1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2024 року

м. Київ

cправа № 910/5914/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В.А. - головуючого, Берднік І.С., Міщенка І.С.

секретаря судового засідання - Дерлі І.І.

за участю представників сторін:

позивача - не з`явився

відповідача - Лапій А.В. (адвокат)

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.02.2024 (у складі колегії суддів: Козир Т.П. (головуючий), Кравчук Г.А., Коробенко Г.П.)

та рішення Господарського суду міста Києва від 04.08.2023 (суддя Картавцева Ю.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша Логістична компанія"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст та підстави позовних вимог

1.1. 18.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "Перша Логістична компанія" (далі - ТОВ "Перша логістична компанія", Позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Укрзалізниця", Відповідач, Скаржник) з позовом, у якому просило суд зобов`язати АТ "Укрзалізниця" внести зміни до особового рахунку Позивача № НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 3 843 635,76 грн.

1.2. Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням Відповідачем умов Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №99-37678031/2020-001 від 17.03.2020 (далі - Договір перевезення) у частині списання коштів Позивача з його особового рахунку, оскільки, на його думку, для розрахунків середня швидкість при перевезенні вантажу повинна була застосовуватися як для експортних перевезень (353 км/добу). Крім того, він також посилається на відсутність будь-яких підстав для нарахування за внутрішньостанційні перевезення на відстань 10 км.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.08.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.02.2024, позов задоволено: зобов`язано Акціонерне товариство "Українська залізниця" внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія" № НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 3 843 635 грн 76 коп.

2.2. Суди встановили, що 13.10.2022 о 18 год 03 хв ТОВ "Перша логістична компанія" пред`явило до перевезення 49 вагонів з вантажем (пшениця) за маршрутом ст. Війтівці - ст. Чорний Острів (внутрішнє сполучення, тарифна відстань 22 км., середня швидкість перевезення - 128 км/доба, загальна провізна плата і додаткові збори - 1 735 979,00 грн).

У цей же день через 27 хвилин (о 18 год. 30 хв) Позивач здійснив переадресування вантажу до станції призначення Одеса Порт (експортне сполучення через морські порти, тарифна відстань 531 км, середня швидкість перевезення - 353 км/доба, загальна провізна плата і додаткові збори - 6 635 798,50 грн).

15.10.2022 вагони прибули на станцію Одеса-Порт (експ), однак з особового рахунку ТОВ "Перша логістична компанія" Відповідачем були списані провізна плата і додаткові збори в загальній сумі 9 723 419,88 грн. Водночас суди дійшли висновку, що провізна плата і додаткові збори за це перевезення мали бути меншими на суму 3 843 635,76 грн.

3. Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиція інших учасників справи

3.1. Касаційне провадження відкрито 20.05.2024 на підставі пунктів 1, 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

3.2. У касаційній скарзі Відповідач просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.02.2024 та рішення Господарського суду міста Києва від 04.08.2023.

3.3. При цьому Скаржник посилається на неврахування судами попередніх інстанцій висновків щодо застосування статей 7, 86 Господарського процесуального кодексу України, викладених у постанові Верховного Суду від 05.08.2021 у справі № 903/972/20, а також вказує на відсутність та необхідність формування правового висновку Верховного Суду щодо застосування пунктів 8.1, 29.1 Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 (далі - Збірник тарифів).

3.4. У відзиві на касаційну скаргу Позивач просить касаційне провадження у частині оскарження з підстав пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України закрити, а у частині пункту 3 частини першої цієї ж статті - оскаржувані судові рішення залишити без змін, а касаційну скаргу Відповідача - без задоволення.

4. Обставини, встановлені судами попередніх інстанцій

4.1. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 17.03.2020 між ТОВ "Перша логістична компанія", як Замовником, та АТ "Українська залізниця", як Перевізником, укладено Договір перевезення, водночас Замовнику присвоєно код відправника/одержувача: 8196, код платника: НОМЕР_1 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

4.2. Відповідно до пункту 1.5 Договору перевезення Відповідач бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться.

4.3. Згідно з пунктом 1.4 вказаного договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

4.4. Відповідно до підпункту 2.3.2 Договору перевезення перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.

