1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2024 року

м. Київ

Справа № 9901/493/19

Провадження № 11-62заі24

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Желєзного І. В.,

суддів Булейко О. Л., Воробйової І. А., Гриціва М. І., Єленіної Ж. М., Кишакевича Л. Ю., Короля В. В., Кривенди О. В., Мазура М. В., Мартєва С. Ю., Пількова К. М., Погрібного С. О., Ступак О. В., Ткача І. В., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Усенко Є. А., Шевцової Н. В.

розглянула в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 лютого 2024 року (судді Бучик А. Ю., Берназюк Я. О., Рибачук А. І., Тацій Л. В., Чиркін С. М.),

УСТАНОВИЛА:

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Судуз позовом до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС, Комісія, відповідач), у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача починаючи з 25 січня 2018 року, що полягає у нерозгляді питання про надання йому рекомендації про переведення до іншого суду того самого рівня без конкурсу у зв`язку з припиненням роботи суду, в якому він здійснює правосуддя;

- зобов`язати відповідача розглянути питання про надання рекомендації йому - судді Брянківського міського суду Луганської області ОСОБА_1 про переведення до іншого суду того самого рівня без конкурсу у зв`язку з припиненням роботи суду, в якому він працює.

2. На обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що оскільки Брянківський міський суд Луганської області (суддею якого він є) припинив свою роботу, то наявні підстави для реалізації його права на переведення до іншого суду того ж рівня без проведення конкурсу відповідно до пункту 3 частини першої статті 82 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII).

3. Незважаючи на неодноразові звернення до відповідача із заявою про переведення до Броварського міськрайонного суду Київської області, позивач не отримав рекомендації на переведення, у зв`язку із чим вказує на тривалу протиправну бездіяльність ВККС.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

4. Рішенням Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 лютого 2024 року в задоволенні позову відмовлено.

5. Судове рішення мотивоване тим, що переведення позивача до обраного ним суду того самого рівня і спеціалізації (Броварського міськрайонного суду Київської області, який позивач неодноразово зазначав у поданих до ВККС заявах) можливе лише за результатами призначеного та проведеного відповідачем конкурсу в порядку, визначеному статтею 79 Закону № 1402-VIII, та за результатами кваліфікаційних іспитів, складених у межах процедури добору суддів чи в межах процедури кваліфікаційного оцінювання та зайняття позивачем переможної позиції в рейтингу.

6. Вирішення ВККС питання про переведення до іншого суду того самого або нижчого рівня без проведення конкурсу у випадку припинення роботи суду є сутнісним проявом дискреційних повноважень відповідача, реалізуються ним на власний розсуд із використанням належної компетенції та не потребують погодження судді, що переводиться.

7. Суд першої інстанції дійшов висновку, що ВККС не допущено протиправної бездіяльності щодо ненадання рекомендації про переведення позивача до Броварського міськрайонного суду Київської області без конкурсу у зв`язку з припиненням роботи Брянківського міського суду Луганської області.

8. Бездіяльність суб`єкта владних повноважень може бути визнана протиправною адміністративним судом лише у випадку, якщо відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень, та за умови наявності правових підстав для вчинення таких дій.

9. Також суд першої інстанції не погодився з доводами позивача про порушення його конституційного права на працю, оскільки Указом Президента України від 07 серпня 2017 року № 212/2017 ОСОБА_1 переведено шляхом відрядження строком до шести місяців до Новозаводського районного суду міста Чернігова.

Короткий зміст та обґрунтування вимог, наведених в апеляційній скарзі

10. В апеляційній скарзі представник позивача - адвокат Євценко Р. І. просить скасувати рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 лютого 2024 року та ухвалити нове, яким задовольнити позов.

11. На обґрунтування доводів апеляційної скарги представник позивача зазначає, що бездіяльність ВККС, яка виразилася у фактичній відмові впродовж тривалого часу розглядати питання про надання ОСОБА_1 рекомендації про переведення його до іншого суду того самого рівня без конкурсу у зв`язку з припиненням роботи Брянківського міського суду Луганської області, є протиправною.

