ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2024 року
м. Київ
справа № 380/11295/23
адміністративне провадження № К/990/42926/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 26.07.2023 (суддя Гавдик З.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.12.2023 (колегія суддів: Судова-Хомюк Н.М., Онишкевич Т.В., Сеник Р.П.) у справі №380/11295/23 за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Державної прикордонної служби України про визнання дій та бездіяльності протиправними,
ВСТАНОВИВ :
І. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України (надалі також - відповідач), в якому просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Адміністрації Державної прикордонної служби України, яка полягає у невиготовленні та ненаправленні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі- ГУПФУ у Львівській області) довідок про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, визначених шляхом множення розміру мінімального прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі постанова № 704) із обов`язковим врахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки доплати, підвищення) та премії, для перерахунку ОСОБА_1 розміру пенсії із 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023;
- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, визначених шляхом множення розміру мінімального прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови № 704 із обов`язковим врахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки доплати, підвищення) та премії, для перерахунку ОСОБА_1 розміру пенсії із 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023.
2. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 відкрито провадження у справі.
3. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 29.06.2023 позовну заяву залишено без руху, оскільки в частині позовних вимог що стосуються виготовлення оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, та станом на 01.01.2022, вона подана з пропуском строку звернення до суду та не подано заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду, та встановлено строк для усунення недоліків позовної заяви - п`ять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
05.07.2023 позивач направив на адресу суду заяву на виконання ухвали, в якій зазначив, що строк звернення до суду не пропущений, оскільки відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсії, непроведений з вини органів Пенсійного фонду України або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком. Застосовані судом висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 31.03.2021 у справі №240/12017/19, прийняті за інших фактичних обставин, ніж у даній справі, з урахуванням іншої нормативної бази, що не дозволяє аналогічно застосувати ті ж самі положення законодавства та правові позиції у справі №380/16795/22. Також покликається на правові позиції Верховного Суду, викладені у постанові від 15.02.2018 у справі №820/6514/17, від 27.05.2021 у справі №442/5891/17, від 29.09.2021 у справі № 766/12325/16-а, в яких Верховний Суд виснував, що Кодекс адміністративного судочинства України є загальним законом, яким врегульовані строки звернення до адміністративного суду, натомість спеціальним законом, яким врегульовано правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби та строки перерахунку пенсій є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
4. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 26.07.2023 у задоволенні клопотання позивача від 05.07.2023 про поновлення пропущеного з поважних причин строку звернення до суду відмовлено.
Позовну заяву ОСОБА_1 до Адміністрації Державної прикордонної служби України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії залишено без розгляду в частині позовних вимог, що стосуються виготовлення оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, станом на 01.01.2021 та станом на 01.01.2022.
5. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 04.12.2023 ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 26.07.2023 залишив без змін.
6. Не погоджуючись із судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права, просить їх скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
7. Верховний Cуд ухвалою від 20.12.2023 відкрито касаційне провадження.
8. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.
9. Враховуючи предмет касаційного оскарження, справа розглядається в порядку письмового провадження.
10. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУПФУ у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).
12. 14.03.2023 позивач звернувся до Адміністрації Державної прикордонної служби України із заявою щодо виготовлення та направлення до ГУПФУ у Львівській області довідок про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом станом на 01.01.2020, станом на 01.01.2021, станом на 01.01.2022 та станом на 01.01.2023 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для проведення перерахунку з 01.02.2020, з 01.02.2021, з 01.02.2022, з 01.02.2023 основного розміру пенсії.
Відповідач листом від 09.05.2023 №11/Б-4744-9066 відмовив позивачу у виготовленні оновленої довідки, оскільки грошове забезпечення діючих військовослужбовців визначається, виходячи з прожиткового мінімуму, встановленого на 01.01.2018. Враховуючи викладене, відсутні підстави для складання довідок про розмір грошового забезпечення станом на січень 2020, 2021 та 2022 року.
13. Вважаючи відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Залишаючи без розгляду позовну заяву, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд виходив з того, що позивачем не наведено об`єктивних обставин, які б не дозволяли йому звернутися до суду у визначений законодавством строк. Відтак позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права з пропуском шестимісячного строку, встановленого статтею 122 КАС України.
ІV.ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
15. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права. Наголошено, що суди попередніх інстанцій помилково застосували під час розгляду цієї справи правові позиції Верховного Суду, викладені в постановах від 31.03.2021 в справі № 240/12017/19 і від 12.04.2023 в справі № 380/14933/22.
Позивач звертає увагу, що Верховний Суд у рішенні від 15.02.2018 в зразковій справі № 820/6514/17 виснував, що КАС України є загальним законом, яким урегульовані строки звернення до адміністративного суду за захистом прав. Натомість спеціальним законом, яким урегульовано правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених із військової служби, та строки перерахунку пенсії, є Закон № 2262-ХІІ.
У зв`язку з викладеним скаржник вважає, що його право на здійснення перерахунку пенсії в контексті спірних правовідносин у силу вимог частини третьої статті 51 Закону № 2262-ХІІ не може бути обмежено будь-яким строком, а тому й строк звернення до суду з позовними вимогами щодо складання відповідних довідок про розмір його грошового забезпечення станом на січень 2020, 2021 та 2022 року для перерахунку пенсії на підставі статті 63 Закону № 2262-ХІІ не застосовується.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
16. Частинами першою, четвертою статті 63 Закону № 2262-ХІІ установлено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
17. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393" затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема, територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, було звільнено зі служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.
18. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
19. Згідно з пунктом 2 цього Порядку Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
20. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).