1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2024 року

м. Київ

справа № 380/12015/20

адміністративне провадження № К/990/6507/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної екологічної інспекції України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22.09.2021 (головуючий суддя: Гавдик З.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2022 (головуючий суддя: Гудим Л.Я., судді: Довгополов О.М., Ільчишин Н.В.) у справі № 380/12015/20 за позовом Державної екологічної інспекції України до Львівської обласної держаної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 ; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У грудні 2020 року Державна екологічна інспекція України (далі - Держекоінспекція України або позивач) звернулася до суду з позовом до Львівської обласної держаної адміністрації (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 ; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:

визнати протиправною бездіяльність Львівської облдержадміністрації в частині невжиття заходів щодо виконання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а також зобов`язати відповідача вжити заходи щодо виконання вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а саме:

- розробити, подати на затвердження відповідної ради та забезпечити виконання обласної та місцевих екологічних програм поводження з відходами, з врахуванням забезпечення повного циклу операції поводження з відходами, а саме: збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів (пункт 3 статті 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", пункт "в" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи");

- організувати та сприяти створенню спеціалізованих підприємств усіх форм власності для збирання, оброблення, утилізації та видалення відходів, а також для виготовлення, монтажу та сервісного обслуговування відповідного устаткування (пункт "з" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи");

- забезпечити організацію збирання і видалення побутових та інших відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також здійснення роздільного збирання корисних компонентів цих відходів на території Львівській області (пункт "й" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи");

- організувати здійснення контролю за діяльністю місць чи об`єктів, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів та контроль за подальшим використанням відходів з урахуванням їх ресурсної цінності та вимог безпеки для здоров`я людей і навколишнього природного середовища (пункт "д" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи");

- організувати розроблення та здійснення регіональних і місцевих програм поводження з відходами, а також забезпечити реалізацію загальнодержавних програм (пункт "в" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи"), крім того, під час підготовки проектів місцевих бюджетів забезпечити внесення пропозиції щодо залучення коштів, необхідних для здійснення заходів у сфері поводження з відходами, а саме, щодо забезпечення повного циклу операцій поводження з відходами - збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів (частина третя статті 20 Закону України "Про відходи");

- забезпечити ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів самостійно або за рішенням уповноважених на те органів (пункт "м" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи");

- у разі отримання звернення (повідомлення) щодо безхазяйних відходів, визначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжити заходи для визначення власника відходів, а також утворити постійну діючу комісію з питань поводження з безхазяйними відходами відповідно до порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1217 "Про затвердження Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів" для вирішення питань про подальше поводження з відходами (частина десята статті 12 Закону України "Про відходи").

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 22.09.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2022, у задоволенні позову відмовив.

Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нову постанову про задоволення позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 13.04.2022 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 28.05.2024 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду у порядку письмового провадження.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач стверджує, що проведеною перевіркою встановлено, що на території Львівської області не забезпечено безпечні умови для життя і здоров`я людей, не запроваджено передові технології, технічні рішення, технологічне обладнання, які відповідають природоохоронним та санітарно-гігієнічним вимогам і забезпечують унеможливлення впливу шкідливих факторів на довкілля та здоров`я мешканців.

Своєю чергою, Львівська ОДА як місцевий орган виконавчої влади, та її посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, натомість невиконання законних вимог органу державного нагляду (контролю) - Держекоінспекції України є неприпустимим та потребує негайного усунення порушень вимог Законів України "Про благоустрій населених пунктів", "Про відходи", "Про місцеві державні адміністрації", які виявлені під час позапланового заходу.

Відповідач позов не визнав. Вважає, що дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не розповсюджуються на спірні правовідносини.

Також відповідач вказує на те, що за інформацією районних державних адміністрацій та міст обласного значення на території Львівської області органами місцевого самоврядування розроблено та прийнято на чергових сесіях місцевих рад Програми поводження з твердими побутовими відходами, Правила благоустрою населених пунктів та в більшості населених пунктів розроблено схеми санітарної очистки населених пунктів.

Розроблені та затвердженні схеми санітарного очищення в більшості населених пунктів Львівської області, а саме: з 1929 населених пунктів наявні 1885 схем санітарного очищення, що складає 97,7 %. Обласною державною адміністрацією здійснюється контроль в частині владних повноважень за діяльністю місць чи об`єктів, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів та контроль за подальшим використанням відходів з врахуванням їх ресурсної цінності та вимог безпеки для здоров`я людей, а саме шляхом ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації твердих побутових відходів і реєстр місць видалення відходів. Також постійно координується робота органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій щодо забезпечення в повному обсязі ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих засмічень/звалищ відходів на території Львівської області. При районних державних адміністраціях створені постійно діючі комісії з питань поводження з безхазяйними відходами у відповідності до статті 12 Закону України "Про відходи" та порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1217.

