ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 червня 2024 року
м. Київ
справа № 140/1601/23
провадження № К/990/3785/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Мацедонської В. Е., Радишевської О. Р.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року, ухваленого у складі головуючого судді Сороки Ю. Ю., та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого - Шавеля Р. М., суддів: Бруновської Н. В., Хобор Р. Б.
І. Суть спору
1. У лютому 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1, в якому просить:
1.1. визнати протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо застосування жовтня 2015 року як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця) при нарахуванні та виплаті індексації грошового забезпечення позивачу в період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року;
1.2. визнати протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо неврахування вимог абзаців 3, 4, 5 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2023 року № 1078 (далі - Порядок № 1078) при нарахуванні та виплаті індексації грошового забезпечення позивачу в період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021року;
1.3. зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 здійснити перерахунок та доплату індексації грошового забезпечення позивачу за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року в сумі 79917,48 грн із застосуванням січня 2008 року як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця);
1.4. зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 здійснити перерахунок та доплату індексації грошового забезпечення позивачу за період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року, виходячи з фіксованої величини 4448,69 грн, що розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу відповідно до вимог абзаців 3, 4, 5 пункту 5 Порядку № 1078 в сумі 181250,70 грн.
2. На обґрунтування позову позивач зазначає, що він проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1, де відповідач не в повному розмірі нараховував та виплачував йому індексацію грошового забезпечення.
Позовні вимоги стосовно періоду з 01 грудня 2015 року до 28 лютого 2018 року включно ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що відповідач нарахував і виплатив йому індексацію грошового забезпечення за цей період у меншому розмірі, ніж належало, через помилкове застосування березня 2015 року як базового місяця для такої індексації.
Позивач зазначає, що січень 2008 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова КМ України № 1294) є місяцем підвищення посадових окладів (тарифних ставок) військовослужбовців, а тому є базовим для нарахування індексації грошового забезпечення військовослужбовцям.
Вимоги стосовно періоду з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року, тобто по дату виключення зі списків особового складу, позивач обґрунтовував тим, що розмір підвищення доходу в березні 2018 року був меншим за суму індексації грошового забезпечення, яка склалася в тому місяці, тож в силу абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 відповідач був зобов`язаний із 01 березня 2018 року виплачувати йому фіксовану індексацію грошового забезпечення в розмірі 4448,69 гривень щомісяця як різницю між сумою індексації і розміром підвищення доходу, однак цього обов`язку відповідач не виконав.
Вважаючи, що відповідач повинен нарахувати й виплатити йому індексацію грошового забезпечення із застосуванням січня 2008 року як базового місяця, а також здійснити перерахунок та доплату індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року, виходячи з фіксованої величини 4448,69 грн, що розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу відповідно до вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом з метою захисту своїх прав.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 . Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 20 липня 2021 року № 415-ос позивача звільнено з військової служби та виключений зі списків особового складу та усіх видів забезпечення.
4. 26 січня 2023 року у відповідь на заяву позивача від Військової частини НОМЕР_1 отримано лист з відомостями про нараховане та виплачене грошове забезпечення, в тому числі індексації грошового забезпечення.
Так, виходячи з відомостей, які були надані відповідачем, а саме довідки виплати індексації грошового забезпечення, а також особистих карток грошового забезпечення та заробітної плати за 2018, 2019, 2020, 2021 роки встановлено, що відповідач при нарахуванні та виплаті індексації грошового забезпечення:
у період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року застосував жовтень 2015 року як місяць, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базовий місяць);
у період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року не врахував вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
5. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року, позов задоволено частково.
5.1. Визнано протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо неврахування січня 2008 року як місяця за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення, при нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року.
5.2. Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 здійснити перерахунок та виплату (з урахуванням виплачених сум) ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року із застосуванням січня 2008 року як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення.
5.3. Визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо непроведення ОСОБА_1 нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року, визначеної з урахуванням розміру підвищення доходу та розрахованої як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу відповідно до абзаців 3 - 6 пункту 5 Порядку № 1078.
