ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2024 року
м. Київ
cправа № 911/4610/15 (911/1417/23)
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Картере В.І. - головуючий, Огороднік К.М., Пєсков В.Г.,
за участю секретаря судового засідання Заріцької Т.В.,
представників учасників справи:
позивача - Рожкова Л.О.,
відповідача - Маленко В.О.,
третьої особи - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2024 (колегія суддів у складі: Отрюх Б.В. - головуючий, Доманська М.Л., Остапенко О.М.)
та рішення Господарського суду Київської області від 20.07.2023 (суддя Янюк О.С.)
у справі №911/4610/15(911/1417/23)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги"
до Державного підприємства "Регіональні електричні мережі"
за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго"
про визнання дій такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Стислий виклад позовних вимог
1. У травні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" (далі - ТОВ "Донецькі енергетичні послуги") звернулось у порядку ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) до Господарського суду Київської області з позовною заявою до Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" (далі - ДП "РЕМ") про визнання дій такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та зобов`язання вчинити дії.
2. Так, у позовній заяві позивач просив суд: 1) визнати дії відповідача такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та з порушенням п.п. 6.2.3-6.2.4 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 (далі - Правила НКРЕКП №312) та п. 12.4.1-12.4.6 Кодексу комерційного обліку електричної енергії (далі - Кодекс комерційного обліку); 2) зобов`язати ДП "РЕМ" відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів господарювання, шляхом проведення зняття (коригування, заміни) обсягів споживання Товариства з обмеженою відповідальністю "Техіновація" (далі - ТОВ "Техіновація") в період з 01.08.2022 з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі "Market management system" (далі - MMS) в реєстрі споживачів ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів постачальника "останньої надії".
3. В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" зазначає, що на підставі п. 3.2.15 та розділу 6.2 Правил НКРЕКП №312, у зв`язку з відсутністю намірів продовжити дію договору на наступний календарний місяць, листом повідомлено відповідача - оператора системи розподілу ДП "РЕМ" та постачальника "останньої надії" - Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" (далі - ДПЗД "Укрінтеренерго") про припинення договору про постачання електричної енергії із споживачем - ТОВ "Техіновація". Проте, відповідач не виконав зміни в реєстрі споживачів ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" на платформі адміністратора комерційного обліку MMS та продовжив обліковувати обсяги споживання за ТОВ "Донецькі енергетичні послуги". Вважає, що відповідно до норм чинного законодавства, повноваження оператора системи - ДП "РЕМ" як адміністратора комерційного обліку (далі - АКО), зводяться до того, що останній виконує лише адміністративну функцію під час фіксації припинення договору постачання електричної енергії одним постачальником та початком постачання іншим. При отриманні повідомлень від постачальників про припинення договорів, відповідач має повноваження щодо повідомлення постачальника "останньої надії" про зміну записів у реєстрах споживачів та дату початку постачання постачальника "останньої надії", але не має право щодо перевірки обґрунтованості вчинюваних дій іншими учасниками ринку електричної енергії.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
4. Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022 (із змінами) в Україні з 24.02.2022 введений воєнний стан.
5. Наказом Міністерства енергетики України "Щодо проведення розрахунків на ринку електричної енергії" від 04.03.2022 №104 (далі - наказ №104) установлено, що тимчасово на період дії воєнного стану в Україні та впродовж 30 днів після завершення воєнного стану споживачі електричної енергії, які станом на 01.03.2022 не перебували на постачанні постачальника "останньої надії" та яким припиняється постачання електричної енергії поточним постачальником, переводяться на постачання до електропостачальника, на якого покладено спеціальні обов`язки постачальника універсальних послуг.
6. Згідно з п. 2 наказу №104 електропостачальнику, на якого покладено спеціальні обов`язки постачальника універсальних послуг, здійснювати постачання електричної енергії такому споживачу з дня наступного за днем припинення постачання попереднім постачальником.
7. Відповідно до п. 4 наказу №104 переведення споживача на постачальника універсальних послуг здійснює оператор системи розподілу шляхом зміни записів в реєстрах точок комерційного обліку постачальників електричної енергії.
8. За змістом п. 6 наказу №104 на споживачів електричної енергії, які станом на 01.03.2022 перебували на постачанні постачальника "останньої надії", норми цього наказу не поширюються.
