1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2024 року

м. Київ

справа № 815/1465/16

адміністративне провадження № К/9901/35404/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,

суддів -Юрченко В.П., Хохуляка В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Одеській області

на постанову Одеського окружного адміністративного суду м. Києва від 31.05.2016 (суддя: Потоцька Н.В.)

та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 28.02.2017 (судді: Семенюк Г.В., Потапчук В.О., Шеметенко Л.П.)

у справі № 815/1465/16

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Трейд Сервіс"

до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області,

третя особа: Головне управління ДФС в Одеській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В:

У березні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро Трейд Сервіс" (далі - позивач, ТОВ "Агро Трейд Сервіс", ТОВ "АТС") звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, (далі - відповідач, ГУ ДПС в Одеській області), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог (т. 10 а.с. 117- 131), просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення від 27.10.2015 № 0002172203, від 27.01.2016 № 0000362202 та № 0000142202.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що господарські правовідносини з його контрагентами мали реальний характер, що підтверджується документами бухгалтерського та податкового обліків, які оформлені у відповідності до вимог податкового законодавства.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 31.05.2016, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 28.02.2017 позов задоволено, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 27.01.2016 № 0000362202, № 0002172203 та № 0000142202.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що податковим органом за відображеними порушеннями у актах перевірки щодо TOB "Агро Трейд Сервіс", були встановлені та перевірені взаємовідносини з TOB "Алєксстар", TOB "ФРТ", TOB "Броктрейдкомпані", TOB "СВЕН ПІВДЕНЬ", TOB "НОРК-ПЛЮС", TOB "ЕКО-ТАРІМ", TOB "ЕКВАТОР-ФРУТ", TOB "Мікатрейд", TOB "СЕМПСС", однак не викладено зміст порушення платником податків фінансово-господарської діяльності у розумінні приписів ПК України, як і не були зазначені докази, що підтверджують наявність факту порушення.

Також суди зазначили, що ними не встановлено належних та допустимих доказів, що досліджені податковим органом під час проведення перевірок, а саме: щодо наявності замкнутої схеми руху грошових коштів, яка б могла свідчити про узгодженість дій позивача та його постачальника для одержання товариством незаконної податкової вигоди, які б слугували підставою для складання висновку у актах перевірок щодо реальність вчинення господарської операції та щодо неможливість здійснення господарських операцій за правочинами, укладеними між позивачем та його безпосередніми контрагентами.

Не погоджуючись із судовими рішеннями першої та апеляційної інстанції відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову відмовити.

В доводах касаційної скарги скаржник, посилаючись на обставини, викладені в акті перевірки, при цьому зазначив, що судами попередніх інстанцій порушено норми матеріального та процесуального права та порушено принцип офіційного з`ясування всіх обставин справи, що призвело до неправильного вирішення спору.

У запереченнях на касаційну скаргу позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін, наголосивши на їх правомірності.

У зв`язку з набранням 15.12.2017 чинності нової редакції Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України згідно з Законом України від 03.10.2017 №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" та початком роботи Верховного Суду касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Вказана касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі направлень від 06.08.2015 № 270, № 271, № 272, виданих ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, згідно із частиною п/п. 78.1.1, п/п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України та наказу від 06.08.2015 № 355-п проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Агро Трейд Сервіс" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток за період з 01.01.2014 по 31.12.2014, податку на додану вартість та інших податків і зборів за період з 01.01.2014 по 31.05.2015, за результатами якої складено акт від 26.08.2015 № 2049/22-03/32574156 ( т. 1 а.с. 159- 203), яким встановлено порушення позивачем вимог податкового законодавства, а саме:

1. п. 44.1 ст. 44, п/п. 138.1.1 ст. 138.1, п. 138.2 ст. 138, п/п. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України, ТОВ "АТС" податок на прибуток, що підлягає сплаті всього в сумі 8267434,0 грн., у тому числі 2014 рік на 8267434,0 грн.;

2. п. 44.1 ст. 44, п. 198.2, п. 198.3, ст. 198 Податкового кодексу України, ТОВ "АТС" результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає нарахуванню на загальну суму 459993,0 грн. в т.ч. в січні 2014 року на суму 63424,25 грн., в лютому 2014 року на суму 47400,0 грн., в березні 2014 року на суму 216610,17 грн., в травні 2014 року на суму 3392,89 грн., листопад 2014 року в сумі 129166,49 грн.