4.5. Пунктом 8.1 Договору перевезення визначено, що сторони домовились про використання електронного документообігу. За умовами пункту 8.2 Договору перевезення електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення накладних та супроводжувальних документів при перевезенні у внутрішньому сполученні з накладанням електронного цифрового підпису.

4.6. Згідно з пунктом 12.1 Договір перевезення діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником у повідомленні про оприлюднення Договору, здійсненому на визначеному веб-сайті, та діє до його припинення. Дата введення в дію не може настати раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору. На звернення Замовника умови Договору застосовуються до відносин з Замовником, які виникли між Сторонами до його укладення та введення в дію.

4.7. Відповідно до пункту 8.8 Договору перевезення у випадку судового розгляду справи, чи виникненні претензійної практики, використовується візуальне відображення електронних документів на папері.

4.8. За умовами пункту 4.2. Договору перевезення оплата послуг здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Перевізника, вказаний в розділі 15 Договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок Перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання кошти Перевізник зараховує на особовий рахунок Замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх Замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього договору.

4.9. Умовами пункту 4.4 Договору перевезення визначено, що по мірі використання перевезень та надання послуг, Перевізником відображається на особовому рахунку використання Замовником коштів за добу для оплати, зокрема, вартості послуг за перевезення, зазначеної в накладній.

4.10. При незгоді з сумою нарахувань та стягнення платежів Замовник для проведення перевірки письмово повідомляє Перевізника на адресу, вказану в розділі 7 Договору перевезення (пункт 4.8).

4.11. Відповідно до пункту 4.9 Договору перевезення у разі виявлення Перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми перераховується на особовий рахунок Замовника як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються недоотримані грошові суми.

4.12. Додатком 1-5 до Договору перевезення визначено умови надання послуги перевезення з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах Перевізника за результатами електронних торгів (аукціону).

4.13. Відповідно до пункту 2 Додатку 1-9 до Договору перевезення електронні торги (аукціон) - процес визначення переможця електронних торгів (аукціонів) щодо використання вагонів власності АТ "Укрзалізниця" (власні вагони Перевізника) під час здійснення перевезень вантажів, який здійснюється із застосуванням електронної торгової системи (ЕТС) на електронних майданчиках на умовах та в порядку, встановлених Регламентом роботи ЕТС Prozorro. Актуальний Регламент ЕТС Укрзалізниці в електронній формі розміщується у вільному доступі за посиланням www.prozorro.sale.

4.14. Згідно з пунктом 1 Додатку 1-5 до Договору перевезення сторони домовились, що умови цього Додатку застосовуються до правовідносин Сторін з моменту визначення Замовника Переможцем електронних торгів (аукціону) за результатами участі в електронних торгах (аукціоні) відповідно до Регламенту ЕТС Укрзалізниці з урахуванням особливостей, визначених пунктом 9.2. Умови цього Додатку до Договору перевезення мають пріоритет над умовами Договору. Інші умови Договору, не визначені цим Додатком, застосовуватимуться в частині, що не суперечить цьому Додатку.

4.15. Так у Таблиці 3 "Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу (км/добу) (Vср), яка вводиться в дію з 01.10.2022 по 05.11.2022" Додатку 1-2 до Договору для зерновозів внутрішнього сполучення (маршрутний або контейнерний поїзд) вказаний показник становить 171 км/добу, а для експортного сполучення через морські порти (маршрутний або контейнерний поїзд) становить 353 км/добу.

4.16. Як вбачається з протоколу електронного аукціону № RCE001-UA-20220919-70227, 19.09.2022 Позивач став переможцем електронних торгів (аукціону), ставка плати за використання власних вагонів перевізника за результатами проведення електронних торгів склала 15 500,01 грн/вагон за добу, кількість вагонів - 50.

4.17. Позивачем в строк, зазначений в оголошенні, було надіслано електронну заявку з ознакою "Аукціон" на подачу порожніх вагонів відповідно погодженого плану перевезення № 5458, СНД №3210697872, перевезення - пряме, Війтівці П-Зах.зал. (код 330206) - Чорний-Острів П-Зах. (код 330403), вантаж - пшениця (код 011005), вагони власності перевізника, кількість вагонів - 50.

