ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/10934/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,
секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,
розглянувши касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Термал Віжн Текнолоджис"
на рішення Господарського суду міста Києва від 11.10.2023 (суддя Лиськов М. О.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.03.2024 (Євсіков О. О. - головуючий, судді Алданова С. О., Корсак В. А.) у справі
за позовом Міністерства оборони України
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Термал Віжн Текнолоджис"
про стягнення 240 565 000,00 грн,
(У судове засідання з`явилися представники: позивача - Хатунцева І. В., відповідача - Білецький Є. В., Педенко Д. В.),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У липні 2023 року Міністерство оборони України (далі - Міністерство) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою, у якій просило стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Термал Віжн Текнолоджис" (далі - Товариство, ТОВ "Термал Віжн Текнолоджис") 240 565 000,00 грн, з яких 197 500 000,00 грн попередньої оплати, 35 645 940,00 грн пені та 17 325 000,00 грн штрафу.
В обґрунтування заявлених вимог Міністерство зазначає, що Товариство не поставило обумовлений договором товар у встановлений строк та не повернуло суму здійсненої вчасно попередньої оплати.
У заяві про збільшення позовних вимог, яка прийнята судом до розгляду, Міністерство просило стягнути з Товариства 35 645 940,00 грн пені та 17 325 000,00 грн штрафу за порушення зобов`язань в частині своєчасної поставки товарів.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, 16.06.2022 Товариство (покупець) уклало з Defence Solution s.r.o (продавець) контракт № 16-06-2022 (далі - контракт № 16-06-2022), за умовами п. 1.1 якого продавець передає у власність покупця обладнання на умовах цього контракту, а покупець зобов`язується здійснити оплату отриманого обладнання згідно з наданими покупцем інвойсами.
Найменування, кількість і ціна обладнання вказується у специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього контракту (п. 1.2 контракту № 16-06-2022).
У специфікації №1 Товариство та Defence Solution s.r.o узгодили найменування товару: у кількості 500 од. за ціною 16 240,00 дол. США за одиницю товару. Загальна вартість 8 120 000,00 дол. США.
У додатковій угоді № 1 від 28.06.2022 Товариство та Defence Solution s.r.o змінили порядок розрахунків за товар.
Додатковою угодою № 2 від 29.06.2022 Товариство та Defence Solution s.r.o погодили зміну строків поставки товару та визначили його таким чином: 125 од. - до 01.11.2022; 125 од. - до 01.12.2022; 125 од. - до 01.02.2023; 125 од. - до 01.03.2023.
Додатковою угодою №3 від 18.11.2022 Товариство та Defence Solution s.r.o погодили зміну строків поставки товару та визначили його таким чином: 100 од. - до 10.01.2023; 100 од. - до 15.02.2023; 100 од. - до 17.03.2023; 200 од. - до 10.04.2023.
Товариство уклало з Defence Solution s.r.o контракт від 16.06.2022 № 16-06-2022, тобто до укладення контракту з Міністерством (22.06.2022).
22.06.2022 Міністерство (замовник) та Товариство (виконавець) уклали державний контракт №403/1/22/220 (далі - контракт) на поставку (закупівлю) товарів, зазначеними в Специфікації товарів, а замовник - прийняти їх через представництво замовника і визначеного вантажоодержувача та оплатити такі товари.
Згідно з п. 4.1 контракту виконавець зобов`язаний поставити товар згідно з умовами контракту не пізніше строку, визначеного у Специфікації.
Строк поставки товарів не підлягає коригуванню після його закінчення, у т.ч. за наявності сертифікату Торгово-промислової палати України про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (п. 4.2 контракту).
За умовами підп. 1 п. 7.2 контракту за порушення строків поставки товару виконавець сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1% від вартості непоставленої (недопоставленої) продукції, за кожний день прострочення поза встановлені контрактом строки поставки, а за прострочення понад 30 днів з виконавця додатково стягується штраф у розмірі 7% вказаної суми.
Відповідно до п. 7.3 контракту сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за цим контрактом у разі виникнення обставин непереборної сили, які не існували під час укладення контракту та виникли незалежно від волі сторін і безпосередньо вплинули на виконання контракту (аварія, катастрофа, стихійне лихо, епідемія, диверсії, війна, інша небезпечна подія).
