ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2024 року
м. Київ
справа № 755/10764/22
провадження № 61-2034св24
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Синельникова Є. В.,
суддів: Білоконь О. В. (суддя-доповідач), Осіяна О. М., Сакари Н. Ю., Шиповича В. В.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - державне підприємство "Адміністрація морських портів України",
треті особи: первинна профспілкова організація працівників державного підприємства "Адміністрація морських портів України", Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу державного підприємства "Адміністрація морських портів України" на постанову Київського апеляційного суду від 07 лютого 2024 року у складі колегії суддів: Мостової Г. І., Березовенко Р. В., Лапчевської О. Ф.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі - ДП "АМПУ") про визнання незаконним та скасування наказу, поновлення дії трудового договору, стягнення середнього заробітку та моральної шкоди
Позовну заяву мотивовано тим, що з 10 серпня 2020 року позивач перебуває у трудових відносинах з ДП "АМПУ" та працює на посаді провідного аналітика консолідованої інформації відділу аналізу та оцінки діяльності відокремлених підрозділів служби аналізу та управління ризиками апарату управління
ДП "АМПУ".
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 24 лютого 2022 року, який діє до теперішнього часу.
Наказом ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к "Про організаційні заходи, пов`язані з веденням воєнного стану в Україні" (зі змінами), погодженого з Первинною профспілковою організацією працівників ДП "АМПУ", встановлено початок простою в апараті управління ДП "АМПУ" з 08 год. 30 хв. 01 березня
2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні.
На підставі пункту 1 наказу ДП "АМПУ" від 30 серпня 2022 року № 240-к "Про припинення простою та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1" припинено з 30 серпня 2022 року простій, встановлений йому наказом ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" (зі змінами), та згідно з пунктом 2 наказу призупинено з 30 серпня 2022 року дію трудового договору, укладеного між ним та ДП "АМПУ", до відновлення можливості виконувати ним роботу, але не пізніше дня після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
На думку позивача, пункт 2 наказу ДП "АМПУ" від 30 серпня 2022 року № 240-к в частині призупинення дії трудового договору є незаконним, суперечить вимогам статті 13 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану", оскільки у обох сторін трудових відносин була та є можливість виконувати обов`язки, а тому у ДП "АМПУ" були відсутні підстави для призупинення дії трудового договору, укладеного з ним.
Вважає, що він має право на отримання належної йому суми заробітної плати за період незаконного призупинення дії трудового договору.
Також внаслідок порушення його прав у сфері трудових відносин, йому спричинена моральна шкода, яку позивач оцінює у 150 000 грн.
Посилаючись на викладене позивач просив:
- визнати незаконним та скасувати пункт 2 наказу ДП "АМПУ" від 30 серпня 2022 року № 240-к "Про припинення простою та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1" та поновити дію трудового договору, укладеного між ним та ДП "АМПУ";
- стягнути з ДП "АМПУ" на його користь суму середнього заробітку за час вимушеного прогулу починаючи з 30 серпня 2022 року по день фактичного допуску до роботи з утриманням із цієї суми установлених законодавством України податків та зборів;
- стягнути з ДП "АМПУ" на користь ОСОБА_1 150 000 грн моральної шкоди.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Дніпровського районного суду міста Києва від 23 серпня 2023 року
у складі судді Коваленка І. В. у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що ОСОБА_1 у межах розгляду справи не оскаржує наказ Міністерства інфраструктури України від 28 квітня
2022 року № 256 "Про закриття морських портів", з урахуванням якого видано оскаржуваний наказ ДП "АМПУ" № 240. Суд дійшов висновку про доведеність того факту, що закриття частини морських портів, таких як Бердянськ, Маріуполь, Скадовськ, Херсон, яке відбулось саме у зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України, вплинуло на фінансовий стан підприємства, яке згідно зі Статутом діє як державне комерційне підприємство та отримує прибуток від своєї господарської діяльності, такої як є вантажний морський транспорт, пасажирський морський транспорт, транспортне оброблення вантажів, вантажний автомобільний транспорт, надання в оренду вантажних автомобілів, надання в оренду водних транспортних засобів.
Суд першої інстанції вважав доведеним причинно-наслідковий зв`язок між збройною агресією російської федерації проти України та видачею відповідачем наказу "Про припинення простою та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1" від 30 серпня 2022 року № 240-к, а тому дійшов висновку про правомірність оспорюваного наказу. Також вважав, що позивачем не подано суду жодного доказу на підтвердження понесених ним моральних переживань внаслідок призупинення дії трудового договору.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Київського апеляційного суду від 07 лютого 2024 рокурішення Дніпровського районного суду міста Києва від 23 серпня 2023 року скасовано та ухвалено нове про часткове задоволення позову.
