1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2024 року

м. Київ

справа №380/9798/23

адміністративне провадження № К/990/40508/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Єзерова А.А. та Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 липня 2023 року (ухвалене суддею-доповідачем Лунь З.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2023 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Запотічного І.І., суддів: Глушка І.В., Довгої О.І.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, скаржник) звернувся до адміністративного суду з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_1 ), в якій просив:

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 з приводу визначення в довідці № С/2433 надбавки за особливості проходження служби в розмірі 1%, премії у розмірі 10 %;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 1 січня 2022 року з виправленими даними надбавки за особливості проходження служби та премії відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ) з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року №704 (далі - постанова КМУ №704) щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, наказу Міністра оборони України №260 і розпорядження Міністра оборони України № 248/269 та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, зокрема, з урахуванням надбавки за особливості проходження служби в розмірі 65 % та премії в розмірі 35 %.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що він перебуває на пенсійному обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ як колишній військовослужбовець. Вказав, що у зв`язку з прийняттям Постанови КМУ № 704, він набув права на перерахунок пенсії з урахуванням основних і додаткових видів грошового забезпечення. При цьому, на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2023 року у справі № 380/13046/22, відповідачем видано довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2022 року, в яку включено зокрема премію і надбавку за особливості проходження служби. Позивач вважає, що при видачі вищевказаної довідки відповідач повинен був врахувати розміри премії і надбавки за особливості проходження служби, з урахуванням надбавки за особливості проходження служби в розмірі 65% та премії в розмірі 35%, тому звернувся до суду із цим позовом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06 липня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2023 року, відмовлено у задоволенні адміністративного позову.

4. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що постанова КМУ № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток надбавки за особливості проходження служби особовим складом у 65 % (від посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років), премії у 35 % (від посадового окладу). Таким чином, повноваження відповідача щодо розміру надбавки за особливості проходження служби та премії у відповідному відсотковому значенні є його дискреційним повноваженням, а тому незазначення таких даних у довідці, виданій відповідачем 25 лютого 2023 року № С/2433, є правомірним.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким адміністративний позов задовольнити.

6. На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували положення Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII (далі - Закон №2011-XII), Закону №2262-ХІІ, постанови КМУ №704, постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393" (далі - Порядок №45).

7. При цьому стверджує, що суди першої та апеляційної інстанцій ухвалили рішення про відмову у задоволенні позову без врахування висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постановах від 26 лютого 2021 року у справі №160/8324/19, від 09 червня 2022 року у справі №520/2098/19 та Верховного Суду, викладених у постановах від 20 березня 2018 року у справі №636/662/17, від 3 липня 2018 року у справі №709/2728/16-а, від 10 липня 2018 року у справі №553/3053/16-а, від 10 жовтня 2019 року у справі №553/3619/16-а, від 12 листопада 2019 року у справі №826/3858/18, від 17 грудня 2019 року у справі №160/8324/19, від 26 лютого 2021 року у справі №137/2117/16-а, від 4 листопада 2021 року у справі №420/3329/19, від 2 серпня 2022 року у справі №440/6017/22.

8. На цій підставі зазначає, що позиція судів першої та апеляційної інстанцій про те, що розмір премії потрібно визначати відповідно до постанови КМУ № 704, котра є основним нормативним актом для відповідача у питанні відсоткових показників додаткових видів грошового забезпечення, помилкова і не відповідає вищезазначеним висновкам.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

9. Касаційна скарга надійшла до Суду 01 грудня 2023 року.

10. Ухвалою Верховного Суду від 11 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі №380/9798/23, витребувано адміністративну справу та запропоновано відповідачу надати відзив на касаційну скаргу.

11. Ухвалою Верховного Суду від 29 квітня 2024 року зупинено провадження у цій справі до набрання законної сили рішенням Верховного Суду у зразковій справі №380/19324/23 (провадження № Пз/990/6/23).

12. Ухвалою Верховного Суду від 11 червня 2024 року провадження у цій справі поновлено.

13. Ухвалою Верховного Суду від 11 червня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 12 червня 2024 року.

14. При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Позиція інших учасників справи

15. Від відповідача 20 грудня 2023 року надійшов відзив на касаційну скаргу ОСОБА_2, в якому відповідач зазначає, що положеннями постанови КМУ № 704, на яку посилається скаржник, визначено право за керівниками державних органів встановлювати в межах асигнувань надбавку за особливості проходження служби у розмірі до 100 % посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання у розмірі не менше 10 %. З огляду на такі положення наголошує, що вказана надбавка та премія не мають конкретно визначеного розміру та є тимчасовими, оскільки їх виплата поставлена в залежність від бюджетних асигнувань та особистого внеску військовослужбовця в результати служби.

Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

16. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років з 27 лютого 1996 року відповідно до Закону № 2262-ХІІ у розмірі 74% відповідних сум грошового забезпечення.

17. Позивач звернувся із заявою ІНФОРМАЦІЯ_1 про виготовлення і подання до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2022 року з відображенням у ній розмірів посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на 1 січня 2020 року та 1 січня 2021 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14 до постанови КМУ № 704 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії).

18. Листом відповідача від 17 серпня 2022 року №С/6108 позивачу відмовлено у задоволенні його заяви та зазначено, що скасування Шостим апеляційним адміністративним судом пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21 лютого 2018 року та невідповідність змісту пункту 4 постанови КМУ №704, приміткам у Додатках 1 та 14 не може вплинути на порядок визначення грошового забезпечення для перерахунку пенсій.

19. Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

20. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2022 року у справі №380/13046/22 позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови у виготовленні та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 1 січня 2022 року, відповідно до вимог статей 43, 63 Закону №2262-XII, положень Постанови КМУ №704, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та інших щомісячних видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії), розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2022 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до Постанови КМУ № 704 для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01 лютого 2022 року та зобов`язано відповідача підготувати та направити до Управління оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2022 року, відповідно до вимог № 2262-XII, положень постанови КМУ №704, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та інших щомісячних видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії), розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2022 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови КМУ №704 для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01 лютого 2022 року. В іншій частині позовних вимог було відмовлено.

21. На виконання вказаного судового рішення відповідачем складено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 № С/2433 від 25 лютого 2023 року, в яку включено такі види грошового забезпечення:

посадовий оклад - 7542,00 грн;

оклад за військовим званням (підполковник) - 1985,00 грн;

надбавки за вислугу років (50 % від ПО+ОВЗ) - 4763,50 грн;

надбавка за особливості проходження служби (1 % від ПО+ОВЗ+НВР) - 142,91 грн;

надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10 % від ПО) - 754,20 грн;

-надбавка за кваліфікацію (7 % від ПО) - 527,94 грн.;

премія (10 % від ПО) - 754,20 грн.

Всього разом 16469,75 грн.

22. Позивач не погодився із бездіяльністю відповідача, яка полягає у невнесенні до оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2022 року від 25 лютого 2023 року №С/2433, яка видана на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2023 року у справі № 380/13046/22, відомостей про розміри надбавки за особливості проходження служби (65% від посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років), та премії (35% від посадового окладу) відповідно до положень постанови КМУ №704, наказу Міністра оборони України від 07 червня 2018 року № 260 та рішення (телеграми) Міністра оборони України від 14 січня 2022 № 248/269, а тому звернувся до суду із цим позовом.

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

23. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає таке.

24. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

25. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

26. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

27. Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

28. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Львівського окружного адміністративного суду від 6 липня 2023 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2023 року не відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи є обґрунтованими з огляду на таке.

29. У статті 1 та частині першій статті 2 Конституції України встановлено, що Україна проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою, суверенітет якої поширюється на всю її територію.

30. Відповідно до частини другої статті 3 Основного Закону України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

31. В Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; зокрема, закони приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (стаття 8, частина друга статті 19 Основного Закону України).

32. Також, відповідно до Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу; оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності й недоторканності покладаються на Збройні Сили України; держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей (частини перша, друга, п`ята статті 17); захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов`язком громадян України (частина перша статті 65).

33. Громадяни мають право на соціальний захист у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, у старості та в інших випадках, установлених законом (частина перша статті 46 Конституції України). В Україні на конституційному рівні гарантовано право громадян на соціальний захист, для забезпечення якого необхідне здійснення комплексу державно-правових заходів, одним із яких є законодавче визначення основ соціального захисту, форм і видів пенсійного забезпечення (пункт 6 частини першої статті 92 Конституції України).

34. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію визначає Закон № 2262-ХІІ.

35. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

36. Частиною першою статті 1 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

37. Відповідно до частини третьої статті 52 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

38. За змістом частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

39. Позиція Верховного Суду щодо застосування статті 63 Закону № 2262-ХІІ, викладена, зокрема у постановах від 7 вересня 2018 року у справі № 806/1472/16, від 1 червня 2022 року у справі № 814/659/18, від 24 січня 2024 року у справі № 200/613/23, від 28 березня 2024 року у справі № 160/3235/23, від 04 квітня 2024 року у справі № 380/859/23

40. Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

41. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

42. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

43. Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

44. Отже, Кабінету Міністрів України делеговано право встановлювати умови і порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для його проведення.

45. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд, зокрема, у постанові від 26 липня 2023 року у справі № 380/16010/21.

46. 30 серпня 2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704, якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.

47. Пунктом 2 постанови КМУ № 704 встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

48. Відповідно до пункту 5 постанови № 704 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

49. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

50. Із огляду на це, Наказом Міністерства оборони України від 7 червня 2018 року № 260 затверджено "Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам" (далі - Порядок № 260), яким згідно з пунктом 1 розділу I, визначено механізм та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту України та деяким іншим особам.

51. Порядок № 260 розроблено, зокрема відповідно до постанови КМУ № 704.

52. Пунктом 2 Порядку № 260 передбачено, що грошове забезпечення включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

53. До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за військовим званням; надбавка за вислугу років.

54. До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать:

55. підвищення посадового окладу;

надбавки;

доплати;

премія.

56. До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать:

винагороди;

допомоги.

57. Відповідно до пункту 3 розділу I Порядку № 260 підставами для розрахунку та виплати основних і додаткових видів грошового забезпечення є: штат військової частини (установи, організації) (далі - військова частина); накази про призначення на посаду та зарахування до списків особового складу військової частини, про вступ до виконання обов`язків за посадою, в тому числі тимчасово, про зарахування в розпорядження; накази про встановлення та виплату основних і додаткових видів грошового забезпечення; накази про присвоєння військових звань; грошовий атестат або довідка про грошові виплати (за винятком осіб, призваних (прийнятих) на військову службу за контрактом, у тому числі під час проходження строкової військової служби).


................
Перейти до повного тексту