1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2024 року

м. Київ

справа № 580/1941/22

адміністративне провадження № К/990/26685/23 К/990/25941/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційні скарги Приватного підприємства "Надія" та Черкаської міської ради

на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2022 року (суддя Кульчицький С.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2023 року (колегія у складі суддів Бєлової Л.В., Безименної Н.В., Кучми А.Ю.)

у справі №580/1941/22

за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України та Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації

до Черкаської міської ради,

третя особа: Приватне підприємство "Надія",

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У квітні 2022 року заступник керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ) та Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації звернувся до суду з позовом до Черкаської міської ради (далі - відповідач), у якому просив:

- визнати протиправним та нечинним рішення відповідача від 13.05.2021 №5-318 "Про затвердження містобудівної документації "Внесення змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" у частині віднесення земельної ділянки площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024, за адресою: вул. Гагаріна, 60, м. Черкаси, до території багатоквартирної забудови;

- зобов`язати Черкаську міську раду внести зміни до Генерального плану м. Черкаси в частині віднесення земельної ділянки площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024, за адресою: вул. Гагаріна, 60, м. Черкаси, до території рекреаційного призначення.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що земельна ділянка площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024, за адресою вул. Гагаріна, 60, м. Черкаси знаходиться в межах пам`ятки археології місцевого значення - Городище "Замкова гора", взятої на державний облік рішенням виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 26.06.1990 №116, охоронний №2217 та у межах заповідної території "Черкаські берегові схили", оголошеної рішенням виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 29.03.1991 №64.

3. Постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 №878 до Списку по Черкаській області включені такі історично населені місця: міста Черкаси, Городище, Звенигородка, Золотоноша, Кам`янка, Канів, Корсунь-Шевченківський, Сміла, Тальне, Умань, Чигирин та смт. Лисянка і Стеблів.

4. Рішенням Черкаської міської ради від 04.10.2007 №4-59 "Про надання приватному підприємству "Агропром-1992" земельної ділянки в оренду по вул. Гагаріна, 60" затверджено проект відведення земельної ділянки, площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024 та надано її в оренду строком на 49 років під розміщення та подальшу експлуатацію готельно-туристично-рекреаційного центру за рахунок земель Черкаської міської ради за умови відшкодування збитків, які можуть бути заподіяні під час будівництва. Відповідно до вказаного рішення за основним цільовим призначенням земельну ділянку віднесено до земель рекреаційного призначення.

5. На підставі рішення міської ради від 04.10.2007 №4-59 між ПМ "Агропром-1992" та Черкаською міською радою 13.11.2007 укладено договір оренди землі, який зареєстровано в Черкаській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" від 18.12.2007 №040777500379.

6. Відповідно до Генерального плану міста, затвердженого рішенням сесії Черкаської міської ради від 29.12.2011 №3-505, на земельній ділянці площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024 передбачено розміщення частини зелених насаджень загального користування (61%) та готелю (39%).

7. Відповідно до плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 №2-513, вищезазначена земельна ділянка по вул. Гагаріна, 60 належить до частини перспективної рекреаційної зони озеленених територій загального користування Р-Зп (61%) та перспективної ділової зони Г-1п (39%).

8. Проект відведення земельної ділянки по вул. Гагаріна, 60 отримав позитивні висновки Черкаською міського управління земельних ресурсів від 16.12.2004 №5278-25, управління містобудування та архітектури від 09.12.2004 №2255, відділу екології та раціонального природокористування виконавчого комітету Черкаської міської ради від 08.12.2004 №420, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області від 12.04.2007 №134, Черкаської міської СЕС від 04.12.2004 №528, археологічної інспекції Черкаської обласної державної адміністрації.

Проект відведення земельної ділянки погоджено висновком Служби охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації від 14.12.2006 №1721. Згідно з висновком обов`язковими умовами його погодження є: 1) проведення рятівних археологічних досліджень в межах всієї земельної ділянки; 2) у разі виявлення археологічних об`єктів, які підлягають музеєфікації, проведення її за рахунок замовника будівельних робіт та включення їх до комплексу, який проектується збудувати; 3) будівництво археологічного музею в складі зазначеного комплексу.