Заходами обласної Програми охорони навколишнього природного середовища на 2016-2020 роки, передбачалось забезпечення ефективного використання побутових відходів як енергоресурсу, впровадження роздільного збирання твердих побутових відходів, комплексної переробки і утилізації їх ресурсоцінних компонентів, придбання відповідного обладнання та впровадження новітніх технологій в сфері поводження з відходами, створення нових, реконструкція та модернізація діючих полігонів для захоронення ТПВ, повернення у господарський оборот земель, в тому числі рекультивація полігонів, забезпечення контролю за полігонами, звалищами. Зокрема, обласною державною адміністрацією проведено 70 заходів у сфері поводження з відходами на суму 51 млн 587 тис 889 грн.

На території Львівської області також створено 9 спеціалізованих підприємств усіх форм власності для збирання, оброблення, утилізації та видалення небезпечних відходів, а також для виготовлення, монтажу та сервісного обслуговування відповідного устаткування, у яких наявні ліцензія на переробку небезпечних відходів.

Також за інформацією інформаційно-ресурсного програмного продукту "Recycle Map" на території Львівської області офіційно розміщений 301 пункт 7 збору вторсировини, яка є другою в Україні після м. Києва та Київської області. За допомогою зазначеної інформаційної платформи будь-хто, як громадянин, так і суб`єкт господарювання може ознайомитися з місцем розташування пунктів вторсировини, які матеріали можна здати на оброблення/утилізацію, контакти та ціну за матеріал.

Крім того, Львівською обласною державною адміністрацією відповідно до владних повноважень, організовано та постійно організовується сприяння та створення спеціалізованих підприємств усіх форм власності для збирання, оброблення, утилізації та видалення відходів, а також для виготовлення, монтажу та сервісного обслуговування відповідного устаткування.

Львівською обласною державною адміністрацією також забезпечено організацію збирання і видалення побутових та інших відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також здійснення роздільного збирання корисних компонентів цих відходів на території Львівської області, а також розроблено проєкт Регіонального плану управління відходами у Львівській області до 2030 року.

За наведених вище аргументів, відповідач наполягає, що ним в повному обсязі виконуються завдання та реалізуються повноваження, передбачені Законами України "Про місцеві державні адміністрації", "Про відходи".

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 в судових засіданнях позовні вимоги підтримав, надав суду додаткові пояснення та докази, просив позов задовольнити.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Департамент екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації, участі уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій установлено, що впродовж 2020 року від місцевого мешканця ОСОБА_1 до Держекоінспекції України надійшло 92 звернення щодо розміщення несанкціонованих сміттєзвалищ на території Львівської області (65 звернень), а також з приводу бездіяльності Львівської облдержадміністрації (27 звернень).

З метою перевірки фактів, наведених у цих зверненнях, наказом голови Держекоінспекції України № 306 від 31.08.2020 утворено комісію для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, поводження з відходами Львівської обласної державної адміністрації та місцевих державних адміністрацій, Львівської обласної ради та органів місцевого самоврядування Львівської області, у складі: Акберова А.Е. та Яреми І.Б .

Цій комісії у період з 07.09.2020 по 11.09.2020 було доручено здійснити позаплановий захід державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, поводження з відходами, Львівської обласної державної адміністрації та місцевих державних адміністрацій, Львівської обласної ради та органів місцевого самоврядування Львівської області.

На підставі направлення голови Держекоінспекції України № 24 від 31.08.2020 начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) за поводженням з відходами та небезпечними хімічними речовинами Управління державного екологічного нагляду (контролю) промислового забруднення - старшого державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України Акберовим А.Е. та заступником начальника відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Державної екологічної інспекції у Львівській області Яремою І.Б. було проведено позапланову перевірку дотримання Львівською ОДА вимог природоохоронного законодавства за адресою: 79008, Львівська обл., м. Львів, вул. Винниченка, 18, у період з 07.09.2020 по 11.09.2020.

Результати проведеної перевірки оформлені актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 4.2-0007 від 11.09.2020.

