1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2024 року

м. Київ

справа № 420/8202/23

адміністративне провадження № К/990/36151/23, К/990/36258/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Єзерова А.А., судді Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпекс Купе Інтернейшнл"

до Міністерства юстиції України,

треті особи: Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" та ОСОБА_1,

про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії

за касаційними скаргами Компанії "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" та Міністерства юстиції України

на рішення Одеського окружного адміністративного суду у складі судді Радчука А.А. від 25 травня 2023 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Семенюка Г.В., Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І. від 26 вересня 2023 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпекс Купе Інтернейшнл" (далі - ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі - Мін`юст, відповідач), в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ Мін`юсту від 27 лютого 2023 року № 567/7 "Про відмову у задоволені скарги";

- зобов`язати Мінюст забезпечити новий розгляд його скарги, зареєстрованої 29 грудня 2022 року за № СК-3869-22, відповідно до Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128 (далі - Порядок № 1128).

2. На обґрунтування позовних вимог ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" зазначало, що Мін`юст не розглянув по суті скаргу на внесення державним реєстратором змін відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР), про керівника і місцезнаходження Товариства та виключення відомостей про особу, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи; не звернув увагу, що державний реєстратор Васильківської сільської ради Болградського району Одеської області Козлов Ю.В. (далі - державний реєстратор Козлов Ю.В.) мав підстави відмовити у реєстрації змін відповідно до частини другої статті 25, пункту 1 частини першої статті 28 Закону України від 1 липня 2004 року № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952-IV), оскільки для проведення реєстраційних дій надавався протокол загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерновий перевантажний комплекс "Інзерноекспорт" (далі - ТОВ "Зерновий перевантажний комплекс "Інзерноекспорт") від 19 грудня 2022 року та безвідкличні довіреності, видані Архіпову Олександру Юрійовичу (далі - Архіпов О.Ю. ) 29 грудня 2020 року Компанією "Джи-Ен-Ті Трейд при Дубайській Багатопрофільній Товарно-Сировинній Біржі" (GNT Trade DMCC) у місті Нікосія, Республіка Кіпр, та 1 листопада 2022 року Компанією "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) у місті Гонконзі, Китайська Народна Республіка.

Видані Архіпову О.Ю. безвідкличні довіреності не підтверджують його повноваження діяти від імені ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", крім того, державному реєстратору не поданий документ на підтвердження сплати у належному розмірі адміністративного збору. Державний реєстратор не забезпечив пересилання реєстраційної справи на облік нового суб`єкта державної реєстрації у зв`язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи. Засновником ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" є Компанія "GNT Trade DMCC", єдиним акціонером якої залишається ОСОБА_3.

Мін`юст не дотримався строку розгляду скарги, передбаченого чинним законодавством.

3. Відповідач не визнав позов. У відзиві на позовну заяву зазначав, що Колегія Мін`юсту з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції Офісу протидії рейдерству (далі - Колегія Мін`юсту) за результатом розгляду скарги ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" відповідно до Порядку № 1128 не встановила наявність порушень закону у діях (рішеннях) державного реєстратора Козлова Ю.В. Для проведення державної реєстрації змін до відомостей про ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" надавалося рішення його одноосібного учасника - Компанії "GNT Trade DMCC", справжність підпису на якому засвідчено 19 грудня 2022 року приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Янковською Ольгою Сергіївною (далі - Янковська О.С.), та копії безвідкличних довіреностей, засвідчені у листопаді 2022 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Пелих Юлією Валентинівною. Державний реєстратор у межах повноважень не надає оцінки обставинам, які передували підготовці документів, що подаються для державної реєстрації, а лише перевіряє їх відповідність закону; формальні порушення реєстраційного законодавства, на які покликався скаржник, не призвели до внесення до ЄДР недостовірних відомостей щодо обрання керівника Товариства.

4. Одеський окружний адміністративний суд ухвалами від 5 травня 2023 року та від 17 травня 2023 року залучив до участі в справі Компанію "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) та ОСОБА_1 як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

5. Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" у поясненнях на позовну заяву зазначала про те, що для проведення оскаржуваної реєстраційної дії державному реєстратору Козлову Ю.В. подавалися документи саме щодо ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

6. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 25 травня 2023 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року, позов задовольнив.

