1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 травня 2024 року

м. Київ

справа № 600/1125/23-а

адміністративне провадження № К/990/1929/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 600/1125/23-а

за позовом Приватного підприємства "Оіл Старт"

до Головного управління ДПС у Чернівецькій області

про визнання протиправною та скасування розпорядження про анулювання ліцензії

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 (головуючий суддя: Маренич І.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 (колегія у складі: головуючого судді: Сушка О.О., суддів: Мацького Є.М., Залімського І. Г.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Приватне підприємство "Оіл Старт" звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Приватного підприємства "Оіл Старт" № 105-рл від 09.02.2023.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 05.08.2019 на законних підставах отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним № 24020314201900180, терміном дії з 05.08.2019 по 05.08.2024. Однак, оскаржуваним розпорядженням дану ліцензію протиправно анульовано з порушенням норм статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", які передбачають вичерпний перелік підстав для анулювання ліцензії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Приватного підприємства "Оіл Старт" № 105-рл від 09.02.2023.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, а саме: модульної автозаправної станції, не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідно на цю модульну автозаправну станцію не може бути видано документів, котрі підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта згідно статтею 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Також суди зазначили, що приписи абзацу 3 частини сорок статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" № 481/95-ВР від 19.12.1995 не містять вичерпного переліку документів, які необхідні для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. В свою чергу, Головне управління ДПС у Чернівецькій області не вказав який саме документ підлягав поданню Приватним підприємством "Оіл Старт" для отримання ліцензії, з урахуванням особливостей спірних правовідносин.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 10.01.2024 Головне управління ДПС у Чернівецькій області засобами поштового зв`язку подано до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 в якій скаржник просить скасувати вказані рішення, ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, а саме, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що справа має дуже важливе значення для формування єдиної практики застосування норм права судами першої та другої інстанцій, зокрема норм статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" № 481/95-ВР від 19.12.1995 з урахуванням частини третьої статті 18 цього Закону, у правовідносинах, які мають певні особливості.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Вказану касаційну скаргу зареєстровано в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

8. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у цій справі визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

9. Ухвалою Верховного Суду від 30.01.2024 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 у справі №600/1125/23-а залишено без руху. Надано скаржнику десятиденний строк для усунення недоліків шляхом подання документа про сплату судового збору. Роз`яснено, що невиконання в установлений судом строк вимог ухвали є підставою для її повернення заявнику.

10. Ухвалою Верховного Суду від 28.02.2024 поновлено Головному управлінню ДПС у Чернівецькій області строк на касаційне оскарження у справі №600/1125/23-а та відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.08.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 у справі за позовом Приватного підприємства "Оіл Старт" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування розпорядження про анулювання ліцензії.

11. Ухвалою Верховного Суду від 27.05.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Як встановлено судами попередніх інстанції, приватне підприємство "Оіл Старт" зареєстровано як юридична особа 06.02.2018, номер запису в Єдиному державному реєстр, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 10291020000000992, що підтверджується відомостями з Єдиною державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області. Основним видом господарської діяльності Приватного підприємства "Оіл Старт" за КВЕД є: 47.30 роздрібна торгівля пальним.

13. Згідно з договором суборенди земельної ділянки від 31.07.2018 суборендар (позивач) приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,12 а, яка розташована за адресою в межах села Остриця, Герцаївського району Чернівецької області, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 7320784000:01:002:1046. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права позивач є суборендарем вказаної земельної ділянки .

14. Позивачем було подано до відповідача документи для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме:

- заява щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним;

- договір від 31.07.2018 на право користування позивачем земельною ділянкою площею 0,12 га, кадастровий номер 7320784000:01:1046 в с.Остриця Герцаївського району;

- витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - права користування земельною ділянкою, номер запису про інше речове право-27511753;

- витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7304658892019 від 25.07.2019;

- договір № 31/05-18 від 31.05.2018 між ТОВ "Петрометал Україна" та ПП "Олі Старт" на придбання останнім Пункту паливозаправного 27 м3 та колонки паливороздавальної Novа 1202/21/SВ;

- паспорт на пункт паливозаправний № 0052/18 та колонки паливороздавальної Nova;

- товаро-транспортної накладної № 21/08 від 21.08.2018 р. на доставку Пункту паливозаправного 27 м3 та колонки паливороздавальної Nova 1202/21/SВ;

- дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних та пожежонебезпечних зонах, виданий ГУ Держпраці у Чернівецькій області від 25 липня 2019 року № 0129.19.77;

- дозвіл на експлуатацію устаткування, пов`язаного з використанням та зберіганням небезпечних речовин - Пункту паливозаправного ПЗП2-17/10-1-1, ТУ У 28.1-33290985-005:2015, р.в. 2018, Україна з ПРК Nova1202.21SВ, виданий ГУ Держпраці у Чернівецькій області від 06.09.2018, № 0164.18.77;

- паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в с. Остриця, Герцаївського району Чернівецької області за №08 виданий відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Герцаївської райдержадміністрації 05.08.2019.

