ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2024 року
м. Київ
справа № 569/21495/23
адміністративне провадження № К/990/10804/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року (колегія у складі суддів Іщук Л.П., Обрізка І.М., Шинкар Т.І.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради про скасування постанови,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради, в якому просив скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі, або за порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису) серії RVN 018574 від 29 червня 2023 року, складену інспектором з паркування Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради Яконюком В.І. відносно ОСОБА_1 за частиною першою статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), провадження у справі закрити.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що йому не було надано можливості реалізувати право на отримання правової допомоги, зокрема, відповідач, повідомивши, що розгляд матеріалів призначено на 03 серпня 2023 року о 09:00 год. у приміщенні відповідача за адресою: м.Рівне, вул. С.Бандери, 44, вручив позивачеві оспорювану постанову, винесену інспектором ще 29 червня 2023 року. Крім цього, позивач стверджує, що притягнення його до адміністративної відповідальності за порушення пункту 3.34 додатку 1 розділу 33 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306 (далі - ПДР) відбулося за відсутності належних та допустимих доказів на підтвердження обставин, зазначених в оскаржуваній постанові.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Рівненського міського суду Рівненської області від 08 грудня 2023 року позов задоволено частково: постанову серії RVN 018574 від 29 червня 2023 року, винесену інспектором (інспектором з паркування) Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради Яконюком Володимиром Івановичем відносно ОСОБА_1 за частиною першою статті 122 КУпАП, скасовано та направлено справу про адміністративне правопорушення на новий розгляд до Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради. В задоволенні решти вимог відмовлено.
Свої висновки місцевий суд мотивував тим, що відповідачем не дотримано процедуру розгляду справи про адміністративне правопорушення, визначену статтею 279 КУпАП, та порушено право позивача на захист, оскільки попри задоволення клопотання ОСОБА_1 про відкладення розгляду справи та призначення розгляду справи на 03 серпня 2023 року, відповідач виніс оспорювану постанову серії RVN 018574 29 червня 2023 року та направив її на адресу позивача лише 21 вересня 2023 року.
В апеляційній скарзі, поданій за підписом в.о. керівника Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради ОСОБА_2, відповідач просив скасувати ухвалу Рівненського міського суду Рівненської області від 09 листопада 2023 року про відкриття провадження у справі і рішення цього суду від 08 грудня 2023 року, та ухвалити нове судове рішення яким позовну заяву ОСОБА_1 залишити без розгляду.
Восьмий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 19 лютого 2024 року відмовив у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради на ухвалу Рівненського міського суду Рівненської області від 09 листопада 2023 року про відкриття провадження у справі.
Іншою ухвалою від 28 лютого 2024 року, яка є предметом касаційного перегляду, Восьмий апеляційний адміністративний суд повернув апеляційну скаргу Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради на рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 08 грудня 2023 року.
Свої висновки суд апеляційної інстанції мотивував тим, що апеляційну скаргу підписано особою, повноваження якої станом на момент подання цієї скарги не підтверджено в установленому законом порядку.
Підстави касаційного оскарження та їх обґрунтування
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року про повернення апеляційної скарги, а справу направити до апеляційного суду для продовження розгляду.
Свої доводи скаржник обґрунтовує тим, що апеляційний суд безпідставно не врахував наявного у матеріалах справи витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, який, на переконання скаржника, є достатнім та належним доказом на підтвердження повноважень підписанта апеляційної скарги, тобто ОСОБА_2 . Зауважує, що суд апеляційної інстанції у разі виникнення сумніву щодо повноважень підписанта, мав змогу скористатися безкоштовним запитом та отримати відомості з державного реєстру на офіційному сайті Міністерства юстиції України, проте не зробив цього. З огляду на наведене скаржник вважає, що повернувши апеляційну скаргу за фактичної можливості пересвідчитись у наявності у ОСОБА_2 повноважень на представництво під час розгляду справи (скарги), апеляційний суд поставив під загрозу дотримання завдань адміністративного судочинства, закріплених у частині першій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а також дотримання учасниками справи строків звернення до суду та оскарження судових рішень. Матеріали справи не містять доказів вжиття апеляційним судом заходів задля перевірки наявності у ОСОБА_2 повноважень на підписання апеляційної скарги, якщо апеляційний суд вважав, що витягу з державного реєстру та наказу про призначення виконуючої обов`язки керівника Департаменту не достатньо для їх підтвердження.
Позиція інших учасників справи
Відзиву на касаційну скаргу не надходило.
Відповідно до частини четвертої статті 338 КАС України відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух касаційної скарги
20 березня 2023 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга відповідача на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року в цій справі.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Загороднюк А.Г., судді Єресько Л.О., Соколов В.М.
Ухвалою Верховного Суду від 02 квітня 2024 року касаційну скаргу Департаменту муніципальної варти Рівненської міської ради на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року у справі №569/21495/23 залишено без руху та надано заявнику касаційної скарги десятиденний строк для усунення недоліків шляхом надання документу про сплату судового збору.
11 квітня 2024 року Департаментом муніципальної варти Рівненської міської ради подано заяву про усунення недоліків касаційної скарги до якої долучено документ про сплату судового збору.
Ухвалою Верховного Суду від 25 квітня 2024 року відкрито провадження за поданою відповідачем касаційною скаргою та витребувано з Рівненського міського суду Рівненської області справу №569/21495/23.
Ухвалою Верховного Суду від 29 травня 2024 року справу призначено до розгляду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновків судів, рішення яких переглядається, та аргументів учасників справи.
Відповідно до частин першої, третьої статті 55 КАС України сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника, крім випадку, встановленого частиною дев`ятою статті 266 цього Кодексу.
Юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника.
Повертаючи апеляційну скаргу скаржникові, суд апеляційної інстанції керувався положеннями пункту 1 частини першої, частини третьої, частини восьмої статті 59, а також пункту 1 частини четвертої статті 298 КАС України.
За змістом цих правових норм повноваження представників сторін та інших учасників справи мають бути підтверджені, зокрема, довіреністю фізичної або юридичної особи (пункт 1 частини першої статті 59 КАС України).
Довіреність від імені юридичної особи видається за підписом (кваліфікованим електронним підписом) посадової особи, уповноваженої на це законом, установчими документами (частина третя статті 59 КАС України).
У разі подання представником до суду заяви, скарги, клопотання він додає довіреність або інший документ, що посвідчує його повноваження, якщо в справі немає підтвердження такого повноваження на момент подання відповідної заяви, скарги, клопотання (частина восьма статті 59 КАС України).
Апеляційна скарга не приймається до розгляду і повертається судом апеляційної інстанції, якщо апеляційна скарга подана особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, не підписана, або підписана особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове становище якої не зазначено (пункт 1 частини четвертої статті 298 КАС України).