунаївка; надано додатки, зазначені у Порядку № 885, а саме: довідку про відкриття рахунку в АТ "Державний ощадний банк", Витяг з ЄДРПОУ від 13.10.2021, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01.12.2019, довідку Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії від 06.10.2021 про погодні умови в Придунайському регіоні за період з 01.09.2019 по 30.09.2020, акт на списання посівів від 13.10.2021, акт обстеження посівів від 13.10.2021, довідку про відсутність страхування та неотримання коштів за страхування посівів у 2020 році,

7. За наслідками розгляду комісією пакета документів відповідача було прийнято рішення щодо включення Фермерського господарства "Бянов Д.В." до відомості отримувачів державної підтримки для відшкодування втрат від загибелі посівів сільськогосподарських культур по Одеській області у 2021 році, внаслідок чого наказом Мінагрополітики затверджено розподіл бюджетних коштів для надання дотації відповідачу.

8. На рахунок Фермерського господарства "Бянов Д.В." Департаментом було перераховано 235 000 грн як відшкодування витрат від пошкодження посівів с/г культур внаслідок надзвичайних ситуацій, що не заперечується сторонами у справі.

9. Звертаючись з позовом прокурор зазначає, що у Фермерського господарства "Бянов Д.В." не було достатньої правової підстави набуття бюджетних коштів за вищевказаною державною програмою, оскільки останній при поданні заявки на 120 га посівів у власності або користуванні такої кількості посівних площ не мало, а тому повинне повернути отримані ним із Державного бюджету кошти, як отримані безпідставно в порядку вимог статті 1212 ЦК України.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

10. 09.08.2023 рішенням Господарського суду Одеської області у справі №916/1480/23 у задоволенні позову відмовлено повністю.

11. 30.08.2023 додатковим рішенням Господарського суду Одеської області у справі № 916/1480/23 задоволено частково клопотання Фермерського господарства "Бянов Д.В." та стягнуто з Одеської обласної прокуратури на користь Фермерського господарства "Бянов Д.В." витрати на правничу допомогу у розмірі 8 000 грн.

12. 18.03.2024 постановою Південно-західного апеляційного господарського суду (повний текст постанови складено та підписано 18.03.2024) рішення Господарського суду Одеської області від 09.08.2023 та додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 30.08.2023 у справі № 916/1480/23 залишено без змін.

13. Судові рішення по суті спору мотивовані тим, що за результатом розгляду поданих Фермерським господарством "Бянов Д.В." документів, обласною комісією було включено його до відомості отримувачів державної підтримки для відшкодування втрат від загибелі посівів сільськогосподарських культур по Одеській області у 2021 році. У подальшому, наказом Мінагрополітики затверджено розподіл бюджетних коштів для надання дотації, на підставі якого Департаментом аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації здійснено перерахування коштів (дотації) на рахунок Фермерського господарства "Бянов Д.В." у розмірі 235 000,00 грн.

14. При цьому, господарські суди зауважили, що матеріали справи не містять доказів щодо скасування наказу Мінагрополітики в адміністративному чи іншому судовому порядку.

15. Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що оскільки наказ Мінагрополітики про затвердження розподілу бюджетних коштів для надання дотації, на підставі якого відповідачу були перераховані грошові кошти, стягнення яких є предметом цього спору, наразі не скасований, то підстава, відповідно до якої кошти були виплачені відповідачу продовжує існувати, у зв`язку з чим до цих правовідносин не застосовуються положення статті 1212 ЦК України.

16. Судами зазначено, що в разі встановлення контролюючими органами факту незаконного отримання та/або нецільового використання дотації, отримувач повертає отримані бюджетні кошти до державного бюджету і позбавляється протягом трьох років від дати виявлення такого порушення права на отримання фінансової підтримки (пункт 11 Порядку № 885).

17. Оскільки в матеріалах справи відсутні докази щодо наявності відповідного рішення контролюючого органу, що є обов`язковим для застосування наслідків, передбачених пунктом 11 Порядку № 885, господарські суди дійшли висновку, що в даному випадку ні прокуратура, ні суд не можуть підміняти собою контролюючий орган, який наділений відповідними повноваженнями, оскільки відповідно до чинного законодавства такі повноваження їм не притаманні.

18. Також суди зазначили, що у разі встановлення контролюючим органом факту незаконного отримання дотації, наслідком якого має застосування відповідальності до отримувача, у разі порушення прав та обов`язків останнього, отримувач не позбавлений права оскаржити рішення контролюючого органу у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі або до суду. Однак, у цьому випадку, прокуратура, підмінюючи собою контролюючий орган та не приймаючи адміністративного акта за наслідком встановлення факту незаконного отримання дотації через відсутність у останньої належних повноважень, позбавляє отримувача дотації права на адміністративне або судове оскарження рішення контролюючого органу.