9. 12.04.2022 ДП "РЕМ" (Донецька філія) листом №17/517 повідомило позивача про зміну постачальника ТОВ "Техіновація", а саме з 01.05.2022 з ТОВ "Енергоцентр плюс" на ТОВ "Донецькі енергетичні послуги".
10. На виконання наказу №104 ТОВ "Техіновація" підписано заяву-приєднання до договору про постачання електричної енергії постачальника універсальних послуг (далі - Договір), відповідно до якого ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" є постачальником, а ТОВ "Техіновація" споживачем.
11. Учасниками справи визнається, що відповідні правовідносини між ТОВ "Техіновація" та ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" виникли з 01.05.2022 та регулюються тією редакцією Договору (із додатками), яка надана позивачем до позовної заяви (лист ТОВ "Техіновація" від 05.06.2022 №30/06/23).
12. Відповідно до п. 13.1 Договору останній укладається на строк, зазначений в комерційній пропозиції, яку обрав споживач, та набуває чинності з дати подання споживачем заяви-приєднання. Умови цього Договору починають виконуватись з дати початку постачання електричної енергії, зазначеної споживачем у заяві-приєднання.
13. Згідно зі змістом заяви-приєднання, споживач приєднався до комерційної пропозиції "Універсальна" (далі - КП) якою передбачено (розділ 10 "Термін дії договору"), зокрема, що: для споживачів, які приєднались та/або приєднуються до умов цієї КП на виконання вимог законодавства України та які не відповідають критеріям, що передбачені в цій комерційній пропозиції, Договір на умовах цієї КП укладається на строк на один календарний місяць, якщо постачальник не повідомить про продовження дії договору на наступний календарний місяць. Надання (направлення) споживачу повідомлення про продовження дії строку договору здійснюється постачальником не пізніше дати припинення Договору. Направлення додаткового повідомлення про припинення Договору у зв`язку із закінченням строку його дії, не вимагається та може бути надане постачальником за його бажанням; для всіх інших споживачів, договір на умовах цієї КП укладається на строк до кінця календарного року. Договір вважається щорічно продовженим на наступний календарний рік, якщо не пізніше ніж за 21 календарний день до закінчення терміну дії Договору жодна із сторін не заявить про припинення його дії або розірвання; Договір може бути розірвано або припинено і в інший термін за ініціативою будь-якої зі сторін у порядку, визначеному законодавством України та цим Договором, але в будь-якому випадку Договір діє до повної оплати заборгованості по Договору, включаючи штрафні санкції.
14. Згідно з п. 13.8 Договору всі повідомлення за цим Договором вважаються зробленими належним чином у разі, якщо повідомлення здійснені в письмовій формі та надіслані рекомендованим листом, вручені кур`єром або особисто під підпис за зазначеним в цьому Договорі адресами сторін. Дата отримання таких повідомлень буде вважатися дата їх особистого вручення або дата поштового штемпеля відділу зв`язку у якому обслуговується одержувач.
15. У розділі 12 "Інші умови" КП визначено, що постачальник може інформувати, попереджати, повідомляти споживача, з яким укладено Договір, про закінчення терміну дії, розірвання або припинення дії Договору, зміну тарифів, суми до сплати по рахунках, виставлених згідно з умовами Договору, строки їх оплати, про відключення за несплачену заборгованість, надавати рахунки на оплату та іншу інформацію, яка стосується взаємовідносин сторін або може бути корисною для споживача, шляхом направлення відповідної інформації будь-яким із наступних способів, зокрема, засобами електронного зв`язку на електронну адресу, вказану у заяві-приєднання до умов договору або заяві-приєднання до умов Додатку "Умови електронного обміну інформацією" до договору про постачання електричної енергії або зазначену у будь-якому іншому додатку до укладеного між сторонами договору, вказану у листуванні між сторонами, як інформація для здійснення зв`язку або зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. У разі суперечностей (невідповідності) будь-якої з умов Договору умовам, викладеним в цій КП, застосовуються умови цієї КП.
16. Наказом Міністерства енергетики України №179 від 21.05.2022 "Про внесення змін до складу Робочої групи з підготовки узгоджених рішень в рамках процесу об`єднання ринків електричної енергії України з країнами що є членами Європейського Союзу чи Енергетичного співтовариства", а саме, п. 2, визнано таким, що втратили чинність, зокрема, наказ від 04.03.2022 №104.