7. Суди першої та апеляційної інстанцій мотивували свої рішенням тим, що оскаржуваний наказ Мін`юсту не відповідає вимогам правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості; висновок Колегії Мін`юсту про результати розгляду скарги від 23 лютого 2023 року, на підставі якого прийнято наказ від 27 лютого 2023 року № 567/7, наданий за результатами повторного розгляду скарги, в доповнення попереднього висновку від 30 січня 2023 року містить лише посилання на принципи державної реєстрації без належного дослідження викладених у скарзі обставин та мотивів прийняття рішення; не спростовує твердження скаржника щодо подання документів для проведення оскаржуваної реєстраційної дії неналежним заявником.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Мін`юст та Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) подали до Верховного Суду касаційні скарги. Посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Мін`юст просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року і постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, а Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) - скасувати зазначені судові рішення та закрити провадження у справі.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Мін`юст у касаційній скарзі зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували положення статей 15, 17 та 28 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" (далі - Закон № 755-IV) та Порядку № 1128, а також не врахували висновки щодо застосування зазначених норм права, викладених у постановах Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі № 826/4406/16 та від 27 квітня 2021 року у справі № 127/12200/20.

Також покликається на правові позиції щодо правил предметної юрисдикції, сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 18 вересня 2019 року у справі № 826/14632/17, від 13 листопада 2019 року у справі № 826/2778/16, та у постанові Верховного Суду від 29 квітня 2020 року у справі № 826/7009/17; зазначає, що спір у цій справі має корпоративний характер, фактично пред`явлений ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4 ) у власних інтересах та стосується поновлення відомостей, що містяться в ЄДР, про нього як Генерального директора ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл".

10. Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) на обґрунтування підстав касаційного оскарження покликається на висновки, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 4 червня 2019 року у справі № 821/1504/17, від 18 вересня 2019 року у справі № 826/14632/17, від 13 листопада 2019 року у справі № 826/2778/16 та Верховного Суду від 29 квітня 2020 року у справі № 826/7009/17, від 14 серпня 2019 року у справі № 826/15468/17, від 6 лютого 2020 року у справі № 640/20032/18 та від 14 січня 2021 року у справі № 910/838/20; вважає, що справу належить розглядати за правилами господарського судочинства, оскільки спір стосується реєстраційних дій, пов`язаних зі зміною керівника юридичної особи, стосовно чого існує невирішений корпоративний спір, який вирішується у межах інших судових проваджень, позовні вимоги про скасування наказу Мін`юсту є похідними від вимог щодо відновлення порушених корпоративних прав та не пов`язані із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади. Суд першої інстанції помилково не залишив позов без розгляду після подання керівником "Олімпекс Купе Інтернейшнл" ОСОБА_1 відповідної заяви.

11. ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" подало відзив, в якому просить відхилити доводи касаційних скарг Мін`юсту та Компанії "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) щодо юрисдикційності спору. У цій справі існує спір виключно щодо виконання відповідачем - суб`єктом владних повноважень, своїх обов`язків з розгляду в установленому законом порядку скарг на дії державного реєстратора, що є публічно-правовими відносинами, які слід розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Відповідач під час судового розгляду не надав копії опису документів, що подавалися заявником для проведення реєстрації в ЄДР змін до відомостей стосовно ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", а суди не мали підстав витребовувати такі документи з власної ініціативи.

На момент звернення до суду за відомостями в ЄДР керівником Товариства був ОСОБА_4, а повноваження ОСОБА_1 були зупинені на підставі постанови Західного апеляційного господарського суду від 14 лютого 2023 року у справі № 914/257/23; у цій справі ОСОБА_4 продовжує діяти як Генеральний директор.

12. Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) подала клопотання про поворот виконання судового рішення. Клопотання обґрунтовує тим, що Мін`юст 13 листопада 2023 року на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року прийняв наказ № 3919/5 "Про задоволення скарги". У разі закриття провадження в адміністративній справі існуватиме два чинних накази Мін`юсту про задоволення та відмову у задоволенні за результатами розгляду однієї і тієї ж скарги. При цьому, покликається на висновок щодо застосування статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року), викладений у постанові Верховного Суду від 15 серпня 2019 року у справі № 2а-4641/11/2670.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

13. Мін`юст 30 жовтня 2023 року та Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) 7 грудня 2023 року подали до Верховного Суду касаційні скарги.

14. Верховний Суд ухвалами від 8 листопада 2023 року відкрив касаційні провадження.

15. Мін`юст та Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) не скористалися правом подати відзиви на касаційній скарги один одного.

16. Копія ухвал Суду про відкриття касаційного провадження 9 листопада 2023 року доставлена в електронні кабінети учасників справи, проте ОСОБА_1 не скористався правом подати відзив на касаційні(у) скарги(у) або заявити будь-яке клопотання.

17. Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) подала клопотання про поворот виконання судового рішення.

18. Мін`юст подав клопотання про зупинення виконання оскаржуваних судових рішень до закінчення розгляду справи у касаційному порядку, в задоволенні якого Верховний Суд відмовив ухвалою від 11 червня 2024 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

19. Суди попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановили, що Компанія "Джи-Ен-Ті Трейд при Дубайській Багатопрофільній Товарно-Сировинній Біржі" (GNT Trade DMCC; країна резидентства: Об`єднані Арабські Емірати, місцезнаходження: Об`єднані Арабські Емірати, місто Дубай, Джумейра Лейкс Тауерс, ділянка WJLT-PH1-13А, Голд Тауер, приміщення AU-32-А) є засновником ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" (код ЄДРПОУ 20005502).

20. Відповідно до пункту 1.2 Статуту ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" учасником Товариства є Компанія "Джи-Ен-Ті Олімпекс Холдинг Лімітед" (GNT Olimpex Holding Limited; зареєстрована за адресою: 1065 Кіпр, місто Нікосія, вулиця Промітеос, 14, офіс 303).

21. 20 грудня 2022 року державний реєстратор Козлов Ю.В. за результатами розгляду заяви Архіпова О.Ю. провів реєстраційну дію № 1005561070039004070 "Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу" щодо ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", якою змінено відомості про керівника та місцезнаходження юридичної особи, про фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації.

22. 29 грудня 2022 року до Мін`юсту надійшла скарга адвоката Жука Ю.В. в інтересах ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" на зазначене рішення (дії) державного реєстратора, зареєстрована за № СК-3869-22.

23. Мінюст 27 лютого 2023 року на підставі висновку Колегії Мін`юсту від 23 лютого 2023 року прийняв наказ № 567/77 "Про відмову в задоволенні скарги", який обґрунтував тим, що реєстраційна дія, проведена державним реєстратором Козловим Ю.В. щодо ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", відповідає законодавству у сфері державної реєстрації.

24. Колегія Мін`юсту дійшла висновку, що державний реєстратор Козлов Ю.В. допустив формальні порушення, що не призвели до внесення до ЄДР недостовірних відомостей стосовно обрання керівника Товариства; заявник подав для проведення оскаржуваної реєстраційної дії документи, комплектність, зміст та форма яких відповідали вимогам, передбаченим статтею 15 та частиною четвертою статті 17 Закону № 1952-IV.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

25. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

26. Згідно з частиною четвертою статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

27. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

28. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

29. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме - бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

30. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року та постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року у повній мірі не відповідають, а викладені у касаційних скаргах доводи є частково обґрунтованими з огляду на таке.

31. Мін`юст та Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) у касаційних скаргах заявляють про порушення у справі правил предметної юрисдикції адміністративних судів (статті 19 КАС України).

32. Висновок щодо питання предметної юрисдикції спору у подібних правовідносинах формулює виключно Велика Палата Верховного Суду.

