1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2024 року

м. Київ

справа №500/3310/22

адміністративне провадження № К/990/21678/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Жука А.В., Мартинюк Н.М.

розглянув як суд касаційної інстанції в порядку письмового провадження адміністративну справу № 500/3310/22

за позовом ОСОБА_1 до Кременецької міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради - про визнання протиправним і скасування розпорядження, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2023, ухвалену у складі: головуючого судді Іщук Л. П., суддів Обрізка І. М., Шинкар Т. І.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Кременецької міської ради (далі - відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради - з вимогою визнати протиправним і скасувати розпорядження першого заступника Кременецького міського голови від 02.09.2022 №166-ОД.

2. На обґрунтування позову позивач зазначив, що оскаржуваним розпорядженням оголошено конкурс на заміщення вакантної посади керівника КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради. За доводами позивача, повноваженнями оголошувати конкурс на заміщення вакантних посад керівників комунальних закладів охорони здоров`я наділені органи управління такими закладами, а не заступники сільських, селищних, міських голів.

3. Позивач зазначає, що відповідно до статуту КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради її органом управління є Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Позивач є лікарем, працівником КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради, що підтверджується наказом №162-к від 22.11.2019.

5. 02 вересня 2022 року першим заступником Кременецького міського голови О. Маринюком було прийнято розпорядження № 166-од, яким оголошено конкурс на зайняття вакантної посади керівника (директора) КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради.

6. Зазначене розпорядження прийнято на підставі статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 16 Закону України "Основи законодавства про охорону здоров`я", Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094, та на виконання рішення Кременецької міської ради від 11.08.2022 №3920 "Про дострокове розірвання контракту з директором КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради".

7. Рішенням Кременецької міської ради від 11.08.2022 №3920 вирішено достроково розірвати контракт з директором КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради ОСОБА_2 та уповноважено Кременецького міського голову А. Смалюка приймати рішення відповідно до статті 16 Закону України "Основи законодавства про охорону здоров`я" та Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094, щодо оголошення та проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП "Кременецька опорна лікарня".

8. Не погоджуючись із розпорядженням про призначення конкурсу, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

9. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.12.2022 позов задоволено:

- визнано протиправним і скасовано розпорядження першого заступника Кременецького міського голови О. Мартинюка від 02.09.2022 №166-ОД "Про проведення конкурсу та початок формування конкурсної комісії на зайняття вакантної посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради;

- стягнуто на користь ОСОБА_1 понесені ним судові витрати зі сплати судового збору в сумі 992,40 грн за рахунок бюджетних асигнувань Кременецької міської ради.

10. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що призначення конкурсу на заміщення посад керівників закладів охорони здоров`я, власником яких є територіальна громада, є компетенцією відповідного органу управління, визначеного власником такого закладу.

11. Як установив суд першої інстанції зі статуту КНП "Кременецька опорна лікарня", власником КНП "Кременецька опорна лікарня" є Кременецька міська рада, а органом, до сфери управління якого належить КНП "Кременецька опорна лікарня", є Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради.

12. З урахуванням викладеного суд першої інстанції вважав, що саме Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради уповноважене оголошувати конкурс на зайняття вакантної посади КНП "Кременецька опорна лікарня".

13. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2023 рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.12.2022 скасовано з ухваленням нового, яким у задоволенні позову відмовлено.

14. Ухвалюючи протилежне рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що органом управління КНП "Кременецька опорна лікарня" є Кременецька міська рада і саме до компетенції останньої належить оголошення конкурсу на заміщення посади директора.

15. Щодо підписання оскаржуваного розпорядження заступником Кременецького міського голови, то суд апеляційної інстанції зазначив, що рішенням Кременецької міської ради від 11.08.2022 №3920 повноваження щодо оголошення та проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП "Кременецька опорна лікарня" були делеговані Кременецькому міському голові. Водночас у період з 02 по 05 вересня 2022 року Кременецький міський голова перебував у відпустці.

16. Посилаючись на положення статей 42, 46, 50, 53, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що у випадку тимчасової відсутності міського голови його повноваження виконуються відповідним заступником.

17. З урахуванням викладеного, суд апеляційної інстанції відхилив аргументи позивача про ухвалення оскаржуваного розпорядження неуповноваженою особою.

18. Суд апеляційної інстанції також зазначив, що оскаржуваним розпорядженням не порушено його суб`єктивних прав чи інтересів у спірних правовідносинах, адже вказане розпорядження (чи припущення позивача щодо його законності) не обмежує права позивача на участь у відповідному конкурсі. Водночас позивач документів для участі у вказаному конкурсі не подавав.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

19. 19.06.2023 від позивача до Суду надійшла касаційна скарга на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2023, у якій позивач просив її скасувати та залишити в силі рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.12.2022.

20. Ухвалою Суду від 22.06.2023 відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою.

21. Підставою для відкриття касаційного провадження були доводи позивача про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування частини третьої статті 10, частини другої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

22. Позивач доводить, що за змістом частини третьої статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень, що виключає їх делегування один одному, а тому Кременецька міська рада не могла передати Кременецькому міському голові повноваження щодо оголошення та проведення конкурсу на заміщення вакантної посади керівника КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради.

23. Позивач також зазначає, що висновок суду апеляційної інстанції про те, що у разі відсутності міського голови виконання його повноважень покладається на відповідного заступника суперечить вимогам частини другої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до якої у разі неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень їх здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради.

24. Відповідач правом подати відзив на касаційну скаргу не скористався.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

25. Частинами восьмою-десятою Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19.11.1992 № 2801-XII (далі - Закон № 2801-XII) передбачено, що керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

26. Призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюються відповідно до законодавства.

27. Керівники державних і комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.

28. Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 затверджено Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі - Порядок №1094).

29. Згідно з пунктом 4 Порядку №1094 підставою для проведення конкурсу є рішення органу управління, яке приймається протягом трьох робочих днів з моменту виникнення вакантної посади.

30. Відповідно до частини сьомої статті 14 Закону № 2801-XII виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють управління комунальними закладами охорони здоров`я, організацію їх матеріально-технічного, кадрового та фінансового забезпечення відповідно до закону.

31. Підпунктом 1 пункту "а" частини першої статті 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

32. Згідно з підпунктом 1 пункту "а" частини першої статті 32 "Повноваження у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, молодіжної політики, фізкультури і спорту" Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.


................
Перейти до повного тексту