Визнано незаконним та скасовано пункт 2 наказу ДП "АМПУ" від 30 серпня 2022 року № 207-к "Про припинення простою та призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1". В частині позовної вимоги про поновлення дії трудового договору відмовлено.
Стягнуто з ДП "АМПУ" на користь ОСОБА_1 суму середнього заробітку за час вимушеного прогулу починаючи з 30 серпня 2022 року по 01 травня 2023 року у розмірі 701 148,66 грн (без урахування податків та інших платежів) та моральну шкоду у розмірі 3 000,00 грн.
Додатковою постановою Київського апеляційного суду від 28 лютого 2024 року стягнуто з ДП "АМПУ" на користь ОСОБА_1 витрати на професійну правничу допомогу адвоката, пов`язані із розглядом цієї справи у розмірі 18 500,00 грн.
Постанову суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що призупинення дії трудового договору з позивачем здійснено без належної правової підстави. Відповідач не довів неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки.
Незаконне призупинення дії трудового договору з позивачем позбавило його роботи й належного йому заробітку, який би він отримав, тому з відповідача підлягає стягненню середній заробіток за період із 30 серпня 2022 року (день призупинення дії трудового договору) по 01 травня 2023 року (день відновлення трудового договору).
З урахуванням обставин справи, глибини та часу спричинених позивачу моральних страждань, врахувавши ступінь вини роботодавця, поведінка якого в тому числі була спричинена воєнним станом, суд апеляційної інстанції вважав, що справедливою сумою для відшкодування моральної шкоди є сума у 3 000 грн.
Вирішуючи питання про стягнення витрат на правову допомогу суд апеляційної інстанції, беручи до уваги характер правовідносин у цій справі, проаналізувавши обсяг наданих адвокатом позивача послуг, виходячи із засад цивільного законодавства щодо розумності та справедливості, вважав, що відшкодування на користь позивача підлягали витрати на правову допомогу у розмірі 18 500 грн, а не 22 200 грн як заявлено позивачем, оскільки такий розмір не відповідає загальним засадам цивільного законодавства справедливості та розумності.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи
У касаційній скарзі ДП "АМПУ" просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Підставами касаційного оскарження заявник зазначає застосування норм права без урахування висновку щодо застосування норми права, викладеного у постановах Великої Палати Верховного Суду та Верховного Суду від 14 вересня 2023 року справа № 754/5488/22, від 18 жовтня 2023 року справа № 303/7508/22, від 28 грудня 2022 року справа № 460/2675/18, від 13 січня 2021 року справа
№ 264/949/19, від 08 лютого 2022 року справа № 755/12623/19, тощо
(пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України), а також відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування частини третьої статті 32 КЗпП України у правовідносинах призупинення дії трудового договору та необхідності їх погодження із профспілкою (пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України).
Касаційну скаргу мотивовано тим, що суди неповно з`ясували обставини справи. Не врахували, що призупинення дії трудового договору з позивачем зумовлене об`єктивними та незалежними від ДП "АМПУ" причинами: збройною агресією російської федерації проти України, закриттям морських портів, погіршенням фінансового становища підприємства, які призвели до зменшення обсягу роботи та неможливості забезпечити роботою позивача відповідно до його посадових обов`язків.
Не звернули уваги на те, що призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин, у зв`язку з чим безпідставно застосували норми статті 235 КЗпП України.
У доповненнях на касаційну скаргу ДП "АМПУ" посилається на те, що визначений апеляційним судом розмір витрат на правову допомогу є неспівмірним зі складністю роботи адвоката, її обсягом та часом, витраченим ним на виконання робіт та не відповідає принципу розумності. У доповненнях ДП "АМПУ" просить змінити додаткову постанову суду апеляційної інстанції від 28 лютого 2024 року.
Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 29 лютого 2024 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ДП "АМПУ" на постанову Київського апеляційного суду від 07 лютого 2024 року.
У березні 2024 року від позивача надійшлоклопотання про закриття касаційного провадження, яке мотивовано тим, що правові висновки щодо застосування норм права, які викладено у постановах Верховного Суду та на які посилається заявник касаційної скарги, стосуються правовідносин, які не є подібними з правовідносинами у справі, яка переглядається (пункт 5 частини першої статті 396 ЦПК України). Крім того, вважав, що касаційне провадження підлягає закриття на підставі пункту 4 частини першої статті 396 ЦПК України, оскільки Верховний Суд викладав висновок щодо питання застосування частини третьої статті 32 КЗпП України у подібних правовідносинах.
