1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2024 року

м. Київ

справа №140/25460/23

адміністративне провадження №К/990/14263/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Прокопенка О.Б., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою військової частини НОМЕР_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року, ухвалене у складі головуючого судді Мачульського В.В., і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Бруновської Н.В., суддів Хобор Р.Б., Шавеля Р.М.,

У С Т А Н О В И В :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незвільнення ОСОБА_1 за підпунктом "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону України від 25 березня 1992 року №2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу" (далі - Закон №2232-XII - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) як військовослужбовця, який проходить військову службу за призовом під час мобілізації під час воєнного стану, за сімейними обставинами у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю;

- зобов`язати відповідача прийняти рішення про звільнення ОСОБА_1 за підпунктом "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII як військовослужбовця, який проходить військову службу за призовом під час мобілізації під час воєнного стану, за сімейними обставинами у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12 березня 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_2 призвав позивача до лав Збройних Сил України на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 "Про загальну мобілізацію" і на цей час він проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 на посаді інспектора прикордонної служби 1 категорії, кулеметник.

3. 02 липня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача з рапортом і відповідним пакетом документів про звільнення його з військової служби за підпунктом "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII як військовослужбовця, який проходить військову службу за призовом під час мобілізації під час воєнного стану, за сімейними обставинами у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю, оскільки його дружина ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ) має ІІІ групу інвалідності потерпілої від аварії на ЧАЕС.

4. На адвокатський запит від 22 серпня 2023 року про надання інформації щодо розгляду рапорту ОСОБА_1 від 02 липня 2023 року відповідач листом від 26 серпня 2023 року повідомив, що за результатами розгляду цього рапорту та підтверджуючих документів установлено, що дружина ОСОБА_1 є особою з інвалідністю III групи. Підстави звільнення військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, регулюються пунктом 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII. Таким чином, немає правових підстав щодо звільнення з військової служби у запас Збройних Сил України позивача, так як ОСОБА_2 є особою з інвалідністю ІІІ групи.

5. Уважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо незвільнення позивача з військової служби за підпунктом "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII, вказуючи на порушення його прав та інтересів, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІ. Короткий зміст оскаржуваних судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

6. Волинський окружний адміністративний суд рішенням від 15 листопада 2023 року позов задовольнив повністю. Визнав протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо незвільнення ОСОБА_1 за підпунктом "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII як військовослужбовця, який проходить військову службу за призовом під час мобілізації під час воєнного стану, за сімейними обставинами у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю. Зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ) прийняти рішення про звільнення ОСОБА_1 за підпунктом "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII як військовослужбовця, який проходить військову службу за призовом під час мобілізації під час воєнного стану, за сімейними обставинами у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю.

7. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що системний аналіз абзацу 5 підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII дає підстави для висновку, що під час воєнного стану військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, звільняються за сімейними обставинами (якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу) за таких підстав: 1) в разі наявності дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю, незалежно від групи інвалідності. При цьому вказана норма не ставить звільнення з військової служби у залежність від наявності певної групи інвалідності, а передбачає таку можливість у силу того, що один із подружжя є інвалідом, без конкретизації якої саме групи є інвалідність; 2) та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи. Суд першої інстанції дійшов висновку, що ОСОБА_1 має право на звільнення зі служби у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю (ІІІ групи), а відтак незвільнення його на підставі підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII є протиправною бездіяльністю відповідача й вимоги позивача у частині зобов`язального характеру підлягають задоволенню у силу того, що вони є похідними від основних вимог, задоволення яких залежить від задоволення останніх.

8. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 28 лютого 2024 року апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 (в/ч НОМЕР_1 ) задовольнив частково. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року змінив. Визнав протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо незвільнення ОСОБА_1 за підпунктом "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII як військовослужбовця, який проходить військову службу за призовом під час мобілізації під час воєнного стану, за сімейними обставинами у зв`язку з наявністю дружини із числа осіб з інвалідністю. Зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ) повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від 02 липня 2023 року з приводу звільнення з військової служби через сімейні обставини та прийняти за результатами його розгляду в установленому порядку рішення з обов`язковим врахуванням висновків апеляційного суду, наведених в мотивувальній частині цього судового рішення. У іншій частині рішення суду першої інстанції залишив без змін.