33. За відсутності такого висновку, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції, справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду відповідно до частини шостої статті 346 КАС України, крім випадків, якщо:

1) учасник справи, який оскаржує судове рішення, брав участь у розгляді справи в судах першої чи апеляційної інстанції і не заявляв про порушення правил предметної юрисдикції;

2) учасник справи, який оскаржує судове рішення, не обґрунтував порушення судом правил предметної юрисдикції наявністю судових рішень Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об`єднаної палати) іншого касаційного суду у справі з подібною підставою та предметом позову у подібних правовідносинах;

3) Велика Палата Верховного Суду вже викладала у своїй постанові висновок щодо питання предметної юрисдикції спору у подібних правовідносинах.

34. Тобто, питання предметної юрисдикції спору на стадій касаційного розгляду вирішується шляхом передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, крім випадків, визначених у пунктах 1- 3 частини шостої статті 346 КАС України.

35. У випадку, коли у судах першої чи апеляційної інстанцій робилася заява про порушення правил предметної юрисдикції, учасник справи має обґрунтувати наявність судових рішень Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об`єднаної палати) іншого касаційного суду у справі з подібною підставою та предметом позову у подібних правовідносинах.

36. За наявності постанови Великої Палати Верховного Суду, в якій викладено висновок щодо питання предметної юрисдикції спору у подібних правовідносинах, справа не передається на розгляд Великої Палати Верховного Суду, проте скаржник має обґрунтувати необхідність застосування судами попередніх інстанцій такої правової позиції.

37. Мін`юст та Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited), як й інші учасники справи, не заявляли у судах попередніх інстанцій про порушення правил предметної юрисдикції.

38. Щодо посилання скаржників на наявність постанов Великої Палати Верховного Суду від 4 червня 2019 року у справі № 821/1504/17, від 18 вересня 2019 року у справі № 826/14632/17 та від 13 листопада 2019 року у справі № 826/2778/16 стосовно юрисдикційних питань.

39. У справі № 821/1504/17 спір стосувався правомірності переходу частки у статутному капіталі юридичної особи на підставі договору купівлі-продажу такої частки та пов`язаною з цим державною реєстрацією змін до установчих документів щодо частки у статутному капіталі, призначення керівника та зміни місця його знаходження.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 4 червня 2019 року у зазначеній справі дійшла висновку, що наказ Мін`юсту щодо скасування реєстраційних дій не може бути розглянутий за правилами адміністративного судочинства за існування спору про корпоративне право.

40. У справі № 826/14632/17, в якій оскаржувалися дії приватного нотаріуса стосовно проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу та не оскаржувалися дії Мін`юсту, Велика Палата Верховного Суду виклала аналогічний висновок щодо питання предметної юрисдикції про те, що спір стосувався правомірності зміни засновника юридичної особи на підставі укладення договору дарування корпоративних прав.

41. У справі № 826/2778/16 Велика Палата Верховного Суду вказала, що за наявності спору між учасниками громадської організації з приводу керівника, оскарження дій державного реєстратора не пов`язане із захистом прав у сфері публічно-правових відносин.

42. На противагу зазначеним фактичним обставинам у справах № 821/1504/17, № 826/14632/17 та № 826/2778/16, у справі, що розглядається, ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" оскаржує лише рішення Мін`юсту як суб`єкта владних повноважень щодо неналежного розгляду скарги на дії (рішення) державного реєстратора стосовно внесення змін до відомостей про юридичну особу в ЄДР з підстав невідповідності відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, та не заявляє позовних вимог щодо зобов`язання відповідача скасувати реєстраційну дію та/або вимог до державного реєстратора щодо здійснення реєстрації змін до відомостей про керівника та/або місцезнаходження юридичної особи.

43. Тобто, постанови Великої Палати Верховного Суду, якими Мін`юст та Компанія "Медісон Пасіфік Траст Лімітед" (Мadison Pacific Trust Limited) обґрунтовують порушення судами предметної юрисдикції, не є такими, що прийняті у справах з подібними підставами та предметом позову у подібних правовідносинах, і не підлягають застосуванню під час розгляду цієї справи.


................
Перейти до повного тексту