1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2024 року

м. Київ

справа № 160/15411/23

адміністративне провадження № К/990/5156/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів - Прокопенка О.Б., Радишевської О.Р.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Дяченка Олексія Миколайовича, який діє в інтересах ОСОБА_1, на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024 (головуюча суддя Дурасова Ю.В., судді Божко Л.А., Олефіренко Н.А.),

У С Т А Н О В И В:

I. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до військової частини НОМЕР_1, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 17.12.2020 включно, відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 (далі - Порядок №1078);

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити щомісячну індексацію-різницю грошового забезпечення 4090,51 грн в місяць в загальній сумі 137 230,01 грн за період з 01.03.2018 по 17.12.2020 включно, відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078.

2. Позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що відповідач проігнорував вимоги абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 при розрахунку індексації в березні 2018 року. Підвищення посадового окладу в певному місяці не тягне за собою безумовне припинення виплати індексації в подальших періодах, оскільки лиш за умови перевищення підвищення розміру грошового доходу суми індексації, що склалася у місяці підвищення доходу, індексація не нараховується.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 позов задоволено частково.

3.1. Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати ОСОБА_1 в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 17.12.2020 включно відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078.

3.2. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісячну індексацію-різницю грошового забезпечення 4090,51 грн за період з 01.03.2018 по 17.12.2020 включно, відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078.

3.3. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації в місяці підвищення доходу (базовому місяці) необхідно враховувати дві складові: розмір підвищення грошового доходу особи та суму індексації, що склалася у місяці підвищення цього грошового доходу, і встановлювати, чи перевищує розмір підвищення грошового доходу особи суму індексації, що склалася у місяці його підвищення.

5. Суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідно до абзацу 5 пункту 4 Порядку №1078 сума індексації за березень 2018 року розраховується шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2018 на величину приросту індексу споживчих цін, поділене на 100, що в цьому випадку становить: 1762,00 грн * 253,30% / 100 = 4463,15 грн.

5.1. Ураховуючи, що розмір підвищення доходу позивача в березні 2018 року становить 372,64 грн, то відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку №1078 сума належної позивачу індексації в березні 2018 року розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу, а саме: 4463,15 грн - 372,64 грн = 4090,51 грн.

5.2. Таким чином, починаючи з березня 2018 року сума індексації підлягала виплаті позивачеві в розмірі 4090,51 грн щомісячно до моменту наступного підвищення посадового окладу чи до дня звільнення з військової частини.

6. Разом з тим, суд зауважив, що оскільки в межах спірних правовідносин відповідачем все ж частково виплачувалася позивачеві індексація грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 17.12.2020, визначення конкретної суми індексації грошового забезпечення є безпідставним.

7. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024 апеляційну скаргу військової частини НОМЕР_1 задоволено частково.

7.1. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 скасовано в частині визначення щомісячного розміру індексації-різниці грошового забезпечення ОСОБА_1 в сумі 4090,51грн. У цій частині прийнято нову постанову, якою позовні вимоги задоволено частково.

7.2. Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 щомісячної індексації-різниці грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 17.12.2020 (включно) в розмірі 1408,74 грн.

7.3. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити ОСОБА_1 індексацію-різницю грошового забезпечення в розмірі 1408,74 грн щомісячно до моменту наступного підвищення посадового окладу, починаючи з 01.03.2018 по 17.12.2020 (включно), згідно з вимогами Порядку №1078.

7.4. В іншій частини рішення суду першої інстанції залишено без змін.

8. Суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції в частині розрахунку суми індексації-різниці грошового забезпечення.

8.1. Суд виходив з того, що з урахуванням абзацу 5 пункту 4 Порядку №1078 сума можливої індексації грошового забезпечення в березні 2018 року вираховується таким чином: 1762 грн х 101,1% :100% = 1781,38 грн. Водночас обґрунтування визначення застосованої величини приросту індексу споживчих цін суд апеляційної інстанції не навів.

8.2. Ураховуючи абзац 4 пункту 5 Порядку №1078, на думку суду апеляційної інстанції, індексація-різниця грошового забезпечення, яка належить позивачу в березні 2018 року становить: 1781,38 грн - 372,64 грн = 1408,74 грн.

8.3. З огляду на зазначене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції безпідставно вирахував суму індексації-різниці в розмірі 4090,51 грн, виходячи з величини приросту індексу споживчих цін в розмірі 253,3%, що не відповідає вимогам Порядку №1078.

III. Провадження в суді касаційної інстанції

9. У касаційній скарзі представник ОСОБА_1, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024 та залишити в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023.