17. 11.07.2022 позивачем надіслані повідомлення про розірвання договору про постачання (закупівлю) електричної енергії №2/2324 на адресу ДПЗД "Укрінтеренерго" та №2/2326 на адресу Східної філії ДП "РЕМ", в якому із посиланням на п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312 зазначено про намір не продовжувати договірні відносини з ТОВ "Техіновація" з 01.08.2022. Крім того, у повідомленні зазначено, що у разі подовження/неподовження договірних відносин з даним клієнтом, буде відправлена уточнююча інформація.
18. 29.07.2022 позивачем надіслані листи №2/2508 на адресу ДПЗД "Укрінтеренерго" та №2/2509 на адресу Східної філії ДП "РЕМ", яким було надіслано реєстр клієнтів, з якими не подовжено договірні відносини з 01.08.2022.
19. Позивач до матеріалів справи надав скріншот електронної пошти останнього, відповідно до якого, як стверджує позивач, ним 11.07.2022 надіслано на електронну адресу споживача, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повідомлення щодо дострокового розірвання Договору.
20. 29.07.2022 ДП "РЕМ" (Східна філії) із посиланням на роз`яснення НКРЕКП від 27.08.2022 №01-10/820 повідомило ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" про те, що споживач ТОВ "Техіновація" залишається на постачальника універсальних послуг.
21. Також в матеріалах справи наявні листи ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" від 27.09.2022 №27/3022, від 19.10.2022 №27/3327, від 15.11.2022 №3613, від 14.12.2022 №27/3912, від 13.01.2023 №27/165, від 20.02.2023 №27/948, від 16.03.2023 №27/3617, від 20.04.2023 №27/4281 щодо підписання актів прийняття-передавання послуг з розподілу електричної енергії.
Стислий виклад рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
22. Рішенням Господарського суду Київської області від 20.07.2023 позов залишено без задоволення.
23. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2024 рішення Господарського суду Київської області від 20.07.2023 залишено без змін.
24. Судові рішення мотивовані відсутністю правових підстав для проведення зняття (коригування, заміни) ДП "РЕМ" обсягів споживання ТОВ "Техіновація" з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі MMS в реєстрі споживачів ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" з 01.08.2022.
Стислий виклад вимог касаційної скарги та узагальнення доводів скаржника
25. ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" (далі - скаржник) звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить cкасувати постанову Північного апеляційного Господарського суду від 28.02.2024, рішення Господарського суд Київської області від 20.07.2023 повністю та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
26. Підставами касаційного оскарження судових рішень скаржник зазначає п. 1, п. 3 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
27. Так, скаржник вказує, що господарські суди попередніх інстанцій під час розгляду справи було неправильно застосовано норми матеріального права, а саме п. 3.2.15, п. 6.2.3, п. 6.2.4 Правил НКРЕКП №312, п. 2.2.2 Кодексу комерційного обліку.
28. Скаржник зауважує, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.
29. Також скаржник зазначає, що господарські суди не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 28.04.2021 у справі №910/9351/20, від 25.01.2024 у справі №910/1294/23 щодо добросовісної та чесної ділової поведінки.
30. Скаржник вважає, що під час виникнення спірних правовідносин відповідач виконував функції двох учасників ринку електричної енергії: адміністратора комерційного обліку та оператора системи розподілу. Саме невиконання ДП "РЕМ" функцій адміністратора комерційного обліку під час проведення процедури зміни постачальника електричної енергії для споживача ТОВ "Техіновація", а не функцій оператора системи розподілу, стало підставою для звернення позивача до суду.
31. Скаржник зауважує, що адміністрування інформації під час проведення процедури зміни постачальника електричної енергії для споживача ТОВ "Техіновація" є законодавчо встановленою функцією відповідача. При цьому, положеннями законодавства передбачено здійснення адміністратором комерційного обліку контролю за дотриманням учасниками ринку електричної енергії вимог не всього законодавства про ринок електричної енергії, а лише вимог кодексу комерційного обліку, що не дає право відповідачу втручатися в правовідносини інших учасників ринку електричної енергії, зокрема, постачальника та споживача.