Проект відведення земельної ділянки отримав позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації № 2239 від 02.07.2007.

9. Згідно з п.п. 1, 2 рішення Черкаської міської ради від 28.07.2016 №2-871 "Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 04.10.2007 №4-59 "Про надання ПГІ "Агропром-1992" земельної ділянки в оренду по вул. Гагаріна, 60" (в частині надання згоди на передачу земельної ділянки в суборенду)" на земельну ділянку площею 0,5431 га зареєстровано право комунальної власності за територіальною громадою міста Черкаси та надано згоду на передачу земельної ділянки площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024 в суборенду.

10. Відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 02.07.2018 між ПП "Агропром-1992" та ПП "Надія" укладено договір суборенди на земельну ділянку площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024, який зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.07.2018 за №27146354, строк дії договору суборенди до 31.12.2056.

11. Рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2021 №5-318 затверджено містобудівну документацію "Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)", розроблену ТОВ "Інститут Харківпроект".

12. Згідно з містобудівною документацією "Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" земельну ділянку площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024 з цільовим призначенням - землі рекреації віднесено до території багатоквартирної забудови та змінено площу до 0,6200 га (т.2, а.с. 102-103).

13. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08.12.2021 у справі №580/7276/21, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.09.2022, визнано протиправною бездіяльність виконавчого комітету Черкаської міської ради у нездійсненні замовлення з розроблення історико-архітектурного опорного плану міста Черкаси та зобов`язано виконавчий комітет Черкаської міської ради вжити заходи щодо замовлення розроблення у складі генерального плану історико-архітектурного опорного плану міста Черкаси та затвердження науково-проектної документації щодо визначення меж і режимів використання історичних ареалів населених місць міста Черкаси.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

14. В обґрунтування позову позивач зазначив, що вказана земельна ділянка знаходиться в межах пам`ятки археології місцевого значення - Городище "Замкова гора" та у межах заповідної території "Черкаські берегові схили". Під час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем допущено низку порушень, а саме не проведено громадські слухання та стратегічну екологічну оцінку проекту містобудівної документації, змінено цільове призначення вказаної земельної ділянки. Крім того, прийняттю оскаржуваного рішення мало передувати затвердження історико-архітектурного опорного плану м. Черкаси та погодження генерального плану у Мінкультури або уповноважених ним органах охорони культурної спадщини та Мінрегіоном, чого відповідачем зроблено не було. За таких обставин позивач вважає оскаржуване рішення протиправним в частині віднесення земельної ділянки площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024, за адресою вул. Гагаріна, 60, м. Черкаси до території багатоквартирної забудови та просить його скасувати.

15. Відповідач проти позову заперечив. Пояснив, що містобудівна документація "Внесення змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" відповідає законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань планування і забудови територій, а також вимогам завдання з розроблення містобудівної документації.

Щодо екологічної стратегічної оцінки зазначив, що всі стадії розроблення містобудівної документації "Внесення до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" здійснено та її подано на затвердження до введення в дію Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку", тому його норми не підлягають застосуванню.

Доводи позивача про зменшення площі земель рекреаційного призначення вважає необґрунтованими, оскільки відповідно до експертного звіту щодо розгляду містобудівної документації заплановано збільшення площі зелених насаджень з 141,3 га до 218,2 га.

Щодо порушення проведення громадських слухань відповідач зазначив про їх відсутність. Разом з тим, вказав про необґрунтованість доводів позивача про відсутність історико-архітектурного опорного плану м. Черкаси, оскільки у висновку державної експертизи № 00-0238-11, виданого Державним підприємством "Спеціалізована Державна експертна організація - Центральна служба Української Державної будівельної експертизи" (ДП "Укрдержекспертиза") зазначено, що при рішенні генерального плану був використаний "Історико-архітектурний опорний план та зони охорони пам`яток м. Черкаси в межах міста 19-початку 20ст. (між бульв. Т. Шевченка- вул. Іль`їна)" (Центр пам`яткознавства). У складі Генерального плану м. Черкаси наявна "Схема обмежень обумовлених історико-архітектурним опорним планом".

16. Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ПП "Надія" зазначила, що проект містобудівної документації "Внесення змін до генерального плану міста Черкаси реалізація)" розглянуто архітектурно-містобудівною радою при управлінні планування та архітектури департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської. При розробці змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) враховано державні інтереси, визначені у листі управління містобудування та архітектури Черкаської обласної державної адміністрації №01-01-24/1029 та Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №313-23-0.2-786/2-17.

У додатку до Експертного звіту від 28.08.2018 №1356/е/18 наявна інформація про звернення Департаментом архітектури та містобудування Черкаської міської ради до директора Департаменту культури та взаємозв`язків з громадськістю Черкаської обласної державної адміністрації з метою узгодження проекту містобудівної документації в частині, що стосується історико-культурної спадщини, однак станом на 28.08.2018 відповіді щодо погодження чи зауваження до проекту змін генерального плану не надано.

Згідно з рішенням Черкаської міської ради від 02.03.2017 №2-1787 та №2-2007 від 24.05.2017 до складу погоджувальної комісії із вирішення спірних питань до проекту містобудівної документації "Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" включено представника державного органу Управління культури та взаємозв`язків з громадськістю Черкаської обласної державної адміністрації, який приймав участь у засіданні комісії 12.06.2017.

Відтак безпідставним є твердження, що до Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації не надходило проекту містобудівної документації для погодження. Таким чином, оскільки розробником містобудівної документації виконали всі вимоги щодо погодження цієї документації, але відповіді від суб`єкта владних повноважень отримано

17. Управління охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації зазначило, що земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:03:027:0024 за адресою вул. Гагаріна, 60, Черкаси знаходиться в межах пам`яток археології місцевого значення та у межах заповідної території. Віднесення вказаної земельної ділянки до категорії багатоквартирної житлової забудови, встановлене містобудівною документацією Генеральним планом міста Черкаси, погодженого рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2021 №5-318 суперечать вимогам Постанови Кабінету Міністрів України №92 "Про внесення змін до Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць".

З 01.01.2019 за умови відсутності затвердженого в установленому порядку історико-архітектурного опорного плану будь-яке будівництво, реконструкція та капітальний ремонт в історичних населених місцях, у тому числі в тих, в яких визначені історичні ареали, є неможливою. Разом з тим, в матеріалах справи відсутні докази визначення відповідачем даних історичних ареалів.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 12.12.2022, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.06.2023, позов задовольнив.

19. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що без затвердження історико-архітектурного опорного плану віднесення земельної ділянки площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024, за адресою вул. Гагаріна, 60, м. Черкаси до території багатоквартирної забудови є протиправним. Разом з тим, в матеріалах справи відсутні докази погодження з Мінкультури або уповноваженими ним органами охорони культурної спадщини та Мінрегіоном містобудівної документації "Внесення змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)".

Щодо екологічної стратегічної оцінки суд зазначив, що рішення Черкаської міської ради від 13.05.2021 №5-318 про затвердження містобудівної документації "Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" прийнято після 12.10.2018, а тому вимагало дотримання вимог Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку"

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

20. ПП "Надія" у касаційній скарзі просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.06.2023, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

21. Як на підставу касаційного оскарження покликається на висновки, сформульовані у постанові від 01.06.2022 у справі № 260/1815/21, від 01.09.2022 у справі № 440/7210/21. Зазначає, що заступник керівника Черкаської окружної прокуратури не підтвердив бездіяльність ДІАМ як органу держархбудконтролю; можливість складання цим державним органом припису щодо усунення Черкаською міською радою порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності при затвердженні оскаржуваного рішення міськради; Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації двічі повідомляла прокурора, що не має повноважень здійснювати контроль в частині відповідності розпорядчих органів місцевого самоврядування вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Цитуючи п. 73 постанови Верховного Суду від 25.06.2021 у справі №420/26/20 та п. 65 постанови Верховного Суду від 20.06.2023 у справі № 580/7276/21, ПП "Надія" вказує на те, що суди першої та апеляційної інстанцій не встановили підстав для представництва прокурором інтересів держави.