4.18. Перевізником забезпечено подачу порожніх вантажних вагонів на станцію Війтівці П-Зах. відповідно до електронної заявки.

4.19. Разом з тим, Позивач відповідно до підпункту 3.3. Додатка 1-5 до Договору перевезення, звернувся до Відповідача із заявою про зміну станції призначення вантажу (переадресування вантажу), який було прийнято до перевезення 13.10.2022 року о 18 год 03 хв за накладною № 33188756.

4.20. Відповідачем видано наказ № 17274 від 13.10.2022 о 18 год 30 хв на переадресування вантажу по станції відправлення Війтівці П-Зах. (код 330206) на станцію Одеса-Порт (експ.) за первинними перевізними документами, платник ТОВ "Перша логістична компанія".

4.21. Станцією Війтівці відповідно до наказу на переадресування №17274 оформлено переадресування вантажу за первинним перевізним документом № 33188756 на станцію Одеса-Порт (експ.) - внаслідок чого змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне через морські порти.

4.22. 15.10.2022 вагони по відправці (накладній) № 33188756 прибули на станцію призначення Одеса-Порт (експ.), а Відповідачем було списано з рахунка ТОВ "Перша логістична компанія" 9 723 419,88 грн (тариф - 1 058 850,00 грн., дод. збори та послуги - 7 043 999,90 грн., ПДВ - 1 620 569,98 грн). Факт списання упродовж розгляду справи Відповідачем не заперечувався.

4.23. За доводами та розрахунками Позивача, сума провізної плати і додаткових зборів за це перевезення мала бути меншою на суму 3 843 635,76 грн.

4.24. 24.10.2022 Позивач подав Відповідачу претензію про повернення перебору провізних платежів.

4.25. Оскільки за наслідками розгляду вказаної претензії Відповідач листом від 22.11.2022 №ЦТЛ-19/1053 повідомив Позивачу про відсутність підстав для її задоволення, останній 18.04.2023 звернувся до суду з позовом у даній справі.

4.26. За результатами її розгляду суди попередніх інстанцій із врахуванням, зокрема, способу обрахунку розміру плати за використання власного вагону Перевізника, розрахункової кількості діб його використання виснували про правомірність застосування Позивачем при розрахунку швидкості Vcp 353 та, як наслідок, визнали обґрунтованими доводи позовної заяви.

Позиція Верховного Суду

5.1. Заслухавши суддю-доповідача, присутнього у судовому засіданні представника Відповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї доводи, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

5.2. Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (статті 15, 16 ЦК України).

5.3. Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника. Звертаючись до суду, позивач самостійно обирає спосіб захисту, передбачений частиною другою статті 16 Цивільного кодексу України та статтею 20 Господарського кодексу України.

5.4. Суди дійшли правильного висновку, що обраний Позивачем спосіб захисту порушеного права шляхом внесення змін до особового рахунку замовника послуг у залізничному перевезенні та відображення (відновлення, збільшення) на ньому спірних грошових коштів відповідатиме способам захисту, як визначеним спеціальними нормами права (пункту 62 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 (далі - Статут залізниць), Правилам розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила)), умовам укладеного між сторонами Договору перевезення (пункт 4.9), так і узгоджуватиметься із загальними вимогами щодо належності засобів правового захисту відповідно до статей 55, 124 Конституції України та статті 13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод.

5.5. Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.

5.6. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарськими судами, права та обов`язки сторін у даній справі виникли на підставі Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-37678031/2020-001 від 17.03.2020, який за правовою природою є договором перевезення вантажів.

5.7. Відповідно до частин п`ятої та шостої статті 306 Господарського кодексу України, статті 908 Цивільного кодексу України, перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

5.8. Статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що Законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

5.9. У статті 2 Статуту залізниць вказано, що цей Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом залізниць регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

5.10. Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (стаття 3 Статуту залізниць).

5.11. Пунктом 6 Статуту залізниць визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.


................
Перейти до повного тексту