32. На думку скаржника, господарські суди обох інстанцій дійшли помилкового висновку, що з урахуванням п. 67 та п. 93 ч. 1 ст. 1 Законом України "Про ринок електричної енергії" та п. 3.1.6 Правил НКРЕКП №312 обов`язком постачальника універсальної послуги є зазначення у повідомлені відповідних підстав припинення договору - закінчення строку його дії чи дострокове розірвання при зміні постачальника електричної енергії на постачальника "останньої надії", оскільки вказані господарськими судами норми права не встановлюють обов`язку для постачальника універсальної послуги, а тому суперечать положенням ч. 2 ст. 14 ЦК України, якими передбачено, що особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
33. Скаржник зазначає, що позивач виконав вимоги п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312 та направив відповідне повідомлення не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору та постачання електричної енергії всім учасникам правовідносин та чітко зазначив передбачувану дату припинення постачання електричної енергії споживачу. При цьому, чинне законодавство не передбачає вимог до особливої форми та змісту повідомлення про припинення дії договору та постачання електричної енергії, передбаченого п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312, крім того, що таке повідомлення повинно бути зроблене не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору, а також з зазначенням дати припинення постачання електричної енергії споживачу, що постачальником було й виконано.
34. Скаржник вважає, що відповідно до норм чинного законодавства, а саме пунктів 3.2.15, 6.2.3, 6.2.4 Правил НКРЕКП №312 та п. 2.2.2 Кодексу комерційного обліку, повноваження оператора системи, зокрема, відповідача - ДП "РЕМ", як адміністратора комерційного обліку, зводяться до того, що останній виконує лише адміністративну функцію під час фіксації припинення договору постачання електричної енергії одним постачальником та початком постачання іншим. При отриманні повідомлень від постачальників про припинення дії договорів, зазначені вище нормативні акти наділяють адміністратора комерційного обліку лише повноваженнями щодо повідомлення постачальника "останньої надії" про зміну записів у реєстрах споживачів та дату початку постачання постачальником "останньої надії", та встановлюють обов`язок змінити записи в реєстрі споживачів. Але відповідні положення не наділяють правами чи повноваженнями щодо перевірки обґрунтованості вчинюваних дій іншими учасниками ринку електричної енергії, наприклад, постачальниками, як не наділяють і правом відмови на вчинення передбачених законодавством обов`язків.
35. Отже, скаржник зауважив, що відповідач не виконав свої функції адміністратора комерційного обліку, не забезпечив своєчасну зміну записів у реєстрах споживачів та дату початку постачання постачальником "останньої надії", тобто не перевів споживача ТОВ "Техіновація" в реєстр споживачів постачальника "останньої надії", всупереч вимогам діючого законодавства фактично втрутився у договірні відносини постачальника та споживача, штучно продовживши дію договору про постачання електричної енергії з ТОВ "Техіновація".
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
36. Відповідач подав до Верховного Суду відзив, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарських судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
37. У відзиві зазначено, що переведення ТОВ "Техіновація", з урахуванням ч. 1 ст. 64 Закону України "Про ринок електричної енергії", п. 3.4.2 Правил НКРЕКП №312 могло б бути здійснено тільки у разі необрання споживачем електропостачальника, зокрема після розірвання договору з попереднім електропостачальником. З вказаних причин за необхідне було дослідити взаємовідносини між ТОВ "ДЕП" та ТОВ "Техіновація" та визначити, чи відбулося розірвання договору про постачання електричної енергії в порядку та на умовах, закріплених п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
38. Предметом касаційного перегляду у цій справі є питання дотримання судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права під час розгляду позовних вимог про визнання дій такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та зобов`язання вчинити дії.
39. Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України "Про ринок електричної енергії" (далі - Закон).
40. Кодекс комерційного обліку визначає, зокрема, основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії (п. 1.1.1 Кодексу комерційного обліку).
41. Суб`єкти владних повноважень, а також суди при застосовуванні норм цього Закону беруть до уваги правозастосовну практику Енергетичного Співтовариства та Європейського Союзу, зокрема рішення Суду Європейського Союзу (Європейського Суду, Загального Суду), практику Європейської Комісії та Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо застосовування положень актів законодавства Європейського Союзу, зазначених у цій статті (ч. 11 ст. 2 Закону).