5.4. Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року відповідно до вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078, з урахуванням висновків суду у рішенні та виплачених сум.
5.4. В решті позову - відмовлено.
6. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з огляду на підвищення постійних складових грошового забезпечення військовослужбовців у січні 2008 року відповідно до Постанови КМ України № 1294, в тому числі, розміру посадового окладу (січень 2008 року), в якому відбулося вказане підвищення окладу та інших складових грошового забезпечення військовослужбовців. Таким чином саме січень 2008 місяць є базовим для обчислення індексу споживчих цін. Натомість при нарахуванні позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року відповідач здійснив нарахування індексації грошового забезпечення позивача за спірний період без врахування січня 2008 року як базового місяця для розрахунку.
Разом з цим суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач відповідно до вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 не провів розрахунок індексації за період з період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року (не перевірив наявність у позивача права на індексацію-різницю), а тому у цій частині позов належить задовольнити у спосіб визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не проведення ОСОБА_1 нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року, визначеної з урахуванням розміру підвищення доходу та розрахованої як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу відповідно до абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078.
При цьому суд першої інстанції зазначив, що питання визначення розміру "індексації - різниці" належить до дискреційних повноважень відповідача.
7. Зазначена позиція підтримана Восьмим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
8. Представник позивача - ОСОБА_2 подав касаційну скаргу на рішення суду апеляційної інстанції з підстав, передбачених пунктом 1 частини четвертої, підпунктом "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення у частині обрання способу захисту порушених прав позивача у період з 01 березня 2018 року по 20 липня 2021 року та невизначення розміру "індексації - різниці", яка належить до виплати відповідно до вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 та в цій частині справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
9. Так, автор скарги зауважує на тому, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні не врахував висновків щодо застосування положень абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078, викладених у постановах Верховного Суду від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21, від 06 квітня 2023 року у справі № 420/11424/21, від 20 вересня 2023 року у справі № 560/13302/21, від 20 вересня 2023 року у справі № 420/6982/21, від 03 травня 2023 року у справі № 160/10790/22, від 09 травня 2023 року у справі № 120/7243/21-а, від 09 травня 2023 року у справі № 560/538/22, від 10 травня 2023 року у справі № 260/5461/21, від 22 червня 2023 року у справі № 520/6243/22.
Стверджує, що нормами абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078 (у редакції що набрала чинності з грудня 2015 року) запроваджено нові єдині підходи щодо розрахунку індексації (які полягали в тому, що для виплати індексації-різниці потрібно враховувати розмір підвищення грошового доходу та суму індексації що склалася у місяці підвищення посадових окладів, і встановити, чи перевищує розмір підвищення - суму індексації).
Наголошує, що суди попередніх інстанцій фактично не дослідив та не встановив чи розмір підвищення грошового доходу позивача перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення такого доходу (березень 2018 року), чим саме ігнорує норми абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 та заявлені позовні вимоги.
10. Верховний Суд ухвалою від 19 лютого 2024 року відкрито касаційне провадження за скаргою представника позивача - ОСОБА_2 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2023 року з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
11. Представник Військової частини НОМЕР_1 подав відзив на касаційну скаргу, в якому, наполягаючи на безпідставності останньої, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
12. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
13. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
13. Частинами першою-третьою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
До складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
14. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03 липня 1991 року № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-ХІІ).
15. Положеннями статті 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
16. Згідно зі статтею 2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).
17. Статтею 4 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
18. Відповідно до пункту 1 Порядку № 1078 цей Порядок визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
19. Згідно з пунктом 1-1 Порядку № 1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року).
Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
20. Пунктом 2 Порядку № 1078 обумовлено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.
21. У пункті 4 Порядку № 1078 визначено, що у разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства.
22. За приписами пункту 5 Порядку № 1078 у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
VI. Позиція Верховного Суду
23. Аналіз наведених правових норм свідчить, що індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
24. При цьому, проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.