1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2024 року

м. Київ

справа № 320/757/23

адміністративне провадження № К/990/33480/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Соколова В.М.,

суддів: Загороднюка А.Г., Єресько Л.О.,

за участю:

секретаря судового засідання Шевченко В.В.,

представника позивача Миргородської О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №320/757/23

за позовом Державної авіаційної служби України до Приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" про стягнення заборгованості, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Державної авіаційної служби України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року (головуючий суддя Басай О.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року (суддя-доповідач - Сорочко Є.О., судді: Федотов І.В., Коротких А.Ю.),

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

Державна авіаційна служба України (далі також - Державіаслужба, позивач) звернулася до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (далі також - ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ", відповідач) про стягнення заборгованості зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях у сумі 5 522 959,80 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Державіаслужба, як уповноважений орган з питань цивільної авіації, який забезпечує надходження та використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, виставила ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" до сплати рахунки-фактури за перевезення пасажирів та багажу за січень - лютий 2022 року на загальну суму 5 522 959,80 грн, які у розумінні статті 12 Повітряного кодексу України є державними зборами. Проте ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" ухиляється від сплати обов`язкових державних зборів, що слугувало підставою для звернення до суду з цим позовом.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року, в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову Державіаслужбі, суди попередніх інстанцій керувалися тим, що ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" у розумінні пункту 8 частини першої статті 1 Повітряного кодексу України є авіаційним перевізником (авіаперевізник), як суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезення пасажирів, вантажу, пошти повітряним транспортом, та сфера дії цього Кодексу поширюється на відповідача. Для обов`язку сплати відповідачем спірного державного збору необхідна наявність відповідної законодавчої бази, яка з 07 серпня 2020 року передбачена статтею 12-1 Повітряного кодексу України.

Втім, як зауважили суди, за частиною другою статті 3 Повітряного кодексу України у разі якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж передбачені цим Кодексом та іншими актами законодавства України, застосовуються правила міжнародного договору України.

У цьому зв`язку суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що стаття 15 Конвенції про міжнародну цивільну авіацію 1944 року (далі по тексту - Чиказька конвенція), до якої Україна приєдналася 10 серпня 1992 року і яка набула чинності для України 09 вересня 1992 року, регулює питання стягнення аеропортових і подібні їм збори. З аналізу частини другої статті 15 Чиказької конвенції слідує, що Договірні держави домовилися не стягувати будь-яких мит, податків або інших зборів: 1) за право транзиту через її територію, 2) за факт вльоту/вильоту на/з її територію(ї) будь-якого повітряного судна Договірної держави, 3) за факт присутніх на повітряному судні осіб, або майна.

На основі цього суди дійшли висновку, що положення статті 12-1 Повітряного кодексу України як закону, що регулює спірні правовідносини щодо стягнення з авіаперевізника державних зборів за виліт/приліт пасажирів/вантажів з/на територію України, суперечить статті 15 Чиказької конвенції. Вказали, що аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 22 лютого 2022 року у справі № 826/17492/16 щодо аналізу правомірності стягнення Державіаслужбою зборів на підставі пункту 5 розділу ІІ додатку до Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 вересня 1993 року №819.

Таким чином суди виснували, що незважаючи на врегулювання на законодавчому рівні механізму стягнення державного збору, положення статті 12-1 Повітряного кодексу України не можуть бути застосовані у разі коли чинний міжнародний договір передбачає інше регулювання.

ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, Державіаслужба звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року, ухвалити у справі нове рішення про задоволення позову.

Касаційна скарга подана з підстав, визначених пунктом 3 частини четвертої та підпунктами "а", "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Так, обґрунтовуючи наявність підстав касаційного оскарження автор скарги зазначає, що дана справа становить значний суспільний інтерес, адже предметом розгляду у ній є стягнення із суб`єкта авіаційної діяльності державних зборів, які сплачуються безпосередньо пасажирами та відправниками вантажу та повинні перераховуватись авіакомпанією за цільовим призначенням до Державного бюджету України, а не залишатися у її незаконному володінні та бути джерелом її збагачення. Звертає увагу, що прийняття оскаржуваних рішень спонукає до ігнорування іншими суб`єктами авіаційної діяльності обов`язку щодо сплати до Державного бюджету України платежів, які є обов`язковими для всіх суб`єктів авіаційної діяльності, та породжує свавілля у діяльності цивільної авіації загалом. Із цих підстав касатор уважає, що саме суд касаційної інстанції має прийняти остаточне рішення у цій справі та надати єдиного розуміння з проблемного та раніше недослідженого питання, що регулюється статтями 12, 12-1 Повітряного кодексу України щодо сплати державних зборів за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України.

