1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2024 року

м. Київ

cправа № 910/18719/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Рогач Л. І. - головуючої, Волковицької Н.О., Мачульського Г. М.,

за участю секретаря судового засідання - Салівонського С. П.

представників учасників справи:

Управління справами Апарату Верховної Ради України - Кирсенко Є. Б.,

Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніка" ЛТД - Лазько С. В., Парицька Н.О.,

Апарату Верховної Ради України - Ружицька Л. В.,

Верховної Ради України - Лаптієв А. М.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніка" ЛТД

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.02.2023

(судді Ткаченко Б. О., Шапран В. В., Буравльов С. І.)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Скайбілд" та Управління справами Апарату Верховної Ради України

до Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніка" ЛТД,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "Український центр багатосторонньої торгівлі",

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Управління справами Апарату Верховної Ради України: Апарат Верховної Ради України, Київська міська державна адміністрація, Верховна Рада України,

про визнання недійсним аукціону, протоколу, визнання недійсним договору.

ВСТАНОВИВ:

1.Короткий зміст позовних вимог

1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Скайбілд" звернулося до суду з позовом до Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніка" ЛТД, в якому просило:

- визнати недійсним протокол від 11.12.2020 № 1 публічного інвестиційного аукціону з визначення переможця для укладення договору пайової участі (інвестиційного договору) щодо забудови земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Клеманська, 6- 8, кадастровий номер 8000000000:90:144:0009, проведеного Товарною біржею "Український центр біржової торгівлі";

- визнати недійсним договір від 21.12.2020 № 126, який укладений між відповідачами.

1.2. На розгляді Господарського суду міста Києва перебувала справа № 910/18783/21 за позовом Управління справами Апарату Верховної Ради України до Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніка" ЛТД про визнання:

- недійсним публічного інвестиційного аукціону з визначення переможця для укладення договору пайової участі (інвестиційного договору) щодо забудови земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Клеманська, 6-8, кадастровий номер 8000000000:90:144:0009, проведеного Товарною біржею "Український центр біржової торгівлі";

- недійсним протоколу аукціону від 11.12.2020 № 1, складеного за результатами проведення аукціону;

- недійсним договору від 21.12.2020 № 126, укладеного відповідачами.

1.3. Господарський суд міста Києва ухвалою від 09.12.2021 об`єднав в одне провадження справи № 910/18719/21 та № 910/18783/21 та присвоїв об`єднаній справі № 910/18719/21.

1.4. Позов Управління справами Апарату Верховної Ради України мотивовано тим, що:

- спірний договір укладений від імені Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" директором Юрловим Юрієм Валерійовичем за відсутності повноважень на його укладення. Так, пунктом 8.1 Статуту Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" передбачено, що виключно за погодженням з Уповноваженим органом управління вчиняються договори про спільну діяльність, договори комісії, доручення та управління майном, господарське зобов`язання щодо якого є заінтересованість відповідно до законодавства, а також значне господарське зобов`язання на суму понад 500 000,00 грн, та виключно за погодженням Уповноваженого органу управління відповідач-1 може виконувати функції замовника будівництва по реконструкції і ремонту об`єктів державної і комунальної власності. Спірний договір укладено щодо забудови земельної ділянки, а згідно із пунктом 4.1.1 договору частка Державним підприємством "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" в об`єкті складає 12801,03 кв. м (що є еквівалентним 300875440,00 грн), а необхідні погодження уповноваженого органу управління щодо укладення договору, встановлені пунктом 8.1 Статуту відповідача-1, статтею 73-2 ГК України, відсутні;

- при укладенні договору порушено порядок, установлений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2001 № 1314 "Про затвердження Порядку списання об`єктів державної власності" та постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 296 "Про затвердження Порядку укладання державними підприємствами, установами, організаціями, а також господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків, договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном";

- розпорядження земельною ділянкою здійснено всупереч накладеному на неї арешту. Крім того, на земельній ділянці кадастровий номер 8000000000:90:144:0009 неможливо здійснювати житлову забудову, оскільки вона надана у постійне користування Державному підприємству "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" для експлуатації та обслуговування виробничої бази. Апарат Верховної Ради України не надавав своєї згоди щодо розпорядження об`єктами (їх знищення), розташованими на земельній ділянці на вулиці Клеманській, 6-8.