12. Представник позивача вважає, що у Комісії не було жодних визначених законом підстав для фактичної відмови у розгляді цього питання протягом тривалого часу.

13. Водночас, представник позивача зауважує, що оскільки питання переведення ОСОБА_1 до іншого суду того самого рівня без конкурсу Комісією до розгляду не призначається, це унеможливлює його переведення до іншого суду та позбавляє можливості виконувати свої повноваження та здійснювати правосуддя у передбаченому законом порядку. Тривала бездіяльність Комісії є втручанням у право ОСОБА_1 на працю та в його особисте життя, оскільки він позбавлений можливості планувати своє особисте та сімейне життя, кар`єру судді.

14. На думку представника позивача, суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, дійшов помилкового висновку та неправильно застосував норми статей 53, 82, 92 Закону України № 1402-VIII, що у свою чергу призвело до невідповідності висновків, викладених в оскаржуваному рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.

Рух апеляційної скарги

15. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 04 квітня 2024 року відкрила апеляційне провадженняза апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 лютого 2024 року у справі № 9901/493/19, а ухвалою від 25 квітня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження без виклику її учасників.

Позиція учасників справи щодо апеляційної скарги

16. Від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу з проханням залишити скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 лютого 2024 року - без змін. Відзив обґрунтовано тим, що суд першої інстанції, дослідивши матеріали справи, на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, ґрунтуючись на засадах верховенства права, дійшов правильного висновку про відмову в задоволенні позову, ухваливши судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Установлені судом першої інстанції обставини справи

17. Суд першої інстанції установив, що Указом Президента України від 31 січня 2006 року № 79/2006 ОСОБА_1 призначено на посаду судді Брянківського міського суду Луганської області строком на п`ять років.

18. Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 03 лютого 2011 року № 2990-VI ОСОБА_1 обраний на посаду судді Брянківського міського суду Луганської області безстроково.

19. Згідно з рішенням ВККС від 09 квітня 2015 року № 16/зп-15 суддю Брянківського міського суду Луганської області ОСОБА_1 прикріплено до Рубіжанського міського суду Луганської області.

20. Указом Президента України від 07 серпня 2017 року № 212/2017 суддю Брянківського міського суду Луганської області ОСОБА_1 переведено шляхом відрядження строком до шести місяців до Новозаводського районного суду міста Чернігова, куди, за інформацією, наявною у ВККС, суддя у відрядження не прибув.

21. У подальшому рішенням Вищої ради правосуддя від 25 січня 2018 року № 182/0/15-18 роботу Брянківського міського суду Луганської області припинено. Рішення прийнято на підставі подання Голови Верховного Суду, внесеного у зв`язку із заходами щодо боротьби з тероризмом на територіях, де розташовані суди, та з метою забезпечення належного переведення суддів на постійне місце роботи до інших судів того самого рівня без конкурсу.

22. 16 березня 2018 року позивач звернувся до ВККС із заявою про надання рекомендації про переведення його до Броварського міськрайонного суду Київської області без конкурсу у зв`язку з припиненням роботи Брянківського міського суду Луганської області.

23. ВККС листом від 02 квітня 2018 року за вих. № 21-1485/18 повідомила позивача, що після призначення до розгляду Комісією питання щодо переведення суддів до іншого суду без конкурсу відповідну інформацію невідкладно буде розміщено на офіційному вебсайті.

24. 07 грудня 2018 року позивач повторно звернувся до ВККС із заявою про надання рекомендації про переведення його до Броварського міськрайонного суду Київської області без конкурсу у зв`язку з припиненням роботи Брянківського міського суду Луганської області.

