ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2024 року
м. Київ
справа №280/3602/22
адміністративне провадження № К/990/7762/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15.08.2022 (суддя - Мінаєва К.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.01.2023 (судді - Юрко І.В., Чабаненко С.В., Чумак С.Ю.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача, Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
1) визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не проведення перерахунку розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2022, а саме - 2 481,00 грн. на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" та не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2022.
2) зобов`язати відповідача перерахувати розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2022 у розмірі 2 481,00 грн. на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" та підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2022, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу - 6 550,00 грн., окладу за військове звання 1 890,00 грн., надбавки за вислугу років 45 % - 3 798,00 грн., надбавки за виконання особливо важливих завдань 65 % - 7954,70 грн., надбавки за таємність 15 % - 982,50 грн., та премії 41 % - 2 685,50 грн.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач, ІНФОРМАЦІЯ_2, є пенсіонером та отримує пенсію по лінії Міністерства оборони за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
23.05.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив перерахувати розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2022 з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2022 у розмірі 2481,00 грн. на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до Постанови №704 і надати до Управління нову довідку про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2022 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу - 6550,грн., окладу за військове звання - 1886,00 грн., надбавки за вислугу років 45% - 3796,20 грн., надбавки за виконання особливо важливих завдань 65% - 7950,93 грн., надбавки за таємність 15% - 982,50 грн. та премії 4 % - 2685,50 грн. (а.с. 17-18).
Листом від 30.05.2022 №690/с відповідач повідомив, що на теперішній час розрахунок посадових окладів для військовослужбовців та пенсіонерів Міністерства оборони України не змінився. Відповідно до пункту 4 Постанови №704 розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14. Інших розпоряджень від Кабінету Міністрів України щодо зміни розрахунків посадових окладів та окладів за військовим званням не надходило. Після 01.03.2018 рішення про збільшення розмірів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців Урядом не приймалось, відповідно підстав для проведення перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям не має. Крім того повідомлено, що надання довідки можливо лише на підставі запиту Головного управління Пенсійного фонду України (а.с. 19-20).
Не погодившись з відмовою відповідача, позивач оскаржив таку відмову до суду.
В обґрунтування позовних вимог покликався на те, що з моменту ухвалення судового рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі №826/6453/18 визначення розміру посадових окладів та окладів за військовим званням військовослужбовців повинно відбуватися згідно початкової редакції пункту 4 постанови КМУ №704 і при підрахунку використовується прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року, який щороку встановлюється Законом України "Про державний бюджет України" і на 01.01.2022 складає - 2481,00 грн. На його звернення відповідач відмовив у проведенні перерахунку грошового забезпечення з 01.01.2022 з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" у розмірі 2481,00 грн. та наданні відповідної довідки до ГУ ПФУ в Запорізькій області. Також позивач звертає увагу, що судовими рішенням у справах №280/2855/21, №280/11096/21 встановлено його право на перерахунок складових грошового забезпечення шляхом множення відповідного тарифного коефіцієнту на прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021. Наголошує на тому, що у відповідача відсутні будь-які правові підстави щодо відмови у проведенні перерахунку посадового окладу та окладу за військовим званням з використанням у розрахунку прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом "Про Державний бюджет України" на 01.01.2022, а саме 2481,00 грн., а також відсутні у відповідача правові підстави для ненадання до органу Пенсійного фонду України оновленої довідки про грошове забезпечення.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15.08.2022, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.01.2023, у задоволенні позовних вимог - відмовлено.
Ухвалюючи рішення про відмову в позові, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що з 01.01.2022 не відбулось фактичне підвищення грошового забезпечення військовослужбовців. Оскільки відповідно до частини 4 статті 63 Закону №2262 обставиною, що обумовлює перерахунок пенсій колишніх військовослужбовців, повинно бути підвищення розміру грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців, а такого підвищення станом на 01.01.2022 фактично не відбулось, то підстави для перерахунку пенсії позивача, а відповідно і для видачі відповідачем нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії позивача з 01.01.2022 відсутні.
Враховуючи викладене, суди дійшли висновку, що відповідач не має правових підстав для складення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача з окладами відповідної категорії військовослужбовців, які фактично таких окладів не отримують.
Також суд апеляційної інстанції визнав безпідставними посилання позивача на постанову Верховного Суду від 02.08.2022 у справі №440/6017/21, оскільки у зазначеній справі Верховним Судом взагалі не аналізувались обставини, з якими законодавець пов`язує виникнення в особи права на перерахунок пенсії відповідно до Закону №2262-ХІІ, а саме, чи підвищилось грошове забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, зокрема військовослужбовця на посаді, з якої звільнився на пенсію позивач. На переконання суду апеляційної інстанції таке підвищення повинно відбутися не теоретично, а фактично, оскільки пенсіонеру пенсія не може бути обрахована з грошового забезпечення, яке фактично не нараховується і не виплачується військовослужбовцю відповідної категорії.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Покликається на те, що зміна розміру прожиткового мінімуму і є тією обставиною, яка зумовлює підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців, а відтак і є підставою для видачі йому оновленої довідки відповідно до вимог Закону №2262-ХІІ. На переконання позивача, норми Постанови №704 (після скасування судовим рішенням у справі №826/6453/18 змін до зазначеної постанови) свідчать про наявність у нього права на перерахунок пенсії у зв`язку із збільшенням прожиткового мінімуму для працездатних громадян.
Як на підставу касаційного оскарження позивач посилається на те, що суди попередніх інстанцій не врахували правові висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 02.08.2022 у справі №440/6017/21.
Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.
Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII). Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII.
Так, частинами першою, другою та четвертою цієї статті передбачено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
30.08.2017 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №704, якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.