2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами

2.1. Рішенням Київської міської ради від 14.07.2011 № 728/6115 "Про надання Державному будівельному комбінату Управління справами Верховної Ради України права користування земельною ділянкою для експлуатації та обслуговування виробничої бази на вул. Клеманській, 6-8 у Дарницькому районі м. Києва" за результатами розгляду технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою, відповідно до статей 92, 123 Земельного кодексу України, Постанови Верховної Ради Української РСР від 18.12.1990 № 563-ХІІ "Про земельну реформу" Київська міська рада вирішила надати Державному будівельному комбінату Управління справами Верховної Ради України, за умови виконання пункту 2 цього рішення, в постійне користування земельну ділянку загальною площею 8,11 га для експлуатації та обслуговування виробничої бази на вул. Клеманській, 6-8 у Дарницькому районі м. Києва, у тому числі: - площею 3,61 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 27.09.1960 № 1728 "Про відвод Управлінню справами ЦК КП України земельної ділянки під будівництво господарчої бази в Дарницькому районі"; - площею 4,50 га - за рахунок земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради народних депутатів від 17.07.1978 № 1028/5 "Про відведення Управлінню справами ЦК Компартії України земельної ділянки під будівництво другої черги комплексу по виробництву залізобетону".

2.2. Державний будівельний комбінат управління справами Апарату Верховної Ради України отримав Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою від 21.02.2012 серія ЯЯ № 389700 площею 8,1131 га на вул. Клеманській, 6-8 у Дарницькому районі м. Києва кадастровий номер 8000000000:90:144:0009, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 10-9-00063.

2.3. Земельна ділянка кадастровий номер 8000000000:90:144:0009 реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 910127580000 за адресою: м. Київ, вул. Клеманська, земельна ділянка 6-8, відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245-VI, належить до державної форми власності, власник - Держава України в особі Київської міської державної адміністрації, право постійного користування земельною ділянкою належить Державному підприємству "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України", що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, номер інформаційної довідки 256799902 від 17.05.2021.

2.4. У 2020 році розроблено План заходів по виводу Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" із кризового стану у 2020 році (План заходів).

2.5. План заходів погоджено 13.02.2020 виконуючим обов`язки директора Підприємства Юрловим Ю. В. та затверджено Першим заступником Керівника Апарату Верховної Ради України - керуючим справами Бондарем П. О.

2.6. Листом від 21.02.2020 № 15/16-473 (44656) Управління справами Апарату Верховної Ради України надіслало Підприємству погоджений план заходів по виводу Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" із кризового стану у 2020 році, у якому відзначено про необхідність скорочення термінів виконання невідкладних заходів, визначених у пунктах 2, 3 Плану заходів у зв`язку із перебуванням підприємства у важкому фінансовому стані та значним зменшенням обсягів виробництва на підприємстві.

2.7. Пунктом 17 Плану заходів передбачено розробку протягом 3-х місяців Стратегічного плану розвитку підприємства.

2.8. Передбачено будівництво 10-ти 20-ти поверхових будинків, в яких 155680 кв. м житлової площі, частина з яких в подальшому буде передана Апарату Верховної Ради України для забезпечення житлом працівників, наземний паркінг площею 43300 кв. м, торгово-офісний центр площею 6400 кв. м, офісний комплекс площею 37800 кв. м.

2.9. Заходи Стратегічного плану передбачають, зокрема, списання основних засобів, що підпадають під пляму забудови та не будуть використовуватись у подальшій діяльності, зміну цільового призначення земельної ділянки, проведення Підприємством конкурсної процедури по відбору інвесторів на конкурсних засадах, за результатами проведених конкурсних процедур укладання інвестиційних угод, як правочинів, на підставі яких підприємство бере на себе значні господарські зобов`язання (пункти 1.4, 4, 5, 6.1, 6.2, статті 8 та 9 Стратегічного плану).

2.10. Протоколом від 14.08.2020 № 1 засідання балансової комісії Управління справами Апарату Верховної Ради України під головуванням першого заступника керівника Апарату Верховної Ради України вирішено за результатами розгляду проекту стратегічного плану розвитку Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" на 2020-2025 роки визнати обґрунтованим і рекомендувати затвердити стратегічний план розвитку Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" на 2020-2025 роки, схвалити та погодити (дозволити) заходи, що містяться в стратегічному плані розвитку Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" на 2020-2025 роки.

