ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2024 року
м. Київ
справа № 440/512/23
адміністративне провадження № К/990/2691/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Соколова В.М.,
суддів: Загороднюка А.Г., Єресько Л.О.,
розглянувши у порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 440/512/23
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Полтавській області про визнання протиправним і скасування наказу та поновлення на посаді, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року (головуючий суддя Костенко Г.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2023 року (головуючий суддя - Спаскін О.А., судді: Любчич Л.В., Присяжнюк О.В.),
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
У січні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Полтавській області (далі - ГУ НП в Полтавській області, відповідач), у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ НП в Полтавській області № 1588 від 02 грудня 2022 року в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності у вигляді попередження про неповну службову відповідальність заступника начальника відділу поліції - начальника слідчого відділення відділу поліції № 1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області підполковника поліції ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ НП в Полтавській області № 1649 від 13 грудня 2022 року в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з посади заступника начальника відділу поліції - начальника слідчого відділення відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області підполковника поліції ОСОБА_1 ;
- поновити ОСОБА_1 на посаді заступника начальника відділу поліції - начальника слідчого відділення відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області.
В обґрунтування позову зазначено про порушення порядку проведення службового розслідування у частині, зокрема, повідомлення позивача про його початок, що позбавило ОСОБА_1 можливості надавати пояснення, документи і матеріали щодо обставин, які досліджувалися, подавати клопотання та знайомитися із матеріалами службового розслідування, подавати скарги на дії осіб, що проводили службове розслідування та користуватися правничою допомогою. Також позивач зазначив про відсутність у матеріалах службового розслідування наказу про створення дисциплінарної комісії. Крім того наполягав на відсутності доказів, які підтверджують вчинення ним дисциплінарного проступку.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.
Рішення про відмову в задоволенні позову ухвалене судом першої інстанції з тих підстав, що судовим розглядом установлено вчинення ОСОБА_1 дисциплінарних проступків, за які його притягнуто до дисциплінарної відповідальності спірними наказами від 02 грудня 2022 року №1588 та від 13 грудня 2022 року № 1649; проведення службових розслідувань здійснювалося з дотриманням Порядку проведення службових розслідувань у Національній поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07 листопада 2018 року №893, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2018 року за № 1355/32807 (далі також - Порядок № 893); застосовані до позивача види дисциплінарних стягнень відповідають ступеню тяжкості та наслідкам, до яких вони призвели, з урахуванням усіх обставин.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2023 року рішення суду першої інстанції залишено без змін. Апеляційний суд погодився з позицією окружного суду та в повному обсязі підтримав мотиви ухвалення судового рішення.
ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи
19 січня 2024 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2023 року у справі № 440/512/23. Скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Верховного Суду від 31 січня 2024 року касаційну скаргу залишено без руху.
01 березня 2024 року на адресу Верховного Суду від скаржника надійшла уточнена касаційна скарга.
Ухвалою Верховного Суду від 20 березня 2024 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
В обґрунтування підстави касаційного оскарження позивач зазначив, що відповідачем проводилась перевірка, за результатами якої складено Довідку про результати перевірки службової діяльності слідчого відділення відділу поліції № 1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області, в резолютивній частині якої запропоновано усунути виявлені недоліки, про що доповісти у строк до 05 грудня 2022 року. Жодних заходів дисциплінарного впливу, зокрема до позивача, відповідно до статті 23 Закону України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" (по тексту - Дисциплінарний статут НПУ) за результатами перевірки не передбачалось. Натомість, 28 листопада 2022 року відповідно до наказу № 1007 відповідач розпочав службове розслідування саме на підставі Довідки про результати перевірки службової діяльності слідчого відділення відділу поліції № 1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області та видав ще один наказ № 1005 про призначення та проведення службового розслідування, але вже по іншому факту порушення.
На думку скаржника, вказані дії відповідача не відповідають вимогами частини сьомої статті 14 Дисциплінарного статуту НПУ, оскільки цією нормою визначено, що у разі вчинення поліцейським більше двох дисциплінарних порушень проводиться одне службове розслідування. Якщо протягом проведення службового розслідування поліцейським вчинено інший дисциплінарний проступок, розпочинається нове службове розслідування. З огляду на це позивач уважає, що з метою звільнення його з посади відповідачем в один день призначено два різних службових розслідування, за результатами яких його притягнуто до різних видів відповідальності.
