ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2024 року
м. Київ
справа № 120/4967/23
адміністративне провадження № К/990/38368/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,
суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №120/4967/23
за позовом ОСОБА_1
до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військової частини НОМЕР_1),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: військова частина НОМЕР_2,
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою військової частини НОМЕР_1
на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 7 вересня 2023 року (головуюча суддя: Дмитришена Р.М.)
і постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2023 року (головуючий суддя: Курко О.П., судді: Боровицький О.А., Шидловський В.Б.).
УСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2023 року ОСОБА_1 предʼявив позов до військової частини НОМЕР_1, у якому просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність командування військової частини НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України щодо ненарахування та невиплати йому в повному обсязі додаткової винагороди, встановленої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року, за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської і Сумської областей за період з 7 квітня 2022 року до 30 квітня 2022 року, з 1 травня 2022 року до 31 травня 2022 року, з 1 червня 2022 року до 25 червня 2022 року в розрахунку до 100000 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
- зобовʼязати військову частину НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України здійснити нарахування й виплату йому додаткової винагороди, встановленої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року, за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської і Сумської областей за період з 7 квітня 2022 року до 30 квітня 2022 року, з 1 травня 2022 року до 31 травня 2022 року, з 1 червня 2022 року до 25 червня 2022 року в розрахунку 100000 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначав, що у звʼязку з мобілізацією він проходить військову службу в ІНФОРМАЦІЯ_1 (військовій частині НОМЕР_1) Державної прикордонної служби України.
Позивач указував, що відповідно до бойового розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 2 квітня 2022 року №56гриф він приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської і Сумської областей у період з 7 квітня 2022 року до 25 червня 2022 року.
Позивач покликався на те, що цю участь підтверджує довідка від 5 серпня 2022 року №1674, видана військовою частиною НОМЕР_2 (ІНФОРМАЦІЯ_2).
На цій основі позивач стверджував, що він набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 тис грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року, яку відповідач йому протиправно не виплатив.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанції
3. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 7 вересня 2023 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2023 року, позов задоволено:
- визнано протиправною бездіяльність військової частин НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 у повному обсязі додаткової винагороди, встановленої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року, у розмірі: 100000 грн за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської і Сумської областей за період з 7 квітня 2022 року до 30 квітня 2022 року, з 1 травня 2022 року до 31 травня 2022 року, з 1 червня 2022 року до 25 червня 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
- зобовʼязано військову частину НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 додаткової винагороди, встановленої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за період з 7 квітня 2022 року до 30 квітня 2022 року, з 1 травня 2022 року до 31 травня 2022 року, з 1 червня 2022 року до 25 червня 2022 року з розрахунку до 100 000 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах з врахуванням проведених виплат за цей період.
4. Прийняте рішення суди попередніх інстанцій мотивували тим, що безпосередня участь позивача у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської і Сумської областей у спірний період підтверджена довідкою військової частини НОМЕР_2 від 5 серпня 2022 року №1674, виданою на підставі бойового розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 2 квітня 2022 року №56гриф. Водночас у межах визначеного в довідці періоду відповідач не здійснив нарахування й виплату позивачу збільшеної додаткової винагороди, встановленої пунктом 1 постанови №168, тому має місце протиправна бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати такої винагороди за вказані у довідці періоди участі позивача у бойових діях.
Короткий зміст касаційної скарги і відзиву
5. Військова частина НОМЕР_1 просить Верховний Суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
6. В обґрунтування підстав касаційного оскарження військова частина послалася на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").
7. Скаржник стверджує, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, а саме: положення постанови №168 в сукупності з положеннями наказу Адміністрації Держприкордонслужби від 31 березня 2022 року №164-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168", за відсутності висновку Верховного Суду щодо їхнього застосування у подібних правовідносинах, та неповністю встановили фактичні обставини, які мають значення для правильного вирішення справи.
8. Позиція військової частини полягає в тому, що виключно Списки військовослужбовців у формі, передбаченій додатком №2 до наказу №164-АГ, є підставою для виплати їм додаткової винагороди у збільшеному розмірі.
У цьому контексті скаржника зазначає, що положеннями пункту 4 наказу №164-АГ було визначено, що начальники регіональних управлінь та органів Держприкордонслужби України, до яких відряджені військовослужбовці інших органів та підрозділів, щомісячно до 5 числа поточного місяця повинні повідомляти органи, в яких ці військовослужбовці проходять службу про їх безпосередню участь у бойових діях або заходах за попередній місяць у формі списку, передбаченого додатком 2 до цього наказу.
Згідно з доводами скаржника, наказ №164-АГ передбачав активні дії одного субʼєкта владних повноважень - органу Держприкордонслужби, у складі якого направлені у службові відрядження військовослужбовці приймають участь у бойових діях або заходах, по направленню у встановлені терміни до іншого субʼєкта владних повноважень - органу Держприкордонслужби, у якому вказані відряджені військовослужбовці проходять службу і перебувають на фінансовому забезпеченні, документу (списку), передбаченого додатком 2 до наказу №164-АГ, яким має бути підтверджений факт участі відряджених військовослужбовців у вказаних заходах.
Втім, як зазначає скаржник, за період перебування позивача у службовому відрядженні до військової частини НОМЕР_2 (ІНФОРМАЦІЯ_1) його не було у списках, які надходили від указаної частини.
На цій основі скаржник стверджує, що участь позивача у бойових діях або заходах протягом спірного періоду в повній мірі не підтверджена в порядку, який визначався наказом №164-АГ.
9. Ухвалою від 22 листопада 2023 року Суд відкрив касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
10. Представник позивача у відзиві просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення залишити без змін.
11. Третя особа - військова частина НОМЕР_2 - відзиву на касаційну скаргу не подала, копія ухвали про відкриття касаційного провадження доставлена до електронного кабінету його представника 22 листопада 2023 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
12. ОСОБА_1 призваний на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період та у 2022 році проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1, що підтверджується довідкою від 5 травня 2022 року №488.
13. Наказами начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 7 квітня 2022 року №5-вв та від 27 червня 2022 року №37-вв ОСОБА_1. направлено у службові відрядження на підставі бойових розпоряджень Адміністрації Державної прикордонної служби України.
14. У період з 7 квітня 2022 року до 27 червня 2022 року ОСОБА_1 на підставі наказів начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 перебував у службовому відрядженні у ІНФОРМАЦІЯ_2 (військовій частині НОМЕР_2).
15. Відповідно до довідки військової частини НОМЕР_2 від 5 серпня 2022 року №1674 ОСОБА_1 приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської і Сумської областей з 7 квітня 2022 року до 30 квітня 2022 року, з 1 травня 2022 року до 31 травня 2022 року, з 1 червня 2022 року до 25 червня 2022 року.
Підстава видачі довідки: бойове розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 2 квітня 2022 року №56 гриф.
16. За указані періоди військова частина НОМЕР_1 не нараховувала і не виплачувала ОСОБА_1 передбачену пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року додаткову винагороду у підвищеному до 100 тис грн розмірі.
ІІІ. ОЦІНКА СУДУ
17. За змістом частини першої статті 6, частини першої статті 14 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 3 квітня 2003 року №661-IV Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, до особового складу якої входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.
18. Згідно зі статтею 16 цього Закону умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.
19. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII, дія якого, в силу приписів пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, поширюється в тому числі на військовослужбовців правоохоронних органів спеціального призначення, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.