2.11. Розпорядженням Управління справами Апарату Верховної Ради України від 14.08.2020 № 15/1-65 "Про затвердження стратегічного плану розвитку Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" на 2020-2025 роки" вирішено затвердити стратегічний план розвитку Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" на 2020-2025 роки згідно з додатком та схвалити та погодити (дозволити) заходи, що містяться в стратегічному плані розвитку Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" на 2020-2025 роки.

2.12. Розпорядженням по Управлінню справами Апарату Верховної Ради України від 23.04.2020 № 15/1-23 затверджений Статут Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України", згідно з яким:

- підприємство засновано на державній власності та належить до сфери управління Апарату Верховної Ради України (пункт 1.1 Статуту);

- уповноваженим органом управління Підприємством є Управління справами Апарату Верховної Ради України (пункт 1.2 Статуту);

- підприємство входить до складу майнового комплексу, що забезпечує діяльність Верховної Ради України. (пункт 1.3 Статуту).

2.13. Основною метою діяльності Підприємства (пункт 2.1 Статуту) є:

- одержання прибутку на основі здійснення виробничої, комерційної, посередницької та іншої підприємницької діяльності в порядку та за умов, визначених законодавством і цим Статутом;

- будівництво нових, реконструкція та ремонт діючих будівель і споруд, житла, об`єктів соціально-побутового, оздоровчого та іншого призначення, в тому числі для забезпечення потреб Верховної Ради України, а також надання платних послуг фізичним та юридичним особам.

2.14. Предметом діяльності Підприємства (пункт 2.2 Статуту) є, зокрема: капітальне будівництво об`єктів виробничого, житлового та іншого призначення господарським або підрядним способом, капітальний ремонт будівель, споруд та інших основних фондів; здійснення функцій замовника будівництва відповідно до законодавства. Підприємство може провадити діяльність із залучення інвесторів, зокрема іноземних, розробляти інвестиційні проекти та контролювати стан їх реалізації, брати участь у залученні коштів з міжнародних фінансових ринків відповідно до законодавства (пункт 2.5 Статуту).

2.15. Підприємство має право від свого імені вчиняти будь-які правочини, в тому числі укладати договори, набувати майнові та немайнові права, нести обов`язки, виступати позивачем та відповідачем у суді; підприємство не відповідає за зобов`язаннями держави та Уповноваженого органу управління, а держава та Уповноважений орган управління не відповідають за зобов`язаннями Підприємства (пункти 3.3, 3.7 Статуту).

2.16. Для реалізації мети діяльності Підприємства, передбаченої цим Статутом, Підприємство має право, зокрема: самостійно планувати свою діяльність, визначати стратегію та основні напрями своєї роботи відповідно до планів, затверджених Уповноваженим органом управління; вчиняти правочини, укладати договори, обирати предмет договору, визначати зобов`язання, будь-які інші умови господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству; здійснювати капітальне будівництво, експлуатацію, реконструкцію і ремонт житлового та інших фондів, об`єктів і споруд, виконувати функції замовника будівництва та підрядника відповідно до законодавства (пункт 6.1 Статуту).

2.17. Управління Підприємством здійснює директор, який підзвітний Уповноваженому органу управління (пункт 7.2 Статуту). Директор Підприємства: діє без довіреності від імені Підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними та фізичними особами, а також в судах і правоохоронних органах; укладає договори та вчиняє інші правочини від імені Підприємства в межах повноважень та у спосіб, передбаченими законодавством і цим Статутом (пункт 7.6 Статуту).

2.18. Уповноважений орган управління, зокрема: визначає основні напрями діяльності Підприємства; погоджує Підприємству вчинення господарського зобов`язання щодо якого є заінтересованість відповідно до законодавства та значного господарського зобов`язання на суму від 500 000 (п`ятсот тисяч) гривень; погоджує договори про спільну діяльність, договори комісії, доручення та управління майном у порядку, визначеному законодавством; погоджує відчуження, списання, безкоштовну передачу державного майна, шо перебуває на балансі, в господарському віданні Підприємства, у порядку, визначеному законодавством України (пункт 8.1 Статуту).

2.19. Розпорядженням по Управлінню справами Апарату Верховної Ради України від 08.12.2020 затверджено Статут Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України", пункт 8.1 якого викладено у новій редакції, у якій виключено пункти щодо погодження уповноваженим органом договорів про спільну діяльність, договорів комісії, доручення та управління майном у порядку, визначеному законодавством; погодження виконання підприємством функцій замовника за рішеннями органів державної влади або місцевого самоврядування. Виключено посилання на суму від 500 000,00 грн та визначено погодження вчинення господарського зобов`язання щодо якого є заінтересованість та значного господарського зобов`язання відповідно до законодавства.