ДІАМ та Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації не проводять стратегічну екологічну оцінку, передбачену Законом України від 20.03.2018 № 2354-VIII "Про стратегічну екологічну оцінку" (далі - Закон № 2354-VIII), та контроль за дотриманням вимог Закону України від 17.03.2011 № 3159-VI "Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах". Містобудівна документація "Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" подана на затвердження депутатам міської ради 02.10.2018, тому вимогу Закону № 2354-VIII щодо екологічної оцінки не застосовуються. Генеральний план міста Черкас, затверджений у 2011 році разом із історико-архітектурним опорним планом, є чинним.

22. Верховний Суд ухвалою від 14.08.2023 відкрив касаційне провадження.

23. 28.08.2023 надійшов відзив, в якому заступник керівника Черкаської окружної прокуратури зазначив про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги та правомірність оскаржуваних рішень судів попередніх інстанції з огляду на те, що органами, уповноваженими здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, є ДІАМ та Управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації, при цьому закон не зобов`язує прокурора подавати позов в особі усіх органів. Належним є звернення хоча б від одного (постанови Верховного Суду від 25.02.2021 у справі №912/9/20, від 19.08.2020 у справі №923/449/18).

Також зазначає про відсутність доказів погодження з Мінкультури або уповноваженими органами та стратегічної екологічної оцінки.

24. 04.09.2023 надійшов відзив від відповідача, в якому Черкаська міська рада підтримує аргументи касаційної скарги, зазначаючи про неправомірність рішень судів попередніх інстанцій з огляду на те, що у ДІАМ відсутні повноваження щодо вжиття заходів стосовно містобудівної документації, відсутні підстави і для звернення прокурора до суду в інтересах цього органу.

25. 22.02.2024 надійшли пояснення від ДІАМ, в яких зазначено, що питання щодо перевірки відповідності вимогам законодавства відповідного рішення Черкаської міської ради, не відноситься до компетенції ДІАМ. Також просить розглядати справу без участі представника ДІАМ за наявними в справі доказами, з урахуванням наданих пояснень.

26. Черкаська міська рада у касаційній скарзі просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.06.2023.

27. Як на підставу касаційного оскарження Черкаська міська рада покликається на наявність підстав для відступу від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 13.10.2020 у справі №810/2509/17, щодо повноважень органу архбудконтролю здійснювати контроль діяльності органу місцевого самоврядування щодо затвердження детального плану території. ДІАМ не здійснює контроль щодо містобудівної документації, затвердженої Черкаською міською радою. Необхідність відступу обґрунтовує тим, що прокурор у цій справі визначає підставою для представництва інтересів держави у суді невжиття органом державного архітектурно-будівельного контролю заходів щодо захисту інтересів держави. За відсутності повноважень у ДІАМ відсутні підстави вважати, що прокурор має повноваження на звернення до суду в інтересах цього органу.

Також Рада покликається на те, що суди попередніх інстанцій вирішили спір без врахування висновків щодо застосування ст. 19 КАС України, сформульованих Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 04.12.2019 у справі №826/6233/17, стосовно можливості звернення суб`єкта владних повноважень до іншого суб`єкта владних повноважень лише з приводу реалізації їхньої компетенції; у цій справі компетенція відповідача щодо ухвалення спірного рішення не ставиться під сумнів.

Суди не врахували правові позиції щодо застосування ст. 10, п. 1 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 20.03.2018 №2354-VIII "Про стратегічну екологічну оцінку" (далі - Закон № 2354-VIII), викладені Верховним Судом у постановах від 15.07.2021 у справі № 1.380.2019.004556 та від 27.09.2022 у справі № 320/1510/20; обов`язок дотримання процедури стратегічної екологічної оцінки застосовується після 12.10.2018; оскаржувана містобудівна документація повністю розроблена та подана на затвердження Черкаської міської ради до введення в дію Закону №2354-VIII, тому у відповідача не виникнуло обов`язку забезпечити здійснення стратегічної екологічної оцінки проекту змін до Генерального плану с. Віта-Поштова; щодо застосування ст. 32 Закону України від 08.06.2000 № 1805-III "Про охорону культурної спадщини", сформульовані у постанові Верховного Суду від 31.01.2023 у справі № 640/8728/21; у Генеральному плані міста Черкас наявна "Схема обмежень обумовлених історико-архітектурним опорним планом", ("Історико-архітектурний опорним план та зони оборони пам`яток м. Черкаси в межах міста 19 - початку 20 ст. (між бульв. Т. Шевченка - вул. Іль`їна) Центр пам`яткознавств)"; стосовно застосування положень законодавства щодо дискреційних повноважень, викладених у постанові Верховного Суду від 13.10.2022 у справі № 380/13558/21.