25. ВККС листом від 20 грудня 2018 року за вих. № 21-7569/18 повідомила позивача, що станом на 19 грудня 2018 року Комісією не призначалося до розгляду питання про переведення його до іншого суду у зв`язку з припиненням роботи Брянківського міського суду Луганської області. Після призначення до розгляду такого питання відповідну інформацію невідкладно буде розміщено на офіційному вебсайті ВККС. Також проінформовано, що Комісією 11 квітня 2018 року прийнято рішення щодо внесення до Вищої ради правосуддя подання з рекомендацією позивача на відрядження до Новозаводського районного суду міста Чернігова. Повідомлено, що Указом Президента України від 07 серпня 2017 року № 212/2017 суддю ОСОБА_1 переведено шляхом відрядження строком до шести місяців до Новозаводського районного суду міста Чернігова. Зазначено, що згоди на відрядження позивача до іншого суду до Комісії не надходило.

26. 27 червня 2019 року ОСОБА_1 втретє звернувся із заявою про переведення його до Броварського міськрайонного суду Київської області без конкурсу.

27. ВККС листом від 07 серпня 2019 року за вих. № 21-4377/19 повідомила, що переведення на посаду судді до іншого суду того самого або нижчого рівня може здійснюватись без конкурсу згідно зі статтею 53, частиною третьою статті 82 Закону № 1402-VIII і не вимагає звернення судді з відповідною заявою. Станом на 05 серпня 2019 питання про переведення судді ОСОБА_1 до іншого суду не призначене Комісією до розгляду. Поінформовано, що після призначення до розгляду такого питання відповідну інформацію невідкладно буде розміщено на офіційному вебсайті ВККС.

28. 18 серпня 2019 року позивач ОСОБА_1 вчергове звернувся до ВККС із заявою про переведення без конкурсу до Броварського міськрайонного суду Київської області тотожного змісту.

29. ВККС листом від 20 серпня 2019 року за вих. № 21-4590/19 вказала, що рішенням ВККС від 07 червня 2018 року призначене кваліфікаційне оцінювання стосовно позивача, проте у визначені дати його проведення - 18 вересня 2018 року та 18 квітня 2019 року ОСОБА_1 не з`явився. Питання про переведення до іншого суду без конкурсу буде призначено Комісією до розгляду після встановлення поважності причин неявки для складання іспиту в межах процедури кваліфікаційного оцінювання.

30. Вважаючи, що ВККС допустила протиправну бездіяльність, що полягає у невирішенні питання про переведення його (позивача) до Броварського міськрайонного суду Київської області без проведення конкурсу у зв`язку з припиненням роботи Брянківського міського суду Луганської області, позивач звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду із розглядуваним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування

31. Положеннями частини другої статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

32. Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у інших законах України право на судовий захист, передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

33. Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

34. Відповідно до частини першої статті 92 Закону № 1402-VIII ВККС є державним колегіальним органом суддівського врядування, який на постійній основі діє у системі правосуддя України.

35. Повноваження Комісії визначені статтею 93 Закону № 1402-VIII. Зокрема, пунктом 4 частини першої цієї статті визначено, що до повноважень Комісії належить внесення до Вищої ради правосуддя рекомендації про переведення судді відповідно до цього Закону, крім переведення як дисциплінарної санкції.

36. Положення статті 53 Закону № 1402-VIII передбачають, що судді гарантується перебування на посаді до досягнення ним 65-річного віку, крім випадків звільнення судді з посади або припинення його повноважень відповідно до Конституції України та цього Закону. Суддю не може бути переведено до іншого суду без його згоди, крім переведення: у разі реорганізації, ліквідації або припинення роботи суду; у порядку дисциплінарного стягнення.

37. Згідно із частинами першою та другою статті 82 Закону № 1402-VIII суддя може бути переведений, у тому числі тимчасово шляхом відрядження, на посаду судді до іншого суду Вищою радою правосуддя в порядку, передбаченому законом. Переведення судді на посаду судді до іншого суду здійснюється на підставі та в межах рекомендації ВККС, внесеної за результатами конкурсу на заміщення вакантної посади судді, проведеного в порядку, визначеному статтею 79 цього Закону.


................
Перейти до повного тексту