42. За приписами ч. 12 ст. 2 Закону рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень, прийняті на виконання норм цього Закону, мають прийматися на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, відповідати меті, з якою повноваження надані, бути обґрунтованими, відповідати принципам неупередженості, добросовісності, розсудливості, пропорційності, прозорості, недискримінації та своєчасності.
43. Згідно з принципом пропорційності рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень повинні бути необхідними і мінімально достатніми для досягнення мети - задоволення загальносуспільного інтересу.
44. Згідно з принципом прозорості рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень мають бути належним чином обґрунтовані та повідомлені суб`єктам, яких вони стосуються, у належний строк до набрання ними чинності або введення в дію.
45. Згідно з принципом недискримінації рішення, дії, бездіяльність суб`єктів владних повноважень не можуть призводити:
до юридичного або фактичного обсягу прав та обов`язків особи, який є відмінним від обсягу прав та обов`язків інших осіб у подібних ситуаціях, якщо лише така відмінність не є необхідною та мінімально достатньою для задоволення загальносуспільного інтересу;
до юридичного або фактичного обсягу прав та обов`язків особи, який є таким, як і обсяг прав та обов`язків інших осіб у неподібних ситуаціях, якщо така однаковість не є необхідною та мінімально достатньою для задоволення загальносуспільного інтересу.
46. Дія принципів пропорційності, прозорості і недискримінації поширюється також на учасників ринку електричної енергії у випадках, передбачених цим Законом.
47. Кодекс комерційного обліку визначає основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії. Дія цього Кодексу поширюється на відносини у сфері забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також усіх учасників ринку електричної енергії, адміністратора комерційного обліку та постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії (далі - ППКО).
48. Для виконання зобов`язань, визначених Кодексом комерційного обліку, учасники ринку та споживачі повинні залучати ППКО, які мають відповідну реєстрацію в адміністратора комерційного обліку (далі - АКО), або зареєструватися в АКО як ППКО та самостійно виконувати функції ППКО.
49. У Кодексі комерційного обліку терміни вживаються в таких значеннях, зокрема:
- автоматизована система комерційного обліку електричної енергії (АСКОЕ) - різновид автоматизованої системи, що складається із засобів вимірювальної техніки, а також з устаткування, що забезпечує збір, обробку, збереження та відображення інформації, засобів зв`язку та синхронізації часу, функціонально об`єднаних для забезпечення комерційного обліку електричної енергії;
- агрегатор даних комерційного обліку (АДКО) - функція (роль), що виконує АКО у процесі агрегації даних комерційного обліку;
- агрегація даних (агрегація) - упорядкування та об`єднання даних комерційного обліку електричної енергії окремих площадок та/або областей комерційного обліку, що здійснюється АКО з метою подальшого їх використання при здійсненні розрахунків між учасниками ринку та/або формуванні статистичної звітності;
- адміністратор точок комерційного обліку (АТКО) - функція (роль), що виконує ППКО у процесі адміністрування даних щодо комерційного обліку у реєстрі точок комерційного обліку;
- адміністрування точок комерційного обліку - процес реєстрації, внесення змін та видалення в базах даних точок комерційного обліку, пов`язаних засобів комерційного обліку, областей комерційного обліку та сторін;
- дані комерційного обліку електричної енергії (дані комерційного обліку) - дані, отримані на основі вимірювання або розрахунковим шляхом під час здійснення комерційного обліку електричної енергії, а також дані про стан засобів комерційного обліку, що використовуються для здійснення розрахунків та проведення аналізу на ринку електричної енергії;
- дистанційне зчитування лічильника електричної енергії (дистанційне зчитування лічильника) - зчитування результатів вимірювання лічильника електричної енергії (первинних даних комерційного обліку) уповноваженою стороною з використанням телекомунікаційного інтерфейсу зв`язку та технічних засобів дистанційного зчитування без фізичного доступу до лічильника електричної енергії;
- замовник послуги комерційного обліку (замовник) - фізична або юридична особа, яка офіційно звернулася в письмовій (зокрема електронній) формі до ППКО про намір отримати послугу комерційного обліку;