Сторона, що не може виконувати зобов`язання за Контрактом унаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), повинна не пізніше ніж протягом 5 (п`яти) календарних днів з моменту їх виникнення повідомити про це в письмовій формі іншу сторону. У разі не повідомлення у строк, який визначений у першому абзаці цього пункту, у письмовій формі іншої сторони про настання обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) вона позбавляється права посилатися на ці обставини та не звільняється від відповідальності, передбаченої п. 7.2 цього контракту, навіть при наявності відповідного сертифікату, виданого Торгово-промисловою палатою України та або регіональними торгово-промисловими палатами (п. 7.4 контракту).
Згідно з п. 7.5 контракту доказом виникнення обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) є сертифікат, який видається Торгово-промисловою палатою України або регіональними торгово-промисловими палатами.
Сторона, що не може виконувати зобов`язання за контрактом унаслідок зникнення істотної зміни обставин, повинна не пізніше ніж протягом 5 (п`яти) календарних днів з моменту їх виникнення повідомити про це в письмовій формі іншу Сторону (п. 7.6 контракту).
Відповідно до п. 7.7 контракту у разі не повідомлення у строк, який визначений у п. 7.6, у письмовій формі іншої сторони про настання істотної зміни обставин, вона позбавляється права посилатися на ці обставини, навіть за наявності відповідного висновку про істотну зміну обставин, що видається Торгово-промисловою палатою України або регіональними торгово-промисловими палатами.
Доказом виникнення істотної зміни обставин, які впливають на можливість виконання своїх обов`язків за Контрактом, є документ (висновок) про істотну зміну обставин, що видається Торгово-промисловою палатою України або регіональними торгово-промисловими палатами (п. 7.8 контракту).
У Специфікації (додаток 1 до контракту) сторони погодили поставку товару: у кількості 500 од. на загальну суму 247 500 000,00 грн у такі партії та строки: 100 од. - до 25.11.2022; 100 од. - до 25.02.2023; 100 од. - до 25.03.2023; 200 од. - до 20.04.2023.
25.07.2022 на виконання контракту Міністерство сплатило Товариству 197 500 000,00 грн попередньої оплати.
Листом від 15.02.2023 (вих. № 53/01), від 17.02.2023 (вих. № 60/01) Товариство повідомило Міністерство про настання для нього обставин непереборної сили, що пов`язано з наявністю обставин непереборної сили у компанії - постачальника Defence Solution s.r.o., а також просило не здійснювати нарахування штрафних санкцій.
Листами від 20.03.2023 (вих. № 106/01), від 12.04.2023 (вих. № 15/103) Товариство повідомило Міністерство про неможливість здійснити поставку партії товару за контрактом у зв`язку з настанням обставин непереборної сили.
Листом від 13.04.2023 Товариство звернулось до Міністерства з проханням посприяти у вирішенні питання розблокування рахунків компаній-партнерів у Чеській Республіці ("Defence Solution s.r.o", "Archer Hunting s.r.o") задля своєчасного виконання державних контрактів в Україні у вкрай важливий для країни час.
Сертифікатом № 3000-23-2565 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 29.05.2023 Київська торгово-промислова палата засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану в Україні, та наявність обставин непереборної сили у продавця за зовнішньоекономічним контрактом, підтверджена довідкою про форс-мажорні обставини Крайової торгової палати Пардубицького краю (Чеська Республіка, м. Пардубице) від 19.05.2023 № 010/05/2023 щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: щодо поставки партій товару у кількості 100 од. - 25.01.2023 відповідно до специфікації від 22.06.2022 до контракту у термін до 25.01.2023 за контрактом. Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 04.01.2023, дата закінчення - 30.05.2023.
05.06.2023 Міністерство нарочним отримало від Товариства сертифікат № 3000-23-2565 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 29.05.2023.
20.06.2023 Товариство звернулось до Міністерства з листом (вих. № 327/03), у якому повідомило, що обставини непереборної сили, про які повідомлялось раніше та які перешкоджають Товариству виконати зобов`язання за контрактом, продовжують існувати. Товариство просило Міністерство не нараховувати передбачені п. 7.2 контракту штрафні санкції.
Додатковою угодою від 22.06.2023 № 1 до контракту сторони змінили строки поставки товару: 100 од. - 25.01.2023; 100 од. - 25.02.2023; 100 од. - 25.03.2023; 200 од. - 20.04.2023.
22.06.2023 Міністерство направило Товариству претензію (вих. № 403/9044), у якій просило Товариство в добровільному порядку сплатити 14 850 000,00 грн пені та 17 325 000,00 грн штрафу.