У цьому зв`язку, позивач у касаційній скарзі посилається на постанови Верховного Суду від 07 жовтня 2020 року у справі № 560/1803/19 та від 29 січня 2020 року у справі № 560/1555/19, у яких міститься правовий висновок щодо правильності застосування частини сьомої статті 14 Дисциплінарного статуту НПУ в подібних правовідносинах, однак які не враховані судами попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних рішень.
Від ГУ НП в Полтавської області надійшов відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1, у якій відповідач, просить скаргу залишити без задоволення, а судові рішення у справі № 440/512/23 без змін. Наведена у відзиві позиція ґрунтується на твердженнях відповідача про правомірність спірних наказів.
Ухвалою від 04 червня 2024 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження.
ІV. Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
ОСОБА_1 з 07 листопада 2015 року проходить службу в органах Національної поліції.
Наказом ГУ НП в Полтавській області № 53 о/с від 29 січня 2021 року позивач призначений заступником начальника відділу поліції - начальником слідчого відділення відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області.
14 листопада 2022 року заступником начальника організаційно-методичного відділу слідчого управління ГУ НП в Полтавській області майором поліції ОСОБА_3 у складі комісії з управління головної інспекції та відділу дізнання ГУ НП в Полтавській області здійснено виїзд до відділу поліції № 1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП (м. Глобине) та перевірено стан організації діяльності слідчого підрозділу вказаного відділу поліції, у тому числі роботи з розкриття та розслідування тяжких та особливо тяжких злочинів, а також інших кримінальних правопорушень, учинених у період воєнного стану.
За результатами перевірки складено Довідку про результати перевірки службової діяльності слідчого відділення відділу поліції № 1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області (від 22 листопада 2022 року № 8220/115/24/02-2022) та заступника начальника ГУ НП в Полтавській області - начальника слідчого управління поінформовано про виявлені недоліки та прорахунки. Крім того, вказану довідку для усунення недоліків направлено до відділу поліції № 1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області.
З метою уточнення фактів порушень виявлених за результатами перевірки (за обставинами, викладеними у довідці) наказом ГУ НП в Полтавській області від 28 листопада 2022 року № 1007 призначено службове розслідування та визначено склад дисциплінарної комісії.
01 грудня 2022 року дисциплінарною комісією складено висновок службового розслідування за фактом неналежного виконання посадових інструкцій окремими працівниками відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області, який затверджений начальником ГУНП в Полтавській області Є. Рогачовим.
У висновку зазначено, що факти, викладені у Довідці про результати перевірки службової діяльності слідчого відділення відділу поліції № 1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області (від 22 листопада 2022 року № 8220/115/24/02-2022), є такими, що знайшли своє підтвердження. Дисциплінарна комісія дійшла висновку, що за неналежне здійснення контролю за станом досудового розслідування у кримінальних провадженнях, які розслідуються слідчими підпорядкованого відділу, що призвело до порушення вимог пунктів 1, 2 частини першої статті 18 Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (у тексті - Закон № 580-VIII), пунктів 1, 7, 8 частини першої статті 3 Дисциплінарного статуту НПУ, порушення вимог статей 9, 39 Кримінального процесуального кодексу України (далі також - КПК України), підпунктів 1, 11, 13, 16 пункту 4 розділу V Положення про органи досудового розслідування Національної поліції України та підпункту 23 пункту 5 розділу IV Інструкції з організації діяльності слідчих підрозділів Національної поліції України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 липня 2017 року № 570, ігнорування вимог пункту 16 Порядку зберігання речових доказів стороною обвинувачення, їх реалізації, технологічної переробки, знищення, здійснення витрат, пов`язаних з їх зберіганням і пересиланням, схоронності тимчасово вилученого майна під час кримінального провадження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 листопада 2012 року № 1104, пункту 2 розділу IV наказу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2016 року № 296 "Про затвердження Інструкції з організації обліку та руху кримінальних проваджень в органах досудового розслідування Національної поліції України" заступник начальника відділу - начальник слідчого відділення відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області ОСОБА_1 підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у вигляді попередження про неповну службову відповідність.
