ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2024 року
м. Київ
справа № 380/13935/21
касаційне провадження № К/990/17379/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області
на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31 березня 2022 року (головуючий суддя - Сакалош В.М.)
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Глушко І.В.; судді - Довга О.І., Запотічний І.І.)
у справі № 380/13935/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕВО 5"
до Головного управління ДПС у Львівській області
про визнання протиправними і скасування наказу та податкового-повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕВО 5" (далі - ТОВ "ЕВО 5"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - ГУ ДПС у Львівській області), в якому просило: визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 31 травня 2021 року № 1900-ПП в частині надання дозволу на проведення фактичної перевірки позивача, за адресою: м. Львів, вул. Хуторівка, 59А; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 01 липня 2021 року № 0154420709.
Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 31 березня 2022 року адміністративний позов задовольнив частково. Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 01 липня 2021 року № 0154420709. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 серпня 2022 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
ГУ ДПС у Львівській області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31 березня 2022 року, постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року в частині задоволення позовних вимог та направити справу в цій частині на новий розгляд.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошує на здійсненні платником роздрібної торгівлі пальним у період з 20 жовтня 2020 року по 06 червня 2021 року через електронний контрольно-касовий апарат, не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Верховний Суд ухвалою від 21 червня 2023 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Львівській області.
Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надійшло, що в силу частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами з`ясовано, що відповідачем проведено фактичну перевірку автозаправної станції, за адресою: м. Львів, вул. Хуторівка, 59А; що належить ТОВ "ЕВО 5", щодо дотримання порядку здійснення розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі свідоцтв про державну реєстрацію, виробництва та обігу підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, за результатами якої складено акт від 10 червня 2021 року № 12581/13/50/РРО/40335158.
Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог частини тридцять восьмої статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 481/95-ВР) з огляду на здійснення роздрібної торгівлі пальним у період з 20 жовтня 2020 року по 06 червня 2021 року через електронний контрольно-касовий апарат, не зазначений у ліцензії № 13040314201900317, виданій 05 липня 2019 року, терміном дії з 05 липня 2019 року по 05 липня 2024 року.
На підставі зазначеного акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 01 липня 2021 року № 0154420709, згідно з яким застосовано штраф у розмірі 1775449,96 грн.
Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названого акта індивідуальної дії, Верховний Суд виходить із такого.
За правилами частини двадцятої статті 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Згідно з частиною двадцять дев`ятою статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (частина тридцять перша статті 15 Закону № 481/95-ВР).
За правилами частини тридцять другої статті 15 Закону № 481/95-ВР у заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).