9. Приймаючи вказану постанову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність підстав для задоволення позову, але неправильно застосував норми матеріального права та неповно з`ясував обставини, що мають значення у справі, що є підставою для зміни судового рішення. Так, аналізуючи приписи абзацу 5 підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII, суд апеляційної інстанції зазначив, що під час воєнного стану військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, звільняються за сімейними обставинами (якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу) за таких двох підстав: 1) в разі наявності дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю, незалежно від групи інвалідності. При цьому вказана норма не ставить звільнення з військової служби у залежність від наявності певної групи інвалідності, а передбачає таку можливість у силу того, що один із подружжя є інвалідом, без конкретизації якої саме групи є інвалідність; 2) та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи. Звільнення з військової служби під час воєнного стану через сімейні обставини здійснюється військовослужбовцем, який не висловив бажання продовжувати військову службу, шляхом подання рапорту та документів, які підтверджують підстави для звільнення. За своєю правовою природою повноваження відповідача щодо звільнення позивача з військової служби є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. За таких умов, ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути рапорт військовослужбовця з приводу звільнення з військової служби через сімейні обставини та прийняти за результатами його розгляду в установленому порядку рішення з обов`язковим урахуванням висновків апеляційного суду, наведених в мотивувальній частині його судового рішення.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

10. Військова частина НОМЕР_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року і ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.

11. Скаржник у касаційній скарзі посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин справи та призвело до неправильного її вирішення.

12. Як підставу оскарження судових рішень у справі №140/25460/23 військова частина НОМЕР_1 визначила пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вказуючи про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норми абзацу 5 підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII стосовно звільнення з військової служби військовослужбовців в умовах дії правового режиму воєнного стану, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю ІІІ групи.

13. Скаржник зазначає, що норма абзацу 5 підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-ХІІ розкладається на дві складові: - у зв`язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи; - (або) у зв`язку з наявністю одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи. Вимоги частини четвертої статті 26 Закону №2232-ХІІ не передбачають такої підстави для звільнення військовослужбовців як наявність ІІІ групи інвалідності у дружини (чоловіка) як під час дії особливого періоду, так і під час воєнного стану. Всі підстави для звільнення, які визначені частиною четвертою статті 26 Закону №2232-ХІІ стосовно інвалідності у відповідних категорій осіб, які своєю чергою перебувають у відповідних відносинах з військовослужбовцями, ставляться в залежність від наявності саме І чи ІІ групи інвалідності.

14. Військова частина НОМЕР_1 також указує, що згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №200784 від 05 квітня 2023 року причиною встановлення ІІІ групи інвалідності дружині позивача - ОСОБА_2 є захворювання визване впливом аварії на ЧАЕС (протипоказана робота з психо-емоційним перевантаженням). Водночас надані позивачем документи не свідчать про те, що його дружина потребує стороннього догляду; про наявність обставин її непрацездатності; значного обмеження життєдіяльних функцій; неспроможності або обмеженої спроможності до самообслуговування, що у контексті норм підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-ХІІ є підставою для звільнення з військової служби.

15. Військова частина НОМЕР_1 стверджує, що під час відмови у задоволенні викладених у рапорті ОСОБА_1 вимог, вона діяла у спосіб та в порядку, що передбачені чинним законодавством, й будь-яких порушень законних прав, свобод та інтересів позивача не допустила.

IV. Рух справи у суді касаційної інстанції

16. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 квітня 2024 року для розгляду справи №140/25460/23 (провадження №К/990/14263/24) визначено колегію суддів у складі: головуючого судді (судді-доповідача) Кашпур О.В., суддів Прокопенка О.Б., Уханенка С.А.

17. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів Прокопенка О.Б., Уханенка С.А. ухвалою від 17 квітня 2024 року поновив військовій частині НОМЕР_1 строк на касаційне оскарження рішення Волинського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року в справі №140/25460/23. Відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою військової частини НОМЕР_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року в справі №140/25460/23.

18. Ухвалою від 17 квітня 2024 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ОСОБА_3 відмовив військовій частині НОМЕР_1 у задоволенні клопотання про зупинення виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року в справі №140/25460/23.

19. ОСОБА_1 відзиву на зазначену касаційну скаргу не подав.

20. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду ОСОБА_3 від 05 червня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження на 06 червня 2024 року.

V. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

21. ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_4, 12 березня 2022 року на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 "Про загальну мобілізацію" призваний на військову службу під час мобілізації у Збройні Сили України.

22. З 24 лютого 2023 року ОСОБА_1 проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 на посаді інспектора прикордонної служби 1 категорії, кулеметник.