2.20. 21.12.2020 Державне підприємство "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" (далі - сторона 1) в особі директора Юрлова Юрія Валерійовича, який діє на підставі Статуту, та Товариство з обмежено відповідальністю "Ніка" ЛТД (далі - сторона 2) в особі директора Савчука Анатолія Миколайовича уклали договір № 126 на підставі Протоколу № 1 від 11.12.2020 публічного інвестиційного аукціону з визначення переможця для укладення договору пайової участі (інвестиційного договору) щодо забудови земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Клеманська, 6-8, кадастровий номер 8000000000:90:144:0009, проведеного Товарною біржою "Український центр біржової торгівлі".

2.21. Предметом договору є участь сторін у будівництві об`єкта на земельній ділянці з метою отримання у власність кожною зі сторін своєї частки в збудованому об`єкті в порядку та на умовах, визначених в цьому договорі (пункт 1.1 договору).

2.22. За цим договором сторона 1 делегує стороні 2 частину функцій замовника будівництва, а сторона 2 зобов`язується на свій ризик за рахунок власних або залучених сил, коштів, матеріалів, засобів, техніки та устаткування забезпечити будівництво об`єкта в цілому на земельній ділянці відповідно до Проектної документації (пункт 1.2 договору).

2.23. Так, за розділом "Порядок реалізації Договору. Права та обов`язки Сторін" Державне підприємство "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" зобов`язується передати ТОВ "НІКА" Будівельний майданчик протягом 10 календарних днів з дати отримання дозвільних документів, необхідних для початку підготовчих робіт із Будівництва Об`єкта, про що сторонами підписується відповідний акт передачі-приймання. Земельна ділянка за цим Договором не передається (пункт 2.1 Договору); Державне підприємство "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" надає ТОВ "НІКА" всі необхідні документи, що підтверджують списання та можливість демонтажу у встановленому порядку існуючих будівель та споруд на Будівельному майданчику, зокрема, але не виключно: акти на списання; при цьому ТОВ "НІКА" здійснює такий демонтаж за власний рахунок (пункт 2.1.18 Договору), а також делегує ТОВ "НІКА" частину функцій замовника Будівництва, які визначені законодавством і належать Державному підприємству "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України", зокрема щодо виконання за власний рахунок робіт з розбирання та демонтажу/знесення будівель, споруд та зелених насаджень, розташованих на Земельній ділянці після підписання акта передачі-приймання Будівельного майданчика ТОВ "НІКА"; передачі Об`єкта на баланс експлуатаційним організаціям до моменту залучення (обрання) експлуатуючої організації (управителя) власниками окремих об`єктів інвестування квартир, нежитлових приміщень тощо в Об`єкті відповідно до норм чинного законодавства або створення ОСББ (пункт 2.2 договору).

2.24. Пункт 3.1 договору визначає, що сторона 2 здійснює фінансування у повному обсязі всього комплексу робіт, в тому числі будівництво та введення в експлуатацію об`єкта, включаючи, у випадку окремого письмового звернення сторони 1, компенсацію витрат на орендну плату (користування, земельного податку) за земельну ділянку. Вартість будівництва складається із сум всіх витрат сторін, пов`язаних з виконанням цього договору.

2.25. Розділ Договору "Порядок розрахунків і розподіл об`єкту" передбачає, що часткою Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" в Об`єкті є право власності на 12 801,03 квадратних метрів житлових приміщень, що є еквівалентом 300 875 440 грн (пункт 4.1.1 договору); а ТОВ "НІКА" отримує у власність решту всіх площ приміщень в Об`єкті, передбачених проектною документацією (пункт 4.1.2 договору); при цьому ТОВ "НІКА" може компенсувати Державному підприємству "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" грошовими коштами або іншими не забороненими чинним законодавством засобами належну Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" частку/частину частки (пункт 4.1.3 Договору).

2.26. За змістом договору:

"Об`єкт" - це реконструкція виробничої території під житлову забудову з будівництвом комплексу житлових будинків та об`єктів громадського призначення на вул. Клеманській, 6-8 у Дарницькому районі м. Києва, будівництво якого буде здійснюватись у відповідності до умов цього договору та згідно з проектною документацією. Загальна кількість, площа житлових та громадських приміщень буде визначено Проектною документацією. Розмір фактичної площі в Об`єкті буде визначений на підставі обмірів експертів органів технічної інвентаризації.