З листом від 29.06.2023 Товариство направило Міністерству Сертифікат № 3000-23-2944 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 23.06.2023 вих № 17/03-4/595, внаслідок настання яких зобов`язання за контрактом не могли бути виконані в зазначені у контракті строки. У зв`язку з цим Товариство просило Міністерство не нараховувати передбачені п. 7.2 контракту штрафні санкції за порушення строків поставки товарів, визначених контрактом та додатковою угодою до нього.
Сертифікатом № 3000-23-2944 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 23.06.2023 Київська торгово-промислова палата засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану в Україні, та наявність обставин непереборної сили у продавця за зовнішньоекономічним контрактом, підтверджена довідкою про форс-мажорні обставини Крайової торгової палати Пардубицького краю (Чеська Республіка, м. Пардубинці) від 19.05.2023 № 011/05/2023 щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: щодо поставки партій товару у кількості 100 од. - 25.01.2023; 100 од. - 25.02.2023; 100 од. - 25.03.2023; 200 од. - 20.04.2023 за контрактом на їх виготовлення та поставку (закупівлю). Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 13.02.2023, дата закінчення - 15.06.2023.
Сертифікатом №3000-23-3820 від 06.09.2023 Київська торгово-промислова палата засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): неможливість виконання зобов`язань через форс-мажорні обставини у компанії "Дефенс Солюшн с.р.о" (Чеська Республіка, м. Прага), продавця за зовнішньоекономічним контрактом, відповідно до довідки про форс-мажорні обставини №006/08/2023 від 18.08.2023, виданої Крайовою торговою палатою Пардубицького краю, щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: щодо поставки партій товару у кількості 100 од. - 25.02.2023; 100 од. - 25.03.2023; 200 од. - 20.04.2023 за контрактом на їх виготовлення та поставку (закупівлю). Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 15.06.2023, дата закінчення - 07.08.2023.
Сертифікатом №3000-23-3822 від 06.09.2023 Київська торгово-промислова палата засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): неможливість виконання зобов`язань через форс-мажорні обставини у компанії "Дефенс Солюшн с.р.о" (Чеська Республіка, м. Прага), продавця за зовнішньоекономічним контрактом, відповідно до довідки про форс-мажорні обставини № 010/05/2023 від 19.05.2023, виданої Крайовою торговою палатою Пардубицького краю, щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: щодо поставки партій товару у кількості 100 од. у термін до 25.01.2023 за контрактом на їх виготовлення та поставку (закупівлю). Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 04.01.2023, дата закінчення - 15.06.2023.
Станом на дату звернення Міністерства з позовом у цій справі Товариство товар не поставило, у зв`язку з чим Міністерство просило суд стягнути з Товариства 240 565 000,00 грн, з яких 197 500 000,00 грн попередньої оплати, 25 740 000,00 грн пені та 17 325 000,00 грн штрафу.
Після відкриття провадження у справі Товариство поставило Міністерству обумовлений контрактом товар в повному обсязі на загальну суму 197 500 000,00 грн, що підтверджується відповідними актами приймання-передачі.
3. Короткий зміст судових рішень у справі
3.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.10.2023 провадження у справі №910/10934/23 за позовом Міністерства до Товариства про стягнення 240 565 000,00 грн закрито на підставі пункту 2 частини першої статті 231 ГПК України в частині стягнення основної заборгованості у сумі 197 500 000,00 грн. Позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з ТОВ "Термал Віжн Текнолоджис" на користь Міністерства 35 645 940,00 грн пені, 17 325 000,00 грн штрафу.
Рішення аргументовано тим, що після відкриття провадження у справі Товариство поставило Міністерству обумовлений договором товар у повному обсязі. А тому, оскільки предмет спору (стягнення 197 500 000,00 грн попередньої оплати) припинив своє існування після звернення позивача з даним позовом до суду та відкриття провадження у справі, суд закрив провадження у справі в частині цих позовних вимог.
Щодо вимог про стягнення пені та штрафу суд зазначив, що ці вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що відповідають фактичним обставинам справи і не спростовані належним чином у встановленому законом порядку відповідачем, а тому підлягають задоволенню. Відмовляючи у задоволенні клопотання про зменшення розміру неустойки, суд зазначив про відсутність обставин, які давали би достатньо підстав для такого зменшення.
3.2. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.03.2024 пункт 3 резолютивної частини рішення Господарського суду міста Києва від 11.10.2023 у справі №910/10934/23 змінено, викладено його в наступній редакції: Стягнути з ТОВ "ТЕРМАЛ ВІЖН ТЕКНОЛОДЖИС" на користь Міністерства оборони України 17 822 970,00 грн пені, 8 622 500,00 грн штрафу. В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Постанова аргументована тим, що Товариство надало (в копіях) листи з повідомленням Міністерства про настання для нього (Товариства) обставин непереборної сили та сертифікати Київської Торгово-промислової палати, які підтверджують наявність істотної зміни обставин у правовідносинах між Товариством та його контрагентом, який не є стороною контракту.
Водночас, не надано доказів дотримання Товариством порядку і строків повідомлення Міністерства про настання форс-мажорних обставин за контрактом, у зв`язку з чим Товариство позбавляється права посилатися на настання форс-мажорних обставин (п. п. 7.6, 7.7 контракту).
Розглядаючи клопотання щодо зменшення штрафних санкцій, суд апеляційної інстанції врахував, що: Товариство зобов`язання виконало, товар за контрактом поставило; про обставини, які перешкоджають вчасному виконанню зобов`язання, Товариство неодноразово повідомляло Міністерство відповідними листами; Товариство вчинило усі залежні від нього дії для виконання зобов`язання за контрактом; Міністерство було обізнане про те, що товар буде містити іноземний компонент, що підтверджується калькуляцією щодо встановлення договірної ціни на одиницю продукції, яка відповідає вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №335, що підтверджено відповідною резолюцією уповноважених представників Міністерства; Товариство жодним чином не могло вплинути на обставини арешту рахунків іноземних контрагентів - постачальників; відсутня протиправна поведінка і вина Товариства у простроченні виконання зобов`язання; Міністерство не довело, що порушення Товариством зобов`язання завдало йому збитків; невідповідність розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) наслідкам прострочення виконання зобов`язання.
В період між укладенням контракту на підставі калькуляції з визначенням ціни контракту у національній валюті - гривні та здійсненням Міністерством оплати за контрактом 25.07.2022 суттєво змінився курс гривні до долара США (з 29,5474 грн за долар США до 36,5686 грн за долар США) на підставі Постанови Правління Національного банку України від 21.07.2022 № 154, що з урахуванням здійснення Товариством купівлі валюти на міжбанку (офіційний курс гривні до долара США +1%), збільшило видатки Товариства на виконання контракту. При цьому за міжнародним контрактом з іноземним контрагентом Товариство здійснило повну оплату товару з метою виконання контракту, укладеного з Міністерством.
Зважаючи на надані Товариством обґрунтування, беручи до уваги всі фактичні обставини справи, дотримуючись принципу збалансованості інтересів сторін, суд вважав справедливим і розумним у контексті обставин даної справи зменшення розміру заявлених до стягнення штрафних санкцій на 50 %.
4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. ТОВ "Термал Віжн Текнолоджис" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення попередніх інстанцій скасувати і відмовити у задоволенні позовних вимог.
Підставами касаційного оскарження є пункти 1, 4 частини другої статті 287 ГПК України.
Скаржник стверджує, що судами не враховано висновки, викладені у постанові Верховного Суду України від 04.11.2015 у справі № 6-1120цс15, постановах Верховного Суду від 02.03.2023 у справі №905/1409/21, від 30.03.2023 року у справі № 904/392/22, від 05.04.2023 у справі № 910/18718/21, від 15.02.2023 у справі № 920/437/22, від 26.05.2020 року у справі № 918/289/19, від 04.02. 2020 у справі № 918/116/19, від 18.03.2020 у справі № 902/417/18, від 23.09.2019 у справі № 920/1013/18, від 26.07.2018 у справі № 924/1089/17, від 14.08.2018 у справі № 903/827/17, від 30.08.2018 у справі № 925/1587/17, від 10.05.2023 у справі № 501/2862/15-ц, від 26.06.2019 у справі №761/9584/15-ц, від 19.01.2024 у справі № 911/2269/22, від 15.07.2021 у справі № 910/7371/20, від 14.04.2021 у справі № 923/587/20, від 04.12.2018 у справі № 916/65/18, від 03.07.2019 у справі № 917/791/18, від 22.10.2019 у справі № 904/5830/18, від 13.01.2020 у справі № 902/855/18, від 27.01.2020 у справі № 916/469/19, від 27.09.2019 у справі № 923/760/16, від 03.10.2019 у справі № 914/2202/18, від 06.09.2019 у справі №914/2252/18, від 24.07.2019 у справі № 911/1608/18 від 12.09.2019 у справі № 910/10427/18, від 06.12.2019 у справі № 910/353/19, від 05.06.2019 у справі № 757/32522/17-ц, від 02.10.2019 у справі № 201/18575/17, від 20.12.2019 у справі № 757/18977/18-ц, від 29.01.2020 у справі № 757/53464/18, від 27.02.2019 у справі № 910/9765/18, від 11.09.2019 у справі № 905/2149/18, від 20.02.2020 у справі № 910/7970/19, від 21.10.2021 у справі № 922/29/21, від 12.12.2018 у справі № 703/1181/16-ц, від 18.04.2023 у справі № 199/3152/20 щодо застосування ст.233 ГК України, частини 3 статті 551 ЦК України, ст. 3 ЦК України, у постановах Верховного Суду від 15.06.2018 у справі № 915/531/17, від 26.05.2020 у справі № 918/289/19, від 17.12.2020 у справі № 913/785/17, від 01.06.2021 у справі № 910/9258/20 та від 17.06.2021 у справі № 910/9286/20 щодо застосування статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" та про те, що підтвердження форс-мажорних обставин може бути підставою для звільнення від відповідальності за часткове або повне невиконання договірних зобов`язань.
Судами не було взято до уваги: реальний ступінь виконання зобов`язання відповідачем; причини за яких виконання зобов`язання відбулося із простроченням; прострочення виконання зобов`язання не мало за собою жодних наслідків, в тому числі збитків для Міноборони, доказів зворотного не надано; не взято до уваги, що для стягнення неустойки відсутня ключова складова - вина, оскільки прострочення виконання зобов`язання сталося з причин, що не залежали від волі ТОВ "Термал Віжн Текнолоджис"; не врахували, що ТОВ "Термал Віжн Текнолоджис" вживалися всі можливі заходи з метою якомога швидшого виконання свого зобов`язання перед Міноборони; не надали належної оцінки доводам та доказам ТОВ "Термал Віжн Текнолоджис" щодо зменшення розміру штрафних санкцій; Відповідач є підприємством, яке виконує державні контракти за оборонними закупівлями та має суспільне значення для економіки і обороноздатності держави Україна, особливо в період воєнного стану; не врахували майновий стан Відповідача, майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні, незначність прострочення виконання, наслідків порушення зобов`язання; невідповідності розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам, поведінки ТОВ "Термал Віжн Текнолоджис".
Відповідно до п. 7.3. Державного контракту, сторони звільняються від відповідальності за невиконання (часткове чи повне) або неналежне виконання зобов ʼязань за цим Контрактом у разі виникнення обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини), які не існували під час укладання Контракту та виникли поза волею Сторін і безпосередньо вплинули на виконання Контракту. Доказом виникнення обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), відповідно до пункту 7.5 контракту, є сертифікат, який видається Торгово-промисловою палатою України.
У зв`язку з виникненням обставин непереборної сили у Товариства, останнє, повідомляло позивача про об`єктивну неможливість здійснити поставку у термін визначений додатковою угодою, на підтвердження обставин непереборної сили було надано Сертифікати Київської торгово-промислової палати про форс- мажорні обставини. Суди не надали оцінку відповіді позивача від 05.09.2023 № 05-09/23, якою підтверджується належне повідомлення відповідачем про настання обставин непереборної сили.
Затримка поставки Товару у строк визначений у Державному контракті та Додатковій угоді № 1 від 17.11.2022, спричинена затримкою виробництва та поставки партії обладнання в Чеській республіці у постачальника Defence Solution s.r.o. (Чеська Республіка) за зовнішньоекономічним контрактом № 16-06-2022 від 16.06.2022 через виникнення форс-мажорних обставин у Defence Solution s.r.o., арешт рахунків Defence Solution s.r.o. внаслідок чого останнє не змогло своєчасно поставити обладнання за зовнішньоекономічним контрактом № 16-06-2022 від 16.06.2022 необхідне Товариству для виконання Державного контракту.
4.2. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує на безпідставність доводів скаржника та просить залишити без змін оскаржені судові рішення.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
5.2. Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.