15. На підставі заяви та доданих до неї документів, 05.09.2019 відповідачем видано позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним № 24020314201900180 терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024, за адресою місця торгівлі: вул. Садова, 2, Герцаївський район, Чернівецька область, автозаправна станція. На вищезазначеній ліцензії проставлено відмітки про поточні сплати за ліцензію за періоди з 05.08.2019 до 05.08.2021, з 05.08.2021 до 05.08.2022, з 05.08.2022 до 05.08.2023.

16. 31.03.2022 відділом містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини управління екології, агропромислового комплексу, містобудування та архітектури Чернівецької районної адміністрації Чернівецької області ПП "Оіл Старт" було видано паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (модульної АЗС) за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Остриця, вул. Садова, 2. До вказаного паспорта прив`язки додано схему розміщення ТС (М 1.500), згідно якої до складу модульної АЗС включено газозаправну станцію (реєстраційний № 8 від 31.03.2022).

17. 18.01.2023 позивач звернувся з заявою до відповідача з метою долучення до ліцензійної справи № 24020314201900180 завірених заявником копій документів:

- паспорта прив`язки (реєстраційний № 08) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- схеми розміщення ТС (М 1:500) модульної АЗС модульної АЗС по вул. Садова, 2 в с. Остриця, Чернівецького району Чернівецької області;

- дозволу Управління Держпраці у Чернівецькій області від 28.01.2022 № 0010.22.77.

18. Управління стратегічних розслідувань в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України направило на адресу Головного управління ДПС у Чернівецькій області листа вих. № 402/55/123/01-2023 від 03.02.2023, відповідно до якого, вказаним Департаментом встановлено факт подання заявником неналежних документів, а саме паспорту прив`язки тимчасової споруди яким визначено місце встановлення тимчасової споруди та благоустрій прилеглої території, що є неналежним документом, який підтверджує прийняття об`єкту в експлуатацію відповідно до чинного законодавства.

19. Враховуючи наведене, Управління стратегічних розслідування в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України, вказаним листом, направило на адресу відповідача матеріали перевірки для прийняття рішення згідно чинного законодавства та розгляду питання щодо анулювання ліцензії.

20. Згідно з частиною п`ятдесят другою статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", 09.02.2023 Головне управління ДПС у Чернівецькій області прийняло рішення № 105-рл "Про анулювання ліцензії", відповідно до змісту якого зобов`язано Управління контролю за підакцизними товарами (Донець Наталія) забезпечити у порядку, передбаченому чинним законодавством, на підставі факту подання заявником недостовірних даних у документах поданих разом із заявою на отримання ліцензії, виконання процедури анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ПП "Оіл Старт": реєстраційний № 24020314201900180 від 05.08.2019, терміном дії з 05.08.2019 до 05.08.2024 (адреса місця торгівлі пальним: вул. Садова, с. Остриця, Герцаївський район, Чернівецька область).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

22. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

24. Отже, суди, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, передусім повинні з`ясувати, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

25. У касаційній скарзі скаржник наголошує на тому, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано положення статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", унаслідок чого, на думку скаржника, суди дійшли неправильного висновку про те, що викладена у листах Державної інспекції архітектури та містобудування від 08.02.2023 № 221/04/18-23, Південно-Західного міжрегіонального управління Державної з питань праці від 19.01.2023 № П13/1/231-23, Департаменту стратегічних розслідування Національної поліції України від 03.02.2023 № 402/55/123/01-2023 інформація не свідчить про наявність підстав для анулювання ліцензії відповідно до абзацу десятого частини п`ятдесят другої статті 15 вищезазначеного Закону.

26. Перевіряючи правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій положень статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), колегія суддів виходить із такого.

27. Згідно з частиною першою статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.

28. Відповідно до частини двадцятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

29. Частиною тридцятою статті 15 цього ж Закону передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років

30. Згідно з частинами тридцять другої - тридцять п`ятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

31. Відповідно до частини тридцять сьомої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

32. Відповідно до частини тридцять дев`ятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.


................
Перейти до повного тексту