Крім того, позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому посилається на необґрунтованість доводів скарги та законність прийнятої судом апеляційної інстанції постанови. Вважає, що призупинення з ним трудового договору відбулося з порушенням норм трудового законодавства.
У березні 2024 року від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України надійшла заява, в якій третя особа посилається на законність призупинення з позивачем трудових відносин та просила скасувати постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
08 квітня 2024 року прийнято доповнення до касаційної скарги.
У відзиві на доповнення на касаційну скаргу позивач посилається на те, що розмір витрат на правову допомогу є доведеним, відповідає принципам справедливості і розумності.
Встановлені судами фактичні обставини справи
ОСОБА_1 з 10 серпня 2020 року перебуває у трудових відносинах з ДП "АМПУ" та працює на посаді провідного аналітика консолідованої інформації відділу аналізу та оцінки діяльності відокремлених підрозділів служби аналізу та управління ризиками апарату управління ДП "АМПУ".
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", який затверджено Законом України "Про затвердження Указу Президента України" "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 2102-ІХ в Україні введено воєнний стан із 05 годин
30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Дія воєнного стану неодноразово продовжувалася та триває по теперішній час.
Наказом ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" встановлено початок простою в апараті управління ДП "АМПУ" з 08. год. 30 хв. 01 березня 2022 року - до припинення або скасування воєнного стану в Україні. Простій не стосується працівників апарату управління ДП "АМПУ", які проходять військову службу за призовом під час мобілізації; залучених до виконання трудової повинності; працюють згідно зі змінним графіком роботи (а.с. 65-66 т.1)
Підпунктом 3.2 Наказу № 84-к визначено, що залучення працівників апарату управління ДП "АМПУ" до роботи за основним місцем роботи (робочому місці) відбувається виключно у разі крайньої необхідності, за погодженням або з ініціативи керівника відповідного структурного підрозділу апарату управління, та виключно за умови гарантування безпечних умов праці.
Наказом ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 № 85-к "Про внесення змін до наказу
ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" внесено зміни до наказу ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к. Зокрема, підпункт 3.2 пункту 3 викладено у такій редакції: "3.2. Залучення працівників апарату управління ДП "АМПУ" до роботи відбувається виключно у разі крайньої необхідності за їх згодою, за ініціативи керівника підприємства та/або керівника відповідного структурного підрозділу апарату управління, та виключно за умови гарантування безпечних умов роботи (а.с. 67-68 т.1)
Наказом ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 86-к "Щодо припинення простою для працівників, які залучаються до роботи" установлено, що простій для працівників апарату управління ДП "АМПУ", які залучаються до роботи відповідно до підпункту 3.2 пункту 3 наказу ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" (зі змінами), припиняється виключно на день/дні їх залучення до роботи.
Наказом ДП "АМПУ" від 31 березня 2022 року № 102-к "Про організацію трудових відносин в апараті управління ДП "АМПУ" в умовах воєнного стану" на період дії воєнного стану в Україні з 01 квітня 2022 року встановлено в апараті управління ДП "АМПУ" нормальну тривалість робочого часу працівників, режим роботи, час початку та закінчення щоденної роботи відповідно до норм, визначених пунктом 4.1.1. розділу ІV "Робочий час і час відпочинку. Трудова дисципліна" Колективного договору, пунктами 5.1 та 5.2 Правил внутрішнього трудового розпорядку для працівників апарату управління державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (додаток 1 до Колективного договору) за виключенням норми щодо скорочення на одну годину робочого дня напередодні святкових і неробочих днів; не застосовувати норми частин 3-5 ст.67 Кодексу законів про працю України та пункту 4.1.5 розділу ІV "Робочий час і час відпочинку. Трудова дисципліна" Колективного договору щодо перенесення святкових і робочих днів з метою оптимального використання святкових і робочих днів; не застосовувати норми ст.ст.71-75 Кодексу законів про працю України щодо заборони роботи у вихідні дні, виняткового порядку застосування роботи у вихідні, святкові і неробочі дні та щодо компенсації роботи у вихідні, святкові і неробочі дні. З 01 березня 2022 року призупинено дію наказів ДП "АМПУ" щодо встановлення доплат та надбавок працівникам апарату управління; встановлено працівникам апарату управління, які залучаються до роботи або працюють за графіками змінності у період дії воєнного стану в Україні, доплату за роботу в умовах воєнного стану у розмірі 20% посадового окладу за фактично відпрацьований час. (а. с. 70-71, т. 1)
Наказом ДП "АМПУ" від 30 серпня 2022 року № 240-к "Про припинення простою та призупинення дії трудового договору із ОСОБА_1" припинено
з 30 серпня 2022 року простій, встановлений наказом ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" (зі змінами), провідному аналітику консолідованої інформації відділу аналізу та оцінки діяльності відокремлених підрозділів служби аналізу та управління ризиками апарату управління ОСОБА_1 (а. с. 79-80, т. 1).