У висновках Акта перевірки зазначено, що Львівською облдержадміністрацією не забезпечено у повному обсязі виконання повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме:

- на території Львівської області, Львівською ОДА не організовано збирання відходів в повному обсязі, а також не організовано та не вжиті заходи щодо сприяння створенню спеціалізованих підприємств усіх форм власності для оброблення, утилізації та видалення відходів, чим порушено пункт "з" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи";

- Львівською ОДА не розроблені та не затверджені схеми санітарного очищення населених пунктів Львівської області у відповідності до Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 23.03.2017 № 57. Тобто послуги з поводження з побутовими відходами, а саме послуги з вивезення та захоронення побутових відходів, Львівською ОДА здійснені з порушенням правил благоустрою території населених пунктів та без урахування схеми санітарного очищення населених пунктів Львівської області. Зазначене на переконання перевіряючих свідчить про порушення вимог пункт "ж" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи";

- Львівською ОДА не організовано створення полігонів для захоронення відходів, а також здійснення роздільного збирання корисних компонентів цих відходів, чим порушено вимоги пункту "й" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи");

- Львівською ОДА не здійснено контроль за діяльністю місць чи об`єктів, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів та контроль за подальшим використанням відходів з урахуванням їх ресурсної цінності та вимог безпеки для здоров`я людей і навколишнього природного середовища, чим порушено вимоги пунктів "е", "д" та "п" частини першої статті 20 Закону України "Про відходи" та пункту 10 статті 12 Закону України "Про місцеві державні адміністрації";

- Львівською ОДА не реалізовано повноваження щодо здійснення контролю за забороною змішування чи захороненням відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, чим порушено вимоги частини шостої статті 33 Закону України "Про відходи".

За результатами перевірки, на підставі пункту "і" частини першої статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", підпункту 6 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.04.2017, старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України Акберовим А.Е. складено вимогу № 4.2-0008 від 11.09.2020 про усунення Львівською ОДА ряду порушень вимог законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища та вимог законодавства у сфері поводження з відходами.

Акт перевірки № 4.2-0007 від 11.09.2020 та вимогу № 4.2-0008 від 11.09.2020 було скеровано на адресу відповідача листом № 4.2-0010 від 11.09.2020.

30.09.2020 Держекоінспекцією отримано листа від Львівської ОДА

№ 5/6-8273/0/2-20/7-31 від 25.09.2020, у якому повідомлено старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України Акберова А.Е. про проблемні питання, пропозиції та шляхи вирішення.

Враховуючи порушення Львівською ОДА вимог законодавства у сфері поводження з відходами, позивач звернувся з цим позовом до суду.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у спірних правовідносинах відсутня бездіяльність Львівської ОДА в частині невжиття заходів щодо виконання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та вимог законодавства у сфері поводження з відходами.

Відповідачем не надано доказів, а судами не встановлено обставин, які б свідчили про невжиття відповідачем чітко встановлених законодавством заходів щодо виконання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та вимог законодавства у сфері поводження з відходами, з посиланням на назви населених пунктів та/або об`єктів поводження з відходами, чи їх місцями.

Своєю чергою суди встановили, що обласною державною адміністрацією проведено 70 заходів у сфері поводження з відходами на суму 51 млн 587 тис 889 грн.

На території Львівської області також створено 9 спеціалізованих підприємств усіх форм власності для збирання, оброблення, утилізації та видалення небезпечних відходів, а також для виготовлення, монтажу та сервісного обслуговування відповідного устаткування, у яких наявні ліцензія на переробку небезпечних відходів.

Також за інформацією інформаційно-ресурсного програмного продукту "Recycle Map" на території Львівської області офіційно розміщений 301 пункт 7 збору вторсировини, яка є другою в Україні після м. Києва та Київської області. За допомогою зазначеної інформаційної платформи будь-хто, як громадянин, так і суб`єкт господарювання може ознайомитися з місцем розташування пунктів вторсировини, які матеріали можна здати на оброблення/утилізацію, контакти та ціну за матеріал.

Відповідачем також забезпечено організацію збирання і видалення побутових та інших відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, та здійснення роздільного збирання корисних компонентів цих відходів на території Львівської області. На більшості полігонах ТПВ наявні сортувальні лінії, у більшості населених пунктах забезпечено сортування ТПВ на початковій стадії.

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 №820-р "Про схвалення Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року", розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 117-р "Про затвердження Національного плану управління відходами до 2030 року", обласною державною адміністрацією розроблено проєкт Регіонального плану управління відходами у Львівській області до 2030 року.


................
Перейти до повного тексту