28. Верховний Суд ухвалою від 15.09.2023 відкрив касаційне провадження.

29. Відповідач просив про розгляд справи за його участі, однак своєю ухвалою Верховний Суд відмовив в задоволенні такого клопотання.

30. 29.09.2023 надійшов відзив від позивача, з аналогічними доводами, зазначеними у відзиві на касаційну скаргу третьої особи.

31. Згодом касаційні провадження були об`єднані в одне.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

32. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційних скарг та відзивів на них, дійшов такого висновку.

33. Ключовим правовим питанням у справі є наявність підстав для представництва прокуратурою інтересів держави в суді, оскільки лише за наявності такого суд може вирішувати спір по суті.

34. У Рішенні від 05.06.2019 №4-р(II)/2019 Конституційний Суд України зазначив, що Конституцією України встановлено вичерпний перелік повноважень прокуратури, визначено характер її діяльності і в такий спосіб передбачено її існування і стабільність функціонування; наведене гарантує неможливість зміни основного цільового призначення вказаного органу, дублювання його повноважень/функцій іншими державними органами, адже протилежне може призвести до зміни конституційно визначеного механізму здійснення державної влади її окремими органами або вплинути на обсяг їхніх конституційних повноважень.

35. Відповідно до ч.3 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

36. Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 29.11.2022 у справі №240/401/19 дійшов таких висновків:

"69. Системне тлумачення вказаних приписів дозволяє дійти висновку, що стаття 53 КАС України вимагає вказувати в адміністративному позові, скарзі чи іншому процесуальному документі докази на підтвердження підстав заявлених позовних вимог із зазначенням, у чому саме полягає порушення інтересів держави, та обставини, що зумовили необхідність їх захисту прокурором.

70. Разом з тим, незгода суду з наведеним в адміністративному позові на виконання частини четвертої статті 53 КАС України обґрунтуванням прокурора щодо визначеної ним підстави представництва, як і неподання прокурором доказів відсутності органів влади, які мають повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, не є підставою для залишення позову без розгляду, як помилково вважали суди у цій справі.

71. Аналогічна правова позиція міститься, зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц."

37. Оскаржуване рішення відповідача від 13.05.2021 №5-318 "Про затвердження містобудівної документації "Внесення змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" у частині віднесення земельної ділянки площею 0,5431 га кадастровий номер 7110136700:03:027:0024, за адресою: вул. Гагаріна, 60, м. Черкаси, до території багатоквартирної забудови, належить до актів органів місцевого самоврядування нормативного-правового характеру, якими затверджено містобудівну документацію на місцевому рівні.

38. Висновок про те, що генеральний план є нормативно-правовим актом, неодноразово був висловлений Верховним Судом, зокрема у постановах від 06.10.2020 у справі №504/2797/16-а, від 31.01.2023 у справі №640/8728/21, 27.09.2023 у справі №300/3465/21, 11.09.2023 у справі № 320/258/19, 26.09.2023 у справі №320/2015/22.

39. Відповідачем у цій справі визначено представницький орган місцевого самоврядування - Черкаську міську раду, яка у спірних відносинах й прийняла оскаржувані рішення і які, на переконання прокурора, є незаконними та порушують інтереси держави.

40. Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 01.09.2022 у справі №440/7210/21 та від 12.10.2023 у справі №440/7208/21, викладав висновки щодо застосування норм ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" у справах, предметом спору в яких як і у справі, яка розглядається, є оскарження рішень органів місцевого самоврядування, підкреслював, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен із таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним і не перебуває у підпорядкуванні жодного органу.


................
Перейти до повного тексту