За доводами касатора, при ухваленні оскаржуваних рішень судами неповно з`ясовано обставини справи, неправильно застосовано норми статті 67 Конституції України щодо зобов`язання кожного сплачувати збори в порядку і розмірах, встановлених законом і статті 68 Конституції України щодо зобов`язання кожного неухильно дотримуватися законів України, а також статей 12 та 12-1 Повітряного кодексу України. Вважає, що застосування судами обох інстанцій правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові 22 лютого 2022 року у справі №826/17492/16, є недоречним і передчасним, оскільки в цій справі предметом оскарження були норми Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 вересня 1993 року № 819, як нормативно-правового акту, та дослідженню підлягало питання відповідності цієї постанови актам вищої юридичної сили.

Між тим, у постанові від 10 березня 2023 року у справі №826/13458/17 Верховний Суд дійшов висновку, що будь-які збори згідно взятих державою на себе міжнародних зобов`язань у контексті спірних відносин, що можуть стягуватися або дозволені для стягування державою, зокрема визначення їх переліку, розміру та порядку сплати до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, мають бути врегульовані законодавчими нормативно-правовими актами.

У цьому зв`язку скаржник зауважує, що наразі питання розміру та порядку сплати державних зборів врегульовано на рівні закону, зокрема статтями 12 та 12-1 Повітряного кодексу України.

За таких міркувань Державіаслужба просить скасувати оскаржувані судові рішення з підстав їхньої невідповідності вимогам статті 242 КАС України.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 жовтня 2023 року для розгляду цієї касаційної скарги визначено колегію суддів у складі: судді-доповідача Бучик А.Ю., суддів: Стеценка С.Г., Рибачука А.І.

У зв`язку з постановленням Верховним Судом 12 жовтня 2023 року ухвали про відведення судді-доповідача Бучик А.Ю. та суддів Стеценка С.Г., Рибачука А.І. від розгляду матеріалів касаційної скарги Державної авіаційної служби України, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 жовтня 2023 року, який здійснено на підставі розпорядження від 13 жовтня 2023 року № 1741, визначено новий склад колегії суддів у складі: головуючий суддя (суддя-доповідач) Соколов В.М., судді: Загороднюк А.Г., Єресько Л.О.

Ухвалою Верховного Суду від 25 жовтня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної авіаційної служби України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року у справі № 320/757/23.

Відповідач - ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" відзив на касаційну скаргу не подав.

Ухвалою від 16 квітня 2024 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду у відкритому судовому засіданні на 11 годину 30 хвилин 23 травня 2024 року.

У судовому засіданні представник Державіаслужби підтримав вимоги касаційної скарги та просив її задовольнити.

Представник ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" у судове засідання не з`явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки не повідомив.

ІV. Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" зареєстроване як юридична особа, включене до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України за кодом 14348681, місцезнаходження: 01030, м. Київ, вулиця Лисенка, будинок 4. Основним видом діяльності товариства є пасажирський авіаційний транспорт (КВЕД 51.10).

Державіаслужбою на підставі звітів щодо діяльності ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" згідно з ліцензією на провадження господарської діяльності з надання послуг із перевезення пасажирів, вантажів повітряним транспортом, виставлено відповідачу до сплати рахунки-фактури за перевезення пасажирів та багажу за січень - лютий 2022 року на загальну суму 5 522 959,80 грн.

Державний збір за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державний збір за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України розраховано у таких розмірах: за кожного пасажира у разі здійснення повітряних перевезень у межах України 0,5 долара США; за кожного пасажира у разі здійснення міжнародних повітряних перевезень з України 2 долари США. За кожну тонну вантажу у разі здійснення повітряних перевезень у межах України 2,5 долара США; за кожну тонну вантажу у разі здійснення міжнародних повітряних перевезень з/до України 10 доларів США.