10. Ухвалою Верховного Суду від 04.03.2024 відкрито касаційне провадження з тих підстав, що суд апеляційної інстанції не врахував висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 23.03.2023 у справі № 400/3826/21, щодо застосування норм абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 та права військовослужбовців на отримання індексації грошового забезпечення, яка передбачена цими нормами в період з 01.03.2018 по дату звільнення з військової служби або по дату підвищення посадових окладів за рішенням Уряду.

11. У касаційній скарзі представник позивача наголошує, що розмір індексації грошового забезпечення, який припадав на місяць підвищення посадових окладів військовослужбовцям (березень 2018), становить 4463,15 грн, що відповідає правовій позиції Верховного Суду, зокрема і у справі № 400/3826/21.

12. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024 скасувати в частині задоволених позовних вимог й ухвалити в цій частині нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

13. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з такого.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

14. ОСОБА_1 проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 у період з 29.08.2013 по 17.12.2020.

15. Наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 19.11.2020 №29-С ОСОБА_1 звільнено в запас Збройних Сил України, виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення.

16. За результатами письмового звернення позивача відповідачем повідомлено, що у спірний період індексацію грошового забезпечення перераховано на картку позивача.

17. За період з 01.03.2018 по 17.12.2020 відповідачем виплачена позивачеві лише поточна індексація грошового забезпечення.

V. Позиція Верховного Суду

18. За приписами частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

19. Доводи і вимоги касаційної скарги полягають в оскарженні постанови суду апеляційної інстанції у справі № 160/15411/23 стосовно розрахунку щомісячного розміру індексації-різниці грошового забезпечення ОСОБА_1 в сумі 1408,74 грн, який, на думку представника позивача, не відповідає нормам Порядку №1078.

20. Касаційне провадження в цій справі відкрито на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України в межах доводів позивача про неврахування судом апеляційної інстанції висновку Верховного Суду в подібних правовідносинах, викладеного у постанові від 23.03.2023 у справі № 400/3826/21, щодо застосування абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078.

21. Отже, постанова суду апеляційної інстанції в цій справі підлягає перегляду виключно у вказаній частині.

22. Відповідаючи на питання, поставлені перед судом касаційної інстанції в межах доводів і вимог касаційної скарги, колегія суддів керується таким.

23. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-XII (далі - Закон №1282-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

24. Згідно з положеннями статті 2 Закону №1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

25. Відповідно до статті 4 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

26. Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін (частина четверта статті 4 Закону №1282-XII).

27. Підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з Державного бюджету України, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів Державного бюджету України (частина друга статті 5 Закону № 1282-XII).

28. За змістом частини першої статті 9 Закону №1282-XII індексація доходів громадян повинна проводитися за місцем їх одержання. Так як виплату заробітної плати (грошового забезпечення) здійснюють роботодавці, то і нараховувати індексацію за цим видом доходу також повинні усі без виключення роботодавці.

29. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 6 Закону №1282-XII).

30. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.

31. Згідно з пунктом 1-1 Порядку №1078 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01.01.2016). Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06.02.2003 №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

32. Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - Постанова №1013) внесено зміни до окремих положень Порядку №1078.

33. За приписами пункту 5 Постанови №1013 вона набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 01.12.2015.

34. За правилами пункту 2 Порядку №1078 (у редакції Постанови №1013) індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.

35. Водночас абзацом 4 пункту 4 Порядку №1078 установлено, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

35.1. Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків (абзац 5 пункту 4 Порядку №1078).

36. Абзацом 1 пункту 5 Порядку №1078 визначено, що в разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

36.1. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення (абзац 2 пункту 5 Порядку №1078).

36.2. Сума індексації в місяці підвищення грошових доходів, зазначених в абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася в місяці підвищення доходу (абзац 3 пункту 5 Порядку №1078).

36.3. Відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку №1078 якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації в цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

36.4. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку (абзац 6 пункту 5 Порядку №1078).

37. Отже, підсумовуючи викладене, з 01.12.2015 нормами Порядку №1078 (у редакції Постанови №1013) було запроваджено два види індексації грошового доходу, умовно кажучи, "поточної" та "індексації-різниці", при цьому суми цих індексацій можуть нараховуватися як одночасно, так й окремо одна від одної.

38. У разі виникнення спору щодо індексації грошових доходів, коло обставин, які є істотними для справи; факти, що підлягають встановленню; характер спірних правовідносин; матеріальний закон, який їх регулює, - залежать від виду індексації, з приводу якої існує спір.

39. Суд апеляційної інстанції підтвердив висновок суду першої інстанції про наявність права позивача на нарахування та виплату індексації-різниці грошового забезпечення відповідно до Порядку №1078, однак не погодився з розрахунком щомісячної суми цієї індексації та інакше застосував положення абзацу 4 пункту 5 Порядку №1078, що і стало причиною звернення представника позивача до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою.


................
Перейти до повного тексту