"Земельна ділянка" - це територія, на якій буде здійснюватися будівництво об`єкта, а саме: земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:90:144:0009) площею 8,1131 га, що розташована на вул. Клеманській, 6-8 у м. Києві, та перебуває на праві постійного користування у сторони 1 на підставі рішення Київської міської ради від 14.07.2011 № 728/6115, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вчинено запис від 09.11.2017 № 23345650.

Цільове призначення земельної ділянки на день укладення договору: експлуатація та обслуговування виробничої бази. До початку будівництва стороною 1 здійснюються відповідні дії щодо зміни цільового призначення земельної ділянки з метою її житлової забудови та отримання відповідних правовстановлюючих документів.

"Будівництво" - комплекс усіх дій, спрямованих на будівництво об`єкта, зокрема, але не виключно: закупівля будівельних та інших матеріалів, забезпечення обладнанням, виконання будівельних, будівельно-монтажних, пусконалагоджувальних, проектно-вишукувальних робіт тощо.

2.27. Згідно із звітом про фінансовий стан на 31.12.2019 балансова вартість активів Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України за даними останньої річної звітності перед укладенням оскаржуваного договору становила 75986 тис. грн.

2.28. За даними Державного земельного кадастру земельна ділянка за адресою: м. Київ, вул. Клеманська, 6-8, має кадастровий номер 8000000000:90:144:0009; площу 8.1131 га; цільове призначення: 11.02 "Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості".

2.29. Апеляційний господарський суд констатував, що матеріали справи не містять фактичних даних щодо прийняття уповноваженим органом рішення стосовно зміни цільового призначення земельної ділянки відповідно до змісту спірного договору, як і дозволів на списання та знесення об`єктів (в тому числі об`єктів нерухомості), розташованих на цій земельній ділянці, що є державною власністю.

2.30. Водночас суд апеляційної інстанції установив, що на момент проведення аукціону Товарною біржею "Український центр біржової торгівлі" 11.12.2020 та укладення договору від 12.12.2020 № 126 на все майно Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" було накладено арешт в рамках виконавчого провадження, тобто заборонено будь-яке розпорядження таким майном. Постанова про арешт майна боржника (Державне підприємство "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України") була винесена державним виконавцем 06.11.2019 на виконання ухвали Господарського суду міста Києва від 14.05.2019 у справі № 910/1578/19 та передбачала накладення арешту на все майно підприємства.

2.31. Крім того, 06.08.2021 за клопотанням прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора була винесена ухвала слідчої судді Вищого антикорупційного суду про накладення арешту на майно Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" у кримінальному провадженні № 52021000000000227.

2.32. Відповідно до цієї ухвали було накладено арешт із забороною відчуження, розпорядження та користування на майно, а саме на: (1) земельну ділянку за адресою: м. Київ, вул. Клеманська, 6-8, кадастровий номер 8000000000:90:144:0009, площею 8,1131 га, яка належить державі Україна в особі Київської міської державної адміністрації, код ЄДРПОУ 00022527, та знаходиться на праві постійного користування у Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України", код ЄДРПОУ 21586524; виробничі та адміністративно-побутові будівлі, споруди, приміщення із розміщеним у них обладнанням виробничої бази, та інженерні мережі, що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Клеманська, 6-8, які належать державі Україна в особі Апарату ВРУ та закріплені на праві господарського відання за ДП "ДБК Управління справами Апарату ВРУ", код ЄДРПОУ 21586524 згідно з наведеним їх переліком.

3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3.1. Рішенням від 23.02.2022 Господарський суд міста Києва у задоволенні обох позовів відмовив.

3.2. Судове рішення мотивував тим, що позивач-2 не навів порушень при організації та проведенні аукціону та не обґрунтував наявність підстав для визнання недійсним спірного договору. При цьому суд вказав на те, що визнання відповідачем-1 у відзиві на позов вимог позивача-2 не приймається, оскільки воно суперечить закону та порушує права відповідача-2 як сторони спірного правочину та учасника і переможця публічного інвестиційного аукціону.

3.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2022 рішення залишено без змін.

3.4. Верховний Суд постановою від 07.12.2022 задовольнив частково касаційну скаргу Управління справами Апарату Верховної Ради України, скасував постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2022 у справі № 910/18719/21 в частині відмови у задоволенні позовних вимог Управління справами Апарату Верховної Ради України, справу в цій частині передав на новий розгляд до Північного апеляційного господарського суду.

