1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2024 року

м. Київ

cправа № 910/6065/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючого - Пєскова В. Г.,

суддів: Білоуса В. В., Картере В. І.,

за участю секретаря судового засідання Багнюка І. І.,

учасники справи:

представник позивача - Росоха С. В.,

представник відповідача - Миронова Л. О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства юстиції України (вх. № 1171/2024)

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.01.2024

у складі колегії суддів: Сітайло Л. Г. - головуючого, Буравльова С. І., Шапрана В. В.

та на рішення Господарського суду міста Києва від 09.08.2023

у складі судді Літвінової М. Є.

у справі № 910/6065/23

за позовом Міністерства юстиції України

до Акціонерного товариства "Кристалбанк"

про зобов`язання вчинити дії,

На розгляд суду постало питання щодо зобов`язання банку виконати платіжне доручення з перерахування грошових коштів з метою забезпечення їх переходу у власність держави, що знаходяться на рахунку політичної партії, діяльність якої заборонено рішенням суду.

ВСТАНОВИВ

Обставини справи

1. 20.06.2022 рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі № П/857/8/22, залишеним без змін постановою Верховного Суду від 15.09.2022, адміністративний позов Міністерства юстиції України задоволено. Заборонено діяльність Політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" (далі - політична партія). Визначено передати майно, кошти та інші активи Політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", її обласних, міський, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

2. З метою формування і подальшого затвердження переліку майна політичної партії, переданого у власність держави, Міністерство юстиції України листами від 06.10.2022 № 92457/19.2.2/11-22 та від 10.11.2022 № 105394/116963-22-22/19.2.2 звернулося до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА) щодо надання інформації, зокрема, про номери рахунків та залишки коштів на них в національній та іноземній валюті, які належать політичній партії, її обласним, міським, районним організаціям, первинним осередкам та іншим структурним утворенням.

3. У відповідь листами АРМА надало відомості про наявні рахунки політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" відкриті, зокрема, і в АТ "Кристалбанк".

4. 26.12.2022 Наказом Міністерства юстиції України № 5817/5 затверджено перелік майна, коштів та інших активів забороненої судом політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, що передаються у власність держави, до якого увійшли, у тому числі, й грошові кошти на рахунках, відкритих в АТ "Кристалбанк".

5. 27.12.2022, з метою виконання названого вище судового рішення, Міністерство юстиції України звернулося до АТ "Кристалбанк" з листом від 27.12.2022 № 123392/19.2.2/33-22 "Щодо примусового списання (стягнення) коштів", додатком до якого була надіслана, зокрема, платіжна інструкція від 27.12.2022 № 57 для перерахування грошових коштів політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" у сумі 15 377,65 грн, облікованих на рахунку № НОМЕР_1, до держбюджету.

6. 11.03.2023 АТ "Кристалбанк" було повідомлено Міністерство про повернення платіжної інструкції від 27.12.2022 № 57 без виконання відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

7. 28.02.2023 Міністерством юстиції України було повторно скеровано до АТ "Кристалбанк" лист від 28.02.2023 № 24221/19.2.2/33-23 та платіжну інструкцію від 28.02.2023 № 111 на суму 15 377,65 грн.

8. 09.03.2023 АТ "Кристалбанк" повторно було повідомлено Міністерство про повернення платіжної інструкції від 28.02.2023 № 111 без виконання відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

9. Судами першої та апеляційної інстанції також встановлено, що рахунок № НОМЕР_1 відкрито у Банку під вимоги партії для використання на цілі відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Подання позову

10. Міністерство юстиції України звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до АТ "Кристалбанк" про зобов`язання виконати платіжну інструкцію.

11. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з метою забезпечення належного виконання судового рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2022 у справі №П/857/8/22, в частині передачі належних політичній партії коштів у власність держави, виникла необхідність у зобов`язанні Банку виконати платіжну інструкцію Міністерства юстиції України про перерахунок у власність держави належних забороненій партії коштів у розмірі 15 377,65 грн.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

12. 09.08.2023 рішенням Господарського суду міста Києва у справі № 910/6065/23 у задоволенні позову відмовлено.

13. Місцевий господарський суд виходив з того, що спірні грошові кошти є коштами Пенсійного фонду України, спрямованими для здійснення відповідних страхових виплат застрахованим особам. А тому невикористання таких коштів за їх цільовим призначенням може мати своїм єдиним наслідком лише повернення останніх Пенсійному фонду України, у зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

14. 24.01.2024 постановою Північного апеляційного господарського суду (повний текст постанови складено та підписано 29.01.2024) рішення Господарського суду міста Києва від 09.08.2023 у справі № 910/6065/23 - залишено без змін.