3. п/п. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України: порушені терміни перерахування податку на доходи фізичних осіб за лютий 2014 року, у наслідок чого нарахована пеня у розмірі - 6,25 грн.

4. ст. 51, п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України та в порушення наказу ДПА України від 24.12.2010 № 1020 "Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку" (зареєстрованого в Мінюсті України 13.01.2011 за № 46/18784), наказу МДЗ України від 21.01.2014 № 49 "Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) па користь платників податку, і сум утриманого з них податку" (зареєстрованого в Мінюсті України 05 лютого 2014 р. за N 228/25005), Наказу МФУ України від 13.01.2014 N 4 "Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку" зареєстрованого в Мінюсті України 30 січня 2015 р. за № 111/26556) не відображено "Основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку" за ознакою " 153" у І -III кв. 2014 р.; підприємством відображені недостовірні відомості у Податковому розрахунку за формою № 1ДФ за II кв. 2014 р., а саме не відображені відомості про виплачений дохід на користь ФОП ОСОБА_1 і.п.н. НОМЕР_1 у розмірі 10080 грн. за ознакою " 157"; підприємством відображені недостовірні відомості у Податковому розрахунку за формою № 1ДФ за II кв. 2014 р. по найманій особі ОСОБА_2 і.п.н. НОМЕР_2, у графі За "Сума нарахованого доходу" та сума доходу у графі 3 "Сума виплаченого доходу" заниження на 7,30 грн., сума податку у графі 4а "Сума нарахованого податку" та сума податку у графі 4 "Сума перерахованого податку" заниження на 1,06 грн.

5. п/п. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-УІ із змінами та доповненнями були порушені терміни перерахування військового збору у розмірі 91 грн. по акту надання орендних послуг від 31.12.2014 в наслідок чого нарахована пеня у розмірі - 0,63 грн.

6. п/п. 11.3 п.11 ст. 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" самостійно не накладено штраф у розмірі 5 відсотків від суми своєчасно не нарахованої суми єдиного внеску за кожний повний неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більше як 50 відсотки суми донарахованого єдиного внеску - 1,49 грн.

03.09.2015 ТОВ "АТС" подало до ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області заперечення на Акт перевірки від 26.08.2015 № 2049/22-03/32574156.

На підставі направлення від 14.09.2015 № 310 р., виданого ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, згідно з п/п. 78.1.5, п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України та наказу від 14.09.2015 № 425-п проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "АТС" з питань що були предметом оскарження викладених в запереченні від 03.09.2015 №03-09/1 (від 03.09.2015 вх. 8056/10) до акту "Про результати позапланової виїзної перевірки TOB "АТС" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток за період з 01.01.2014 по 31.12.2014, податку на додану вартість та інших податків і зборів за період з 01.01.2014 по 31.05.2015" від 26.08.2015 № 2049/22-03/32574156.

За наслідками проведеної перевірки складено від 30.09.2015 акт № 2454/22-03 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки TOB "Агро Трейд Сервіс" з питань, що були предметом оскарження викладених в запереченні від 03.09.2015 № 03-09/1 (від 03.09.2015 вх.8056/10) до акту "Про результати позапланової виїзної перевірки ТОВ "Агро Трейд Сервіс" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток за період з 01.01.2014 по 31.12.2014, податку на додану вартість та інших податків і зборів за період з 01.01.2014 по 31.05.2015" від 26.08.2015 № 2049/22-03/32574156" ( т. 1 а.с. 239- 250, т. 2 а.с. 1- 25).