Відповідно до інформації Міжнародного аеропорту Одеси про пасажирів, які відлетіли з аеропорту України, та про кількість тонн вантажу, що відправлений чи прибув до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали регулярні перевезення у січні 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 5 455 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0,930 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 1 259 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0,581 т.

Згідно з інформацією Міжнародного аеропорту Одеси про пасажирів, які відлетіли з аеропорту України, та про кількість тонн вантажу, що відправлений чи прибув до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали нерегулярні перевезення у січні 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 0 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 1 061 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т.

15 лютого 2022 року Державіаслужба виставила ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" рахунок-фактуру № 281 на загальну суму 210 467,57 грн, що розрахована шляхом множення кількості пасажирів/вантажу на ставки державного збору: 5455 осіб х 0,5 доларів США; 0,930 т х 2,5 дол. США; 1 259 осіб х 2 дол. США; 0,581 т х 10 дол. США. Загальна сума державного збору становить 7 375,64 дол. США, що у перерахунку за офіційним курсом НБУ станом на 15 лютого 2022 року (28,5355) дорівнює 210 467,57 грн.

Відповідно до інформації ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали регулярні перевезення у січні 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 5 186 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0,93 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 46 090 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 197,246 т.

Згідно з інформацією ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали нерегулярні перевезення у січні 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 0 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 8 548 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0,152 т.

Відповідно до інформації ТОВ "МА "Дніпропетровськ" про пасажирів, які відлетіли з аеропорту України, та про кількість тонн вантажу, що відправлений чи прибув до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали регулярні перевезення у січні 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 0 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 360 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т.

Згідно з інформацією Міжнародного аеропорту Харків "ТОВ Нью Систем АМ" про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали регулярні перевезення у січні 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 0 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 180 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т.

21 лютого 2022 року Державіаслужба виставила ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" рахунок-фактуру № 404 на суму 3 257 305,08 грн, що розрахована шляхом множення кількості пасажирів/вантажу на ставки державного збору: 5 186 осіб х 0,5 доларів США; 0,930 т х 2,5 дол. США; 55 178 осіб х 2 дол. США; 197,398 т х 10 дол. США. Загальна сума державного збору становить 114 925,31 дол. США, що у перерахунку за офіційним курсом НБУ станом на 21 лютого 2022 року (28,3428) дорівнює 3 257 305,08 грн.

Відповідно до інформації Міжнародного аеропорту Одеси про пасажирів, які відлетіли з аеропорту України, та про кількість тонн вантажу, що відправлений чи прибув до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали регулярні перевезення у лютому 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 3 813 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0,923 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 672 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 1,278 т.

Згідно з інформацією Міжнародного аеропорту Одеси про пасажирів, які відлетіли з аеропорту України, та про кількість тонн вантажу, що відправлений чи прибув до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали нерегулярні перевезення у лютому 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 0 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 640 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т.

28 березня 2022 року Державіаслужба виставила ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" рахунок-фактуру № 492 на суму 132 980,78 грн, що розрахована шляхом множення кількості пасажирів/вантажу на ставки державного збору: 3 813 осіб х 0,5 доларів США; 0,923 т х 2,5 дол. США; 1 312 осіб х 2 дол. США; 1,278 т х 10 дол. США. Загальна сума державного збору становить 4 545,59 дол. США, що у перерахунку за офіційним курсом НБУ станом на 28 березня 2022 року (29,2549) дорівнює 132 980,78 грн.

Відповідно до інформації ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали регулярні перевезення у лютому 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 3 538 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0,923 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 26 680 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 144,214 т.

Згідно з інформацією ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України щодо українських авіаперевізників, які здійснювали нерегулярні перевезення у лютому 2022 року кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" повітряних перевезень у межах України становила 0 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т. Кількість пасажирів, які відлетіли з аеропорту у межах здійснення ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" міжнародних повітряних перевезень з України становила 4 566 осіб, а кількість тонн вантажу, що було відправлено чи прибув до аеропорту 0 т.

06 квітня 2022 року Державіаслужба виставила ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" рахунок-фактуру № 559 на суму 1 922 206,37 грн, що розрахована шляхом множення кількості пасажирів/вантажу на ставки державного збору: 3 538 осіб х 0,5 доларів США; 0,923 т х 2,5 дол. США; 31 246 осіб х 2 дол. США; 144,214 т х 10 дол. США. Загальна сума державного збору становить 65 705,45 дол. США, що у перерахунку за офіційним курсом НБУ станом на 06 квітня 2022 року (29,2549) дорівнює 1 922 206,37 грн.