Наказом ГУНП в Полтавській області від 02 грудня 2022 року № 1588 "Про неналежне виконання службових обов`язків та притягнення до дисциплінарної відповідальності" заступника начальника відділу - начальника слідчого відділення відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області ОСОБА_1 попереджено про неповну службову відповідність.
Листом т.в.о. заступника начальника відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області ОСОБА_7 від 05 грудня 2022 року № 6329/115/115/12/04-2022 повідомлено заступника начальника ГУ НП в Полтавській області - начальника слідчого управління ОСОБА_6 про вжиття заходів для усунення виявлених перевіркою недоліків.
Також установлено, що 28 листопада 2022 року до відділу дізнання ГУ НП надійшла доповідна записка заступника начальника ГУ НП в Полтавській області - начальника слідчого управління ОСОБА_6 від 27 листопада 2022 року щодо перевірки дій працівників поліції відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області з організації виїзду слідчо-оперативної групи та здійснення документування на повідомлення про правопорушення на місці його вчинення.
З метою з`ясування обставин, викладених у доповідній записці, наказом ГУ НП в Полтавській області від 28 листопада 2022 року № 1005 відповідно до вимог пункту 2 розділу II Порядку №893 призначено службове розслідування, проведення якого доручено дисциплінарній комісії у складі, визначеному цим наказом.
Наказом ГУ НП в Полтавській області від 30 листопада 2022 року № 1023, у зв`язку із необхідністю внесення змін до персонального складу дисциплінарної комісії, призначеної наказом від 28 листопада 2022 року № 1005, відповідно до вимог пункту 12 розділу І Положення про дисциплінарні комісії в Національній поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07 листопада 2018 року № 893, змінено персональний склад дисциплінарної комісії, а саме включений до складу дисциплінарної комісії як член дисциплінарної комісії старший оперуповноважений в ОВС відділу Полтавського управління ДВБ НПУ майор поліції ОСОБА_4 (за згодою).
За результатами проведення службового розслідування дисциплінарною комісією складений висновок службового розслідування за фактом неправомірних дій окремих працівників ГУ НП в Полтавській області та порушень вимог КПК України, затверджений начальником ГУ НП в Полтавській області генералом поліції третього рангу ОСОБА_8 12 грудня 2022 року.
Дисциплінарна комісія дійшла висновку, що відомості, які стали підставою для призначення службового розслідування, знайшли своє підтвердження. Комісія вирішила: за порушення вимог пункту 1 частини першої статті 18 Закону № 580-VIII, пунктів 7, 8 частини першої статті 3 розділу І Дисциплінарного статуту НПУ, пункту 5 розділу III Порядку ведення єдиного обліку в органах (підрозділах) поліції заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та інші події, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08 лютого 2019 року № 100 (далі - Порядок № 100), підпункту 8 пункту 4 розділу V Положення про органи досудового розслідування Національної поліції України та підпункту 23 пункту 5 розділу IV Інструкції з організації діяльності слідчих підрозділів Національної поліції України, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 липня 2017 року № 570 (далі - Положення № 570 та Інструкція відповідно), що виразилось у неналежному контролі за діями підлеглих у частині фіксації та документування повідомлення про правопорушення, керуючись пунктом 12 статті 19 Дисциплінарного статуту НПУ, відносно заступника начальника відділу поліції - начальника слідчого відділення відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області ОСОБА_1 застосувати дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з посади.
Наказом ГУ НП в Полтавській області від 13 грудня 2022 року № 1649 "Про неналежне виконання службових обов`язків та притягнення до дисциплінарної відповідальності" заступника начальника відділу поліції - начальника слідчого відділення відділу поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУ НП в Полтавській області ОСОБА_1 звільнено з посади.
Вважаючи накази відповідача від 02 грудня 2022 року № 1588 та від 13 грудня 2022 року № 1649 протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
V. Джерела права й акти їхнього застосування
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон № 580-VIII (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 18 Закону № 580-VIII поліцейський зобов`язаний, зокрема: неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва.
Підстави та порядок притягнення поліцейських до дисциплінарної відповідальності, а також застосування до поліцейських заохочень визначаються Дисциплінарним статутом Національної поліції України, що затверджується законом (стаття 19 Закону № 580-VIII).