За результатами перевірки предметів оскарження, що викладені в запереченнях від 03.09.2015 № 03-09/1 (від 03.09.2015 вх.8056/10) TOB "Агро Трейд Сервіс" встановлено, що згідно обставини які викладені в даному акті, та з урахуванням заперечень наданих платником, висновки акту від 26.08.2015 №2049/22-03/32574156, залишаються без змін, а саме:

- п. 44.1 ст. 44, п/п. 138.1.1 п. 138.1, п. 138.2 ст. 138, п/п 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України TOB "АТС" занижено податок на прибуток, що підлягає сплаті всього у розмірі 8267434,0 грн., у тому числі 2014 рік на 8267434,0 грн.;

- п. 44.1 ст. 44, п. 198.2, п. 198.3, ст.198 Податкового кодексу України TOB "АТС" в результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає нарахуванню на загальну суму 459993,0 грн. в т.ч. в січні 2014 року на суму 63424,25 грн., в лютому 2014 року на суму 47400,0 грн., в березні 2014 року на суму 216610,17 грн. в травні 2014 року на суму 3392,89 грн., листопад 2014 року в сумі 129166,49 грн.

30.10.2015 TOB "Агро Трейд Сервіс" отримало податкове повідомлення - рішення від 27.10.2015 № 0002172203 (т. 2 а.с. 45 - оскаржуване), та податкове повідомлення - рішення від 27.10.2015 № 0002182203 (т. 2 а.с. 43).

06.11.2015 TOB "Агро Трейд Сервіс" звернулося зі скаргою до ГУ ДФС в Одеській області на вказані податкові повідомлення-рішення.

На підставі наказу від 24.12.2015 № 1582 та направлення від 24.12.2015 № 124/22-04, виданих ГУ ДФС в Одеській області, згідно із частиною п/п. 78.1.5, п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Агро Трейд Сервіс" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток за період з 01.01.2014 по 31.12.2014., податку на додану вартість за період з 01.01.2014 по 31.05.2015, за результатами якої складено акт від 04.06.2016 № 000001/15-32-22-04/32574156 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю Агро Трейд Сервіс"" (код за ЄДРПОУ 32574156) з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податну на прибуток за період з 01.01.2014 по 31.12.2014, податку на додану вартість та інших зборі в за період з 01.01.2014 по 31.05.2015 ( т. 1 а.с. 18- 68), яким встановлено порушення позивачем вимог податкового законодавства, а саме:

1. п. 44.1 ст. 44, п/п. 138.1.1 н.138.1, п.138.2 ст.138, п/п. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового законодавства України, внаслідок чого ТОВ "АТС" занижено податок на прибуток, що підлягає сплаті на 2153182 грн. за 2014 рік.

2. п.п. 198.3, 198.5 ст. 198 Податкового законодавства України, внаслідок чого TOB "АТС" занижено податок на додану вартість, що підлягає нарахуванню на загальну суму 2280154 грн., у тому числі: за січень 2014 року в сумі 628391 грн., за лютий 2014 року в сумі 353495 грн., за березень 2014 року в сумі 348252 грн., за квітень 2014 року в сумі 9845 грн., за травень 2014 року в сумі 75451 грн., за липень 2014 року в сумі 6426 грн. за лютий 2015 року в сумі 360710 грн., за березень 2014 року в сумі 497584 грн.

В акті перевірки податковий орган дійшов висновку про порушення TOB "АТС" положень п.п. 198.3 та 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України в частині заниження податкових зобов`язань з ПДВ в сумі 1 395 736 грн. (стор. 72 Акту), в сумі 858294 грн. (стор. 78 Акту), на суму 26124 грн. (стор. 80 Акту), а всього на суму 2 280 154 грн. (стор. 58 Акту), з огляду на те, шо:

операції з контрагентом TOB "Алєксстар" не підтверджуються, оскільки відносно TOB "Алєксстар" внесено запис про відсутність за місцезнаходженням, у ДПІ у Приморському районі значиться запис "стан 8"; в ТТН у пункті "відпуск за довіреністю вантажоодержувача" не здійснені записи, журнал довіреностей не надано до перевірки; у всіх випадках ТТН оформлені на ФОП " ОСОБА_3" (стан 11- припинено, але не знято з обліку) із врахуванням вказаного податковим органом не встановлено факт отримання фруктів;

операції із TOB "Броктрейдкомпані" не підтверджуються, оскільки: стосовно TOB внесено запис про відсутність за місцезнаходженням, Основянська ОДПІ ДФС у Харківській області значиться запис "стан 8", в ТТН у пункті "відпуск за довіреністю вантажодержувача" не здійснені записи, журнал довіреностей не надано до перевірки; у всіх випадках ТТН оформлені на ФОП " ОСОБА_3" (стан 11- припинено, але не знято з обліку) із врахуванням цього податковим органом не встановлено факт отримання фруктів;