19. Судами попередніх інстанцій було відхилено доводи прокурора про те, що у відповідача не було в наявності необхідної площі земельних ділянок для отримання державної дотації, оскільки наведеним Порядком № 885 не встановлено обов`язку щодо надання обласній комісії заявниками документів на підтвердження наявності земельної ділянки у користуванні та/або володінні заявника. Крім того, судами враховано, що подані відповідачем договори оренди земельних ділянок з фізичними особами, відповідно до змісту яких відповідач вирощує зернові сільгоспкультури на земельних ділянках загальною площею більшою за 50 га.

20. З огляду на вкладене, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про правомірність отримання відповідачем державної дотації для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, внаслідок чого обов`язок останнього щодо повернення отриманих ним коштів в порядку статті 1212 ЦК України як набутих без достатньої правової підстави виключається.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

21. 03.04.2024 (згідно з відміткою на поштовому конверті) заступником керівника Одеської обласної прокуратури подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.03.2024, рішення Господарського суду Одеської області від 09.08.2023 та додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 30.08.2023 у справі № 916/1480/23; постановити нове рішення, яким позовні вимоги керівника Болградської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України, Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської обласної військової адміністрації до Фермерського господарства "Бянов Д.В." про стягнення коштів у розмірі 235 000,00 грн - задовольнити повністю.

22. Підставами касаційного оскарження судових рішень у справі №916/1480/23 Заступник керівника Одеської обласної прокуратури зазначає пункти 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України, а саме:

- неврахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 26.09.2019 у справі № 587/430/16ц, від 20.11.2018 у справі №5023/10655/11, від 26.02.2019 у справі № 915/478/18, від 15.10.2019 у справі № 903/129/18, від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18, від 08.11.2023 у справі № 607/15052/16-ц щодо представництва прокурором інтересів держави в суді;

- відсутність висновку Верховного Суду з питань стягнення безпідставно отриманих коштів у ході реалізації приписів постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 885 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджет для відшкодування витрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природнього характеру".

23. Також Заступник керівника Одеської обласної прокуратури у касаційній скарзі зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права, зокрема, статті 1212 ЦК України, пункту 9 статті 79-1, 125, 126 Земельного кодексу України, статтей 5, 6 Закону України "Про оренду землі", статтей 2, 12 Закону України "Про фермерське господарство", пункту 2 частини першої статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", частини першої статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", частини четвертої статті 20 Бюджетного кодексу України, Порядку № 885 та порушенням норм процесуального права, зокрема, пункту 4 частини п`ятої статті 13, статтей 79, 86, 236, 237, пунктів 5, 8 частини четвертої статті 238 ГПК України.

24. Разом з цим у касаційній скарзі прокурором зазначено, що оскільки оскаржується рішення Господарського суду Одеської області від 09.08.2023 у справі № 916/1480/23, то й додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 30.08.2023 у цій справі також підлягає скасуванню. При цьому касаційна скарга не містить аргументів щодо незаконності та необґрунтованості додаткового рішення суду першої інстанції, яким стягнуто з Одеської обласної прокуратури на користь Фермерського господарства "Бянов Д.В." витрати на правничу допомогу у розмірі 8 000 грн.

Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу

25. 30.04.2024 від Фермерського господарства "Бянов Д.В." надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просить касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури залишити без задоволення, а постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.03.2024, рішення Господарського суду Одеської області від 09.08.2023 та додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 30.08.2023 у справі № 916/1480/23 - залишити без змін з підстав необґрунтованості касаційної скарги та законності і обґрунтованості оскаржуваних судових рішень у цій справі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

А. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

26. Статтею 300 ГПК України визначено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

27. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

28. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

29. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

30. На розгляд Верховного Суду у цій справі поставлено питання дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при розгляді заявлених на підставі статті 1212 ЦК України позовних вимог та вирішенні питання щодо наявності/відсутності правових підстав для отримання фермерським господарством державної дотації для відшкодування втрат від пошкодження посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

31. Відповідно до статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

32. В свою чергу Порядок № 885 визначає механізм використання коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників", які спрямовуються сільськогосподарським товаровиробникам для відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (далі - бюджетні кошти). Бюджетні кошти використовуються з метою надання підтримки сільськогосподарським товаровиробникам, у яких внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру повністю втрачено (загинули) посіви сільськогосподарських культур, для стабілізації валового виробництва сільськогосподарських культур та забезпечення продовольчої безпеки держави.

33. За змістом пункту 3 Порядку № 885 відшкодування втрат від повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за рахунок бюджетних коштів надається шляхом виплати дотації на одиницю угідь, на яких повністю втрачені (загинули) посіви сільськогосподарських культур (далі - дотація).

34. Для надання дотації: Мінагрополітики утворює комісію, яка є постійно діючим органом (далі - комісія Мінагрополітики), затверджує наказом її склад, положення про неї, форми заявки на отримання дотації, акта обстеження посівів, акта на списання посівів сільськогосподарських культур, зведеної відомості отримувачів дотації, що формуються відповідно до цього Порядку, та форми звітності, передбачені цим Порядком; структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку, утворюють обласні комісії з прийняття рішень щодо виплати дотації, затверджують їх положення та склад (далі - обласні комісії). До складу обласних комісій входять відповідальні спеціалісти структурних підрозділів облдержадміністрацій, представники обласних територіальних органів Укргідрометцентру, Держстату, представники органів місцевого самоврядування (за згодою), громадських об`єднань та асоціацій (за згодою).