3.5. За результатами нового розгляду Північний апеляційний господарський суд постановою від 02.02.2023 задовольнив апеляційні скарги Управління Апарату Верховної Ради України та Апарату Верховної Ради України, скасував рішення Господарського суду міста Києва від 23.02.2022 в частині відмови в задоволенні позову Управління справами Апарату Верховної Ради України та прийняв нове рішення, яким задовольнив позов у цій частині. Визнав недійсними: публічний інвестиційний аукціон з визначення переможця для укладення договору пайової участі (інвестиційного договору) щодо забудови земельної ділянки; протокол від 11.12.2020 №1 публічного інвестиційного аукціону з визначення переможця для укладення договору пайової участі (інвестиційного договору) щодо забудови земельної ділянки; договір від 21.12.2020 № 126, укладений Державним підприємством "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ніка" ЛТД.

3.6. Додатковою постановою від 28.02.2023 Північний апеляційний господарський суд вирішив питання про розподіл судових витрат.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування

4.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Ніка" ЛТД подало до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.02.2023, в якій просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

4.2. Касаційну скаргу подано у відповідності до випадку, передбаченого пунктом 3 частини другої статі 287 ГПК України; скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування статті 2 Закону України "Про правовий режим майна, що забезпечує діяльність Верховної Ради України" у її взаємозв`язку із статтею 84 Конституції України та статями 46, 47 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України".

4.3. На думку скаржника, висновок суду апеляційної інстанції про те, що будь-які правочини щодо розпорядження (відчуження) і передачі державного майна, яке забезпечує діяльність парламенту можуть укладатися лише за рішенням Верховної Ради України, яке приймається відповідно до частини другої статті 84 Конституції України, не відповідає наведеним вище положенням чинного законодавства, оскільки питання управління майновими комплексами самою Конституцією України не включено до конституційних повноважень Верховної Ради України і, відповідно, виключає можливість прийняття із цього приводу рішень парламентом на її засіданнях в порядку звичайної процедури, що поширюється на законодавчий процес та реалізацію інших конституційно визначених повноважень Верховної Ради України.

4.4. За доводами скаржника, Північний апеляційний господарський суд не врахував відсутність необхідності прийняття Верховною Радою України окремого спеціального рішення, передбаченого статтею 2 Закону України "Про правовий режим майна, що забезпечує діяльність Верховної Ради України" з дотриманням статей 46, 47 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", оскільки прийняття такого рішення не відповідає конституційно визначеній компетенції Верховної Ради України, а також не стосується її конституційно визначених повноважень як єдиного законодавчого органу і представницького органу влади.

4.5. Скаржник також вважає, що висновок суду апеляційної інстанції про те, що директор Державного підприємства "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" не мав відповідних повноважень на власний розсуд ініціювати проведення інвестиційного аукціону, метою якого було укладання значного правочину, а також укладати відповідний Договір без погодження своїх дій з Уповноваженим органом управління, ґрунтуються на помилковому застосуванні норм матеріального права, а саме: статті 73-2 Господарського кодексу України без її взаємозв`язку із Законами України "Про управління об`єктами державної власності" та "Про правовий режим майна, що забезпечує діяльність Верховної Ради України", а також Закону України "Про Регламент Верховної Ради України".

4.6. Наголошує, що Управлінням справами Апарату Верховної Ради України шляхом затвердження стратегічного плану погоджено заходи, передбачені таким планом, а відтак укладення директором ДП "Державний будівельний комбінат Управління справами Апарату Верховної Ради України" договору здійснено з урахуванням наявних повноважень та з дотриманням отримання згоди на вчинення такого правочину.

4.7. Також за доводами касаційної скарги суд апеляційної інстанції не врахував висновки щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладені у постановах Верховного Суду від 25.08.2021 у справі № 910/16519/20 (щодо застосування принципу заборони суперечливої поведінки) та від 09.06.2021 у справі № 911/3039/19 (щодо застосування частини третьої статті 92 Цивільного кодексу України).

5. Позиція інших учасників справи

5.1. У відзивах на касаційну скаргу Управління справами Апарату Верховної Ради України та Апарат Верховної Ради України просять постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін як законну та обґрунтовану.

5.2. В судовому засіданні представники сторін доводи, викладені у касаційній скарзі та відзивах, підтримали.

6. Позиція Верховного Суду


................
Перейти до повного тексту