операції з TOB "Свен Південь" не підтверджуються, оскільки: до перевірки не надано ТТН та журнал довіреностей, що слугувало підставою для не встановлення податковим органом факту отримання фруктів;

операції з TOB "НОРК-ПЛЮС" не підтверджуються, оскільки: до перевірки не надано ТТН та журнал довіреностей;

операції з TOB "EKО-TAPIM" не підтверджуються, оскільки: до перевірки не надано ТТН та журнал довіреностей, із врахуванням цього податковим органом не встановлено факт отримання фруктів;

операції із TOB "ЕКВАТОР-ФРУТ" не підтверджуються, оскільки: до перевірки не надано ТТН та журнал довіреностей, що слугувало підставою для не встановлення податковим органом факту отримання фруктів.

операції з TOB "СЕМІКС" не підтверджуються, оскільки: до перевірки не надано ТТН та журнал довіреностей, ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві та складено акт від 03.04.2014 №1012/26-55-22-07/38348306 "Про неможливість проведення зустрічної перевірки", що слугувало підставою для не встановлення податковим органом факту отримання фруктів;

операції із TOB "МІКАТРЕЙД" не підтверджуються, оскільки: до перевірки не надано ТТН та журнал довіреностей, є посилання на акт ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві від 03.06.2014 №1372/26-59-22-05/39055764, згідно якого документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин з платниками податків за період квітень 2014 року, що слугувало підставою для не встановлення податковим органом факту отримання фруктів.

В акті перевірки податковий орган також посилається на порушення ТОВ "АТС" положень п. 187.1 ст. 187 ПК України в частині завищення суми податкових зобов`язань з ПДВ в сумі 1475372 грн. Вказане порушення обґрунтовується наступним: операції купівлі-продажу ТМЦ від TOB "Алєксстар", TOB "ФРТ", TOB "Броктрейдкомпані", TOB "СВЕН ПІВДЕНЬ", TOB "НОРК-ПЛЮС", TOB "ЕКО-ТАРІМ", TOB "EKBДTOP-ФРУТ", TOB "Мікатрейд", TOB "СЕМІКС" підприємству TOB "АТС" не спричиняють реального настання правових наслідків по ланцюгу до "вигодонабувача", тому TOB "АТС" не має права для відображення доходів, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування по взаємовідносинах з TOB "ТАВРІЯ-В", ПП "ТАВРІЯ - І", ПП "ТАВРІЯ ПЛЮС", TOB "ПІКАДІЛЛІ", TOB "ТБ "АМСТОР", TOB "АТБ-МАРКЕТ", TOB "ПРОФКОНСАЛТ ПЛЮС", TOB "КООРДИНАТА ЦЕНТР".

27.01.2016 податковим органом прийнято податкові повідомлення-рішення № 0000362202 (т. 1 а.с. 69 та т. 3 а.с. 68) та № 0000142202 (т. 3 а.с. 67).

Позивач вважаючи протиправними податкові повідомлення-рішення від 27.10.2015 № 0002172203, від 27.01.2016 № 0000362202 та № 0000142202, звернувся до суду з даним позовом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковим кодексом України (далі - ПК України у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Приписами п/п. 14.1.181. п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що податковим кредитом є сума, на яку платник ПДВ має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до п/п 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПК України об`єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.

Згідно з п. 135.1 ст. 135 ПК України доходи, що враховуються при обчисленні об`єкта оподаткування, включаються до доходів звітного періоду за датою, визначеною відповідно до статті 137, на підставі документів, зазначених у пункті 135.2 цієї статті, та складаються з: доходу від операційної діяльності, який визначається відповідно до пункту 135.4 цієї статті; інших доходів, які визначаються відповідно до пункту 135.5 цієї статті, за винятком доходів, визначених у пункті 135.3 цієї статті та у статті 136 цього Кодексу.

Пунктом 135.2 ст. 135 ПК України передбачено,що доходи визначаються на підставі первинних документів, що підтверджують отримання платником податку доходів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.


................
Перейти до повного тексту