15. Суд апеляційної інстанції визнав вірними висновки суду першої інстанції, що спірні грошові кошти, які перераховані названій політичній партії, як страхувальнику, на вказаний окремий поточний рахунок для здійснення страхових виплат, згідно з положеннями статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", останній у розумінні статті 14 Закону України "Про політичні партії", не належать та її власністю не є.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

16. 19.02.2024 Міністерством юстиції України подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.01.2024 та рішення Господарського суду міста Києва від 09.08.2023 у справі № 910/6065/23; прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги Міністерства юстиції України.

17. Підставою касаційного оскарження судових рішень у справі № 910/6065/23 Міністерством юстиції України зазначено пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України.

18. При цьому, скаржник посилається на незастосування судами ст. 2, 3, 317, 318, 321, 326, 328 Цивільного кодексу України.

19. Міністерством юстиції України стверджує, що з моменту затвердження переліку майна забороненої в судовому порядку політичної партії усі її активи вже є власністю держави, що не було взято судами до уваги при прийнятті оскаржуваних судових рішень. Законом України "Про політичні партії в Україні" і Порядком переходу у власність держави майна, коштів та інших активів забороненої судом політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2022 № 896 не передбачено жодних обмежень або винятків в контексті переходу у державну власність майна, коштів та інших активів забороненої судом політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, у тому числі щодо перерахування грошових коштів із рахунків політичної партії до державного бюджету.

20. Міністерство юстиції України вказує, що не є кредитором у даних правовідносинах, а спірні кошти підлягають стягненню на користь держави на підставі судового рішення, що є обов`язковим для виконання.

21. Скаржник вважає, що стаття 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" не підлягає застосуванню у цих відносинах, що не було взято судами до уваги.

22. Поза увагою суду, за доводом скаржника, залишився той факт, що спірні кошти на момент розгляду справи продовжували перебувати та зазначеному рахунку партії, відкритому у Банку.

23. Скаржник стверджує, що оскільки спірна сума на сьогодні перебуває на рахунку Партії, відкритому у Банку, що підтверджується листом Пенсійного фонду України, доданим до касаційної скарги, не виплачена застрахованим особам та всупереч вимог законодавства не повернута до органів Пенсійного фонду України, підстави вважати, що ці кошти є страховими коштами відсутні.

Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу

24. Відзиву на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходило.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

А. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

25. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

26. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

27. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

28. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

29. Предметом касаційного перегляду у цій справі стало питання щодо зобов`язання банку виконати платіжне доручення з перерахування грошових коштів з метою забезпечення їх переходу у власність держави, що знаходяться на рахунку політичної партії, діяльність якої заборонено рішенням суду.

30. Здійснивши перевірку правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, оцінивши доводи касаційної скарги, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

31. Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням апеляційного адміністративного суду заборонено діяльність політичної партії та ухвалено передати майно, кошти та інші активи партії, її обласних, міський, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

32. В подальшому АРМА на звернення Міністерства юстиції України надало відомості про наявні рахунки політичної партії відкриті, зокрема, і в АТ "Кристалбанк".

33. З метою виконання судового рішення про заборону діяльності політичної партії, Міністерство юстиції України двічі зверталося до Банку із платіжною інструкцією для перерахування грошових коштів політичної партії у сумі 15 377,65 грн, які знаходяться на рахунку відповідача до державного бюджету.

34. Невиконання Банком вказаної платіжної інструкції з посиланням на ч. 2 ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" стало предметом спору у цій справі.

35. Слід зазначити, що за приписами ст. 14 Закону України "Про політичні партії в Україні" Держава гарантує політичним партіям право на кошти та інше майно для здійснення своїх статутних завдань. Політичні партії є неприбутковими організаціями. Політичні партії для здійснення своїх статутних завдань мають право володіти, користуватися та розпоряджатися рухомим і нерухомим майном, коштами, обладнанням, транспортом, набуття яких не забороняється законами України. Політичні партії можуть орендувати (мати на іншому праві користування) необхідне рухоме та нерухоме майно.

36. Політична партія може розміщувати кошти у національній валюті на поточному або вкладному (депозитному) рахунку в установі банку України під визначений процент (дохід) (ч. 5 ст. 14 Закону України "Про політичні партії в Україні").

37. Політична партія, а також місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, зобов`язані відкрити рахунки в установах банків України, на які перераховуватимуться всі кошти у безготівковій формі, які набуватимуться політичною партією чи її місцевою організацією. Реквізити банків, в яких відкриті рахунки політичної партії та її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, і банківські реквізити таких рахунків оприлюднюються на офіційному веб-сайті політичної партії (за наявності) та зазначаються у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії. Про відкриття та закриття таких рахунків відповідні установи банків України повідомляють Національне агентство з питань запобігання корупції протягом трьох банківських днів у порядку, встановленому Національним банком України за погодженням з Національним агентством з питань запобігання корупції (ч. 9 ст. 14 Закону України "Про політичні партії в Україні").

38. Отже, політична партія має визначене законом право, зокрема, на грошові кошти, для здійснення своїх статутних завдань, які зобов`язана розміщувати на рахунках в установах банків України.


................
Перейти до повного тексту