1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2024 року

м. Київ

справа № 200/2737/21-а

адміністративне провадження № К/990/38208/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів - Мацедонської В.Е., Радишевської О.Р.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 (головуюча суддя Троянова О.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2023 (головуюча суддя Компанієць І.Д., судді Гайдар А.В., Казначеєв Е.Г.),

У С Т А Н О В И В:

I. Суть спору

1. У березні 2021 ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 17.01.2020 включно із застосуванням щомісячної фіксованої індексації 3878,23 грн, відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078;

- зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення 3878,23 грн за період з 01.03.2018 по 17.01.2020 включно в сумі 87447,82 грн відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 із одночасним відрахуванням 1,5% військового збору та із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 №44;

- зобов`язати подати звіт про виконання судового рішення.

2. Позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30.07.2020 у справі №200/5889/20-а відповідачем було нараховано та виплачено індексацію грошового забезпечення з порушенням вимог абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 17.07.2003 №1078 (далі - Порядок №1078) за період з 01.03.2018 по 17.01.2020. Уважає, що бездіяльність відповідача щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 17.01.2020 включно із застосуванням щомісячної фіксованої індексації 3878, 23 грн, відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078, є протиправною.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 адміністративний позов задоволено частково.

3.1. Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо ненарахування та невиплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 грудня 2018 року по 17 січня 2020 року включно, з урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078.

3.2. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 здійснювати перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2018 року по 17 січня 2020 року включно, з урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078, з урахуванням виплачених сум.

3.3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

4. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 у справі №200/2737/21-а задоволено частково.

4.1. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 у справі №200/2737/21-а змінено. В абзацах другому та третьому резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 у справі №200/2737/21-а слова та цифри "з 01 грудня 2018 року" замінено словами та цифрами "з 01 березня 2018 року".

4.2. В іншій частині рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 у справі №200/2737/21-а залишено без змін.

5. Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність бездіяльності відповідача щодо ненарахування і невиплати позивачу індексації-різниці за період з 01.12.2018 по 17.01.2020, відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078.

6. Водночас суд апеляційної інстанції в постанові від 09.10.2023 вказав, що з урахуванням приписів абзацу 6 пункту 5 Порядку №1078 відповідач зобов`язаний був із березня 2018 року виплачувати фіксовану суму індексації грошового забезпечення (різницю між сумою індексації і розміром підвищення доходу), а у разі коли величина індексу споживчих цін перевищить поріг в розмірі 103 відсотка, то в підвищеному розмірі аж до наступного підвищення тарифної ставки (окладу), при якому сума збільшення грошового забезпечення (заробітної плати) перевищить фіксовану суму індексації.

6.1. А тому суд апеляційної інстанції змінив рішення суду першої інстанції та зазначив про помилковість висновку суду першої інстанції, що спірний період визначається з 01.12.2018 по 17.01.2020, оскільки обов`язок відповідача виплачувати фіксовану суму індексації грошового забезпечення, відповідно до абзацу 6 пункту 5 Порядку №1078, виникає з 01.03.2018.

7. Що стосується вимог позивача щодо стягнення індексації грошового забезпечення у фіксованій величині 3878,23 грн в місяць за період з 01.03.2018 по 17.01.2020, то, відмовляючи в цій частині вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що визначення розміру індексації грошового забезпечення, який підлягає виплаті на користь позивача, належить до виключної компетенції відповідача, і суд не має повноважень здійснювати його розрахунок до моменту проведення такого розрахунку відповідачем. Натомість суд наділений лише повноваженнями перевірити правильність такого розрахунку в контексті застосування нормативно-правових приписів, що регулюють спірні правовідносини.

7.1. Також, відмовляючи в задоволенні позовних вимог щодо компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, суди виходили з їх передчасності.

III. Провадження в суді касаційної інстанції

8. У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2023 в частині відмови в задоволенні позовних вимог та справу в цій частині направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

8.1. Позивач наголосив, що повноваження відповідача щодо нарахування та виплати суми індексації не є дискреційними, а тому суди при розгляді справи повинні розраховувати суму індексації належної позивачу до виплати та визначати її у рішенні, що відповідає правовій позиції Верховного Суду, сформованій в постанові від 23.03.2023 у справі №400/3826/21.

9. Ухвалою від 22.01.2024 Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

10. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити з підстав його необґрунтованості.

11. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, Верховний Суд виходить із такого.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

12. ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_3, РНОКПП НОМЕР_1, є громадянином України (паспорт № НОМЕР_2 від 08.09.2017), має статус учасника бойових дій.

13. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30.07.2020 у справі №200/5889/20-а, яке набрало законної сили 20.11.2020, визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо ненарахування та невиплати в повному розмірі ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період його служби з 01.12.2015 по 17.01.2020.

13.1. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_5 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.12.2015 по 17.01.2020, із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення в період з 01.12.2015 по 28.02.2018 - січень 2008 року, а в період з 01.03.2018 по 17.01.2020 - березень 2018 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

14. На виконання рішення у справі №200/5889/20-а ІНФОРМАЦІЯ_6 здійснено ОСОБА_1 нарахування індексації грошового забезпечення за період із грудня 2015 по 17.01.2020 включно на загальну суму 85700,48 грн. При цьому індексація грошового забезпечення за лютий 2018 року становила 4258,75 грн, щомісячно за період з грудня 2018 по лютий 2019 року включно - 71,08 грн, з березня 2019 по червень 2019 року включно - 134,47 грн, з липня 2019 по листопад 2019 року - 206,72 грн, за грудень 2019 року - 216,51 грн, за 17 днів січня 2020 року - 118,73 грн. За період з березня 2018 року по листопад 2018 року включно індексацію грошового забезпечення не нараховано.

15. Відповідно до особової картки за 2018 рік грошове забезпечення позивача за лютий 2018 року (нараховане в березні 2018 року) складає 7622,64 грн, а саме: посадовий оклад - 530,00 грн, оклад за військовим званням - 35,00 грн, надбавка за вислугу років - 56,50 грн, надбавка за особливості проходження військової служби - 310,75 грн, премія - 3831,90 грн, щомісячна додаткова грошова винагорода - 2858,49 грн.

16. Грошове забезпечення позивача за березень 2018 року (нараховане в квітні 2018 року) становить 8003,16 грн, а саме: посадовий оклад - 2640,00 грн, оклад за військовим званням - 600,00 грн, надбавка за вислугу років - 810,00 грн, надбавка за особливості проходження військової служби - 405 грн, премія - 3548,16 грн.

17. Грошовий дохід позивача збільшився на: 8003,16 - 7622,64 = 380,52 грн.

18. Згідно з розрахунком індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 №09/02/115 від 01.04.2021, за період з березня по листопад 2018 року індексація грошового забезпечення ненарахована та невиплачена.

V. Позиція Верховного Суду

19. За приписами частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

20. Доводи і вимоги касаційної скарги полягають в оскарженні судових рішень у справі №200/2737/21-а у частині відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 щодо розрахунку індексації (у конкретній сумі) та нарахування й виплати індексації грошового забезпечення із застосуванням щомісячної суми індексації-різниці 3878,23 грн за період з 01.03.2018 по 17.01.2020 включно в сумі 87447,82 грн, відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078, з відрахуванням податків та інших обов`язкових платежів.

21. Касаційне провадження в цій справі відкрито на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України в межах доводів позивача про неврахування судами попередніх інстанцій висновку Верховного Суду в подібних правовідносинах, викладеного у постанові від 23.03.2023 у справі №400/3826/21, щодо застосування абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078 у контексті необхідності визначення у судовому рішенні загальної (конкретної) суми індексації належної до виплати.

21.1. Отже, судові рішення у цій справі підлягають перегляду виключно у вказаній частині.

22. Відповідаючи на питання, поставлені перед судом касаційної інстанції в межах доводів і вимог касаційної скарги, Суд керується таким.

23. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-ХІІ) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

23.1. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-XII).

24. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-XII (далі - Закон №1282-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

25. Згідно з положеннями статті 2 Закону №1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення в межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

26. Відповідно до статті 4 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

26.1. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін (частина четверта статті 4 Закону №1282-XII).

27. Підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з Державного бюджету України, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів Державного бюджету України (частина друга статті 5 Закону №1282-XII).

28. За змістом частини першої статті 9 Закону №1282-XII індексація доходів громадян повинна проводитися за місцем їх одержання. Так як виплату заробітної плати (грошового забезпечення) здійснюють роботодавці, то і нараховувати індексацію за цим видом доходу також повинні усі без виключення роботодавці.

29. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 6 Закону №1282-XII).

30. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.

31. Згідно з пунктом 1-1 Порядку №1078 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01.01.2016). Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06.02.2003 №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.


................
Перейти до повного тексту