- ідентифікаційний код - код у встановленому форматі, що використовується для цілей ідентифікації суб`єкта чи об`єкта;
- комерційний облік електричної енергії - сукупність процесів та процедур із забезпечення формування даних щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії у визначений проміжок часу з метою використання таких даних для здійснення розрахунків між учасниками ринку;
- оператор даних комерційного обліку (ОДКО) - функція (роль), яку виконує постачальник послуг комерційного обліку електричної енергії у процесі надання послуг (виконання робіт) із формування та керування даними, зокрема їх обробки, перевірки, валідації, зберігання, архівування та передачі валідованих даних комерційного обліку АКО, учасникам ринку та споживачам;
- основні дані - дані, необхідні для виконання процедур комерційного обліку. До таких даних належить інформація, що міститься в реєстрах щодо учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії, областей та площадок комерційного обліку, пов`язаних з ними точок комерційного обліку та ЗКО тощо;
- останній день надання даних для остаточних розрахунків - день, включно до якого постачальник послуг комерційного обліку має право надіслати або виправити надіслані раніше дані, що будуть використовуватися на ринку електричної енергії для цілей остаточних розрахунків;
- останній день надання даних для попередніх розрахунків - день, включно до якого ППКО має право надіслати або виправити надіслані раніше дані, які будуть використовуватися на ринку електричної енергії для цілей попередніх розрахунків;
- послуги комерційного обліку електричної енергії (послуги комерційного обліку) - послуги із забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, що визначені Законом України "Про ринок електричної енергії";
-сторона, відповідальна за точку комерційного обліку (ВТКО) - юридична або фізична особа (зокрема фізична особа-підприємець), яка відповідає за організацію комерційного обліку електричної енергії в конкретній точці комерційного обліку відповідно до цього Кодексу;
- сторона, приєднана до мережі (СПМ) - юридична, фізична особа (у тому числі фізична особа-підприємець), яка має право відпускати або приймати електричну енергію до/з електричних мереж у точці комерційного обліку відповідно до укладених договорів.
50. Відповідно до п. 3.1.7 Кодексу комерційного обліку АКО повинен забезпечувати оприлюднення на власному веб-сайті інформації про реєстрацію чи анулювання реєстрації ППКО не пізніше наступного робочого дня з моменту її здійснення.
51. Підключення до електричних мереж та експлуатація електроустановок, призначених для передачі, розподілу, виробництва, споживання електричної енергії та зберігання енергії, без організації приладового комерційного обліку електричної енергії та реєстрації відповідних ТКО в реєстрі АКО забороняється (крім випадків, передбачених цим Кодексом) (п. 4.1.1 Кодексу комерційного обліку).
52. АКО створює і постійно підтримує функціонування реєстру ТКО, що повинен містити блоки ідентифікації, параметризації та технічний блок. Внесення змін до реєстру ТКО, зокрема реєстрація ТКО, вилучення ТКО, а також будь-які інші зміни повинні виконуватись одразу після отримання ППКО (у ролі ATKO) відповідної інформації або звернення заінтересованого учасника ринку. ППКО (у ролі ATKO) зобов`язані вносити інформацію до реєстру ТКО та вести належну документацію, у якій фіксуються підстави внесення всіх змін до реєстру ТКО, а також надавати за зверненням користувача системи відповідну інформацію, яка міститься в реєстрі ТКО (пункти 4.2.1, 4.2.6, 4.2.7 Кодексу комерційного обліку).
53. Обмін даними комерційного обліку електричної енергії між АКО, ППКО та учасниками ринку здійснюється на договірних засадах у вигляді електронних документів. Обсяг, формат та порядок обміну (передачі/отримання) даних комерційного обліку визначається регламентами та протоколами інформаційного обміну АКО, а також укладеними договорами між відповідними сторонами інформаційного обміну. Дані комерційного обліку електричної енергії надаються винятково стороні договору та в обсязі, визначеному його умовами (п. 9.1.1, 9.1.2 Кодексу комерційного обліку).
54. АКО забезпечує реалізацію машинно-машинних інтерфейсів з автоматизованими системами учасників ринку для організації обміну інформацією, зокрема, щодо: 3) зміни електропостачальника та СВБ; 4) зміни (переміщення) споживача; 7) завантаження результатів вимірювання та валідованих даних комерційного обліку; 9) оскарження даних комерційного обліку та врегулювання суперечок (п. 9.1.12 Кодексу комерційного обліку).
