ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2024 року
м. Київ
справа № 360/5063/21
адміністративне провадження № К/990/42323/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу № 360/5063/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Теко-Транс" до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30.11.2021 (суддя Петросян К. Є.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2023 (головуючий суддя Гайдар А. В., судді Казначеєв Е. Г., Компанієць І. Д.),
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Теко-Транс" (далі - позивач, ТОВ "Теко-Транс", Товариство) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Луганській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Луганській області), у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Луганській області від 02.09.2021 № 7911/6/12-32-09-02-10 про відмову ТОВ "Теко-Транс" у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою торгівлі: 92354, Луганська область, Новопсковський р-н., с. Піски, вул. Садова, 13;
- зобов`язати ГУ ДПС у Луганській області видати ТОВ "Теко-Транс" ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за місцем роздрібної торгівлі: 92354, Луганська область, Новопсковський р-н., с. Піски, вул. Садова, 13.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, Товариство зазначало, що підставою для відмови у видачі ліцензії відповідач указав ненадання позивачем акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства. Крім того також відсутні завірені копії документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому порядку до 01.01.2014.
Позивач доводив, що до заяви про видачу ліцензії долучено всі достатні та необхідні документи відповідно до Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон № 481/95-ВР), відтак рішення ГУ ДПС у Луганській області про відмову у видачі ліцензії є протиправним.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 30.11.2021, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2023, позов задоволено частково:
- визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС у Луганській області від 02.09.2021 № 7911/6/12-32-09-02-10 "Про відмову у видачі ліцензії";
- зобов`язано ГУ ДПС у Луганській області вирішити питання щодо видачі ТОВ "Теко-Транс" ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за місцем роздрібної торгівлі: 92354, Луганська область, Новопсковський район, с. Піски, вул. Садова, 13.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Законом № 481/95-ВР визначено вичерпний перелік документів, які подаються суб`єктом господарювання разом із заявою про отримання ліцензії.
Суди встановили, що підставою для відмови у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним TOB "Теко-Транс" згідно з оскаржуваним рішенням відповідача від 02.09.2021 № 7911/6/12-32-09-02-10 слугувала відсутність копії акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним у відповідності до статті 15 Закону № 481/95-ВР. Також відповідачем у рішенні зазначено про відсутність завірених копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01.01.2014, відповідно до вимог статті 18 Закону № 481/95-ВР.
Суди зауважили, що відповідно до приписів частини третьої статті 18 Закону № 481/95-ВР тимчасово, до 1 січня 2022 року, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року.
Отже, до 01.01.2022 подання документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію, не є обов`язковою умовою для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Водночас, за відсутності зазначених документів, законом встановлено подання копій документів, які підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01.01.2014.
На підставі оцінки наявних у матеріалах справи доказів суди попередніх інстанцій виснували, що позивач надав ГУ ДПС у Луганській області документи, які підтверджують право власності на об`єкти нерухомого майна, видані у встановленому законодавством порядку до 01.01.2014, відтак у Товариства не було обов`язку додати до заяви про видачу ліцензії акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо нерухомого майна за місцем здійснення роздрібної торгівлі пальним.
При цьому суди відхилили доводи відповідача про здійснення ТОВ "Теко-Транс" реконструкції внаслідок розміщення (встановлення) додаткового обладнання для технологічних операцій з приймання, зберігання та заправлення зрідженим газом транспортних засобів на АЗС, що в свою чергу спричиняє обов`язок позивача подати до Головного управління ДПС у Луганській області документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, оскільки це не було підставою для відмови позивачу у видачі ліцензії згідно оскаржуваного рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У грудні 2023 року ГУ ДПС у Луганській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30.11.2021 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2023, у якій просить скасувати вказані судові рішення, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач вказує на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права (частина тридцять дев`ята статті 15, частина третья статті 18 Закону № 481/95-ВР, Закон України "Про об`єкти підвищеної небезпеки") внаслідок неврахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 24.02.2023 у справі № 240/29665/21, від 21.08.2019 у справі № 823/1850/16, від 26.01.2021 у справі № 826/10130/18, від 20.04.2021 у справі № 817/1269/17, від 22.06.2021 у справі №240/6171/20.
ГУ ДПС у Луганській області доводить, що суди не встановили обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, а саме: не перевірили, чи набув позивач у встановленому законом порядку право власності до 01.01.2014 на всі об`єкти та обладнання, які відповідно до дозволу Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці від 02.08.2021 № 0252.21.94 та договору оренди від 01.06.2021 № 1 знаходиться у місці роздрібної торгівлі пальним; не з`ясували тип заправної станції, а також чи змінено функціональне призначення заправної станції, чи розміщено на ній нові об`єкти.
