ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2024 року
м. Київ
справа № 380/756/23
адміністративне провадження № К/990/37703/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П..
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року (колегія у складі суддів Курильця А.Р., Мікули О.І., Пліша М.А.)
у справі № 380/756/23
за позовом ОСОБА_1
до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області",
третя особа: Ліквідаційна комісія Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області,
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. У січні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач; ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області" (далі - ДУ "ТМО МВС України по Львівській області; відповідач), за участю третьої особи - ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області (далі - третя особа), в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача від 16.11.2022 щодо відмови позивачу виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідку про розмір його грошового забезпечення та щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) й премії станом на 28.04.2020 (день встановлення інвалідності) за відповідною або аналогічною (прирівняною) посадою, яку позивач займав на дату звільнення, для призначення із 28.04.2020 пенсії по інвалідності;
- зобов`язати відповідача виготовити та направити до Головного управління ПФ України у Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення та щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії ОСОБА_1 станом на 28.04.2020 (день встановлення інвалідності) за відповідною або аналогічною (прирівняною) посадою, яку позивач займав на дату звільнення, для призначення пенсії по інвалідності із 28.04.2020.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами встановлено, що наказом голови ліквідаційної комісії УМВС України на Львівській залізниці від 20.08.2015 № 55 о/с старший слідчий відділу УМВС капітан міліції ОСОБА_1 звільнений з органів внутрішніх справ в запас з 25.08.2015.
3. Вислуга років на день звільнення в календарному вирахуванні становила 10 років 2 місяці 22 дні.
4. Згідно із випискою з Акта огляду медико-соціальною експертною комісією ОСОБА_1 з 28.04.2020 встановлено ІІІ групу інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в ОВС.
5. Згідно із Довідкою про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності причини втрати працездатності ОСОБА_1 - захворювання, пов`язане з проходженням служби в ОВС.
6. У зв`язку із встановленням інвалідності, ОСОБА_1 з 28.04.2020 призначено пенсію по інвалідності та з вказаної дати позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ПФ України у Львівській області та отримує пенсію відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
7. Згідно із протоколом за пенсійною справою № 1303021853 (МВС) від 28.04.2020 пенсію ОСОБА_1 за ІІІ групою інвалідності обраховано, виходячи із таких складових та їх розмірів:
- посадовий оклад - 930,00 грн;
- оклад за військове звання - 120,00 грн;
- надбавка за вислугу років 25% - 262,50 грн;
- середньомісячна сума додаткових видів ГЗ за 24 місяці - 2923,94 грн;
Основний розмір пенсії: 40 % грошового забезпечення - 2129,40 грн.
8. 14.04.2022 ОСОБА_1 звернувся до державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області" із заявою про видачу оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на травень 2020 року.
9. Державна установа "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області" листом від 19.04.2022 відмовила позивачу у складанні нової довідки про розмір грошового забезпечення позивача, оскільки станом на листопад 2019 позивач не був особою, яка отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та якій було здійснено перерахунок пенсії у відповідності до положень постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб".
10. Позивач оскаржив до суду дії відповідача щодо відмови у видачі довідки про розмір грошового забезпечення.
11. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22.07.2022 у справі №380/7280/22, яке набрало законної сили, відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні аналогічних позовних вимог до державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області".
12. 31.10.2022 ОСОБА_1 звернувся до державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області" із заявою про видачу оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії станом на 28.04.2020 (день встановлення інвалідності) за відповідною або аналогічною посадою, яку він займав на дату звільнення.
13. 16.11.2023 відповідач листом № 33/34-3630 повідомив позивача про відсутність законодавчо визначених підстав для видачі довідки. Зазначив, що вперше перерахунок пенсії особам, звільненим з військової служби, у тому числі органів внутрішніх справ, проведений з 01.01.2016. Після перерахунку пенсій відповідно до Постанови № 103 та визнання судами протиправними окремих положень цієї Постанови, Урядом не прийнято жодної іншої постанови, яка б визначала умови, порядок та розміри перерахунку пенсій. Списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, від територіальних органів Пенсійного фонду України до МВС не надходили. Отже пенсія по інвалідності ОСОБА_1 призначена з 28.04.2020 та перерахунок пенсії відповідно до Постанови № 103 не проводився.
14. Вважаючи протиправними дії відповідача, позивач звернувся до суду.
ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
15. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що в грошовому атестаті №2 від 17.07.2020 та довідці № 52/68 від 17.07.2020, виданими ліквідаційною комісією Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області, зазначено, що розрахунок грошового забезпечення здійснено станом на 25.08.2015 (день звільнення).
16. Такі дії суперечать ч. 18 ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (далі Закон № 2262-ХІІ), в якій зазначено, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень.