Стаття 1 Дисциплінарного статуту НПУ визначає, що службова дисципліна - дотримання поліцейським Конституції і законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів Національної поліції України, нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України, Присяги поліцейського, наказів керівників.
Службова дисципліна ґрунтується на створенні необхідних організаційних та соціально-економічних умов для чесного, неупередженого і гідного виконання обов`язків поліцейського, повазі до честі і гідності поліцейського, вихованні сумлінного ставлення до виконання обов`язків поліцейського шляхом зваженого застосування методів переконання, заохочення та примусу.
Службова дисципліна, крім основних обов`язків поліцейського, визначених статтею 18 Закону України "Про Національну поліцію", зобов`язує поліцейського:
1) бути вірним Присязі поліцейського, мужньо і вправно служити народу України;
2) знати закони, інші нормативно-правові акти, що визначають повноваження поліції, а також свої посадові (функціональні) обов`язки;
3) поважати права, честь і гідність людини, надавати допомогу та запобігати вчиненню правопорушень;
4) безумовно виконувати накази керівників, віддані (видані) в межах наданих їм повноважень та відповідно до закону;
5) вживати заходів до негайного усунення причин та умов, що ускладнюють виконання обов`язків поліцейського, та негайно інформувати про це безпосереднього керівника;
6) утримуватися від дій, що перешкоджають іншим поліцейським виконувати їхні обов`язки, а також які підривають авторитет Національної поліції України;
7) утримуватися від висловлювань та дій, що порушують права людини або принижують честь і гідність людини;
8) знати і виконувати заходи безпеки під час несення служби, дотримуватися правил внутрішнього розпорядку;
9) підтримувати рівень своєї підготовки (кваліфікації), необхідний для виконання службових повноважень;
10) берегти службове майно, забезпечувати належний стан зброї та спеціальних засобів;
11) поважати честь і гідність інших поліцейських і працівників поліції, надавати їм допомогу та стримувати їх від вчинення правопорушень.
За змістом пунктів 7, 8 статті 3 Дисциплінарного статуту НПУ, керівник несе відповідальність за дотримання підлеглими службової дисципліни. З метою забезпечення дотримання службової дисципліни керівник зобов`язаний, серед іншого, контролювати дотримання підлеглими службової дисципліни, аналізувати її стан та об`єктивно доповідати про це безпосередньому керівникові, проводити профілактичну роботу із зміцнення службової дисципліни та запобігання вчиненню підлеглими правопорушень; у разі виявлення порушення підлеглим службової дисципліни вжити заходів для припинення такого порушення та застосувати дисциплінарне стягнення до порушника або порушити клопотання про застосування стягнення уповноваженим керівником.
Згідно зі статтею 11 Дисциплінарного статуту НПУ за порушення службової дисципліни поліцейські незалежно від займаної посади та спеціального звання несуть дисциплінарну відповідальність згідно з цим Статутом.
Дисциплінарним проступком визнається протиправна винна дія чи бездіяльність поліцейського, що полягає в порушенні ним службової дисципліни, невиконанні чи неналежному виконанні обов`язків поліцейського або виходить за їх межі, порушенні обмежень та заборон, визначених законодавством для поліцейських, а також у вчиненні дій, що підривають авторитет поліції (стаття 12 Статуту).
Статтею 13 Дисциплінарного статуту НПУ передбачено, що до поліцейських можуть застосовуватися такі види дисциплінарних стягнень: 1) зауваження; 2) догана; 3) сувора догана; 4) попередження про неповну службову відповідність; 5) пониження у спеціальному званні на один ступінь; 6) звільнення з посади; 7) звільнення із служби в поліції.
Застосування до поліцейського інших видів дисциплінарних стягнень, не передбачених цим Статутом, забороняється.
Відповідно до статті 14 Дисциплінарного статуту НПУ службове розслідування - це діяльність із збирання, перевірки та оцінки матеріалів і відомостей про дисциплінарний проступок поліцейського.
Службове розслідування проводиться з метою своєчасного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин вчинення поліцейським дисциплінарного проступку, встановлення причин і умов його вчинення, вини, ступеня тяжкості дисциплінарного проступку, розміру заподіяної шкоди та для підготовки пропозицій щодо усунення причин вчинення дисциплінарних проступків.