Стверджує відповідач і про неправильне застосування судами статей 4, 7 Закону України "Про судовий збір" та порушення норм процесуального права (статей 132, 139 Кодексу адміністративного судочинства України), що зумовлено неврахуванням висновків Верховного Суду в постановах від 01.09.2020 у справі № 640/6209/19, від 11.11.2021 у справі № 873/137/21, від 21.12.2022 у справі № 810/344/17, від 08.12.2020 у справі № 826/11008/18, від 21.08.2019 у справі № 922/2821/18, від 15.11.2023 у справі № 308/7190/21, від 06.10.2020 у справі № 826/11984/16.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Верховний Суд ухвалою від 20.12.2023 відкрив касаційне провадження у справі на підставі пунктів 1, 4 частини четвертої статті 328, пункту 1 частини другої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
Товариство не реалізувало право подати відзив на касаційну скаргу.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій установлено, що ТОВ "Теко-Транс" в установленому законом порядку зареєстровано в якості юридичної особи, ідентифікаційний код юридичної особи 43337914, місцезнаходження: 92335, Луганська область, Новопсковський район, с. Новрозсош, вул. Підгорна, буд. 4; основний вид економічної діяльності 47.30 Роздрібна торгівля пальним.
Позивач подав до ГУ ДПС у Луганській області заяву від 18.08.2021 № 12024/АП про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Луганська область, Новопсковський район, с. Піски, вул. Садова, буд. 13, до якої подано такі документи:
1. платіжне доручення від 09.08.2021 № 290;
2. копія договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 26.02.1997 між Пісківською сільською радою народних депутатів та ОСОБА_1 ;
3. копія договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.01.2021 № 2;
4. копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 19.01.2021 № 240900594;
5. копія свідоцтва про право на спадщину за законом від 19.04.2021 № 113;
6. копія договору купівлі-продажу нежитлової будівлі від 19.04.2021 № 114;
7. копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 19.04.2021 № 253314813;
8. копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 19.04.2021 № 253308675;
9. договір оренди нежитлової будівлі АЗС від 01.06.2021 № 1;
10. акт приймання-передачі до договору оренди нежитлової будівлі АЗС від 01.06.202 № 1;
11. копія технічного паспорту на нежитлову будівлю АЗС від 22.11.2013 № 542;
12. копія змісту паспорта (17 пунктів);
13. копія будівельного паспорта;
14. копія дозволу на початок виконання робіт підвищеної небезпеки від 10.08.2021 № 0266.21.94, виданого Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці;
15. копія дозволу на початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки від 02.08.2021 № 0252.21.94, виданого Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці;
16. копія рішення від 12.11.2013 № 53 виконавчого комітету Пісківської сільської ради Новопсковського району Луганської області "Про звернення гр. ОСОБА_2";
17. копія рішення від 09.07.1997 № 49 виконавчого комітету Пісківської нільської ради "Про відкриття і розміщення об`єкта АЗС в селі Піски по вул. Мира";
18. копія рішення Новопсковського районного суду Луганської області від 27.02.2014;
19. копія свідоцтва на право особистої власності, виданого Пісківською сільською радою від 07.07.1997;
20. копія довідки, виданої виконавчим комітетом Пісківської сільської ради Новопсковського району від 14.01.2014 № 45 щодо земельної ділянки;
21. копія довідки, виданої виконавчим комітетом Пісківської сільської ради Новопсковського району від 14.01.2014 № 45 щодо нежитлової будівлі АЗС;
22. копія довідки про належність і розмір будівель;
23. копія акта вибору земельної ділянки під будівництво АЗС;
24. копія дозволу на початок роботи від 12.08.1997 № 91;
25. копія свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи від 21.07.1997;
26. копія технічного паспорта на нежитлову будівлю АЗС від 31.07.1997;
27. копія акта обстеження земельної ділянки від 08.04.1997;
28. копія акта розбивки осей будівлі;
29. копія розпорядження від 20.08.1997 № 381;
30. копія рішення № 79;
31. копія посвідчення від 16.06.1997 № 88;
32. копія картки об`єкта будівництва;
33. копія акта вибору земельної ділянки для будівництва від 1996 року;
34. копія заяви про видачу ліцензії від 01.08.1997 № 572;
35. копія акта на проектування АЗС;
36. копія акта 1997 року;
37. довіреність від 02.08.2021 № 1.
За результатами опрацювання заяви позивача щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та доданих до неї документів, ГУ ДПС у Луганській області прийняло рішення про відмову у видачі ліцензії, про що повідомлено Товариство листом від 02.09.2021 № 7911/6/12-32-09-02-10 "Про відмову у видачі ліцензії".
Не погодившись із прийнятим відповідачем рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частин першої, другої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до частини двадцятої статті 15 Закону № 481/95-ВР (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Річна плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним становить 2000 гривень на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним справляється щорічно і зараховується до місцевих бюджетів згідно із законодавством (частини двадцять шоста, двадцять дев`ята цієї ж статті).
Частиною тридцять першою статті 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Згідно з частинами тридцять третьою - тридцять шостою, тридцять восьмою - сорок другою статті 15 цього ж Закону ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Частинами сорок шостою, сорок сьомою статті 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.