1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2024 року

м. Київ

справа № 440/4563/21

адміністративне провадження № К/990/832/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Берназюка Я.О., Єзерова А.А.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 2 серпня 2021 року у складі судді Шевякова І.С. та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 6 грудня 2021 року у складі колегії суддів: Ральченка І.М. (головуючий), суддів: Катунова В.В., Чалого І.С. у справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати нечинною уточнюючу довідку ІНФОРМАЦІЯ_1, направлену до Головного Управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (далі - ГУ ПФУ в Полтавській області) за вихідним № 9/1/186 від 19 січня 2021 року;

- визнати неправомірними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 по виготовленню та направленню до ГУ ПФУ в Полтавській області уточнюючої довідки за вихідним № 9/1/186 від 19 січня 2021 року;

- визнати неправомірними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 по скасуванню довідки № 12/387/фп68092 від 27 листопада 2020 року;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 відкликати уточнюючу довідку без її застосування, направлену до ГУ ПФУ в Полтавській області за вихідним № 9/1/186 від 19 січня 2021 року, як таку, що є нечинною, та підтвердити чинність довідки № 12/387/фп68092 від 27 листопада 2020 року для її застосування, як чинну щодо здійснення обчислення та перерахунку з 1 квітня 2019 року основного розміру пенсії.

2. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 2 серпня 2021 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 6 грудня 2021 року, відмовив у задоволенні позову.

2.1 Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із відсутності підстав для врахування при складанні довідки про розмір грошового забезпечення позивача надбавки за особливості проходження служби (далі - надбавка за ОПС) у розмірі 100 % та премії у розмірі 130%.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 Позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Полтавській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ), що відповідачем не заперечується.

3.2 30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова №704), яка набрала чинності 1 березня 2018 року та якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

3.3 21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №103, пунктами 1, 2 якої встановлено перерахувати з 1 січня 2018 року пенсії, призначені згідно з Законом №2262-ХІІ до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до Постанови №704.

3.4 5 березня 2019 року набрало законної сили рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок №45).

3.5 Позивач, уважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у підготовці та наданні ГУ ПФУ в Полтавській області нової довідки про його грошове забезпечення з урахування додаткових видів грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року для здійснення обчислення та перерахунку з 1 квітня 2019 року основного розміру пенсії, звернувся до суду з позовом.

3.6 Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року у справі №440/3638/20, яке набрало законної сили 26 жовтня 2020 року, позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_3 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено повністю. Визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_3 по відмові у підготовці та наданні до ГУ ПФУ в Полтавській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 5 березня 2019 року, відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону № 2262-ХІІ, положень Постанови № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 1 квітня 2019 року основного розміру пенсії. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_4 підготувати та надати до ГУ ПФУ в Полтавській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 5 березня 2019 року, відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону № 2262-ХІІ, положень Постанови № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 1 квітня 2019 року основного розміру пенсії.

3.7 На виконання рішення суду від 13 серпня 2020 року у справі №440/3638/20 відповідачем видано довідку №12/387/фп68092 від 27 листопада 2020 року про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 5 березня 2019 року із зазначенням, зокрема, надбавки за ОПС у розмірі 100% та премії у розмірі 130%.

3.8 Довідка №12/387/фп68092 від 27 листопада 2020 року про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 надіслана ІНФОРМАЦІЯ_5 до ГУ ПФУ в Полтавській області.

3.9 У подальшому листом від 19 січня 2021 року за вих №9/1/186 ІНФОРМАЦІЯ_5 надіслано уточнюючу довідку від 19 січня 2021 року про грошове забезпечення ОСОБА_1 та повідомлено про скасування попередньо виданої довідки від 27 листопада 2020 року №12/387/фп68092, оформленої на виконання рішення суду.

3.10 В уточненій довідці від 19 січня 2021 року ІНФОРМАЦІЯ_5 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 5 березня 2019 року зазначено, зокрема, надбавка за ОПС в розмірі 65% та премія в розмірі 35%.

3.11 Позивач не погодився з діями ІНФОРМАЦІЯ_6 щодо відкликання довідки №12/387/фп68092 від 27 листопада 2020 року про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 5 березня 2019 року та на направлення до ГУ ПФУ в Полтавській області уточнюючої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 5 березня 2019 року від 19 січня 2021 року. У зв`язку з цим звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, не з`ясування всіх обставин у справі, що призвело до неправильного вирішення справи, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних відносинах та що застосування норм у цій справі має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики.

Крім того, скаржник зазначає, що підставою для усунення від льотної роботи на припинення виплати підвищених надбавок для льотного складу є не висновки льотно-лікарської комісії про непридатність до льотної роботи, а наказ командира військової частини, який видається на підставі цих висновків. У зв`язку із відсутністю такого наказу відповідач безпідставно зменшив у довідці про грошове забезпечення розміри надбавки за виконання особливо важливих завдань та премії.

5. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу. Уважає, що наказ про припинення зазначених виплат не міг бути виданим, оскільки така надбавка на той час не виплачувалась, а була введена лише на підставі Постанови №704.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить із такого.

7. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. У частині першій статті 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

9. Законом України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) визначені основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлена єдина система їх соціального та правового захисту, гарантовано військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та врегульовані відносини у цій галузі.

10. Згідно пунктів 1-4 статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять:

посадовий оклад, оклад за військовим званням;

щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

11. У преамбулі Закону № 2262-ХІІ, зазначено, що умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає цей Закон.

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

12. Відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту