ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2024 року
м. Київ
cправа № 918/571/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О., Краснов Є. В.
за участю секретаря судового засідання - Росущан К. О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"
на рішення Господарського суду Рівненської області від 12.09.2023 (суддя Пашкевич І. О.)
і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.03.2024 (головуючий суддя Розізнана І. В., судді Грязнов В. В., Саврій В. А.)
у справі № 918/571/23
за позовом керівника Сарненської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Клесівської селищної ради Сарненського району Рівненської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія"
про визнання недійсними додаткових угод і стягнення коштів
(у судовому засіданні взяла участь прокурор - Гриненко А. Є.)
ВСТУП
1. Учасниками цього спору є керівник Сарненської окружної прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Клесівської селищної ради Сарненського району Рівненської області (далі - позивач, Селищна рада) і Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська обласна енергопостачальна компанія" (далі - відповідач, Товариство).
2. Прокурор в особі Селищної ради як споживача звернувся з цим позовом до Товариства як постачальника, в якому просить визнати недійсними ряд укладених додаткових угод до договору про постачання електричної енергії, оскільки ціна на електричну енергію згідно зі спірними додатковими угодами, всупереч положень п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", збільшена на 153,83 % порівняно з ціною договору.
3. Вважаючи, що при укладенні додаткових угод до договору про збільшення ціни за 1 кВт*год електричної енергії сторони не дотримались вимог Закону України "Про публічні закупівлі", прокурор (попередньо повідомивши раду) звернувся до місцевого господарського суду з позовом у цій справі, в якому просив визнати укладені додаткові угоди недійсними та стягнути з відповідача на користь ради відповідну переплату за електричну енергію.
4. Суди попередніх інстанцій позов задовольнили. Виснували, що оспорювані прокурором додаткові угоди дійсно не відповідають приписам Закону України "Про публічні закупівлі".
5. Пояснили, що пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", імперативно унормовано, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Водночас із обставин цього спору слідує, що уклавши оспорювані додаткові угоди сторони договору в порушення наведених приписів Закону збільшили ціну за одиницю товару на 153,83 %, передбачених Законом умов для такої зміни не довели, а тому в силу статей 203, 215 Цивільного кодексу України такі угоди підлягають визнанню недійсними.
6. Ураховуючи, що оспорювані додаткові угоди до договору підлягають визнанню недійсними, відповідач зобов`язаний повернути позивачеві надміру сплачені кошти за електричну енергію.
7. Постачальник з рішеннями судів не погодився і подав до Верховного Суду касаційну скаргу. Доводи скарги узагальнено зводились до необґрунтованості участі прокурора у цій справі, а також визначення позивачем Селищну раду, а не орган уповноважений здійснювати моніторинг публічних закупівель і реагувати на виявлені порушення - Державну аудиторську службу України (далі - Держаудитслужба).
8. Але Верховний Суд з доводами касаційної скарги не погодився. Подання позову прокурором у цій справі в інтересах держави в особі Селищної ради визнав обґрунтованим, висновки судів по суті спору такими, що відповідають актуальним правовим позиціям суду касаційної інстанції у подібних правовідносинах. Звідси у задоволенні касаційної скарги відмовив, оскаржувані судові рішення залишив без змін.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
9. 18.12.2020 між Селищною радою (споживач) і Товариством (постачальник), який є переможцем аукціону на закупівлю електричної енергії, укладено договір № 14100-ВЦ про постачання електричної енергії від 18.12.2020 на суму 479 789 грн 99 коп. (з ПДВ) (далі - Договір), відповідно до п. 2.1 якого, постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.
10. Умовами Договору визначено, зокрема, таке:
- споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком № 2 до Договору (п. 5.2);
- у відповідності до п.п. 13.8 Договору умови договору не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків Споживача;
2) зміни ціни за одиницю товару до 10 відсотків (9, 99 %) у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Зміна ціни за одиницю електричної енергії допускається за умови надання Стороною, яка пропонує зміни, документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку в торговій зоні "ОЕС України". Таким документальним підтвердженням можуть бути офіційні дані про ціну, обсяги купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу на перед" (далі - РДН) та внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР), та інші показники, які склалися у відповідному розрахунковому періоді в торговій зоні "ОЕС України" та оприлюднені на офіційному веб-сайті ДП "ОПЕРАТОР РИНКУ" - згідно з частиною шостою статті 67 Закону України "Про ринок електричної енергії". У якості документального підтвердження даних, Сторонами визнаються, зокрема, завірені роздруківки з веб-сайту Звітів про результати роботи РДН/ВДР та про діяльність ОР за відповідний календарний місяць, які оприлюднюються відповідно до законодавства ДП "ОПЕРАТОР РИНКУ" або інший документ органу, установи чи організації, які мають повноваження здійснювати моніторинг цін на товари, визначати зміни ціни товару на ринку. Нова (змінена) ціна застосовується з першого числа відповідного розрахункового періоду (календарного місяця) і залишається незмінною до його завершення;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми визначеної у договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) з якості товарів, робіт і послуг);
6) зміни ціни у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін.
- істотні умови договору можуть змінюватися у випадку зміни регульованих цін (тарифів) та нормативів, які застосовуються у договорі, а саме: тарифу на послуги з передачі електричної енергії, який враховується в структурі остаточної ціни електричної енергії, що постачають за договором. У цьому випадку зміну ціни здійснюють у такому випадку:
- підставою для зміни ціни є набрання чинності постановою ЕПСРЕКП про зміну відповідного регульованого тарифу, що застосовується у договорі;
- нову (змінену) ціну застосовують з дня введення в дію відповідного регульованого тарифу згідно з рішенням НКРЕКП, якщо інше не встановлено чинним законодавством України (у тому числі відповідними рішеннями НКРЕКП).
11. Із заяви-приєднання до договору постачання електричної енергії споживача вбачається, що початок постачання - з 01.01.2021.
12. Пунктом 5.2 договору встановлено ціну за одиницю товару - за 1 кВт*год електричної енергії складає 1, 48083329629 грн без ПДВ, крім того ПДВ - 0, 29616666667. Всього з ПДВ - 1, 77699996296 грн.
13. Як вбачається із додатку № 2 до Договору (комерційна пропозиція) ціна на електричну енергію (кВт*год) (одиницю товару) становить 1, 48083329629 грн/кВт*год. без ПДВ. Вказана ціна визначається за наведеною в додатку формулою, в яку включаються такі складові: закупівельна ціна електричної енергії постачальником для споживача на ринках електричної енергії за розрахунковий період грн/кВт*год.; ціна на послуги пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу грн/кВт*год.; тариф на послуги з передачі електричної енергії ПрАТ "НЕК" "Укренерго" (затверджується регулятором та розміщується на сайті постачальника), грн/кВт*год.
14. Зі звіту про результати проведення процедури закупівлі від 18.12.2020 UA-2020-11-11-004565-а вбачається, що ціна в договорі на закупівлю вказана - 479 789,99 грн.
15. У додатку № 3 до Договору сторони визначили договірні величини споживання електричної енергії (обсяги постачання електроенергії на 2021 рік), всього 270 тис кВт.*год та зокрема: січень 2021 - 35,1 тис кВт.*год; лютий 2021 - 35, 3 тис кВт.*год; березень 30, 6 тис кВт.*год; квітень 26, 3 тис кВт.*год; травень 17, 3 тис кВт.*год; червень 12, 0 тис кВт.*год; липень 6,8 тис кВт.*год; серпень 3,9 тис кВт.*год; вересень 8,5 тис кВт.*год; жовтень 27, 2 тис кВт.*год; листопад 33, 5 тис кВт.*год; грудень 33, 5 тис кВт.*год.
16. Суди встановили, що між постачальником та споживачем укладено ряд додаткових угод про збільшення ціни товару, а саме:
- додатковою угодою № 1 від 12.02.2021, на підставі зміни тарифу на передачу електричної енергії НЕК "Укренерго" відповідно до постанови НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 1, 53453 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з січня 2021 року;
- додатковою угодою № 2 від 12.02.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 1, 68783 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з січня 2021 року;
- додатковою угодою № 3 від 15.03.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 1, 82708 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з лютого 2021 року;
- додатковою угодою № 4 від 20.08.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 1, 98024 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 01.07.2021;
- додатковою угодою № 5 від 20.09.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 2, 14870 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 01.08.2021;
- додатковою угодою № 6 від 22.09.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 2, 33400 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 16.08.2021;
- додатковою угодою № 7 від 24.09.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 2,53780 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 26.08.2021;
- додатковою угодою № 8 від 08.10.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 2, 73952 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 01.09.2021;
- додатковою угодою № 9 від 13.10.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 2, 92416 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 14.09.2021;
- додатковою угодою № 10 від 18.10.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію за становить 3, 15799 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 15.09.2021;
- додатковою угодою № 11 від 04.11.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить З, 44411 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 01.10.2021;
- додатковою угодою № 12 від 08.11.2021, на підставі коливання ціни на електричну енергію на ринку, визначено, що ціна за 1 кВт/год спожиту електричну енергію становить 3, 75882 грн/кВт*год без ПДВ та починає застосовуватись до договірних величин споживання електричної енергії з 14.10.2021.
17. Кожна із додаткових угод містить умови, за якими сторони узгоджують збільшення ціни (вартості) електричної енергії, як товару, до попереднього періоду.
Узагальнений зміст і підстави позовних вимог
18. Прокурор в інтересах держави в особі Селищної ради звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом до Товариства про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 148 393,76 грн як різниці між сплаченими позивачем коштами за електричну енергії по неправомірно завищених цінах і коштами за договором по первинній ціні.
19. Позовні вимоги мотивовані тим, що оспорювані додаткові угоди до договору на постачання електричної енергії № 13118-ВЦ від 31.08.2022 укладені з порушенням вимог законодавства та є недійсними з огляду на те, що Закон України "Про публічні закупівлі" встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених статтею 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме за пунктом 2 частини 5 наведеної норми - збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Під час укладання оспорюваних додаткових угод сторонами не дотримано вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" щодо збільшення ціни за одиницю товару більш ніж на 10% від ціни, зазначеної в договорі, що призвело до зайвого витрачання бюджетних коштів. Внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання оспорюваних додаткових угод з порушенням законодавства, мала місце переплата коштів у розмірі 148 393,76 грн, які підлягають стягненню в судовому порядку.
20. Відповідач, в свою чергу зазначає, що укладаючи додаткові угоди, сторони Договору діяли у відповідності до вимог чинного законодавства з урахуванням норм, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП №312 від 14.03.2018, Закону України "Про ринок електричної енергії" та іншими нормативно-правовими актами, не виходили за рамки законодавчо встановленого обмеження у 10%, а загальна ціна Договору залишилася незмінною, натомість сторони погоджували зміну загального обсягу товару за договором, (що прямо визначено в п. 2 ч. 5. ст. 4 Закону України "Про публічні закупівлі").
Узагальнений зміст і обґрунтування судових рішень
21. Рішенням Господарського суду Рівненської області від 12.09.2023, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.03.2024, позов задоволено в повному обсязі.
22. Рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанцій мотивовано тим, що:
- з аналізу додаткових угод слідує, що динаміка зміни ціни за Договором у відсотковому значенні становила + 153, 83 %;
- сторони не дотрималися порядку внесення змін до Договору, унормованого Законом України "Про публічні закупівлі" та п. 13.8. Договору, при укладенні додаткових угод № 1 - 12; відповідач документально не підтвердив коливання ціни на електричну енергію упродовж 2021 року тими допустимими доказами, які сторони обумовили у п. 13.8. Договору з урахуванням п. 5.6. Договору;
- внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди; відповідач не обґрунтував, чому підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання Договору по ціні, запропонованій на тендері, не навів причини, через які виконання укладеного Договору стало для постачальника вочевидь невигідним;
- постачальник не довів, що вартісні показники електроенергії упродовж дії Договору зростали в такій прогресії, що виконання його умов стало вочевидь невигідним (збитковим) для відповідача;
- ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 Цивільного кодексу України (далі- ЦК України) та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону "Про публічні закупівлі", проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі;
- внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання оспорюваних додаткових угод з порушенням законодавства, мала місце переплата позивачем коштів в розмірі 148 393,76 грн.
Касаційна скарга
23. Не погодившись із прийнятими рішеннями, відповідач звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просить рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Узагальнені доводи касаційної скарги
24. Скаржник наголошує, що суди не врахували висновку щодо застосування норм статей 203, 215, 216 ЦК України (в контексті того, що під час розгляду позову про визнання правочину недійсним відповідачами мають бути всі учасники (сторони) цього правочину), викладеного в постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2022 у справі №125/2157/19.
25. Суди не врахували висновків щодо застосування положень статті 23 Закону України "Про прокуратуру", викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18, від 15.09.2020 у справі №469/1044/17, від 06.07.2021 у справі №911/2169/20, в постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17 та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 17.04.2018 у справі №910/3433/17, від 25.11.2021 у справі №917/269/21, від 07.12.2021 у справі №903/865/20, від 14.07.2022 у справі №909/1285/21, від 29.08.2023 у справі №910/5958/20.
26. Скаржник зазначає про те, що відсутній висновок Верховного суду з питань надання права/повноважень, згідно з Конституцією України, Законом України "Про прокуратуру", прокурору самостійного здійснення моніторингу публічних закупівель, а також стверджувати про порушення вимог законодавства, оскільки згідно з частиною 4 статті 7, частинами 1, 6 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", статтею 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", пунктом 1, підпунктами 3, 4, 9 пункту 4 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі - Положення № 43), лише Держаудитслужба здійснює державний фінансовий контроль за використанням коштів державного та місцевих бюджетів і в разі виявлення порушень законодавства має право пред`явити обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
27. Зазначає, що звернення прокурора з позовними вимогами в інтересах Селищної ради до Товариства про визнання додаткових угод недійсними та стягнення коштів є передчасним, оскільки уповноваженим органом здійснювати моніторинг державних закупівель і реагувати на виявлені порушення, у тому числі, пред`являти підконтрольним установам обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких порушень та звертатись до суду в інтересах держави в разі незабезпечення виконання вимог визначено Держаудитслужбу.
28. При цьому, ст. 2 Закону України "Про прокуратуру" не передбачено проведення моніторингу державних закупівель та постановлення висновків щодо незаконності господарської діяльності підприємств, установ, організацій. Звідси скаржник зазначає, що прокурор згідно із законом має повноваження звертатися до суду в інтересах держави виключно за наявності матеріалів проведеної перевірки та встановленого порушення Держаудитслужбою, яка протягом розумного строку на звернення до суду щодо виявленого порушення не відреагувала належним чином.
29. Посилається на неврахування висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22, стосовно порядку звернення прокурора до суду в інтересах держави в подібній справі, а також висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 13.04.2022 № 815/1484/18 (№ К/9901/12419/19), стосовно випадків у яких прокурор може представляти інтереси держави в суді.
30. Окрім того, наголошує, що суди попередніх інстанцій без належних та допустимих доказів щодо порушення сторонами Договору законодавства в сфері публічних закупівель при укладенні спірних додаткових угод до Договору (висновку Держаудитслужби), дійшли передчасного висновку про задоволення позовних вимог прокурора.
Відзив
31. У відзиві на касаційну скаргу прокурор заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість, і просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін як такі, що прийняті з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Наголошує на тому, що відповідно до правового висновку Верховного Суду, наведеному в постанові від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17, прокурор може звертатися до суду в інтересах держави в особі органу місцевого самоврядування, зокрема тоді, коли цей орган є стороною правочину, про недійсність якого стверджує прокурор. Також вказує на висновки Верховного Суду щодо правильного визначення прокурором позивачем у справі орган місцевого самоврядування, який є стороною договору, викладені у постанові від 07.12.2022 у справі № 927/189/22. Зазначає про те, що суд апеляційної інстанції вірно застосував висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22. Також наголошує на безпідставності доводів скаржника щодо необхідності визначення позивачем саме Держаудитслужбу. Окрім того зазначає, що суди правильно застосували положення п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
32. Згідно з частинами 1 - 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.