1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2024 року

м. Київ

справа № 200/5675/21

касаційне провадження № К/990/20896/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Олендера І.Я., Пасічник С.С.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 серпня 2021 року (головуючий суддя - Михайлик А.С.)

та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2023 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Казначеєв Е.Г.; судді - Геращенко І.В., Блохін А.А.)

у справі № 200/5675/21

за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Облдоррембуд"

до Головного управління ДПС у Донецькій області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

У травні 2021 року Товариство з додатковою відповідальністю "Облдоррембуд" (далі - ТДВ "Облдоррембуд"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - ГУ ДПС у Донецькій області; відповідач; контролюючий орган) про скасування податкових повідомлень-рішень від 28 квітня 2021 року № 0051400715, від 28 квітня 2021 року № 0051420715, від 28 квітня 2021 року № 0051410715.

Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 10 серпня 2021 року позов задовольнив частково. Визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 28 квітня 2021 року № 0051400715, від 28 квітня 2021 року № 0051410715, від 28 квітня 2021 року № 0051420715 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 1659514,00 грн за основним платежем та 829757,00 грн за штрафними (фінансовими) санкціями. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.

Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 01 березня 2023 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

ГУ ДПС у Донецькій області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 серпня 2021 року, постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2023 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошує на фіктивному характері господарських операцій платника з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД "БІОІЛ", Товариством з обмеженою відповідальністю "ІТІНЕРА", Приватним підприємством "НАФТОДОРБУД", Товариством з обмеженою відповідальністю "БІС-2017".

Верховний Суд ухвалою від 28 липня 2023 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Донецькій області.

Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надійшло, що в силу частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів попередніх інстанцій.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Судами з`ясовано, що відповідачем проведено документальну планову виїзну перевірку ТДВ "Облдоррембуд" з питань дотримання вимог податкового, валютного, іншого законодавства за період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2019 року, з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2019 року, за результатами якої складено акт від 07 квітня 2021 року № 3503/05-99-07-151/05505963.

Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог підпункту 14.1.181 пункту 14.1 статті 14, пунктів 44.1, 44.2 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, пунктів 198.2, 198.3 статті 198, пунктів 200.1, 200.4 статті 200 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) у зв`язку з неправомірним формуванням даних податкового обліку за наслідками придбання товарно-матеріальних цінностей (нафтопродуктів, бітуму шляхового, пічного палива тощо) в Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "БІОІЛ", Товариства з обмеженою відповідальністю "ІТІНЕРА", Приватного підприємства "НАФТОДОРБУД", Товариства з обмеженою відповідальністю "БІС-2017" з огляду на удаваний (фіктивний) характер проведених господарських операцій, що мотивовано недостатністю в контрагентів платника трудових та виробничих ресурсів, непідтвердженням придбання товарно-матеріальних цінностей по ланцюгам постачання, недоліками представлених для здійснення контрольного заходу товарно-транспортних накладних, наявністю кримінальних проваджень.

На підставі зазначеного акта перевірки та з огляду на вказані порушення ГУ ДПС у Донецькій області 28 квітня 2021 року прийнято податкові повідомлення-рішення: № 0051420715, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 1659514,00 грн за основним платежем та 829757,00 грн за штрафними (фінансовими) санкціями; № 0051400715, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 1786404,00 грн за основним платежем та 893202,00 грн за штрафними (фінансовими) санкціями; № 0051410715, згідно з яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 57500,00 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названих актів індивідуальної дії в розглядуваній частині, Верховний Суд виходить із такого.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 996-XIV) первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.


................
Перейти до повного тексту