Підставою для призначення службового розслідування є заяви, скарги та повідомлення громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації (далі - повідомлення), рапорти про вчинення порушення, що має ознаки дисциплінарного проступку, або безпосереднє виявлення ознак такого проступку посадовою особою поліції, за наявності достатніх даних, що вказують на ознаки дисциплінарного проступку.
Службове розслідування проводиться на засадах неупередженості та рівності всіх поліцейських перед законом незалежно від займаної посади, спеціального звання, наявних у них державних нагород та заслуг перед державою.
Порядок проведення службових розслідувань у Національній поліції України встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.
У разі встановлення вини поліцейського за результатами проведеного службового розслідування видається письмовий наказ про застосування до поліцейського одного з видів дисциплінарного стягнення, передбаченого статтею 13 цього Статуту, зміст якого оголошується особовому складу органу поліції (стаття 19 Статуту).
Приписами статті 26 Дисциплінарного статуту НПУ визначено, що у період дії воєнного стану службове розслідування проводиться з дотриманням вимог цього Статуту з урахуванням особливостей, визначених цим розділом.
Службове розслідування призначається та проводиться у формі письмового провадження.
Службове розслідування за фактом порушення поліцейським службової дисципліни може проводитися як дисциплінарною комісією, так і однією особою, у тому числі безпосередньо уповноваженим керівником, який одноособово здійснює передбачені Статутом повноваження дисциплінарної комісії (далі - уповноважена особа).
Службове розслідування має бути завершене протягом 15 календарних днів з дня його призначення уповноваженим керівником. У разі потреби цей строк може бути продовжений керівником, який призначив службове розслідування, але не більш як на 15 календарних днів.
За результатами службового розслідування уповноважена особа складає висновок.
Службове розслідування вважається завершеним у день затвердження керівником, який призначив службове розслідування, чи особою, яка його заміщує, висновку за результатами службового розслідування.
За правилами статті 27 Дисциплінарного статуту НПУ під час проведення службового розслідування уповноважена особа зобов`язана запропонувати поліцейському або іншій особі, обізнаній з обставинами вчинення дисциплінарного проступку, надати пояснення.
Згідно зі статтею 29 цього Статуту, у разі встановлення за результатами службового розслідування в діях поліцейського дисциплінарного проступку видається письмовий наказ про застосування до нього одного з видів дисциплінарного стягнення з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
Пунктом 1 розділу 2 Порядку №893 передбачено, що підставами для призначення службового розслідування є заяви, скарги та повідомлення громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації, рапорти про вчинення порушення, що має ознаки дисциплінарного проступку, або безпосереднє виявлення ознак такого проступку посадовою особою поліції за наявності достатніх даних, що вказують на ознаки дисциплінарного проступку.
Відповідно до пункту 1 розділу 5 Порядку №893 проведення службового розслідування полягає в діяльності дисциплінарної комісії із збирання, перевірки та оцінки матеріалів і відомостей про дисциплінарний проступок поліцейського з метою своєчасного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин його вчинення, установлення причин і умов учинення дисциплінарного проступку, вини поліцейського, ступеня тяжкості дисциплінарного проступку, розміру заподіяної шкоди та для підготовки пропозицій щодо усунення причин учинення дисциплінарних проступків.
Згідно з пунктами 1, 2, 6 розділу VI Порядку № 893 зібрані під час проведення службового розслідування матеріали та підготовлені дисциплінарною комісією документи формуються нею у справу.
Підсумковим документом службового розслідування є висновок службового розслідування, який складається зі вступної, описової та резолютивної частин. Висновок службового розслідування готує і підписує дисциплінарна комісія.
У разі якщо за результатами службового розслідування в діях поліцейського встановлено склад дисциплінарного проступку, дисциплінарна комісія разом з висновком службового розслідування подає уповноваженому керівнику проект наказу про накладення на цього поліцейського дисциплінарного стягнення.
У разі якщо за результатами розгляду матеріалів службового розслідування (справи) дисциплінарна комісія встановить наявність у діях (бездіяльності) поліцейського дисциплінарного проступку, керівнику, який призначив службове розслідування, вносяться пропозиції щодо накладення на поліцейського дисциплінарного стягнення (пункт 1 розділу VII Порядку № 893).
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
VІ. Позиція Верховного Суду
За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.