У зв`язку з несплатою ПрАТ "Авіакомпанія "МАУ" у добровільному порядку державних зборів за надані послуги з перевезення пасажирів і вантажів на підставі виставлених Державіаслужбою рахунків-фактур за січень - лютий 2022 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

У силу частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 92 Конституції України виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.

Частиною п`ятою статті 4 Повітряного кодексу України встановлено, що державне регулювання у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України здійснюють у межах повноважень:

центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту;

центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики в галузі цивільної авіації (далі - уповноважений орган з питань цивільної авіації);

національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

Відповідно до пунктів 1, 2 Положення про Державіаслужбу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року № 520 (далі - Положення № 520), Державіаслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури, який реалізує державну політику у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України та є уповноваженим органом з питань цивільної авіації. Державіаслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Пунктом 4 цього Положення передбачено, що Державіаслужба відповідно до покладених на неї завдань, з-поміж іншого, забезпечує надходження та використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.

За приписами частини четвертої статті 12 Повітряного кодексу України для забезпечення реалізації основних напрямів державної політики у сфері авіаційної діяльності та використання повітряного простору України, утримання та забезпечення діяльності уповноваженого органу з питань цивільної авіації з метою виконання покладених на нього завдань та функцій, участі та представництва України у міжнародних авіаційних організаціях та інших заходах діє Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.

Згідно з пунктом 3 Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 вересня 1993 року № 819 (далі - Положення № 819; у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2020 року № 1188), державні збори, які справляються Державіаслужбою із суб`єктів авіаційної діяльності в установленому цим Положенням порядку, зараховуються до Фонду. Перелік та розмір державних зборів визначені додатком.

Відповідно до частини п`ятої статті 12 Повітряного кодексу України надходженнями Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях є державні збори із суб`єктів авіаційної діяльності: 1) за сертифікацію, реєстрацію, перереєстрацію об`єктів та суб`єктів авіаційної діяльності та супроводження їх діяльності; 2) за надання прав на експлуатацію повітряних ліній; 3) за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України; 4) за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України; 5) за вчинення офіційних дій, пов`язаних з наглядом у сфері цивільної авіації, у тому числі під час виконання польотів в інших державах за договорами фрахту/лізингу, які розраховуються залежно від кількості та маси повітряних суден, строків тимчасового базування за кордоном та регіонів виконання польотів; 6) з авіаційної безпеки; 7) з інших передбачених законом надходжень.

Кошти Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях в обсязі, затвердженому законом про Державний бюджет України на відповідний рік, використовуються на утримання штату працівників та інші витрати уповноваженого органу з питань цивільної авіації, пов`язані із забезпеченням виконання його функцій, на фінансування витрат на участь та представництво України у міжнародних авіаційних організаціях та інших заходах, визначених законодавством (частина шоста статті 12).

Забезпечення надходження та використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях здійснює уповноважений орган з питань цивільної авіації (частина сьома статті 12).

У частині восьмій статті 12 Повітряного кодексу України закріплено, що платежі, що підлягають сплаті до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, є обов`язковими для всіх суб`єктів авіаційної діяльності.

Перелік, розмір та порядок сплати державних зборів (крім державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України), порядок використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях визначаються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 12-1 Повітряного кодексу України врегульовано особливості справляння і ставки державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України.

Так, державний збір за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державний збір за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, - це обов`язкові неподаткові платежі до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, що справляються з авіаперевізників у порядку, визначеному цим Кодексом.

Державний збір за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державний збір за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, не справляються у разі здійснення:

1) перевезень вищих посадових осіб та офіційних делегацій України та інших держав;

2) перевезень товарів гуманітарної допомоги з/до України згідно з актами Кабінету Міністрів України;

3) польотів, пов`язаних із забезпеченням проведення робіт з ліквідації наслідків стихійного лиха, авіаційних та інших подій, санітарних авіарейсів (у тому числі перевезень тіла (останків, праху) померлого);


................
Перейти до повного тексту