55. АКО забезпечує реалізацію порталу споживачів з людино-машинним інтерфейсом для організації обміну, зокрема, щодо: 4) запуску процедури зміни електропостачальника (п. 9.1.13 Кодексу комерційного обліку).
56. Для цілей розрахунків використовуються дані в такій пріоритетності (від вищого до нижчого пріоритету): 8) дійсні або оброблені результати вимірювання, що зчитані з лічильника, який не відповідає вимогам цього Кодексу, шляхом візуального локального зчитування показів лічильника. Дані позначаються як "дійсні - невідповідні - візуальні" (п. 9.1.14 Кодексу комерційного обліку).
57. АКО має передавати АР та учасникам ринку сертифіковані дані комерційного обліку в обсязі, необхідному та достатньому для проведення ними розрахунків та виставлення рахунків своїм контрагентам (п. 9.14.1 Кодексу комерційного обліку).
58. Будь-яка суперечка між двома або більше сторонами, яка виникає у зв`язку з виконанням цього Кодексу та нормативних документів, що розроблені АКО, повинна бути розглянута керівництвом або уповноваженими представниками сторін після отримання письмової вимоги будь-якої зі сторін. У разі недосягнення сторонами згоди вирішення зазначених суперечок проводиться АКО, Регулятором або в судовому порядку (п. 10.1.1, 10.1.4 Кодексу комерційного обліку).
59. Розгляд такої суперечки може бути ініційовано будь-якою зі сторін шляхом відповідного звернення до АКО. У зверненні можуть також міститись вимоги щодо улаштування ЗКО та вузлів обліку, перегляду або виправлення будь-якого результату та значення даних комерційного обліку електричної енергії, проведення повторних обчислень і, за умови виявлення помилок, проведення заміни відповідних даних комерційного обліку електричної енергії (п. 10.2.2 Кодексу комерційного обліку).
60. Відповідно до п. 2.2.2 Кодексу комерційного обліку АКО виконує функції, зокрема: контролю за дотриманням учасниками ринку електричної енергії вимог цього Кодексу; адміністрування процесу зміни інформації про учасників ринку та постачальника послуг комерційного обліку електричної енергії, які пов`язані з точкою комерційного обліку; нагляду за відповідністю стану комерційного обліку на ринку електричної енергії вимогам цього Кодексу; нагляду за дотриманням нормативних документів та законодавства, які застосовуються згідно з цим Кодексом.
61. Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії регулюють Правила НКРЕКП №312 у редакції, чинній на час виникнення спору.
62. Електропостачальник має право, зокрема: 1) на своєчасне та в повному обсязі отримання коштів за продану електричну енергію відповідно до укладених договорів; 2) звертатися до оператора системи щодо відключення (обмеження) електроживлення споживача у випадках, визначених цими Правилами, крім випадків постачання вразливим споживачам, визначених Кабінетом Міністрів України; 5) при застосуванні процедур зміни/заміни електропостачальника отримувати від оператора системи інформацію про споживачів, приєднаних до його системи, яким електропостачальник планує здійснювати продаж електричної енергії, в обсягах та порядку, визначених цими Правилами; 15) проведення попередніх переговорів з потенційним споживачем (у випадку нового приєднання до електричних мереж або зміни електропостачальника) для перевірки можливості постачання електричної енергії, під час яких отримує: від споживача - ідентифікаційні дані та ЕІС-код точки комерційного обліку; від адміністратора комерційного обліку - у вигляді електронного документа інформацію про стан підключення споживача та історію його споживання електричної енергії. У разі отримання електропостачальником від адміністратора комерційного обліку електронного документа з інформацією про невідповідність наданих ідентифікаційних даних споживача зазначеному EIC-коду точки комерційного обліку для продовження процедури зміни електропостачальника споживач має уточнити свої персональні дані через постачальника послуг комерційного обліку або оператора системи; 16) за наявності боргу в розмірі більшому ніж вартість електричної енергії, спожитої протягом двох попередніх місяців, розірвати договір про постачання електричної енергії споживачу згідно з його умовами; 27) у процесі зміни споживачем електропостачальника забезпечувати постачання електричної енергії споживачу на умовах чинного договору до припинення дії договору постачання електричної енергії споживачу; (п. 5.2.1 Правил НКРЕКП №312).