23. 02 липня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до командира військової частини НОМЕР_1 з рапортом, у якому просив клопотати перед вищим командуванням про звільнення його з військової служби за сімейними обставинами на підставі підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII у зв`язку з тим, що його дружина ОСОБА_2 є інвалідом ІІІ групи.

24. ОСОБА_1 є чоловіком ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_5, що підтверджується копією свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2, виданим 19 вересня 2009 року Троянівською сільською радою Маневицького району Волинської області.

25. Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №200784 від 05 квітня 2023 року ОСОБА_2 з 23 березня 2023 року встановлено ІІІ групу інвалідності довічно (захворювання визване впливом аварії на ЧАЕС).

26. Відповідні підтверджуючі документи були додані позивачем до рапорту від 02 липня 2023 року.

27. На адвокатський запит від 22 серпня 2023 року про надання інформації щодо розгляду рапорту ОСОБА_1 від 02 липня 2023 року ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ) листом від 26 серпня 2023 року повідомив, що за результатами розгляду цього рапорту та підтверджуючих документів установлено, що дружина ОСОБА_1 є особою з інвалідністю III групи. Підстави звільнення військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, регулюються пунктом 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-XII. Таким чином, немає правових підстав щодо звільнення з військової служби у запас Збройних Сил України ОСОБА_1, так як ОСОБА_2 є особою з інвалідністю ІІІ групи.

VІ. Джерела права й акти їхнього застосування

28. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначає Закон №2232-ХІІ.

29. Приписи частин першої, третьої та п`ятої статті 1 Закону №2232-ХІІ закріплюють, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку. Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

30. За змістом частин першої-третьої статті 2 Закону №2232-ХІІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Проходження військової служби здійснюється громадянами України у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом. Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.

31. У частині шостій статті 2 Закону №2232-ХІІ визначено види військової служби, з-поміж яких передбачено, зокрема, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

32. За приписами частини четвертої статті 2 Закону №2232-ХІІ порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

33. Згідно з пунктом 2 Положення про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України, затвердженого Указом Президента України від 29 грудня 2009 року №1115/2009 (далі - Положення №1115/2009 - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), яким визначається, зокрема, порядок проходження громадянами України (далі - громадяни) військової служби в Державній прикордонній службі України (далі - Держприкордонслужба) у мирний час та особливості проходження військової служби в ній в особливий період, громадяни проходять військову службу в Держприкордонслужбі (далі - військова служба) в добровільному порядку або за призовом. Громадяни, які проходять військову службу в Держприкордонслужбі, є військовослужбовцями Держприкордонслужби (далі - військовослужбовці).

34. Як зазначено у пункті 305 Положення №1115/2009, в особливий період військовослужбовці проходять військову службу в порядку, передбаченому цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами, що визначають порядок проходження військової служби в особливий період.

35. За змістом пункту 306 Положення №1115/2009 доукомплектування особовим складом Держприкордонслужби в особливий період здійснюється шляхом прийому громадян на військову службу за контрактом, а також призову резервістів та військовозобов`язаних, які не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації. Призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу здійснюється у терміни, визначені мобілізаційними планами Державної прикордонної служби України, та в порядку, визначеному законами України "Про військовий обов`язок і військову службу" та "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

36. Як передбачено підпунктом 1 пункту 307 Положення №1115/2009, з моменту оголошення мобілізації - протягом строку її проведення, який визначається рішенням Президента України, та з моменту введення воєнного стану - до оголошення демобілізації: військовослужбовці Держприкордонслужби звільненню не підлягають, крім випадків, визначених статтею 26 Закону №2232-ХІІ, а строк військової служби (дія контракту) продовжуються на строки, визначені статтею 23 Закону №2232-ХІІ. Накази про звільнення з військової служби військовослужбовців, не виключених із списків особового складу військових частин, підлягають скасуванню, крім наказів про звільнення військовослужбовців у відставку у зв`язку із визнанням їх за станом здоров`я непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку, та наказів про звільнення військовослужбовців в запас на підставах, визначених статтею 26 Закону №2232-ХІІ.

37. Підстави звільнення з військової служби визначені статтею 26 Закону №2232-ХІІ, приписи підпункту "г" пункту 2 частини четвертої якої встановлюють, що військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах під час дії воєнного стану через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу), зокрема, - у зв`язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи (абзац 5).


................
Перейти до повного тексту