1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2024 року

м. Київ

справа № 360/529/23

адміністративне провадження № К/990/43711/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,

суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянув у порядку письмового провадження за матеріалами справи в електронній формі у касаційній інстанції адміністративну справу №360/529/23

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 )

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Кириленка Андрія Володимировича

на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року (головуюча суддя: Басова Н.М.)

і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року (головуючий суддя: Сіваченко І.В., судді: Блохін А.А., Гаврищук Т.Г.).

УСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2023 року ОСОБА_1 пред`явив позов до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), у якому з урахуванням уточнених вимог просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати йому збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у розмірі до 100000 грн в розрахунку на місяць пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, за період з травня 2022 року по червень 2022 року та з вересня 2022 року по січень 2023 року з урахуванням фактично сплачених сум;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати й виплатити йому збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у розмірі до 100000 грн в розрахунку на місяць пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, за період з травня 2022 року по червень 2022 року та з вересня 2022 року по січень 2023 року з урахуванням фактично сплачених сум;

- визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 3 вересня 2022 року №2744-ОС у частині позбавлення додаткової винагороди майстра-сержанта ОСОБА_1 у зв`язку з виявленням його на території військової частини в стані алкогольного сп`яніння;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати й виплатити йому додаткову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у розмірі до 100000 грн за серпень 2022 року пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначав, що під час проходження служби в ІНФОРМАЦІЯ_6 (військовій частині НОМЕР_1 ) він брав участь бойових діях та здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів. Зокрема, відповідно до бойового наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16 вересня 2022 року №165 (гриф) був направлений у службове відрядження до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_3 ), де виконував бойові завдання на кордоні на підставі бойових наказів (розпоряджень) начальника ІНФОРМАЦІЯ_7.

На цій основі ОСОБА_1 стверджував, що він набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 тис грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року, яку відповідач йому протиправно не виплатив.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанції

3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року, у задоволенні позову відмовлено.

4. Ухвалюючи ці рішення, суди першої й апеляційної інстанції виходили з того, що застосування до спірних правовідносин наказів Адміністрації Держприкордонслужби від 31 березня 2022 року №164-АГ, від 30 липня 2022 року №392-/0/81-22-АГ і від 9 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ має юридичне підґрунтя та раціональне пояснення. Одночасно з цим, суди зазначили, що Інструкція №188 від 18 березня 2016 року до спірних правовідносин не може застосовуватися.

4.1. Стосовно суті спору, то суди дійшли висновку, що відповідач діяв правомірно, коли не виплатив позивачу додаткову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України №168, за травень і червень 2022 року. Цей висновок суди мотивували тим, що у зазначених місяцях ОСОБА_1 відмовився виконувати бойові накази, а згідно з пунктом 9 наказу 164-АГ від 31 березня 2022 року такі військовослужбовці не включаються до наказів про виплату додаткової винагороди в розмірі 100 тис грн або 30 тис грн за місяць, у якому здійснено подібне порушення.

4.2. Також суди дійшли висновку про правомірність наказу від 3 вересня 2022 року №2744-ОС в частині невиплати позивачу додаткової винагороди за серпень 2022 року. Суди виходили з того, що у серпні 2022 року ОСОБА_1 вчинив військове адміністративне правопорушення і за це був притягнутий судом до адміністративної відповідальності, а згідно з пунктом 8 наказу №392/0/81-22-АГ від 30 липня 2022 року начальник органу Держприкордонслужби позбавляє такого військовослужбовця виплати додаткової винагороди повністю за місяць, у якому здійснено подібне правопорушення.

Водночас суди виснували, що невиплата збільшеної до 100 тис грн додаткової винагороди не є видом дисциплінарного стягнення у розумінні Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, тому відсутнє подвійне притягнення за одне й теж порушення.

4.3. Крім того, суди дійшли висновку, що відповідач правомірно не виплатив позивачу додаткову винагороду, збільшену до 100 тис грн, за вересень, жовтень, листопад, грудень 2022 року. Цей висновок суди мотивували відсутністю доказів безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів, що давало би йому право на отримання додаткової винагороди до 100000 грн відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 за спірні місяці.

У цьому контексті суди також зазначили, що з 2 до 31 грудня 2022 року позивач перебував на лікуванні в міській лікарні населеного пункту Городня Чернігівської області, а згідно з підпунктом 6 пункту 11 наказу №628/0/81-22-АГ від 9 грудня 2022 року за такий період додаткова винагорода не виплачується.

4.4. Зрештою суди дійшли висновку, що відповідач правомірно не виплатив позивачу додаткову винагороду, збільшену до 100 тис грн, за січень 2023 року. Цей висновок суди мотивували тим, що згідно з наказом Головнокомандувача Збройних Сил України №26 від 2 лютого 2023 року Чернігівська область з 1 до 31 січня 2023 року не була включена до переліку районів ведення воєнних (бойових) дій, тому підстави для виплати позивачу додаткової винагороди відсутні.