Згідно з пунктом 2 Наказу ДП "АМПУ" від 30 серпня 2022 року № 240-к, призупинено з 30 серпня 2022 року дію трудового договору, укладеного із ОСОБА_1, до відновлення можливості виконувати ним роботу, але не пізніше дня після припинення або скасування воєнного стану в Україні (а. с. 79, т. 1).
05 вересня 2022 року позивач звернувся до відповідача з письмовою вимогою щодо усунення порушення норм трудового законодавства України та Колективного договору, в якій повідомив відповідача, що він має можливість виконувати роботу у подальшому, а тому призупинення з ним дії трудового договору є незаконним (а. с. 141-144, т. 1)
Наказом ДП "АМПУ" від 01 вересня 2022 року № 264-к "Про припинення простою та запровадження дистанційної роботи працівникам апарату управління
ДП "АМПУ" припинено з 05 вересня 2022 року простій, встановлений наказом
ДП "АМПУ" від 28 лютого 2022 року № 84-к "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" (зі змінами), працівникам апарату управління згідно з переліком, що додається (пункт 1 наказу); запроваджено
з 05 вересня 2022 року дистанційну роботу для працівників апарату управління згідно з переліком, що додається, тимчасово до припинення або скасування воєнного стану в Україні (пункту 2 наказу) (а.с. 72-73 т. 1).
Згідно з Переліком працівників апарату управління ДП "АМПУ", яким припиняється простій та запроваджується дистанційна робота з 05 вересня 2022 року, який є додатком до наказу ДП "АМПУ" 01 вересня 2022 року № 264-к, дистанційну роботу запроваджено 46 працівникам апарату управління ДП "АМПУ". Серед працівників, зазначених у цьому Переліку, позивач ОСОБА_1 відсутній (а.с. 74-76 т. 1).
Наказом ДП "АМПУ" від 14 квітня 2023 року відновлено з 01 травня 2023 року дію трудового договору з ОСОБА_1 (а.с.180 т. 3)
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги та матеріали справи, колегія суддів дійшла таких висновків.
Стаття 43 Конституції України гарантує право кожного на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України № 2102-ІХ
від 24 лютого 2022 року, в Україні введено воєнний стан, який діє на теперішній час.
Згідно з пунктом 3 цього Указу, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України.
15 березня 2022 року прийнято Закон України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" (далі - Закон № 2136-ІХ), яким визначені особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Частинами другою та третьою статті 1 Закону № 2136-ІХ встановлено, що на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України.
У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих положень ЦПК України, під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану".
Відповідно до частин першої та четвертої статті 13 Закону № 2136-ІХ, призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.
Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.
Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.
Призупинення дії трудового договору не може бути прихованим покаранням і не застосовується до керівників та заступників керівників державних органів, а також посадових осіб місцевого самоврядування, які обіймають виборні посади.
Наведена спеціальна норма права надає роботодавцю право тимчасово призупинити дію трудового договору з працівником у разі неможливості у зв`язку із військовою агресією проти України забезпечити працівника роботою.
Водночас таке право не є абсолютним. Для застосування цієї норми права роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати працівнику роботу, а працівник не може виконати роботу. Зокрема, у випадку, якщо необхідні для виконання роботи працівником виробничі, організаційні, технічні можливості, засоби виробництва знищені в результаті бойових дій або їх функціювання з об`єктивних і незалежних від роботодавця причин є неможливим, а переведення працівника на іншу роботу або залучення його до роботи за дистанційною формою організації праці неможливо.
Як на підставу для призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1, відповідач в оскаржуваному наказі посилався на призупинення діяльності портових операторів у більшості морських портів України, що вплинуло на фінансовий стан підприємства, відсутність організаційних та технічних умов для виконання позивачем роботи.
Однак обставин неможливості забезпечити позивача роботою відповідач не довів.
За встановленими судами обставинами, як на час видачі оспорюваного наказу про призупинення дії трудового договору, так і на час розгляду справи, ДП "АМПУ" здійснювало свою діяльність. Трудові відносини відповідач призупинив вибірково з окремими працівниками, а не з усіма працівниками.