Тобто грошове забезпечення мало б визначатись станом на момент призначення пенсії, а саме на 28.04.2020 з урахуванням змін (введення нових видів) такого забезпечення.
На день звільнення складові грошового забезпечення працівників органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським, порядок та умови їх виплати визначались постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу".
Проте, 11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", у п. 2 якої установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Отже, на час набуття права на пенсію по інвалідності відбулись зміни у законодавстві, що вплинули на розміри та складові грошового забезпечення, що підлягають врахуванню при призначенні пенсії згідно приписів ч. 18 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ.
17. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог. Покликався на те, що відсутні законодавчо визначені підстави для видачі довідки.
Вперше перерахунок пенсії особам, звільненим з військової служби, у тому числі органів внутрішніх справ, проведено з 01.01.2016. Після перерахунку пенсій відповідно до Постанови № 103 та визнання судами протиправними окремих положень цієї Постанови, Уряд не прийняв жодного іншого нормативного акта, який би визначав умови, порядок та розміри перерахунку пенсій. На даний час пенсіонерам МВС довідки про розмір грошового забезпечення оформляються з урахуванням рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18 та постанови Великої Палати Верховного Суду від 17.12.2019 у зразковій справі № 160/8324/19.
Відповідач стверджував, що позивач станом на 19.11.2019 не був особою, яка отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ та якій здійснений перерахунок пенсії відповідно до Постанови № 103, тому відсутні підстави для видачі позивачу довідки станом на 28.04.2020 про перерахунок пенсії згідно із Постановою № 988.
Також відповідач зауважував, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22.07.2022 у справі № 380/7280/22, яке набрало законної сили, відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні аналогічних позовних вимог до державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області".
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24.07.2023 (суддя Кисельова О.Й.) позов задоволено.
19. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що згідно із ч. 16 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
На день звільнення ОСОБА_1 зі служби в органах внутрішніх справ (25.08.2015) складові грошового забезпечення військовослужбовців, порядок та умови їх виплати визначались постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (далі - Постанова № 1294).
Разом з цим, з 01.03.2018 набрала чинність постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704), якою Постанову №1294 визнано такою, що втратила чинність, та затверджено нові: тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, схеми тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, розміри надбавки за вислугу років військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу.
Отже, на час набуття позивачем права на пенсію по інвалідності (28.04.2020) відбулись зміни у законодавстві, що вплинули на розміри та складові грошового забезпечення, що підлягають врахуванню при призначенні пенсії позивача згідно із ч. 16 ст. 43 Закону №2262-ХІІ.
Крім того, суд звернув увагу на те, що спір у цій справі стосується не перерахунку пенсії у зв`язку зі зміною видів грошового забезпечення чи підвищення розміру грошового забезпечення діючим військовослужбовцям, а правомірності дій органу, у якому позивач проходив службу, щодо неподання до пенсійного органу інформації про розмір основних та додаткових видів грошового забезпечення, що визначені за аналогічною посадою, яку позивач займав до звільнення з ОВС, на час призначення позивачу пенсії.
Відмова відповідача у направленні до пенсійного органу довідки про основні та додаткові види грошового забезпечення та премію за відповідною або аналогічною посадою, яку займав позивач перед звільненням, станом на дату набуття права на призначення пенсії по інвалідності - 28.04.2020, порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу Конвенції право позивача мирно володіти своїм майном.
20. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.10.2023 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24.07.2023 скасовано та прийнято нову постанову, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог.
21. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що пенсія позивача повинна обчислюватися відповідно до ч. 2 ст. 43 Закону №2262-ХІІ з розміру грошового забезпечення, яке він мав на день звільнення зі служби в органах внутрішніх справ, водночас підстави для складення довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 28.04.2020 (набуття права на пенсію по інвалідності) відсутні.
Згідно із ч. 16 ст. 43 Закону № 2262-XII у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
01.03.2018 набула чинності постанова Уряду № 704, якою було затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1 та схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 14.
Однак, Постанова № 704 не передбачає конкретний відсоток надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовця чи премії. В той же час, граничні розміри надбавок визначаються керівником державного орану в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних обов`язків та напрямку діяльності відповідного підрозділу.
Зазначене свідчить, що надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями та премія мають тимчасовий характер, а їх виплата дозволена за наявності підстав та тільки у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання військовослужбовців.
Отже, накази керівників органів Національної поліції про встановлення або скасування відповідних додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовця, а також їх відсоткового розміру від посадового окладу не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до положень статті 63 Закону № 2262-XII, а тому відсутні підстави для обчислення грошового забезпечення на підставі таких наказів.