Короткий зміст касаційної скарги і відзиву

5. Представник ОСОБА_1 просить Верховний Суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове про задоволення позову.

6. В обґрунтування підстав касаційного оскарження представник позивача послався на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").

7. Скаржник стверджує, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, за відсутності правової позиції Верховного Суду щодо питання застосування цих норм у подібних правовідносинах, а саме:

1) пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 та в цілому Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, у контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку з позбавленням таких військовослужбовців права на виплату їм додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 постановою Кабінету Міністрів України №168;

2) пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України №168 та в цілому Інструкції про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затвердженої наказом МВС України від 18 березня 2016 року №188, у контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначеної Інструкції для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно з пунктом 2-1 постанови Кабінету Міністрів України №168, а саме:

- визначення вичерпного переліку документів, обов`язкових для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;

- необхідності попереднього звернення військовослужбовця із рапортом для підготовки командуванням частини усіх необхідних документів для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди;

- порядку підготовки та обміну необхідними для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди документами між різними військовими частинами у разі, коли військовослужбовець набув право на таку винагороду, перебуваючи у службовому відрядженні та оперативному підпорядкуванні іншої військової частини (тобто, в особовому складі та на фінансовому утриманні якої він не перебуває);

3) пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України №168 та в цілому наказів Адміністрації Держприкордонслужби від 30 липня 2022 року №392-/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" і від 9 грудня 2022 року №628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168" у контексті правовідносин, які виникають між військовослужбовцями Держприкордонслужби та командуванням військових частин Держприкордонслужби у зв`язку із застосуванням положень зазначених наказів для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно з пунктом 2-1 постанови Кабінету Міністрів України №168.

Також представник позивача подав клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини третьої статті 346 КАС України.

8. Ухвалою від 9 січня 2024 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

9. Військова частина НОМЕР_1 у відзиві просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. ОСОБА_1 з 13 березня 2020 року проходив військову службу в ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ), військове звання: майстер-сержант.

11. 20 травня 2022 року о 19:32 год військовослужбовці відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_4", у тому числі ОСОБА_1, відмовилися виконувати бойовий наказ щодо вибуття до північно-східної околиці населеного пункту Лиман Донецької області з метою відсічі збройної агресій Російської Федерації на території України із завданням виставлення постів спостереження та ведення оборонних дій на визначених позиціях у разі нападу противника.

12. 22 травня 2022 року начальник ІНФОРМАЦІЯ_8 видав наказ №864-АГ "Про призначення службового розслідування", яким призначив комісію для проведення службового розслідування з метою з`ясування причин та умов зазначеного факту.

13. 3 червня 2022 року був складений висновок службового розслідування №661 по факту відмови 20 травня 2022 року від виконання бойового розпорядження (наказу).

14. У результаті службового розслідування комісія встановила, що факт відмови 20 травня 2022 року від виконання бойового розпорядження (наказу) знайшов своє підтвердження.

Матеріали службового розслідування направлені на адресу Донецької спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил для долучення до матеріалів справи.

На час проведення службового розслідування були внесені відомості до ЄРДР за №42022052100000328 від 25 травня 2022 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення передбаченого частиною 4 статті 402 КК України.

15. 8 червня 2022 року начальник ІНФОРМАЦІЯ_3 видав наказ №1148-ОС "Про виплату грошового забезпечення", яким наказав не виплачувати додаткову винагороду ОСОБА_1 за травень 2022 року (відмовився виконувати бойовий наказ, внесено відомості до ЄРДР).

16. 24 червня 2022 року у населеному пункті Слов`янськ під час постановки бойового наказу на висунення в оперативне підпорядкування ІНФОРМАЦІЯ_9 із завдання зайняти визначений рубіж оброни з метою недопущення прориву противника в напрямку міста Лисичанськ військовослужбовці відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_4", зокрема ОСОБА_1, відмовились виконувати бойовий наказ.

17. 26 червня 2022 року начальник ІНФОРМАЦІЯ_8 видав наказ №1557-АГ "Про призначення службового розслідування", яким призначив комісію для проведення службового розслідування з метою з`ясування причин та умов зазначеного факту.

18. 20 липня 2022 року був складений висновок службового розслідування №1507 по факту відмови військовослужбовцями відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_4" від виконання бойового розпорядження (наказу).

19. У результаті службового розслідування комісія встановила, що факт відмови 24 червня 2022 року від виконання бойового розпорядження (наказу) знайшов своє підтвердження.