35. Пунктом 8 Порядку визначено, що отримувачі подають для отримання дотації до 15 жовтня поточного року до обласних комісій у паперовому вигляді такі документи: заявку на отримання дотації; довідку про відкриття поточного рахунка, видану банком; довідку про посів озимих культур на зерно та зелений корм під урожай наступного року (із форми державного статистичного спостереження № 29-сг) або про посівні площі сільськогосподарських культур за їх видами (із форми державного статистичного спостереження № 4-сг); довідку Укргідрометцентру про надзвичайну ситуацію техногенного або природного характеру, внаслідок якої повністю втрачено (загинули) посіви сільськогосподарських культур; акт обстеження посівів сільськогосподарських культур; акт на списання посівів сільськогосподарських культур; довідку від отримувача про відсутність страхових відшкодувань за втрачені (загиблі) посіви сільськогосподарських культур на зазначеній площі.

36. Відповідно до пункту 9 Порядку № 885 обласна комісія: розглядає подані згідно з пунктом 8 цього Порядку документи; встановлює достовірність наведених у поданих документах даних; перевіряє факт включення отримувача до переліку суб`єктів господарювання, що постраждали, відповідно до рішення Експертної комісії з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій ДСНС щодо визначення рівня та класу надзвичайних ситуацій природного характеру, які сталися на території регіону; перевіряє відповідність отримувача вимогам, визначеним абзацами другим і третім пункту 4 цього Порядку; затверджує зведену відомість отримувачів дотації. До 1 листопада обласні комісії подають у паперовому вигляді зведену відомість отримувачів дотації до Мінагрополітики та копію рішення Експертної комісії з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій ДСНС щодо визначення рівня та класу надзвичайних ситуацій природного характеру, які сталися на території регіону. Зведена відомість отримувачів дотації разом із документами зберігається протягом трьох років в обласній комісії. У разі відмови включення отримувача до зведеної відомості обласна комісія надає (надсилає) в десятиденний строк після прийняття такого рішення обґрунтовану відповідь.

37. Згідно з пунктом 10 Порядку № 885 комісія Мінагрополітики опрацьовує документи, які надійшли від обласних комісій, і здійснює до 15 листопада з урахуванням наявних бюджетних асигнувань за відповідним напрямом пропорційний розподіл бюджетних коштів для надання дотації в розрізі кожного отримувача, який затверджується наказом Мінагрополітики. На підставі затвердженого розподілу коштів Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти з рахунка, відкритого в Казначействі, структурним підрозділам облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку. Структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку, здійснюють їх розподіл між отримувачами в межах отриманих бюджетних коштів та подають органам Казначейства зведену відомість отримувачів дотації і платіжні доручення на виплату дотацій шляхом перерахування їх з рахунків, відкритих в органах Казначейства, на поточні рахунки отримувачів, відкриті в банках.

38. Суди попередніх інстанцій у цій справі встановили, що за результатом розгляду поданих відповідачем документів, обласною комісією було включено Фермерське господарство "Бянов Д.В." до відомості отримувачів державної підтримки для відшкодування втрат від загибелі посівів сільськогосподарських культур по Одеській області у 2021 році.

39. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, місцевий та апеляційний суди зазначили, що наказом Мінагрополітики затверджено розподіл бюджетних коштів для надання дотації, на підставі якого Департаментом здійснено перерахування коштів (дотації) на рахунок Фермерського господарства "Бянов Д.В." у розмірі 235 000,00 грн. Проте, враховуючи, що наказ Мінагрополітики про затвердження розподілу бюджетних коштів для надання дотації, на підставі якого відповідачу були перераховані грошові кошти, не скасований, то підстава, відповідно до якої кошти були виплачені фермерському господарству продовжує існувати, у зв`язку з чим до цих правовідносин не застосовуються положення статті 1212 ЦК України.

40. Однак, Верховний Суд вважає такі висновки передчасними, з огляду на таке.

41. Так, прокурор у касаційній скарзі вказує про відсутність прийняття уповноваженими органами окремих наказів чи інших актів індивідуальної дії стосовно кожного окремого отримувача у процесі опрацювання документів, що надійшли до обласної комісії, та подальшої виплату державних дотацій, які могли бути скасованими та визнаними протиправними. Зведена відомість, що формується структурним підрозділом облдержадміністрації містить загальний перелік отримувачів, сформована за результатами опрацювання певного пакету документів усіх заявників. Так, у цій справі прокурор вказує, що фактично ні Департаментом, ні Мінагрополітики не приймались окремі рішення про нарахування саме Фермерському господарству "Бянов Д.В." державної дотації, така виплата здійснювалась за результатами опрацювання зведеної відомості, та, зокрема, платіжних доручень органів казначейської служби України, а тому підстави для скасування рішень, на які посилається суд першої інстанції в рішенні, відсутні.


................
Перейти до повного тексту