Матеріали службового розслідування направлені на адресу Донецької спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил для долучення до матеріалів справи.

20. 8 липня 2022 року начальник ІНФОРМАЦІЯ_8 видав наказ №1832-ОС "Про виплату грошового забезпечення", яким наказав не виплачувати додаткову винагороду ОСОБА_1 за червень 2022 року (відмовився виконувати бойовий наказ, внесено відомості до ЄРДР).

21. Відповідно до бойового розпорядження №1672 гриф від 1 липня 2022 року, наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_8 від 3 липня 2022 року №1701-ВВ "Про особовий склад" військовослужбовці відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_4", зокрема ОСОБА_1, були відряджені до ІНФОРМАЦІЯ_10 ( АДРЕСА_1 ) на відновлення після перебування в межах Луганської та Донецької областей.

22. Наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 10 серпня 2022 року №83дск "Про внесення зміни до штатів органів охорони державного кордону України" відділ прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_4" виключений в повному складі, замість цього введений відділ прикордонної служби №2. У зв`язку з цим ОСОБА_1 був виведений у розпорядження начальника загону.

23. 3 вересня 2022 року начальник ІНФОРМАЦІЯ_8 видав наказ №2744-ОС "Про виплату додаткової винагороди", яким наказав не виплачувати додаткову винагороду ОСОБА_1 за серпень 2022 року (виявлений на території військової частини в стані алкогольного сп`яніння, складено протокол про адміністративне правопорушення частиною третьою статті 172-20 КУпАП).

24. 12 вересня 2022 року Голосіївський районний суд міста Києва прийняв постанову у справі №752/10638/22, якою визнав ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 172-20 КУпАП, та наклав на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі двохсот п`ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 3655 грн, оскільки 20 серпня 2022 року він перебував на території Головного військово-медичного центру ДПСУ на АДРЕСА_2, у стані алкогольного сп`яніння в умовах особливого періоду (воєнного стану).

Указана постанова в апеляційному порядку не оскаржувалася.

25. Надалі ОСОБА_1 вибув в оперативне підпорядкування до ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) на ділянку українсько-білоруського кордону в межах Чернігівської області з метою проведення інженерних робіт.

26. До ІНФОРМАЦІЯ_8 від ІНФОРМАЦІЯ_7 надходили донесення від 2 листопада 2022 №22/4227-22-Вих, від 15 грудня 2022 року №22/5232-22-Вих, від 26 грудня 2022 року №22/5480-22-Вих (період жовтень - грудень 2022 року).

У цих донесеннях були рапорти безпосереднього командира про виплату ОСОБА_1 додаткової винагороди, передбаченої постановою №168, у розмірі 30000 грн у розрахунку на місяць пропорційно часу виконання обов`язків військової служби, а саме:

у жовтні - за 21 день (з 1 до 17 жовтня, з 28 до 31 жовтня);

у листопаді - за 30 днів (з 1 до 30 листопада);

у грудні - за 1 день (1 грудня 2022 року).

Також у рапортах йшлося про те, що з 2 до 31 грудня 2022 року ОСОБА_1 перебував на лікуванні у міській лікарні населеного пункту Городня Чернігівської області.

27. Згідно з відомостями з особистих карток на грошове забезпечення за 2022-2023 роки та архівних відомостей грошового забезпечення за 2022-2023 роки, ОСОБА_1 не було нараховано й не виплачено:

- додаткову грошову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у розмірі 30000 грн у травні, червні, серпні та вересні 2022 року;

- збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у розмірі до 100000 грн у травні, червні, серпні, вересні, жовтні, листопаді та грудні 2022 року, а також у січні 2023 року.

28. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_8 від 14 лютого 2023 року №72-ОС "Про особовий склад" ОСОБА_1 виключений зі списків особового складу та всіх видів забезпечення у зв`язку з вибуттям для подальшого проходження служби до ІНФОРМАЦІЯ_11.

29. Згідно з довідкою ІНФОРМАЦІЯ_8 від 10 квітня 2023 року №12/885, ОСОБА_1 з 24 лютого 2022 року до 1 липня 2022 року безпосередньо брав участь в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні військової агресії російської федерації проти України в Донецькій та Луганській областях.

ІІІ. ОЦІНКА СУДУ

30. За змістом частини першої статті 6, частини першої статті 14 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 3 квітня 2003 року №661-IV Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, до особового складу якої входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.

31. Згідно зі статтею 16 цього Закону умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.

32. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII, дія якого, в силу приписів пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, поширюється в тому числі на військовослужбовців правоохоронних органів спеціального призначення, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

33. У частині другій статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" установлено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

34. Згідно з абзацами першим і другим частини четвертої статті 9 цього Закону грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.


................
Перейти до повного тексту